Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:05

Is het altijd zo dat wat voor boeren misschien beter is, dat dat áltijd slechter is voor de natuur?
Kan het niet zo zijn dat boeren samen met natuur zouden kunnen bestaan?

(voor zover de natuur hier nog te regelen is, al dan niet al geregeld wordt?)

Kinke

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:08

tuurlijk niet Cer. Maar 't is wel ontzettend handig om een bepaalde groep de schuld te geven zodat de rest niet/nauwelijks iets hoeft aan te passen ;) :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:10

Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:11

boeren en natuur kunnen heel prima samengaan. Ik begrijp de angst niet zo.

En ja, democratie is in mijn ogen wel een soort van 'kansspel' het is net welke persoon het volk het graagst ziet. Ik denk dat maar weinig mensen echt de moeite nemen om de partijprogramma's te bestuderen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:12

8nnemiek schreef:
Dat is zeker mogelijk, maar dan moet er wel flink wat veranderen. Te beginnen met oa de megastallen eruit. Dat geeft de gewone boer ruimte en scheelt een hoop oneerlijke concurrentie. Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.

nou, de focus ligt op dit moment voornamelijk op het verwijderen van kleine en gemiddelde gezinsbedrijven in de melkveehouderij. Daar komen nauwelijks van die zogenaamde megastallen voor waar jij zo bang voor bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:14

Kinke schreef:
tuurlijk niet Cer. Maar 't is wel ontzettend handig om een bepaalde groep de schuld te geven zodat de rest niet/nauwelijks iets hoeft aan te passen ;) :D

:j +:)+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:17

juval schreef:
8nnemiek schreef:

nou, de focus ligt op dit moment voornamelijk op het verwijderen van kleine en gemiddelde gezinsbedrijven in de melkveehouderij. Daar komen nauwelijks van die zogenaamde megastallen voor waar jij zo bang voor bent.

Maar ondertussen worden de megastallen niet verwijderd maar de kleine en midden gezinsbedrijven.

Dat gaat toch nog steeds het doel voorbij dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:18

juval schreef:
boeren en natuur kunnen heel prima samengaan. Ik begrijp de angst niet zo.

En ja, democratie is in mijn ogen wel een soort van 'kansspel' het is net welke persoon het volk het graagst ziet. Ik denk dat maar weinig mensen echt de moeite nemen om de partijprogramma's te bestuderen.

Ik zou het geen kansspel noemen, maar ik zie deze periode wel als een nieuw begin die verschillende kanten uit kan gaan. Ik ben wel heel benieuwd hoe het uitpakt.

Ik lees trouwens ook niet alle programma's van alle partijen. Wel van degene die ik interessant vind en vaak ook nog wel van een partijen die ik zelf juist weer niet zou kiezen puur om te kijken waar zij mee komen.

Ik heb het idee dat de meeste boeren hier inderdaad wel blij mee zijn en hopen op een betere uitkomst voor hen. Snap dat wel, maar aan de andere kant... die onzekerheid. Het duurt nu nog langer voordat er duidelijkheid komt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:19

8nnemiek schreef:

Ik meen dat BBB ook bio-boeren benoemt in hun programma, maar ik weet dat zo even niet uit mn hoofd.
Dat ze ook aangeven dat boeren kennis hebben. Ik weet niet of ze perse pro-megastal zijn, ik kan dat ook zo snel niet vinden, uitspraken daarover
het enige wat ik daarover tegenkom zijn uitspraken van vnl mensen die de boeren liever weghebben..

Overigens, het gaat mij niet om de pro/anti discussie, maar puur om wat er waarover gezegd wordt en wat bepaalde programma's zijn :)
De hele pro/anti discussie wordt al op andere plekken gevoerd :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:23

juval schreef:
8nnemiek schreef:

Precies! Die rechtse partijen die de afgelopen tig jaar in de regering hebben gezeten maken er alleen maar een grotere puinhoop van. Het zijn juist de linkse partijen die van de megastallen af willen, maar die kunnen weinig doen vanuit de oppositie.
En toch blijven boeren maar rechts stemmen, ik snap dat echt niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:23

een utopie zou zijn als de polarisatie (boer vs natuur) (stad vs platteland) en het framing (alle boeren hebben megastallen en spuiten gif en zijn dierenmishandelaars), verleden tijd zouden worden!

Ik hoop dat dat gebeurt en dat iedereen een eerlijke kans krijgt. Of dat nu links of rechts of midden(BBB) wordt zal mij verder een zorg zijn. Het zijn niet de boeren die de woningbouw tegenhouden hoor.. dat zijn toch echt de beleidsmakers/regering/europa/Natuurorganisaties die dit doen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:25

8nnemiek schreef:

Amen. Niemand zegt dat boeren moeten verdwijnen, maar een beleid gericht op minder export, kleinschaligere landbouw en boeren met oog voor de natuur (denk aan maaien icm weidevogels, dat soort dingen) zou al enorm helpen. Waarbij ook keihard beleid gemaakt kan worden op het geven van een eerlijke prijs, zodat er niet zo absurd veel geproduceerd hoeft te worden om rendabel te zijn als boer. BBB en / of rechts gaat daar niet voor zorgen - dat is hallee ongebreidelde marktwerking, wat vaak het meest gunstig is voor de reuzen, niet voor de middle man.

En, dat gaat natuurlijk best wel een beetje pijn doen voor de consument - een ietstjepietsje beetje minder vlees eten zou misschien wel helpen. Een beetje minder kiloknaller, een beetje meer eerlijk vlees waar De Boeren ook een eerlijke prijs voor hebben gekregen.

Kinke schreef:

Nouja, "schuld" blijkt uit cijfers en onderzoek. Puntje bij paaltje blijkt gewoon dat intensieve landbouw de grootste verzoorzaker is van vermindering van biodiversiteit door verzuring van de bodem. Kan je op je kop gaan staan, het is wat het is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:29

Is dat iets wat in het programma van de BBB staat?

BBB heeft zelfs samen met GL een motie over biologische producten ingediend als ik het goed heb..

Citaat:
een utopie zou zijn als de polarisatie (boer vs natuur) (stad vs platteland) en het framing (alle boeren hebben megastallen en spuiten gif en zijn dierenmishandelaars), verleden tijd zouden worden!

Of alle polarisatie / verdeeldheid .. maar goed, dat is idd utopie helaas..

Los daarvan:
Ik vraag me dan nog steeds af hoe het met im/export staat, als men echt een beetje op wil letten.
het al vele malen besproken importeren van exotische goederen én bijv vlees uit het buitenland, ik ben benieuwd of mensen straks echt afscheid moeten nemen van bijv koffie, chocola, knoflook etc... :P
Laatst bijgewerkt door Cer op 17-07-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:32

nps schreef:
Nouja, "schuld" blijkt uit cijfers en onderzoek. Puntje bij paaltje blijkt gewoon dat intensieve landbouw de grootste verzoorzaker is van vermindering van biodiversiteit door verzuring van de bodem. Kan je op je kop gaan staan, het is wat het is.

het is wat jij wilt geloven wat het is.. Dat noem ik dus framing. Als maar vaak genoeg gezegd wordt dat de landbouw 'schuldig' is aan de val van de natuur, dan gaan mensen dat ook geloven.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... echt-frame

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:40

juval schreef:
nps schreef:

het is wat jij wilt geloven wat het is.. Dat noem ik dus framing. Als maar vaak genoeg gezegd wordt dat de landbouw 'schuldig' is aan de val van de natuur, dan gaan mensen dat ook geloven.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... echt-frame

Dat artikel slaat toch niet op wat NPS aankaart?
NPS heeft het over de diversiteit (dan neem ik aan ook in de omgeving van de landbouw, niet alleen puur de landbouwgrond zelf), jouw artikel slaat op hoe goed de bodem is voor de planten die erop verbouwd worden. Twee hele andere dingen, toch?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:43

Wat is de positie van de BBB dan in deze?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:45

oké, misschien niet, maar dat boeren de killer zijn voor de biodiversiteit daar ben ik het niet mee eens. Vervuiling, verstedelijking, infrastructuur/transport zijn ook grote kwaden.
Heel veel boeren die ik ken zijn er juist mee bezig door het aanleggen van kruidenrijker grasland, bloemenranden langs akkers, natuurinclusief en kringloopboeren. Er wordt heel hard aan gewerkt. Maar dat schijnt niet door te dringen tot de die-hard boerenhaters.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:49

Het zou denk ik al schelen als de kalveropfok uit Nederland zou verdwijnen. Ze komen vaak van elders, het vlees gaat naar het buitenland, maar de mest en de urine blijven hier. Dan zouden de melkveeboeren weer wat "lucht" hebben denk ik?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:50

en waar moeten de kalveren van de melkveeboeren dan naar toe? het buitenland? dat lijkt me niet.

import zou wel minder mogen inderdaad. En het zou fijn zijn als Nederlanders ook het product kalfsvlees meer zouden waarderen :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:56

Cer schreef:
Is dat iets wat in het programma van de BBB staat?

BBB heeft zelfs samen met GL een motie over biologische producten ingediend als ik het goed heb..

Citaat:

Of alle polarisatie / verdeeldheid .. maar goed, dat is idd utopie helaas..

Los daarvan:
Ik vraag me dan nog steeds af hoe het met im/export staat, als men echt een beetje op wil letten.
het al vele malen besproken importeren van exotische goederen én bijv vlees uit het buitenland, ik ben benieuwd of mensen straks echt afscheid moeten nemen van bijv koffie, chocola, knoflook etc... :P

hier het programma van BBB voor de provinciale statenverkiezingen. Ik verwacht dat het bij de landelijke verkiezingen niet veel anders zal zijn: https://boerburgerbeweging.nl/verkiezingsprogramma/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:58

juval schreef:
oké, misschien niet, maar dat boeren de killer zijn voor de biodiversiteit daar ben ik het niet mee eens. Vervuiling, verstedelijking, infrastructuur/transport zijn ook grote kwaden.
Heel veel boeren die ik ken zijn er juist mee bezig door het aanleggen van kruidenrijker grasland, bloemenranden langs akkers, natuurinclusief en kringloopboeren. Er wordt heel hard aan gewerkt. Maar dat schijnt niet door te dringen tot de die-hard boerenhaters.

Maar heb je dan ook bronnen / wetenschap die jouw mening onderschrijft?
Overigens zegt NPS ook ‘grootste veroorzaker’. Niet ‘enige grote veroorzaker’ natuurlijk. Meerdere dingen spelen mee en het is niet zo dat de rest lekker zijn gang mag gaan, ook in andere industrieën komt steeds meer regelgeving, alleen is dat wellicht niet zo openbaar als die voor de boeren?

Overigens is het natuurlijk niet zo dat er geen boeren kunnen zijn die dmv de dingen die je noemt de natuur ondersteunen, omdat de industrie als geheel zo schadelijk zou zijn.

Je hoeft ook niet direct een boerenhater te zijn als je gelooft dat de industrie wel degelijk veel invloed heeft op de natuur, lijkt me? Ik vind mezelf absoluut geen boerenhater. Beetje jammer zo, die laatste zin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:05

IMANDRA schreef:
Ik vind mezelf absoluut geen boerenhater. Beetje jammer zo, die laatste zin.

Die laatst zin zegt toch niet perse iets over jou Imandra?

Vwb het programma van BBB, ik vind daar heel veel algemene dingen, maar niet echt iets specifieks over megastallen.

Citaat:
Ik denk dat de boer juist uiteindelijk heel veel beter af is met een wat linkser kabinet dan met de BBB en andere rechtse partijen die vooral meer meer en groter groter willen.

Wil de BBB meer meer en groter groter?
Dat zie ik niet specifiek zo terug eigenlijk..
(is er een 'rechtse' partij die dat wel zo ziet, eigenlijk?)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:21

juval schreef:
en waar moeten de kalveren van de melkveeboeren dan naar toe? het buitenland? dat lijkt me niet.

import zou wel minder mogen inderdaad. En het zou fijn zijn als Nederlanders ook het product kalfsvlees meer zouden waarderen :)

de "eigen" kalveren kunnen gewoon hier blijven lijkt me. Maar ik zie dat Nederland jaarlijks zo'n 800.000 kalveren importeert om hier te mesten en dan weer te exporten. Da's best veel mest!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:26

prompter schreef:
juval schreef:

de "eigen" kalveren kunnen gewoon hier blijven lijkt me. Maar ik zie dat Nederland jaarlijks zo'n 800.000 kalveren importeert om hier te mesten en dan weer te exporten. Da's best veel mest!

mee eens

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:26

Cer schreef:
IMANDRA schreef:
Ik vind mezelf absoluut geen boerenhater. Beetje jammer zo, die laatste zin.

Die laatst zin zegt toch niet perse iets over jou Imandra?

Nee wellicht niet, maar het framed wel het een en ander op een -in mijn ogen- oneerlijke manier. Zeker omdat het terug lijkt te slaan op (mensen die vinden dat) “boeren de killer zijn voor de biodiversiteit”.

Dus beetje hypocriet dat ze zelf over framing bezig is.. en dan doet ze het zelf ook in haar eigen bericht :))