Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:43

De Telegraaf bericht dat waarnemers van platform GeoConfirmed hebben geconstateerd dat het huidige vlaggeschip (na de Moskva) door de drone aanval zwaar is beschadigd.
Daarnaast zouden volgens Oekraine ook schepen tot zinken zijn gebracht. Rusland beweert dat de aanvallen zijn afgeslagen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1430793 ... -sebatopol

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:47

Volgens WarMonitor zijn de door Oekraine gecommuniceerde troepenverliezen nog aan de bescheiden kant.

"Dit aantal nadert snel de 100 duizend.
En het aantal gewonde Russische soldaten is al meer dan 100 duizend".

Ik ben er zeker van dat de inzet van de Mobiks (de gemobiliseerde Russen) bijdraagt aan het snel oplopen van verliezen aan Russische kant.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:48

Reken er maar op dat Ukraine op weg is naar De Krim.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 15:56

Babootje schreef:
De Telegraaf bericht dat waarnemers van platform GeoConfirmed hebben geconstateerd dat het huidige vlaggeschip (na de Moskva) door de drone aanval zwaar is beschadigd.
Daarnaast zouden volgens Oekraine ook schepen tot zinken zijn gebracht. Rusland beweert dat de aanvallen zijn afgeslagen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1430793 ... -sebatopol

Goed zo.

Even plat gezegd, en graag wil ik weten hoe jullie dat zien.

Ergens zou ik heel erg graag NU de beuk erin willen ook vanuit het westen. Dus dat voorstel van Litouwen bv vind ik nog zo gek niet. Vraag me niet hoe "die beuk" eruit zou moeten zien, maar waar ik in toenemende mate bezorgd over ben, is dat zo dadelijk die Republikeinen de meerderheid hebben in de USA en dan zit daar wel nog Biden, maar dan gaan de Republikeinen het toch bepalen en ik verwacht dat dit het moment wordt dat de steun aan Oekraïne terug gedraaid gaat worden.

Ik heb het gevoel, dat Rusland nu zo aardig verzwakt is, dat met doorpakken het gewoon gedaan is. En dat als dit nu niet gebeurt, het westen later terug kijkt met de woorden→ "in die tijd, voor de winter, hebben we het laten liggen en Oekraïne zat er zo dicht bij om die Russen Oekraïne uit te krijgen." "Hadden we maar......dit of dat ......gedaan"

Hoe zien jullie dat?

En ja, ik weet de angst voor atoombommen enz, maar eigenlijk ben ik daar minder en minder bang voor en heb ik vooral het idee dat Poetin met die dreiging het WEsten aardig "dresseert" en laat doen wat hij wil.

Tevens heb ik ook het idee, dat Poetin een slag wil met het Westen. En dat hij daar alles voor zal gaan doen. De graandeal opblazen, elektriciteit centrales vernietigen, dreigen met satelliet uit de lucht te halen etc etc.

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:12

Poetin is inderdaad uit op grote actie, alles wijst in die richting. Vooral de rechts extremisten in Rusland, pushen zwaar in die richting.

Met straks de republikeinen in de meerderheid brokkelt de hulp voor de Oekraïne heel snel af, omdat de US veruit de grootste geldschieter (wapenleveranciers) zijn in dit gebeuren. Vergeet ook niet dat Trump het vriendje is van Poetin en daarvan idolaat is. Zijn grote voorbeeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:30

We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken wat er precies aan de hand is.
Maar als Rusland in 1 dag 950 troepen verliest is er natuurlijk wel wat aan de hand. En niet alleen troepen maar

Ik lees dit soort berichten inmiddels dagelijks op WarMonitor. Ongeverifieerd natuurlijk op dat moment, maar blijken later wel waar te zijn.

29 oktober
"Oekraïense artillerie-artillerie heeft vandaag 4 concentratiegebieden van wapens en militaire uitrusting, 2 munitiemagazijnen, een luchtafweerraketinstallatie en 6 andere belangrijke militaire objecten getroffen en vernietigd"
"De Oekrainse luchtmacht heeft vandaag 17 succesvolle aanvallen uitgevoerd en 11 depots van wapens en militaire uitrusting geraakt, 3 basissen (versterkingen) en 3 luchtverdedigingsunits."

28 oktober
"Oekraine heeft met precisie atillerie 1 commandopost en 6 wapendepots en militaire concentratie van manschappen, wapens en militaire uitrusting en 4 depots van opgeslagen ammunitie vernietigd".
"De Oekrainse luchtmacht heeft 24 succesvolle aanvallen uitgevoerd en 20 concentraties van wapens en militaire uitrusting heeft vernietigd. Daarnaast nog 4 luchtverdedigingssystemen. "

Niet moeilijk om te zien dat Rusland voortdurend wordt verzwakt met precisie aanvallen door Oekraïne op wapens, op manschappen, voertuigen, heli's en vliegtuigen, schepen op luchtverdedigingen vooral op aanvoerlijnen van materieel en voedsel terwijl Rusland alleen maar kan schieten "met hagel" op burgerdoelen en infrastructuur. Op enig moment houdt het op voor Rusland. Dat moment is denk ik inmiddels aangebroken. Rusland wil onderhandelen. Ja heel begrijpelijk...

Op WarTranslated zie je er beelden bij, die ik persoonlijk heel moeilijk vind om te zien. Russische slachtoffers die ook maar de oorlog in gestuurd zijn om te sterven. Voor... niks. Het is veel, heel veel.
Wat Poetin (en de Russische machthebbers die hem steunen) op hun geweten hebben, daar kunnen we ons zelfs nu nog geen voorstelling van maken.
Ik geloof Oekraine wel als ze zeggen dat ze - zoals het nu gaat - nog 3 maanden nodig hebben om Rusland (met steun van het Westen uiteraard) uit hun land te jagen. Misschien nog wel sneller.
En ik denk ook dat ze niets doen, zonder dat het Westen (uiteraard alleen degenen van belang) dat weet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-10-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:33

Ik hoop en bid dat het e.e.a. anders gaat dan dat ik denk daar niet van.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:37

nikkel schreef:
Poetin is inderdaad uit op grote actie, alles wijst in die richting. Vooral de rechts extremisten in Rusland, pushen zwaar in die richting.

Met straks de republikeinen in de meerderheid brokkelt de hulp voor de Oekraïne heel snel af, omdat de US veruit de grootste geldschieter (wapenleveranciers) zijn in dit gebeuren. Vergeet ook niet dat Trump het vriendje is van Poetin en daarvan idolaat is. Zijn grote voorbeeld.

Ik kom hier even binnen. Ik volg die oorlog niet zo op het moment.
Maar als ik het goed begrijp dan wordt het nu dus heel spannend de komende weken.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ublikeinen

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:50

Babootje schreef:
Volgens WarMonitor zijn de door Oekraine gecommuniceerde troepenverliezen nog aan de bescheiden kant.

Ik ben er zeker van dat de inzet van de Mobiks (de gemobiliseerde Russen) bijdraagt aan het snel oplopen van verliezen aan Russische kant.

https://mobile.twitter.com/secretsqrl12 ... 7020366850

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 16:56

martichr schreef:
Babootje schreef:

Ja bizar toch? In 1 dag... Dat maakt ook wel dat ik in mijn hard treur om al die Mobiks die maar in de oorlog gepusht worden zonder voorbereiding, zonder uitrusting, zonder kans. En dit is dat het resultaat.
Dit is net zo goed een oorlogsmisdaad.
Oorlog is vreselijk. Van alle kanten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:14

martichr schreef:
Babootje schreef:

Is me net wat te vaag. Dan beweert vervolgens ook nog iemand dat er alleen maar 950 doden zijn en geen gewonden?! Normaal is die ratio 1:3 tot 1:10 en nu 1:0? Lijkt me onwaarschijnlijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:24

Babootje schreef:

Zijn troepen die zich voorbereiden op een aanval dan geen legitiem doelwit? Het is niet alsof ze zich hadden overgegeven of op andere manieren buiten gevecht waren gesteld, en op die manier bescherming genoten, toch?

Het blijft gruwelijk, maar dat maakt niet dat wat er gebeurd is in strijd is met het oorlogsrecht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:32

Het zijn merendeels troepen die niet waren voorbereid, heb ik begrepen. Een deel van de Mobiks is meteen naar het front gestuurd om units op te vullen. Een deel naar trainingskampen. We weten natuurlijk niet wat en hoe. Maar je leest en ziet berichten van met zn vieren 1 geweer delen, slechte of geen uitrusting, geen eten. Vooral laaggeletterde mensen uit afgelegen gebieden gedeporteerd naar het front is de eerste lading kanonnenvlees. Na de oorlog zal wel blijken wat wel en niet een oorlogsmisdaad is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 17:40

Het is echt veel te simpel om te zeggen dat de Republikeinen de hulp aan Oekraïne willen beperken, laat staan dat ze het ook echt gaan doen.

Een groot deel van de Amerikanen, inclusief al die kiezers in het midden tussen de Democraten en Republikeinen willen gewoon dat Oekraïne hulp blijft krijgen. Het probleem is dat de extreem rechterkant van de Republikeinen tegen zijn, dan praat je over mensen als Marjorie Taylor Greene e.d. En deze mensen zijn heel invloedrijk in de partij, ook al vertegenwoordigen zij bij lange na niet de kiezers en zelfs niet de Republikeinen. Maar omdat ze zo invloedrijk zijn moet iemand als McCarthy rekening met ze houden en komt hij met opmerkingen als "geen blanco cheque voor Oekraïne". Biden gebruikt dat dan weer om al die kiezers, die juist wel voor volledige steun aan Oekraïne zijn, te overtuigen Democratisch te stemmen.

Alleen is dat verhaal over "geen blanco cheque" vooral bedoeld om de extremisten tijdens de verkiezing rustig te houden. Straks na de verkiezingen wordt het een heel ander verhaal en is de kans groot dat de hulp gewoon doorgaat of worden om die extremistische groep er geen duizend maar 999 raketten gestuurd, om te laten zien dat ze echt niet zomaar onbeperkt wapens sturen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:02

Met je eens, Karl. Goede analyse.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:04

Karl, bedankt voor je samenvatting. Ik hoop dat het zo uitwerkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:16

Ik hoop het Karl. Je analyse snijdt hout! Bedankt. Misschien ben ik ook te bezorgd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 18:27

pien_2010 schreef:
Ik hoop het Karl. Je analyse snijdt hout! Bedankt. Misschien ben ik ook te bezorgd.

Een hoge Navo militair, admiraal Rob Bauer zei bij Buitenhof dat hij ook verwachtte dat dit verkiezinggsretoriek was.
Politici doen zelden wat ze zeggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:23

oomens schreef:
Babootje schreef:

Zijn troepen die zich voorbereiden op een aanval dan geen legitiem doelwit? Het is niet alsof ze zich hadden overgegeven of op andere manieren buiten gevecht waren gesteld, en op die manier bescherming genoten, toch?

Het blijft gruwelijk, maar dat maakt niet dat wat er gebeurd is in strijd is met het oorlogsrecht.

Ik denk dat Babootje bedoelt dat je manschappen een oorlog insturen zonder voldoende training en materieel een oorlogsmisdaad is. Niet het doodschieten van deze onbekwame troepen. Dus een misdaad van Rusland.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:25

Hopelijk kunnen jullie dit opiniestuk vd NRC lezen

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/28/ve ... d-a4146621

Citaat:
Vergis je niet: deze oorlog is de schuld van Rusland

Oekraïne Nee, de waarheid ligt niet in het midden als het om de oorlog in Oekraïne gaat. Pas dus op voor nepnuance, waarschuwt Franka Hummels.

28 oktober 2022

Leestijd 4 minuten

Een vernield Russisch legervoertuig, nabij de frontlinie in Oekraïne.Foto Valentyn Ogirenko/Reuters 

De oorlog in Oekraïne is de schuld van Rusland, het land dat met veel geweld een buurland binnenviel. Het ligt niet genuanceerder dan dat, hoe hard je ook naar nuance op zoek gaat. Natuurlijk, er is allerlei waardevolle informatie voorhanden die context geeft bij deze oorlog, en het is goed om daar kennis van te nemen, maar het is belangrijk die informatie niet te verwarren met nuance. Zulke valse nuance zorgt dat mensen denken dat ‘het niet zo zwart-wit is’, of dat ‘de waarheid in het midden zal liggen’. En daar gaat het mis, want die informatie maakt de schuldvraag helemaal niet complexer, wat bij werkelijke nuance wel het geval is. Politici, ngo’s, media en deskundigen; deze misvatting ligt voor iedereen op de loer.
en het gaat nog verder.

Ik ben het ermee eens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 19:29

Ja ik heb het gelezen Pien. Goed artikel om even de vinger op de juiste plek te leggen en alle ruis die er minder toe doet buiten beschouwing te laten van wat nu echt gebeurt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:15

Ja, goed stuk, ik las het vanmiddag al in de papieren krant. Dacht nog iets erover te melden hier maar dat hoeft gelukkig niet meer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:19

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 20:22

Citaat:

Wie had het laatst over de Eerste Wereldoorlog (aka the great war)...?

Destijds, we schrijven 1914, hadden niet alle bovenbazen in het leger door wat mitrailleurs waren....

Een mens zou verwachten dat anno 2022 de bovenbazen van het Russische leger dit soort dingen toch weet.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 10:30