Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:35

Sizzle schreef:
Manager/in :D
Of volgens de nieuwe huidige mode Manager:in
:')
Of genderneutraal de „managende“

_O- hier zijn zelfs voorwerpen vrouwelijk of mannelijk, la chaise (vrouwelijke stoel) , le mur (mannelijke muur) en ik word daar stapel gek van. Lekker zo houden in Nederland en vooral zorgen dat er heel veel vrouwen in al die beroepen komen als ze er nog niet zijn.

Mungbean

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:39

Feminisme is in het duits mannelijk (der Feminismus)
Hoe is dat in het frans?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:43

Sizzle schreef:
Manager/in :D
Of volgens de nieuwe huidige mode Manager:in
:')
Of genderneutraal de „managende“

Niet vrouwager? :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:46

_O-

Doet me ook denken aan mompreneurs (wat ik echt een afschuwelijk woord vind trouwens).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:08

#Girlboss

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:09

Sizzle schreef:
Feminisme is in het duits mannelijk (der Feminismus)
Hoe is dat in het frans?

Bij ons
féminisme of
le féminisme (mannelijk dus)

Maar de borst → le sein (van vrouwen) is dus mannelijk. Maar dan hebben we weer la poitrine → borst (bv mannen)

Dus vertel het maar. Is niet te leren als buitenlander want vaak zo onlogisch!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:13

Urbanus schreef:
naranja1 schreef:
voor mij gaat het ook om gelijkwaardigheid, vandaar mijn frustratie.

Oké, ik herken die frustratie niet. Ik vind dat als je alle woorden gaat vervrouwelijken, je juist onderscheid maakt.

Ik quote mezelf even zodat TS ziet dat ik dit niet naar haar gepbt heb maar het gewoon hier staat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:14

Tevens nu flashbacks van mijn Franse huiswerk.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:14

Urbanus schreef:
#Girlboss

Alleen als mannen zich #Boyboss noemen.

Ik snap niet waarom de mensen die Girlboss toen hip en happening hebben gemaakt niet doorhebben hoe infantiel het klinkt. Hoezo moet ik me er 'empowered' door voelen. Ik krijg eerder de neiging om met twee paardenstaartjes en een Mega Mindy rugzakje op kantoor te verschijnen als ik die term hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:16

Of dat je je nagels lakt terwijl je telefonisch mensen probeert te strikken voor je etherische olie piramide-imperium.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:22

Interessant stukje kwam ik tegen over taal.

De meeste mensen gebruiken taal zonder erbij na te denken. Als ik zeg dat het koud is op kantoor, begrijpt mijn collega naast het raam meteen wat hem/haar/hen te doen staat; niemand die dat nog hoeft te analyseren. En als ik jou vraag of je mij het zout kunt aangeven, neem je dat niet letterlijk door ‘ja’ te antwoorden, maar geef je mij gewoon het zout. Hoop ik dan.
Wat je zegt bestaat dus niet uit alleen woorden en zinnen, maar ook uit de bedoelingen daarachter – of die nu bewust of onbewust zijn.
Taal heeft daarmee ook bepaalde gevolgen. Soms op individueel niveau, maar ook op maatschappelijk niveau. Dat is waarom er steeds meer aandacht is voor gender in taal. Want taal heeft niet alleen de kracht om mijn collega het raam dicht te laten doen, maar ook om stereotypen in de maatschappij te (re)produceren.

Het is dus een vicieuze cirkel: enerzijds is taal een afspiegeling van onze op mannen gerichte maatschappij, anderzijds houdt dat de ongelijkheid in de samenleving ook weer in stand. Als er wel ‘girlboss’ en geen ‘boyboss’ bestaat, kan dat er onbedoeld voor zorgen dat ‘baas’ wordt geassocieerd met een man, tenzij expliciet wordt benoemd dat het over een vrouw gaat.

Gaat het in je onderzoek ook echt om grote verschillen?
“Voor de leek niet, nee.” (lacht) “Als taalwetenschappers praten we dan over gigantische effecten… van 40 milliseconden. Als lezer heb je dat helemaal niet door; het is meer de maatschappij die er achteraf last van heeft. Oneerlijke taal sluit iedereen behalve mannen uit.”
Op welke manier?
“In het Engelse en Duitse taalgebied is veel onderzoek gedaan naar de effecten hiervan. Als je bijvoorbeeld aan een sollicitatiecommissie een functieomschrijving geeft waarin ‘de sollicitant’, ‘hij moet dit kunnen’ en ‘zijn cijfers moeten zo hoog zijn’ staan, dan gaat de sollicitatiecommissie eerder voor een man. Puur omdat die mannelijke woorden in de omschrijving van de baan zijn gebruikt. En we zien ook dat dit ervoor zorgt dat vrouwen minder snel solliciteren. Dus dat kleine verschil in leesgedrag heeft ook echt bredere effecten.”
“De Gebroeders Grimm (die van de sprookjes, red.) schreven ooit: de grammatica van onze taal is precies zoals de maatschappij, het mannelijke boven het vrouwelijke. Dat vonden ze fantastisch. Het werd dus ook echt als mooi gezien dat je de werkelijke maatschappij in de taal kon terugzien.”

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:29

Boss is sowieso „uit“
De goodguys/girls zijn tegenwoordig leaders en de badgirls/guys zijn bosses
Behalve in Amerika, daar wil iedereen kunnen zeggen dat hij/zij VP (of VP mom) is. Het verbaast me iedere keer weer hoeveel VPs een bedrijf kan hebben.

Pien, dat met de borst is inderdaad heel onlogisch :o?

Naranja, dat is inderdaad een interessant stukje :j
Ik geloof ook wel dat het invloed heeft, maar even het woordenboek aanpassen is niet in 3 dagen gegeten zeg maar. Die (sexistische) tussenoplossingen doen vaak niet veel goeds behalve tot comediantenvoer worden.
Na het aanpassen gaat er ook haast een generatie overheen voor een woord normaal is. Kijk maar eens hoe lang mensen het nog over de gulden hadden terwijl ze euro bedoelde.
Het inmiddels „opgeheven“ woord suikerfeest gaat ook nog wel een tijdje gebruikt worden uit pure gewoonte.
Zelf heb ik nog lang moeite gehad met de omstelling pannekoek-> pannenkoek (ziet er nog steeds raar uit trouwens)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:05

Ik heb dus een hekel aan het verbinden van gender aan beroepsnaam. Voor mij ligt het probleem bij de mensen die bij 'dokter', 'arts', 'ingenieur', 'manager', 'directeur', 'onderwijzer','burgemeester', etc aan een man denken en niet de benaming van het beroep. Wat mij betreft zijn er geen mannelijke én vrouwelijke benaming maar slechts één die we dan als genderneutraal kunnen beschouwen en gewoon inzien dat de functie door een mens (m/v/wat-dan-ook) wordt vervuld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:51

herr_balou schreef:
Ik heb dus een hekel aan het verbinden van gender aan beroepsnaam. Voor mij ligt het probleem bij de mensen die bij 'dokter', 'arts', 'ingenieur', 'manager', 'directeur', 'onderwijzer','burgemeester', etc aan een man denken en niet de benaming van het beroep. Wat mij betreft zijn er geen mannelijke én vrouwelijke benaming maar slechts één die we dan als genderneutraal kunnen beschouwen en gewoon inzien dat de functie door een mens (m/v/wat-dan-ook) wordt vervuld.

Het maakt het in ieder geval simpeler. Dus met deze post ben ik na nadenken over dit item ingebracht door TS , het eens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 08:59

Citaat:
Ik vind zo'n taalkundige discussie echt niks met mensenrechten te maken hebben.
In Iran gaan vrouwen, meisjes nog, massaal ongesluierd de straten op met alle gevaar van dien. Dát is opkomen voor vrouwenrechten.
Het is 2022 en abortus staat nog steeds in het Wetboek van Strafrecht. Dát vind ik zorgelijk want je ziet hoe makkelijk het recht op abortus ook weer ongedaan gemaakt kan worden.
Dit (de discussie over burgemeester) is gewoon, vind ik, verwend westers gedrag.

Hier ben ik het mee eens, en met wat Herr Balou aangeeft.

Overigens
Citaat:
Wat maakt het dat blanke hetero mannen zichzelf zo zielig vinden
Dit vond ik dan wel weer heel generaliserend.. is dat dan wel oke om dat zomaar aan te nemen? Het geldt niet voor alle blanke hetero mannen toch?(hoewel die weinig goed meer kunnen doen tegenwoordig geloof ik)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:31

Citaat:
Dit vond ik dan wel weer heel generaliserend.. is dat dan wel oke om dat zomaar aan te nemen? Het geldt niet voor alle blanke hetero mannen toch?(hoewel die weinig goed meer kunnen doen tegenwoordig geloof ik)

nee nee, het was helemaal niet generaliserend bedoeld. Ik vind het namelijk helemaal niet dat dit voor alle mannen geld! dat heb je mij ook nooit horen zeggen.
ik heb verder op ook uitgelegd waarom ik zei zielig. hij zei namelijk zelf. 'Ik ben een blanke hetero man, erger kan niet toch?.
Door dit laatste stukje 'erger kan niet toch' ga ik er vanuit dat hij zichzelf zielig vind, omdat hij vind dat het niet erger kan. Dit gaat dus alleen over de persoon waarmee ik een discussie had, dus ik was helemaal niet aan het generaliseren.
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 28-10-22 09:45, in het totaal 2 keer bewerkt

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:32

-

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:37

Ik zou het woord blank vervangen door wit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:38

Ach, ik nam het ook over.. Excuus :)

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:40

herr_balou schreef:

Ik ben het met je eens, een gedeelte. Ik vind inderdaad dat je bij een beroep geen gender aan vast hoeft te verbinden. en wat mij betrefd zijn er ook geen mannelijke en vrouwelijke benamingen, maar een genderneutrale.
Maar deze benaming moet dan ook niet klinken als man vind ik. Wat de taal weerspiegelt de maatschappij. Dat is ook gebleken uit onderzoeken.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:43

Urbanus schreef:

dat heeft er niks mee te maken waarom ik uitleg geef op het citaat. en ik gebruik die woorden ook omdat hijzelf het gebruikt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 09:57

naranja1 schreef:
Urbanus schreef:

dat heeft er niks mee te maken waarom ik uitleg geef op het citaat. en ik gebruik die woorden ook omdat hijzelf het gebruikt.

Nou... je hebt een discussie over iets taalkundig maar gebruikt dan zelf een woord dat nog resteert van het koloniale verleden van ons landje.

Dat is nogal scheef. Ook als hij het zelf gebruikt. En ik vind jullie discussie verder een beetje vaag.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 10:22

nogmaals, ik qoute ZIJN woorden. ik gebruik het zelf niet. als je de discussie toch vaag vind, waarom reageer je hier dan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:24

Ja, wat klinkklare wetenschap voor de één is, kan door een ander 'vaag' gevonden worden.

Voor mij is het doel duidelijk (gelijkwaardigheid) en de middelen ook: taal kan veel en kan dus een middel zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:31

naranja1 schreef:
nogmaals, ik qoute ZIJN woorden. ik gebruik het zelf niet. als je de discussie toch vaag vind, waarom reageer je hier dan?

Ik probeer je te begrijpen.