Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 22:13

MyWishMax schreef:
Er wordt toch juist nog gekeken naar een oplossing voor mensen met een warmtepomp? Dat las ik echt in elk artikel over de maatregelen, dat ze nog geen oplossing hebben voor die groep maar daar hard mee bezig zijn

En voor de ouderen en chronisch zieke mensen die gebaat zijn bij meer warmte. Die motie heeft Caroline er door gekregen. Hopelijk komt daar iets gunstigs uit voor gepensioneerden en zieken die 24/7 thuis zijn en gemiddeld een hogere temperatuur nodig hebben.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:28

elnienjo schreef:
Bij de aflevering van Radar kwam naar voren dat een warmtepomp wel 8000kwh per jaar gebruikt. Dat is dus ook een hele dure kat in de zak. Ook als je zonnepanelen hebt want die wekken vaak maar 3000kwh per jaar op. Moet je alsnog de hoofdprijs betalen voor je meerverbruik.


8kwh? Nee joh.
Onze brine bodemwarmtepomp schatten we in op zo’n 2500-3000kWh per jaar. Luchtwarmtepomp is wat minder efficiënt, dus ligt iets hoger. Maar 8000? Dat klinkt echt als een uitzonderlijke situatie.

Weet je zeker dat dat over het daadwerkelijke verbruik ging? Want als ik Google lees zie ik hogere cijfers (6000-10.000) maar dat gaat niet om het kWh per jaar wat je aan stroom gebruikt.

Hier noemen ze 6000, maar dat is totale energieverbruik; niet enkel warmtepomp. https://radar.avrotros.nl/amp/doorgerek ... erekening/

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:35

listiglistje schreef:
Geloof mij veel mensen gaan dik extra betalen. Eerder al de voorbeelden genoemd.
Hier het verbruik per huishouden gemiddeld.


[ [url=m/YRrJaL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gasverbruik obv grootte van huishouden is vreemd aangezien vooral de grootte van het huis relevant is.
Of ik nou alleen op 200m2 woon of met 5 mensen, ik moet hetzelfde oppervlak verwarmen.


elnienjo schreef:
Dit is toch om te huilen? Hoe kan Nederland hier mee weg blijven komen? Het is gewoon ordinaire misdaad tegen de bevolking.
https://images.app.goo.gl/tjt16CDn5XpZpneA6


Doejij überhaupt wel eens moeite bronnen te verifiëren?

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:56

listiglistje schreef:
Ze hadden ook in 12 jaar Rutte aan zelfvoorziening / energie kunnen werken. Andere bronnen en innovaties (bv Kerncentrales)

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen geen sancties richting Rusland.
Rusland verkoopt zijn gas nu aan andere landen met dikke winst en wij kopen dat zelfde Russische gas weer terug van die landen voor een veel hogere prijs.

Ze hadden ook de eigen gasvoorraad niet kunnen verkopen. Eigen gasvoorraad was 20 miljard m3 gas, waarvan bijna 18 miljard m3 verpatst is aan het buitenland voor een veel lagere prijs.

We leven niet in de middeleeuwen.
Genoeg andere oplossingen.
Maar nu komt het op het bordje van de simpele burger terecht.


Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat verkopen nou werkt. Stoppen ze het in jutezakken om het dan per vrachtwagen naar die landen te brengen?

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:00

Glazen jampotjes :j

listiglistje

Berichten: 14428
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 01:35

secricible schreef:
listiglistje schreef:
Geloof mij veel mensen gaan dik extra betalen. Eerder al de voorbeelden genoemd.
Hier het verbruik per huishouden gemiddeld.


[ [url=m/YRrJaL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gasverbruik obv grootte van huishouden is vreemd aangezien vooral de grootte van het huis relevant is.
Of ik nou alleen op 200m2 woon of met 5 mensen, ik moet hetzelfde oppervlak verwarmen.


Nou ik neem aan dat het wel uitmaakt of er 1 of 5 mensen dagelijks douchen.
Meerdere ruimtes in huis verwarmd moeten worden.
Of dat er voor 5 personen gekookt wordt.
Je zou ook maar een paar kids hebben, hoor van collega's dat ze stroom vreten met laptops, tv's en tablets, opladers ed.
Dus ja meer kwijt, niet alleen gas.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:12

IMANDRA schreef:
elnienjo schreef:
Bij de aflevering van Radar kwam naar voren dat een warmtepomp wel 8000kwh per jaar gebruikt. Dat is dus ook een hele dure kat in de zak. Ook als je zonnepanelen hebt want die wekken vaak maar 3000kwh per jaar op. Moet je alsnog de hoofdprijs betalen voor je meerverbruik.


8kwh? Nee joh.
Onze brine bodemwarmtepomp schatten we in op zo’n 2500-3000kWh per jaar. Luchtwarmtepomp is wat minder efficiënt, dus ligt iets hoger. Maar 8000? Dat klinkt echt als een uitzonderlijke situatie.

Weet je zeker dat dat over het daadwerkelijke verbruik ging? Want als ik Google lees zie ik hogere cijfers (6000-10.000) maar dat gaat niet om het kWh per jaar wat je aan stroom gebruikt.

Hier noemen ze 6000, maar dat is totale energieverbruik; niet enkel warmtepomp. https://radar.avrotros.nl/amp/doorgerek ... erekening/

Maar dat is toch nog gierend veel? Als je met gas cv 3000 kWh totaal verbruikt en denkt over zonnepanelen die gemiddeld 3000kwh per jaar opleveren dan ben je toch opgelicht als je dan alsnog voor 3000 kWh extra gaat verbruiken door die warmtepomp?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:14

secricible schreef:
listiglistje schreef:
Geloof mij veel mensen gaan dik extra betalen. Eerder al de voorbeelden genoemd.
Hier het verbruik per huishouden gemiddeld.


[ [url=m/YRrJaL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gasverbruik obv grootte van huishouden is vreemd aangezien vooral de grootte van het huis relevant is.
Of ik nou alleen op 200m2 woon of met 5 mensen, ik moet hetzelfde oppervlak verwarmen.


elnienjo schreef:
Dit is toch om te huilen? Hoe kan Nederland hier mee weg blijven komen? Het is gewoon ordinaire misdaad tegen de bevolking.
https://images.app.goo.gl/tjt16CDn5XpZpneA6


Doejij überhaupt wel eens moeite bronnen te verifiëren?

Dit kaartje werd met uitleg door Caroline van der Plas geplaatst.
Overigens werd op Radar ook getoond in een schema dat Nederland de allerhoogste prijs van Europa heeft met daar bovenop ook nog ns de hoogste belastingen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:23

elnienjo schreef:
Maar dat is toch nog gierend veel? Als je met gas cv 3000 kWh totaal verbruikt en denkt over zonnepanelen die gemiddeld 3000kwh per jaar opleveren dan ben je toch opgelicht als je dan alsnog voor 3000 kWh extra gaat verbruiken door die warmtepomp?

Waarom ben je dan opgelicht? Normaal verbruikte je naast die 3000kWh nog flink veel gas, en nu dus extra stroom ipv gas.
En mensen doen alsof je een warmtepomp altijd op vol vermogen gebruikt, maar ook daar kun je slaapkamers uitzetten en de temperatuur van 22 naar 19 zetten bijvoorbeeld.
Het rendement van een warmtepomp is enorm hoog, zelfde als verwarmen via de airco, dus sowieso gunstiger dan gas stoken. Ze moeten dus alleen de details van het energieplafond uitwerken zodat mensen die gas stoken geen voordeel hebben boven mensen die met een warmtepomp stoken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:26

Mijn huis voelt veel comfortabeler op cv warmte dan op airco. Ik vind airco dus geen geschikt alternatief voor normale verwarming.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:37

elnienjo schreef:
MyWishMax schreef:
Er wordt toch juist nog gekeken naar een oplossing voor mensen met een warmtepomp? Dat las ik echt in elk artikel over de maatregelen, dat ze nog geen oplossing hebben voor die groep maar daar hard mee bezig zijn

En voor de ouderen en chronisch zieke mensen die gebaat zijn bij meer warmte. Die motie heeft Caroline er door gekregen. Hopelijk komt daar iets gunstigs uit voor gepensioneerden en zieken die 24/7 thuis zijn en gemiddeld een hogere temperatuur nodig hebben.

Maar ook veel mensen werken nog bijna of geheel volledig thuis. Want dat is wat men graag wilde en nog wil, maar ondertussen moet je stoken.

Bij sommige chronisch zieken zijn de apparaten die ze nodig hebben ook stroomvreters. Daar zou wel naar gekeken moeten worden, je kunt immers uitrekenen hoeveel zo'n apparaat op jaarbasis vreet.

Ik ga waarschijnlijk september redden zonder te stoken. Mijn cv staat op 15 graden, meestal springt deze wel eind september aan. Met 17 graden is het niet echt fijn meer, maar ik wil kijken of de spouwmuurisolatie van mijn tussenwoning (dus maar weinig muur) toch zou helpen. Want dit was de enige isolatie die ik kon doen bij mijn woning (vloer lukt niet wegens te lage kruipruimte, dak kan ook niet). Dubbelglas heb ik wel (geen hr++ nog, zit er al wat langer in).

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 08:40

Bij mij komt in oktober eindelijk iemand offerte maken voor spouwmuurisolatie. Dak is geïsoleerd en kruipruimte heb ik niet. Ik heb gewoon dubbelglas maar HR+++ is onbetaalbaar zelfs met subsidie. Heb beneden wel rolluiken.

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:45

Bij ons is de muur aan de binnenkant geisoleerd, maar misschien ga ik toch over spouwmuurisolatie denken. Het enige waar ik aan denk, wat gebeurt er in de zomer.? Dan kan het al gauw een graad of 27 worden. Zin in een airco heb ik niet.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:52

nikkel schreef:
Bij ons is de muur aan de binnenkant geisoleerd, maar misschien ga ik toch over spouwmuurisolatie denken. Het enige waar ik aan denk, wat gebeurt er in de zomer.? Dan kan het al gauw een graad of 27 worden. Zin in een airco heb ik niet.

Bij mij met een doorzonwoning is 26-28 graden in huis in de zomer normaal. Dat bleef het ook met isolatie. Dat komt vermoedelijk door de enorme stukken glas. Had daar geen last van overigens. Heb ook gene airco.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:52

Isolatie werkt ook om de warmte buiten te houden.

Ik kwam vanochtend een artikel tegen over folie op het kozijn plakken, dat schijnt echt veel warmteverlies tegen te gaan. Niet alleen bij enkelglas, maar ook bij dubbelglas kan dat nog veel schelen. Kan met elk soort folie, als er maar een laagje lucht tussen het raam en de folie zit.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:00

OleJon schreef:
IMANDRA schreef:
Nee, klimaat moet niet ondergeschikt zijn. Als we klimaat niet meenemen dan krijg je in de toekomst vaker dit soort situaties.

Als je nu niet door blijft pakken komt het er niet van, want met deze redenering is het altijd wel ondergeschikt aan iets anders.

Weet iemand of er berekeningen zijn van deze maatregelen en of er veel mensen zo dusdanig buiten de boot vallen?

Overigens moeten jullie niet vergeten dat iedereen, ongeacht hoeveel je verbruikt, baat heeft bij het plafond. Het is alleen als je er boven zit, je voor datgene wat je erboven zit wel de “normale” prijs moet betalen. Net als de belastingschalen.


Zelfs met plafond gaan veel mensen honderden euro's meer betalen


Dit is imo het probleem, en ik vind klimaat belangrijk..maar hoe rijmt zich dat met dit? Want mensen hebben hierdoor ook geen geld meer voor andere klimaatvriendelijke maatregelen. Of leven soms in huurwoningen waar zij sowieso nauwelijks zeggenschap over hebben en die slecht geisoleerd zijn.

Ik zou zeggen zorg eerst dat alle mensen andere mogelijkheden hebben voordat je ze in de armoede brengt door een financiele prikkel.

En waarom moet stroom duurder worden? Dan was het toch ook slimmer geweest om eerst de netwerken aan te pakken zodat ze een grotere capaciteit hebben. Dit is echt zo korte termijn denken allemaal. Tenzij dit gewoon niet de echte redenen zijn.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:03

8nnemiek schreef:
Isolatie werkt ook om de warmte buiten te houden.

Ik kwam vanochtend een artikel tegen over folie op het kozijn plakken, dat schijnt echt veel warmteverlies tegen te gaan. Niet alleen bij enkelglas, maar ook bij dubbelglas kan dat nog veel schelen. Kan met elk soort folie, als er maar een laagje lucht tussen het raam en de folie zit.

Dat is lelijk als je door de ramen wilt kijken. Hou daar wel rekening mee. Het is dus niet voor elk raam geschikt.

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:05

Hoe denk je dat stroom opgewekt wordt in centrales.? Gas, steenkool kernenergie en klein beetje bio energie. Het aandeel zon en wind stijgt, maar geeft in de zomer een piekbelasting.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:08

Ja grijze stroom, maar groene stroom toch niet? Of mis ik hier iets?

nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:32

Als je grootschalig groene stroom wilt gaan inzetten, zal je voor ongeveer 20 miljard moeten gaan investeren in de infrastructuur. Daar zijn a de mensen niet voor, b de materialen niet en c de huidige opslagtechniek is niet toereikend, naast de benodigde ruimte voor het plaatsen van gigantische opslagbatterijen. Men werkt aan de toepassing van waterstof, dat staat voorlopig nog in de kinderschoenen.

Besparing, inleveren van comfort en aanpassingen via isoleren etc. is op dit moment nog de meest aangewezen weg.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:54

Elisa2 schreef:
Ja grijze stroom, maar groene stroom toch niet? Of mis ik hier iets?

Ons stroomnet maakt het niet uit waar de stroom vandaan komt die het naar jouw huis stuurt. Dat mengt zich dus afhankelijk van wat beschikbaar is.
Gas is de snelste qua bijspringen bij verschil tussen aanbod en vraag. En draait ook daarom vaak als zgn. baseload stroom opwekker. Het stroomnet constant houden is een complexe balanceeract die constant (per minuut of zelfs seconde) schakelen vereist om de boel op 50khz? te houden, fluctuaties in die spanning zoals brownouts (onder 220V)/pieken in voltage naar ver boven 220V, zijn funest voor veel apparatuur en blackout (stroomnet plat) is helemaal problematisch omdat je dan al balancerend de boel weer moet gaan opstarten en dat kunnen lang niet alle centrales doen. Zgn. blackstart uitvoeren en dus zeg maar anker/balanspunt zijn is speciaal systeem voor nodig. (zorgelijk, dat is bv niet standaard voor kernenergiecentrales, maar zonder stroomnet kunnen zo ook niet koelen).

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:57

8nnemiek schreef:
elnienjo schreef:
Maar dat is toch nog gierend veel? Als je met gas cv 3000 kWh totaal verbruikt en denkt over zonnepanelen die gemiddeld 3000kwh per jaar opleveren dan ben je toch opgelicht als je dan alsnog voor 3000 kWh extra gaat verbruiken door die warmtepomp?

Waarom ben je dan opgelicht? Normaal verbruikte je naast die 3000kWh nog flink veel gas, en nu dus extra stroom ipv gas.
En mensen doen alsof je een warmtepomp altijd op vol vermogen gebruikt, maar ook daar kun je slaapkamers uitzetten en de temperatuur van 22 naar 19 zetten bijvoorbeeld.
Het rendement van een warmtepomp is enorm hoog, zelfde als verwarmen via de airco, dus sowieso gunstiger dan gas stoken. Ze moeten dus alleen de details van het energieplafond uitwerken zodat mensen die gas stoken geen voordeel hebben boven mensen die met een warmtepomp stoken.


Nou, bij onze combinatie niet eigenlijk. De onze stel je 1x in en daarna kom je er niet meer aan. Dat gezegd hebbende is die wel gekoppeld aan een efficiëntere vorm van vloerverwarming die de (in ons geval goed geïsoleerde) ruimtes verwarmd met ~27 graden. Zeker bij een goed geïsoleerd huis hoeft hij niet hard te werken (dan is het alleen op temperatuur houden: maar de kou in de winter en de warmte in de zomer blijven ipc buiten).

Maar je hebt gelijk dat het rendement hoog is. Ik ben er heel blij mee, maar realiseer me ook dat ik niks te klagen heb (NOM-woning sinds mei, dus qua energie kom ik ergens rond nul uit uiteindelijk). Daarom hoop ik dat de overheid ook volop in gaat zetten op en mensen daadwerkelijk góéd financieel gaat ondersteunen met verduurzaming. Uiteindelijk helpt dat natuurlijk ontzettend goed om de kosten omlaag te brengen. Niet overal is NOM haalbaar, maar flinke slagen kunnen er algemeen genomen wel gedaan worden, waardoor mensen goedkoper uitkomen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:06

Maar heb jij helemaal geen thermostaat en geen mogelijkheid om de vloerverwarming in bepaalde ruimtes dicht te draaien, Imandra? Daar zal dan ook verschil in zitten. De pompen die ik ken die schakelen gewoon uit als de kamer op de gewenste temperatuur is. En bij onze eigen vloerverwarming hebben we in het stookhok voor elke ruimte een aparte draaiknop waarmee je de niet gebruikte ruimtes uit kan zetten. Daar was ik vooral heel blij mee omdat ik in de rommelkamer graag onze aardappels en courgettes en pompenen enzo doe opslaan, dus die moet juist zo koud mogelijk blijven. Daar staat onze verwarming dan ook altijd uit.

IMANDRA

Berichten: 9850
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:37

8nnemiek schreef:
Maar heb jij helemaal geen thermostaat en geen mogelijkheid om de vloerverwarming in bepaalde ruimtes dicht te draaien, Imandra? Daar zal dan ook verschil in zitten. De pompen die ik ken die schakelen gewoon uit als de kamer op de gewenste temperatuur is. En bij onze eigen vloerverwarming hebben we in het stookhok voor elke ruimte een aparte draaiknop waarmee je de niet gebruikte ruimtes uit kan zetten. Daar was ik vooral heel blij mee omdat ik in de rommelkamer graag onze aardappels en courgettes en pompenen enzo doe opslaan, dus die moet juist zo koud mogelijk blijven. Daar staat onze verwarming dan ook altijd uit.


Nee, volgens mij is 16 of 17 graden het laagste wat ik kan instellen. Maar ook dat werd afgeraden om te doen, gewoon instellen op de gewenste temperatuur (variërend van 19 tot 21 afhankelijk van de ruimte) en zo houden. Dat in verband met energie: het kost veel meer energie die ruimte weer op temperatuur te krijgen dan hem constant op de ingestelde temperatuur te houden. Ik kan dus zelf niks uitzetten, maar hij schakelt volgens mij wel automatisch uit als de ruimte op temperatuur is.

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:10

tamary schreef:
Elisa2 schreef:
Ja grijze stroom, maar groene stroom toch niet? Of mis ik hier iets?

Ons stroomnet maakt het niet uit waar de stroom vandaan komt die het naar jouw huis stuurt. Dat mengt zich dus afhankelijk van wat beschikbaar is.
Gas is de snelste qua bijspringen bij verschil tussen aanbod en vraag. En draait ook daarom vaak als zgn. baseload stroom opwekker. Het stroomnet constant houden is een complexe balanceeract die constant (per minuut of zelfs seconde) schakelen vereist om de boel op 50khz? te houden, fluctuaties in die spanning zoals brownouts (onder 220V)/pieken in voltage naar ver boven 220V, zijn funest voor veel apparatuur en blackout (stroomnet plat) is helemaal problematisch omdat je dan al balancerend de boel weer moet gaan opstarten en dat kunnen lang niet alle centrales doen. Zgn. blackstart uitvoeren en dus zeg maar anker/balanspunt zijn is speciaal systeem voor nodig. (zorgelijk, dat is bv niet standaard voor kernenergiecentrales, maar zonder stroomnet kunnen zo ook niet koelen).


Oké maar als je zelf zonnepanelen hebt (ik heb bijvoorbeeld zelf zonnepanelen) dan kunnen die naar ik begrepen heb ook aangesloten worden op een warmtepomp of airco in huis waardoor je dus eigenlijk je eigen energie opwekt en waar veel minder infrastructuur voor nodig is. Ik vraag me af of zoiets niet veel haalbaarder is. Korte lijntjes.

Het enige wat je ermee weg haalt is de winst voor de energie maatschappijen natuurlijk en ook de overige energie die je niet gebruikt kunnen zij dan niet gebruiken voor anderen.

Dat laatste is dan wat minder handig natuurlijk.