Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.
juval schreef:8nnemiek schreef:Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.
nou, de focus ligt op dit moment voornamelijk op het verwijderen van kleine en gemiddelde gezinsbedrijven in de melkveehouderij. Daar komen nauwelijks van die zogenaamde megastallen voor waar jij zo bang voor bent.
juval schreef:boeren en natuur kunnen heel prima samengaan. Ik begrijp de angst niet zo.
En ja, democratie is in mijn ogen wel een soort van 'kansspel' het is net welke persoon het volk het graagst ziet. Ik denk dat maar weinig mensen echt de moeite nemen om de partijprogramma's te bestuderen.
8nnemiek schreef:Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.
juval schreef:8nnemiek schreef:Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.
nou, de focus ligt op dit moment voornamelijk op het verwijderen van kleine en gemiddelde gezinsbedrijven in de melkveehouderij. Daar komen nauwelijks van die zogenaamde megastallen voor waar jij zo bang voor bent.
Kinke schreef:tuurlijk niet Cer. Maar 't is wel ontzettend handig om een bepaalde groep de schuld te geven zodat de rest niet/nauwelijks iets hoeft aan te passen![]()
Citaat:een utopie zou zijn als de polarisatie (boer vs natuur) (stad vs platteland) en het framing (alle boeren hebben megastallen en spuiten gif en zijn dierenmishandelaars), verleden tijd zouden worden!
nps schreef:Nouja, "schuld" blijkt uit cijfers en onderzoek. Puntje bij paaltje blijkt gewoon dat intensieve landbouw de grootste verzoorzaker is van vermindering van biodiversiteit door verzuring van de bodem. Kan je op je kop gaan staan, het is wat het is.
juval schreef:nps schreef:Nouja, "schuld" blijkt uit cijfers en onderzoek. Puntje bij paaltje blijkt gewoon dat intensieve landbouw de grootste verzoorzaker is van vermindering van biodiversiteit door verzuring van de bodem. Kan je op je kop gaan staan, het is wat het is.
het is wat jij wilt geloven wat het is.. Dat noem ik dus framing. Als maar vaak genoeg gezegd wordt dat de landbouw 'schuldig' is aan de val van de natuur, dan gaan mensen dat ook geloven.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... echt-frame
Cer schreef:Is dat iets wat in het programma van de BBB staat?
BBB heeft zelfs samen met GL een motie over biologische producten ingediend als ik het goed heb..Citaat:een utopie zou zijn als de polarisatie (boer vs natuur) (stad vs platteland) en het framing (alle boeren hebben megastallen en spuiten gif en zijn dierenmishandelaars), verleden tijd zouden worden!
Of alle polarisatie / verdeeldheid .. maar goed, dat is idd utopie helaas..
Los daarvan:
Ik vraag me dan nog steeds af hoe het met im/export staat, als men echt een beetje op wil letten.
het al vele malen besproken importeren van exotische goederen én bijv vlees uit het buitenland, ik ben benieuwd of mensen straks echt afscheid moeten nemen van bijv koffie, chocola, knoflook etc...
juval schreef:oké, misschien niet, maar dat boeren de killer zijn voor de biodiversiteit daar ben ik het niet mee eens. Vervuiling, verstedelijking, infrastructuur/transport zijn ook grote kwaden.
Heel veel boeren die ik ken zijn er juist mee bezig door het aanleggen van kruidenrijker grasland, bloemenranden langs akkers, natuurinclusief en kringloopboeren. Er wordt heel hard aan gewerkt. Maar dat schijnt niet door te dringen tot de die-hard boerenhaters.
IMANDRA schreef:Ik vind mezelf absoluut geen boerenhater. Beetje jammer zo, die laatste zin.
Citaat:Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.
juval schreef:en waar moeten de kalveren van de melkveeboeren dan naar toe? het buitenland? dat lijkt me niet.
import zou wel minder mogen inderdaad. En het zou fijn zijn als Nederlanders ook het product kalfsvlees meer zouden waarderen
prompter schreef:juval schreef:en waar moeten de kalveren van de melkveeboeren dan naar toe? het buitenland? dat lijkt me niet.
import zou wel minder mogen inderdaad. En het zou fijn zijn als Nederlanders ook het product kalfsvlees meer zouden waarderen
de "eigen" kalveren kunnen gewoon hier blijven lijkt me. Maar ik zie dat Nederland jaarlijks zo'n 800.000 kalveren importeert om hier te mesten en dan weer te exporten. Da's best veel mest!
Cer schreef:IMANDRA schreef:Ik vind mezelf absoluut geen boerenhater. Beetje jammer zo, die laatste zin.
Die laatst zin zegt toch niet perse iets over jou Imandra?