Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:59

Dat geeft mooi het probleem aan met "duurzame" energie: de ene keer is er een overschot, vervolgens is er een tekort. Bij overschot moet je geld toe geven en om tekorten op te vangen moet je of vreselijk veel "duurzame" overcapaciteit hebben, of ouderwetse energiecentrales achter de hand houden als backup waarvan je wel de kosten door moet berekenen.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:02

Omdat slechts 1/3e van de energie hernieuwbare energie is, waarvan de helft biomassa. Biomassa is serieus duurder geworden (dat is al een paar jaar aan de gang. De tijd dat je voor 7 euro een kuub houtsnippers kon kopen is ruim voorbij, je bent nu vaak meer dan het dubbele kwijt). Dus dan blijft 1/6e van de elektriciteit over waar de kostprijs niet van veranderd is, maar waarvan nieuwe aanleg wel steeds duurder wordt.

Dus aan de ene kant zijn we massaal bezig met zonnepanelen en windmolens aanleggen bezig, aan de andere kant hebben we daar nog een lange weg mee te gaan. (waarbij in mijn ogen vooral het gebruik van daken, en het overdekken van parkeerplaatsen, met zonnepanelen de insteek zou moeten zijn).

De combinatie duurzame energie met waterstofcentrales (om bij te springen bij tekort, maximaal 20% van de tijd) en waterstofproducenten (bij overschot, mikken op 80% van de tijd) lijkt mij de meest waarschijnlijke toekomst.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:05

Ik snap biomassa niet zo goed... dat is toch het kappen van bomen voor verbranding?

OleJon
Berichten: 2533
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:06

enzino schreef:
Dat geeft mooi het probleem aan met "duurzame" energie: de ene keer is er een overschot, vervolgens is er een tekort. Bij overschot moet je geld toe geven en om tekorten op te vangen moet je of vreselijk veel "duurzame" overcapaciteit hebben, of ouderwetse energiecentrales achter de hand houden als backup waarvan je wel de kosten door moet berekenen.


En dat snap ik dus ook niet,hier in de buurt staat een energie centrale en is nog stand by. Maar word niet ingezet. Als dat de kosten voor de mensen zou drukken, zet je dat ding toch aan?

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:15

Bomen kan je herplanten, dus is slechts kortetermijn CO2. Daarnaast was het oorspronkelijk voornamelijk resthout van bomen die toch al gekapt gingen worden (onderhout dus).

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:18

Bomen moeten toch wel eerst groeien voordat ze gekapt worden?
Ik heb het idee dat ik steeds in het nieuws lees dat miljarden aan bos/woud/oerwoud gekapt wordt (iets met groene longen).
Het idee dat bomen kappen en verbranden dan duurzaam is, daar krijg ik mijn hoofd echt niet omheen...

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:20

Mizora schreef:
Omdat slechts 1/3e van de energie hernieuwbare energie is, waarvan de helft biomassa. Biomassa is serieus duurder geworden (dat is al een paar jaar aan de gang. De tijd dat je voor 7 euro een kuub houtsnippers kon kopen is ruim voorbij, je bent nu vaak meer dan het dubbele kwijt). Dus dan blijft 1/6e van de elektriciteit over waar de kostprijs niet van veranderd is, maar waarvan nieuwe aanleg wel steeds duurder wordt.

Dus aan de ene kant zijn we massaal bezig met zonnepanelen en windmolens aanleggen bezig, aan de andere kant hebben we daar nog een lange weg mee te gaan. (waarbij in mijn ogen vooral het gebruik van daken, en het overdekken van parkeerplaatsen, met zonnepanelen de insteek zou moeten zijn).

De combinatie duurzame energie met waterstofcentrales (om bij te springen bij tekort, maximaal 20% van de tijd) en waterstofproducenten (bij overschot, mikken op 80% van de tijd) lijkt mij de meest waarschijnlijke toekomst.

Dat dus :j
Ook kolen zijn veel duurder door het sluiten van kolenmijnen, gas is veel duurder vanwege Rusland, en dat wordt allebei gebruikt om stroom op te wekken.
Hoe meer duurzame energie (wind, zon, water) we produceren, hoe goedkoper de stroom zal worden.

Momenteel kun je gebruik maken van een dynamisch contract om op bepaalde momenten zelfs geld toe te krijgen als je stroom verbruikt.

Nu we meer en meer over gaan op duurzame energie zullen we genoeg manieren moeten vinden voor opslag, dat is het gene wat de transitie nu nog tegen houdt. Dat zal inderdaad deels waterstof zijn, en ook deels thuisaccu's, elektrische auto's (die dus juist de oplossing voor het probleem zullen worden) en bijvoorbeeld energieopslag in de vorm van stuwmeren en aardwarmte enz enz.

Cer, biomassa is niet alleen het verbranden van bomen, maar ook veel andere materialen. Slachtafval bijvoorbeeld; als de Rendac een paard ophaalt dan wordt dat 'gecremeerd' is een biomassa oven :Y) Met dat soort biomassa heb ik niet zo veel problemen, maar het kappen van gezonde bomen om stroom op te wekken is natuurlijk totaal niet duurzaam.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:26

Winged schreef:
IMANDRA schreef:
Als we toch lekker aan het “wat-als’en” zijn:
Wat als de wegenbelasting en accijnzen en belasting op ‘tanken’ net voordat / zodra EV’s de norm zijn wordt omgezet naar een ander systeem? Zodat iedereen evenredig naar verbruik bijdraagt? Bijvoorbeeld naar bijdrage per gereden kilometers.

Prima hoor, maar mogen de OV-verbindingen hier in het noorden dan ook wat beter? Als ik van mijn huis met het OV naar het werk zou willen ben ik een keer zo lang onderweg, mede door de wachttijden en niet aansluitende verbindingen (en stukken lopen tussendoor). En dan woon ik niet echt in de middle-of-nowhere.


Zeker! Ik heb het volgens mij al een paar keer aangegeven, maar ik zou het een goede ontwikkeling vinden als we als Nederland zijnde minder autorijden door bijv. meer thuis te werken waar mogelijk en met OV kunnen reizen. Dat houdt in dat het OV verbeterd moet worden en dus iedereen een goede verbinding moet kunnen hebben.


elnienjo schreef:
Elektriciteit wordt ook duurder dus als de wegenbelasting ook omhoog gaat vanwege zwaardere EVs kost t weer net zoveel tegen dat iedereen een EV kan betalen.
Haal wat meer geld op van buitenlandse auto's die in NL rondrijden en gun de eigen bevolking een verlaging.

Je gaat er dus vanuit dat er geen aanpassingen komen als het type auto volledig verandert. Als er bij diesels een aanpassing is geweest, waarom zou dat bij EV's niet zijn dan?


OleJon schreef:
De laatste jaren laat nu al blijken, dat duurzame energie niet goedkoper is.
Hoewel we nog nooit zoveel aanbod aan stroom hebben gehad, dmv zonnepanelen windmolens, energiezuinige apparaten en verlichting.
Is het nog nooit zo duur geweest als nu, dus die vlieger gaat niet op

Je realiseert je dat de meerprijs in kosten door bijv. de gasprijzen etc. komen, niet door de verduurzaming? Er is de laatste tijd wel meer aan de hand dan alleen verduurzaming/meer groene stroom.
Edit: zie Mizora's antwoord idd.


enzino schreef:
Dat geeft mooi het probleem aan met "duurzame" energie: de ene keer is er een overschot, vervolgens is er een tekort. Bij overschot moet je geld toe geven en om tekorten op te vangen moet je of vreselijk veel "duurzame" overcapaciteit hebben, of ouderwetse energiecentrales achter de hand houden als backup waarvan je wel de kosten door moet berekenen.

Of we gaan Europa-breed richten op oplossingen die energie kunnen opslaan (gezien Nederland nogal dichtbevolkt is en andere landen wel meer ruimte en andere middelen hebben). Bij een overschot wordt het "opgeladen", bij een tekort wordt dat overschot ingezet. Waterstof als energiedrager, accu's inzetten bij woningen (of bijv. de elektrische auto ook inzetten als batterij), waterkrachtcentrales, zwaartekrachtbatterijen... Er zijn nog best wel wat richtingen waar verder onderzoek zeer veelbelovend kan zijn en dit probleem kunnen verhelpen. Daar moet natuurlijk dan wel in geïnvesteerd worden :j

Het is een probleem, maar het is niet onoverkoombaar en dus geen reden om het níét te doen.

Mizora

Berichten: 18160
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:27

Cer schreef:
Bomen moeten toch wel eerst groeien voordat ze gekapt worden?
Ik heb het idee dat ik steeds in het nieuws lees dat miljarden aan bos/woud/oerwoud gekapt wordt (iets met groene longen).
Het idee dat bomen kappen en verbranden dan duurzaam is, daar krijg ik mijn hoofd echt niet omheen...


Het is ook niet per se duurzaam. Plant je snelgroeiende bomen zoals populieren, die elke 20 jaar gekapt kunnen worden, is het heel schappelijk. Pak je er eeuwenoud woud of zelfs oerwoud voor, is dat uiteraard niet duurzaam. Het is voornamelijk een tussenfase en geschikt om straks de piekbelasting op te vangen, en dus voor het gebruik van biomassa zoals 8annemiek beschrijft. Eigenlijk kunnen we de plantaardige biomassa verder beter laten composteren en dat op het land inzetten, daar levert het namelijk een verhoogde productie van voeding op en verminderde erosie. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:28

Citaat:
Je gaat er dus vanuit dat er geen aanpassingen komen als het type auto volledig verandert. Als er bij diesels een aanpassing is geweest, waarom zou dat bij EV's niet zijn dan?

Ik ga er juist vanuit dat er wél aanpassingen komen en dat als het overgrote deel EV rijdt, je weer net zo hard de sjaak bent met hoge wegenbelasting.

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:37

elnienjo schreef:
Citaat:
Je gaat er dus vanuit dat er geen aanpassingen komen als het type auto volledig verandert. Als er bij diesels een aanpassing is geweest, waarom zou dat bij EV's niet zijn dan?

Ik ga er juist vanuit dat er wél aanpassingen komen en dat als het overgrote deel EV rijdt, je weer net zo hard de sjaak bent met hoge wegenbelasting.


Maar waarom? Met het dieselverhaal kreeg je blijkbaar toeslag vanwege het vervuilende ervan. Waarom zou een blijvende korting op de wegenbelasting bij het rijden van een EV dan niet kunnen? Dus de wegenbelasting opnieuw berekenen zodat dus bijvoorbeeld een elektrische -en daarom zwaardere- corsa even duur is als een normale vergelijkbare benzine-corsa? Een elektrische golf even duur is als een vergelijkbare benzine-golf?

Ik vind het helemaal niet gek dat je nog steeds die wegenbelasting betaalt en dat de incentive straks wordt teruggedraaid als EV's de norm zijn. Je neemt immers deel aan het verkeer en maakt gebruik van de wegen. Ik vind wél een kilometer-belasting beter en eerlijker, maar heb er geen problemen mee dat als ik bijv. overstap van mijn huidige corsa naar een EV-corsa, ik nog steeds dezelfde wegenbelasting betaal. Want die EV is goedkoper in het "tanken" en goedkoper in onderhoud (40%) -want oa minder bewegende onderdelen- dus dáár bespaar ik dan weer op. Onder aan de streep zijn EV's dus alsnog goedkoper.

Want ook het 'tanken': nu is elektra duurder, maar dat komt door de biomassa, niet de duurzame energie. Als we meer op die laatste zitten wordt elektra ook weer goedkoper.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:41

IMANDRA schreef:
Zeker! Ik heb het volgens mij al een paar keer aangegeven, maar ik zou het een goede ontwikkeling vinden als we als Nederland zijnde minder autorijden door bijv. meer thuis te werken waar mogelijk en met OV kunnen reizen. Dat houdt in dat het OV verbeterd moet worden en dus iedereen een goede verbinding moet kunnen hebben.

.

Zal even uitleggen waar deze reactie ook vandaan komt: In de afgelopen 5 jaar zijn er hier heel veel lijnen wegbezuinigd. Het is hier enorm gekrompen. Daarnaast is het ook zo dat in buitengebieden ook vaak de bushalte 3 kilometer verderop is. Je moet er dus al heen fietsen, dan opstappen etc etc etc. In sommige dorpen komt geeneens een bus langs en zijn sommige mensen simpelweg aangewezen op een auto om ergens te komen. (en daarvoor ook de kilometers).

Voor de grap eens van Amen naar Hanze hogeschool Groningen gedaan: https://9292.nl/reisadvies
(voor de slimmerikken: Je kan beter op de fiets van Amen naar Assen en dan de trein pakken, maar dit is wat 9292 zegt :') )

IMANDRA

Berichten: 9848
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:43

Snap ik, en dat is ook heel vervelend. Dan heb je ook niet echt een realistische mogelijkheid om je auto niet te gebruiken. Dat wegbezuinigen vind ik persoonlijk ook geen goede ontwikkeling.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:51

Van mij mag er ook echt flínk geïnvesteerd worden in het OV. De trein is sowieso veel te duur, dat stimuleert totaal niet om de auto te laten staan. En de aansluitingen en het aanbod mag veel beter.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:53

Zie nu dat het reisadvies is verdwenen in de link. Anyhow: De route was 60 minuten lopen, dan de bus naar Emmen. Van Emmen naar Groningen en vervolgens nog 2 aparte bussen. Totale reistijd bijna 3 uur.

De NS doet voorlopig ook geen kortingskaarten las ik vorige week. Jammer allemaal.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:57

Hier in de regio is het ook steeds verder uitgekleed. Of gaan bussen in het weekend niet door wijken heen. Hier zijn een paar belangrijke buslijnen gestopt ivm de verkeersremmende maatregelen op de wegen. 8)7 omdat ze dan teveel vertraging zouden oplopen. Succes dan met ergens komen

In mijn vorige woonplaats moest ik met ov mijn auto ophalen die bij de garage stond. Ik loop niet al te best en "even" een kilometer of meer lopen naar een bushalte gaat niet.

De bus rijdt langs de wijk maar mag daar niet stoppen in het weekend :n pas een halte 1,5 km verderop mag hij stoppen. Voor mij tever. Regiotaxi van mijn woonplaats kan niet want het station zit in een andere regio. De regiotaxi van de stationsplaats kan niet want ik woonde toen buiten de regio. Een gewone taxi is onbetaalbaar. Fietsen lukte hoe dan ook niet en die paste ook niet in mijn auto. :n

Uiteindelijk had ik geluk dat de chauffeur van de regiotaxi van de stationsplaats met zijn priveauto wilde langskomen om me op te pikken en naar het station te brengen. Vervolgens ontbrak de stations instap hulp ondanks dat ik die gereserveerd had. En ontbrak ook op het overstap en uitstap station.

Dus leuk ov voor de grote stad. -O-

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:49

De prijs van het ov is ook om te huilen. Met die 9 euro in Duitsland zie je dat mensen ineens het ov weten te vinden. Maar ook zijn veel verbindingen die je zou willen hebben er gewoon niet. Helaas.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:04

In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:29

IMANDRA schreef:
Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen?


Zoals ik al eerder opmerkte ontken je glashard de werkelijkheid.

Groene steden? Alleen met 0 uitstoot toegankelijk.

Nee, verplicht is het niet, alleen verboden wat anders te gebruiken.

Net als met de Covid vaccinatie. Nee niet verplicht. Je kan ook thuisblijven/ ontslag nemen. Vrije keuze.

Ondertussen is verkoop van nieuwe ICE per 2035 verboden. Nee, niet verplicht EV te kopen.

´Alleen maar´ defecto dwang.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:30

elnienjo schreef:
In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)


De uitzondering welke de problematische regel heel schril bevestigt.

Daarbij is 15 Euro schrikbarend duur voor iets wat opgelegd wordt voor iedereen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 12:41

Ik denk dat het in Nederland duurder is als je een dagje naar een stad wil gaan, dus ik vond 't wel meevallen eerlijk gezegd. Ook vond ik Salzburg als een schone stad overkomen, kwam niet door probleemwijken heen zeg maar.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:02

elnienjo schreef:
In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)

Dat vind ik nog aardig prijzig hoor. Als het nu voor 1 persoon 3 euro was, maar nee, het is dan ook gewoon 15 euro.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:09

germie schreef:
elnienjo schreef:
In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)

Dat vind ik nog aardig prijzig hoor. Als het nu voor 1 persoon 3 euro was, maar nee, het is dan ook gewoon 15 euro.

Wel inclusief auto parkeren voor een volle dag. Zou wel liever gezien hebben dat auto inclusief max 2 personen 10 euro was ipv dat zoveel extra personen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:16

Je betaald waarschijnlijk voor de parkeerplek, het vervoer is "gratis" om klanten te krijgen. Je auto neemt altijd een plek in, ongeacht of je er alleen in zat of met een familie.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:25

Bij de messe in Dusseldorf is dat ook zo geregeld inderdaad. Kostte volgens mij 10 of 15 euro voor de hele dag, en dan kon je met een busje naar de ingang. Niet goedkoop, maar wel super fijn geregeld. Hier in Nederland betaal je al gauw 3 euro per uur voor een parkeerplaats.