Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:53

Voor mensen die de mensen in Ukraïne een klein beetje willen helpen: Trek een extra trui aan en zet je verwarming lager zodat je minder gas verbruikt. Al het gas dat niet hoeft te worden ingekocht kan ook niet worden omgezet in wapens door Rusland :)*

Wil je nog wat meer helpen, koop zonnepanelen.

Veel druppels samen maken een emmer vol!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 15:19

Mjelleke schreef:
Het is sowieso verstandig om wat spullen in huis te hebben voor als er een keer wat gebeurt. Maar ik heb daar heel lang heel makkelijk over gedaan. De combinatie van de corona-crisis, verschillende natuurrampen, en nu de oorlog maken wel dat ik daar anders over ben gaan denken, en dat we gaan zorgen dat we wat basisdingen geregeld hebben (flessen water in huis, eten voor een paar dagen voor onszelf en voor de hond, kaarsen en lucifers, etc - zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodpakket ). En niet pas bij de laatste wc-rol nieuwe gaan kopen maar iets meer voorraad; en een beetje contant geld in huis. In de auto komen reddingsdekens erbij in de ehbo-doos (was ik sowieso van plan), en een nieuwe zaklamp want de vorige is stuk.

Echt grote rampen daar valt toch niet op te plannen. Maar als we een keer zonder stroom of zonder water komen te zitten, of de supermarkt is ongepland een dag dicht (denk aan storingen in het betalingsverkeer), dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Dat ben ik helemaal met je eens. De meeste van die zaken heb ik sowieso altijd in huis, zoals kaarsen en lucifers. Ik koop al jaren wc-papier in grootverpakking (bij de Action) en ik wacht niet tot de laatste rol met aanvullen. Sinds ik mijn boodschappen online bestel komt het ook niet meer voor dat ik écht niets meer in huis heb. Zaken als blikken soep en pasta zijn hier altijd, net als kattenvoer dat ik in grootverpakking koop. Maar ik kan me voorstellen dat mensen niet zo snel aan een voorraad water zullen denken (althans, ik niet). Water is er tenslotte altijd, het komt gewoon uit de kraan - totdat het op een dag ineens niet (meer) uit de kraan komt.

Over gas besparen: voor een efficiënter gebruik van gas kun je ook radiatorfolie aan de achterkant van je radiator bevestigen. Hier staat uitgelegd hoe het werkt: https://www.essent.nl/kennisbank/energi ... iatorfolie

Mijn energieleverancier stuurt mij iedere maand een mailtje met mijn verbruik en vergelijkt met dezelfde maand een jaar geleden. In februari 2021 zat ik op 130 m3, vorige maand op 76 m3. Ik was aangenaam verrast.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:12

irmaz schreef:
Voor mensen die de mensen in Ukraïne een klein beetje willen helpen: Trek een extra trui aan en zet je verwarming lager zodat je minder gas verbruikt. Al het gas dat niet hoeft te worden ingekocht kan ook niet worden omgezet in wapens door Rusland :)*

Wil je nog wat meer helpen, koop zonnepanelen.

Veel druppels samen maken een emmer vol!

Zie ik ook zo, alle beetjes helpen ;)

Tja, wij hebben altijd redelijk wat op voorraad, beetje overgehouden aan heel wat jaren nogal afgelegen wonen, dan stap je niet in de auto om snel even wat te halen, je zorgt dat je een paar weken vooruit kan, en wat je niet hebt dat eet/drink je dan gewoon niet :D

Ik zie me in geval van nood nog niet zo snel wegkomen hier met 5 honden.
Dus nee, niet specifiek vanwege de situatie nu, maar wij waren altijd al van het zo zelfredzaam mogelijk als het kan te zijn.

Mijn broer heeft zijn camperbus volgetankt klaarstaan, maar die wilde in april toch al vertrekken naar Bulgarije, daar heeft ie een tweede huis, hangt er wat vanaf hoe tegen dan de situatie is.

We hebben het er wel over gehad, of we hem dan geen slaapzakken, of andere dringend benodigde hulpgoederen mee kunnen geven, hij zit daar in een heel arme regio.
Moeten we zien hoe het zich verder ontwikkeld, of en wat we tegen dan evt. kunnen doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:18

Sansevieria schreef:
We hebben het er wel over gehad, of we hem dan geen slaapzakken, of andere dringend benodigde hulpgoederen mee kunnen geven, hij zit daar in een heel arme regio.
Moeten we zien hoe het zich verder ontwikkeld, of en wat we tegen dan evt. kunnen doen.

Arm + land is vaak een heel stuk zelfredzaam/zelfvoorzienend (die hebben mits met rust gelaten wel een warm huis en volle buik), maar neem anders contact op met de lokale pastoor/dominee of er ergens behoefte aan is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:20

Ik ben echt tweede generatie na de oorlog
Altijd volle voorraadkast en overvolle vriezers.
Kan.mij nog heel goed herinneren dat tijdens de koude oorlog mijn kledingkast propvol met blikken stond.
Nooit meer honger zei mijn oma en daarom deed ze dat.

Ik ben heel ongelukkig als ik geen voorraad heb, vaak genoeg dat mijn kind hier boodschappen doet..
Dus nu komt dat goed van pas

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:27

Mjelleke schreef:
Het is sowieso verstandig om wat spullen in huis te hebben voor als er een keer wat gebeurt. Maar ik heb daar heel lang heel makkelijk over gedaan. De combinatie van de corona-crisis, verschillende natuurrampen, en nu de oorlog maken wel dat ik daar anders over ben gaan denken, en dat we gaan zorgen dat we wat basisdingen geregeld hebben (flessen water in huis, eten voor een paar dagen voor onszelf en voor de hond, kaarsen en lucifers, etc - zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... noodpakket ). En niet pas bij de laatste wc-rol nieuwe gaan kopen maar iets meer voorraad; en een beetje contant geld in huis. In de auto komen reddingsdekens erbij in de ehbo-doos (was ik sowieso van plan), en een nieuwe zaklamp want de vorige is stuk.

Echt grote rampen daar valt toch niet op te plannen. Maar als we een keer zonder stroom of zonder water komen te zitten, of de supermarkt is ongepland een dag dicht (denk aan storingen in het betalingsverkeer), dan zou dat geen probleem moeten zijn.

Zo denk ik er ook over sinds onze laatste stroomstoring in de buurt. Dat kwam omdat iemand de verkeerde kabel had geraakt. Dan merk je dat het wel handig kan zijn.

Echt grof hamsteren doe ik niet, met corona begin ook niet gedaan, maar als alleenstaande standaard wel extra in de vriezer omdat de porties van de gerechten die ik maak, negen van de tien keer op 2 personen of meer is berekend.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:34

tamary schreef:
Sansevieria schreef:

Arm + land is vaak een heel stuk zelfredzaam/zelfvoorzienend (die hebben mits met rust gelaten wel een warm huis en volle buik), maar neem anders contact op met de lokale pastoor/dominee of er ergens behoefte aan is.

Laadvermogen van die bus is ook niet oneindig, dus inderdaad geen onzinnige dingen.
Hij zit daar niet ver van Chirpan, waar meen ik ook een kindertehuis is.

Eerst maar eens afwachten of het tegen dan wel veilig genoeg is om die richting op te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:37

Qua voorraden is vriezen/koelen nu niet mijn go to plek. Dat is spul in blik/pot of gewoon droge dingen als meel, noten en rozijnen. Tussen onhandige mensen, slecht weer, cyber gedoe en stomweg tekort is een vriezer niet iets waar ik bij nood op durf te vertrouwen. Hoe handig dat ding (net als een wasmachine trouwens) verder ook is.

xSagan

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:47

Die heb ik ook altijd wel op voorraad inderdaad, voor het geval mijn uitprobeersels mislukken.xD

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:13

Ik sla regelmatig dingen als vleesvervangers in als ze in de actie zijn, dus heb een vriezer bomvol liggen momenteel := Maar of dat heel handig is in een oorlog.. geen stroom = alles weggooien..
Wat betreft droog eten heb ik graag peulvruchten op voorraad, en pasta, rijst, tarwegranen, gedroogd fruit.. Dat blijft allemaal lekker lang goed, en neemt minder plek in dan ingemaakte glazen en blikken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:15

Denk dat als vriezer weg valt ik als een gek alle rauwe vlees in de vriezer gaat wecken. Maar voor nu maak ik me nog nergens druk over.

Of kijken om te drogen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:17

Lukt dat denk je, uit de vriezer wecken? Dat zou wel een goede oplossing zijn inderdaad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:19

Heb gelukkig een aggregaat dus haal dan wel benzine uit de auto
Eten belangrijker dan rijden

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:24

Denk wel eerst ontdooien en garen. Heb verschillende resultaten gezien van in bouillon en droog wecken. Staat nog een keer op verlanglijstje om te proberen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:44

Blikjes knakworst en zalm/tonijn is lang houdbaar buiten de koeling. En pindakaas geeft ook veel verzadiging.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 00:04

Echwel schreef:
Ik ben echt tweede generatie na de oorlog
Altijd volle voorraadkast en overvolle vriezers.
Kan.mij nog heel goed herinneren dat tijdens de koude oorlog mijn kledingkast propvol met blikken stond.
Nooit meer honger zei mijn oma en daarom deed ze dat.

Ik ben heel ongelukkig als ik geen voorraad heb, vaak genoeg dat mijn kind hier boodschappen doet..
Dus nu komt dat goed van pas

Hier ook :D

Helaas moet ik weleens wat weggooien omdat het over de datum is.
Maar hier kan altijd iedereen een borrel met een snack krijgen, een boterham eten, koffie met wat lekkers of 's avonds mee-eten.
Het is hier sowieso altijd een zoete inval.
Ik heb altijd genoeg (te veel) in huis. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:01

Mijn ouders waren tieners in WO 2 en ik kan me nog steeds herinneren dat zodra mijn moeder meerdere straaljagers hoorde we perse naar binnen moesten, begin jaren 60.
Ze heeft nooit gezegd waarom tot mijn vader later vertelde dat het met bombardementen in WO 2 te maken had. Mijn moeder heeft er nooit over kunnen praten maar zo zie je welke invloed dit op mensen kan hebben. Kun je nagaan wat al die beschietingen en bombardementen voor impact hebben ondanks dat je er zelf achteraf “ goed “ uitkomt. Ze was 15 toen de oorlog was afgelopen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 08:08

Bigone zelfde leeftijd als mijn moeder, echter zat zij ondergedoken en heeft het toch weer anders meegemaakt..

even klein stukje historie als het mag
https://www.geni.com/people/Annie-Cohen ... 3951012219

is mijn oma..

Citaat:
About Annie Cohen
Toekenning verzetsherdenkingskruis aan Hanna Cohen, 1982 Dit verzetskruis is aan Hanna Cohen toegekend wegens: - Hulp aan onderduikers - Onderduikers in huis - Koeriersdiensten. Dit alles deed zij toen ook zijzelf ondergedoken zat.

Hele sterke echt sterke vrouw was zij, door haar genen hoop ik dat ik dat ook heb..
Hierdoor ben ik nu best angstig voor mijn kinderen, maar loop niet gillend door het leven nu..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 09:51

Ik heb dezelfde achtergrond als Bigone. Mijn vader komt uit centrum Rotterdam, dat toen is plat gebombardeerd.
Jouw achtergrond, Echwel, is veel heftiger.
Je mag trots zijn op je oma!

Ik keek gisteren op FB, ik ben echt geschrokken wat een pro-Russische opmerkingen gemaakt worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:56

Alle wappies die corona deskundigen waren zijn nu oorlogscorrespondenten voor Rusland geworden . Engel en Baudet zijn voorvechters van die arme sterke grote Poetin geworden. Ja dan blaat je mee natuurlijk .

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:03

bigone schreef:
Mijn ouders waren tieners in WO 2 en ik kan me nog steeds herinneren dat zodra mijn moeder meerdere straaljagers hoorde we perse naar binnen moesten, begin jaren 60.
Ze heeft nooit gezegd waarom tot mijn vader later vertelde dat het met bombardementen in WO 2 te maken had. Mijn moeder heeft er nooit over kunnen praten maar zo zie je welke invloed dit op mensen kan hebben. Kun je nagaan wat al die beschietingen en bombardementen voor impact hebben ondanks dat je er zelf achteraf “ goed “ uitkomt. Ze was 15 toen de oorlog was afgelopen.

Hier vergelijkbare ervaringen, mijn moeder heeft o.a.meegemaakt dat haar ouderlijk huis gebombardeerd was, halve dak eraf...zulke dingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:06

Mijn moeder is in de oorlog geboren en heeft er dus geen herinneringen aan.
En ze woonde op een boerderij in een klein dorpje, dus ook geen honger gekend.
Oma had het er daarom niet op die manier over.

Ik heb daarom ook niet geleerd een flinke voorraad aan te leggen. Echt als ineens de pleuris uitbreek zijn wij de klos :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:18

Mijn opa en oma woonde ook in kleine dorpjes inderdaad, en hier in Limburg waren we al bevrijd toen de hongerswinter begon in het noorden, dus die hebben ze hier niet meegemaakt, maar mijn oma heeft regelmatig verteld over de sirenes en de schuilkelder, en ook over de Amerikaanse soldaten die op hun boerderij verbleven.
En ook de grappige verhalen, zoals hoe de soldaten aan mijn oma en haar zussen vroeger 'give me a kiss', en kiss betekent kist in het Limburgs, dus mijn oma, die geen woord engels sprak, op zoek naar een kist :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:21

bigone schreef:
Alle wappies die corona deskundigen waren zijn nu oorlogscorrespondenten voor Rusland geworden . Engel en Baudet zijn voorvechters van die arme sterke grote Poetin geworden. Ja dan blaat je mee natuurlijk .

Binnen dit topic toch precies hetzelfde?
(inclusief mijzelf)

Opeens zijn we allemaal bezig ontwikkelingen te rapporteren die we gewoon op twitter gevonden hebben om er vervolgens, zonder enige kennis van zaken, een interpretatie aan te geven?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:24

enzino schreef:
bigone schreef:

Binnen dit topic toch precies hetzelfde?
(inclusief mijzelf)

Opeens zijn we allemaal bezig ontwikkelingen te rapporteren die we gewoon op twitter gevonden hebben om er vervolgens, zonder enige kennis van zaken, een interpretatie aan te geven?

Nou idd, ik ben al uit het oekraïne topic gegaan. :')