Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly
enzino schreef:Dat geeft mooi het probleem aan met "duurzame" energie: de ene keer is er een overschot, vervolgens is er een tekort. Bij overschot moet je geld toe geven en om tekorten op te vangen moet je of vreselijk veel "duurzame" overcapaciteit hebben, of ouderwetse energiecentrales achter de hand houden als backup waarvan je wel de kosten door moet berekenen.
Mizora schreef:Omdat slechts 1/3e van de energie hernieuwbare energie is, waarvan de helft biomassa. Biomassa is serieus duurder geworden (dat is al een paar jaar aan de gang. De tijd dat je voor 7 euro een kuub houtsnippers kon kopen is ruim voorbij, je bent nu vaak meer dan het dubbele kwijt). Dus dan blijft 1/6e van de elektriciteit over waar de kostprijs niet van veranderd is, maar waarvan nieuwe aanleg wel steeds duurder wordt.
Dus aan de ene kant zijn we massaal bezig met zonnepanelen en windmolens aanleggen bezig, aan de andere kant hebben we daar nog een lange weg mee te gaan. (waarbij in mijn ogen vooral het gebruik van daken, en het overdekken van parkeerplaatsen, met zonnepanelen de insteek zou moeten zijn).
De combinatie duurzame energie met waterstofcentrales (om bij te springen bij tekort, maximaal 20% van de tijd) en waterstofproducenten (bij overschot, mikken op 80% van de tijd) lijkt mij de meest waarschijnlijke toekomst.
Winged schreef:IMANDRA schreef:Als we toch lekker aan het “wat-als’en” zijn:
Wat als de wegenbelasting en accijnzen en belasting op ‘tanken’ net voordat / zodra EV’s de norm zijn wordt omgezet naar een ander systeem? Zodat iedereen evenredig naar verbruik bijdraagt? Bijvoorbeeld naar bijdrage per gereden kilometers.
Prima hoor, maar mogen de OV-verbindingen hier in het noorden dan ook wat beter? Als ik van mijn huis met het OV naar het werk zou willen ben ik een keer zo lang onderweg, mede door de wachttijden en niet aansluitende verbindingen (en stukken lopen tussendoor). En dan woon ik niet echt in de middle-of-nowhere.
elnienjo schreef:Elektriciteit wordt ook duurder dus als de wegenbelasting ook omhoog gaat vanwege zwaardere EVs kost t weer net zoveel tegen dat iedereen een EV kan betalen.
Haal wat meer geld op van buitenlandse auto's die in NL rondrijden en gun de eigen bevolking een verlaging.
OleJon schreef:De laatste jaren laat nu al blijken, dat duurzame energie niet goedkoper is.
Hoewel we nog nooit zoveel aanbod aan stroom hebben gehad, dmv zonnepanelen windmolens, energiezuinige apparaten en verlichting.
Is het nog nooit zo duur geweest als nu, dus die vlieger gaat niet op
enzino schreef:Dat geeft mooi het probleem aan met "duurzame" energie: de ene keer is er een overschot, vervolgens is er een tekort. Bij overschot moet je geld toe geven en om tekorten op te vangen moet je of vreselijk veel "duurzame" overcapaciteit hebben, of ouderwetse energiecentrales achter de hand houden als backup waarvan je wel de kosten door moet berekenen.
Cer schreef:Bomen moeten toch wel eerst groeien voordat ze gekapt worden?
Ik heb het idee dat ik steeds in het nieuws lees dat miljarden aan bos/woud/oerwoud gekapt wordt (iets met groene longen).
Het idee dat bomen kappen en verbranden dan duurzaam is, daar krijg ik mijn hoofd echt niet omheen...
Citaat:Je gaat er dus vanuit dat er geen aanpassingen komen als het type auto volledig verandert. Als er bij diesels een aanpassing is geweest, waarom zou dat bij EV's niet zijn dan?
elnienjo schreef:Citaat:Je gaat er dus vanuit dat er geen aanpassingen komen als het type auto volledig verandert. Als er bij diesels een aanpassing is geweest, waarom zou dat bij EV's niet zijn dan?
Ik ga er juist vanuit dat er wél aanpassingen komen en dat als het overgrote deel EV rijdt, je weer net zo hard de sjaak bent met hoge wegenbelasting.
IMANDRA schreef:Zeker! Ik heb het volgens mij al een paar keer aangegeven, maar ik zou het een goede ontwikkeling vinden als we als Nederland zijnde minder autorijden door bijv. meer thuis te werken waar mogelijk en met OV kunnen reizen. Dat houdt in dat het OV verbeterd moet worden en dus iedereen een goede verbinding moet kunnen hebben.
.
IMANDRA schreef:Wie wordt op dit moment gedwongen een EV te kopen?
elnienjo schreef:In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)
elnienjo schreef:In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)
germie schreef:elnienjo schreef:In Salzburg kon ik parkeren op de Messe en daar in een trolleybus stappen die daar om de 5-10 minuten nonstop rijdt naar 't centrum voor 15 euro (hele dag parkeren en onbeperkt bussen voor 24 uur voor max 5 personen)
Dat vind ik nog aardig prijzig hoor. Als het nu voor 1 persoon 3 euro was, maar nee, het is dan ook gewoon 15 euro.