Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:07

Buuten je zomaar niet het vervoer hebt denk ik dat je überhaupt geeneens meer weg komt als het binnen no time zo hoog staat. Het weg komen en ergens stranden omdat een weg breekt o.i.d is dan nog gevaarlijker dan ze te laten staan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:08

Zag nu net (pas) de beelden van die koe die gered is. Eigenaar woonde in Echt en koe is gered in Escharen. Fijn dat ze weer bij de eigenaar is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:26

Wat een ellende ook weer in Oost-Duitsland en Oostenrijk ;(

De 120 oostenrijkse hulpverleners zijn net van gister terug naar huis vertrokken vanuit Luik, wacht hen daar de volgende miserie.

Citaat:
Oostenrijkse brandweerlieden in bootjes redden levens in overstroomd Wallonië: “De mensen vlogen ons om de hals”
De taak van de 120 Oostenrijkse brandweerlieden in ons land zit erop. Na 72 uur in de weer te zijn geweest in zeer moeilijke omstandigheden, kunnen ze weerkeren naar hun thuisland. Het koningspaar en minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden, hebben de reddingswerkers, die tal van levens hebben gered, persoonlijk bedankt. De Oostenrijkers konden op veel sympathie rekenen van de Belgische bevolking: “De mensen vlogen ons om de hals.”

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:28

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 08:54

Sinds gisteravond al. Op de vorige pagina van dit topic staan diverse links naar nieuwsberichten en tweets met (bewegende) beelden.

Ik vrees voor wat daar nog gaat komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:03

Ik zag net beelden van Well in Noord Limburg. Daar brak een nooddijk door. Ik had niet gedacht dat het nog zo ver noordelijk ook problemen zou geven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:26

O als je zo je paarden verliest wat een drama ;( kan het me zo goed voorstellen hoe dat gaat. Hoog in de stress als eigenaar, je paard neemt dat over en dan iets zien wat spannend is. Dan is de kans dat het misgaat zo zo groot. Wat ontzettend verdrietig en wat zal je je schuldig blijven voelen. Je voelt je zo machteloos als een paard zich lostrekt en wegrent.

En die mensen, wat ontzettend heftig om mee te maken allemaal.

Hoop dat het in Noord Limburg het ergste nu voorbij is. Als je ziet hoe hoog het water tegen de dijken klotst is het niet gek dat het her en der misgaat. Mijn schoonvader was ook even wezen kijken nog hoe hoog het stond, volgens de gemeente Venray zou er toen nog maar 10 cm bijkomen maar dat geloof ik zelf niet zo, want het water was toen in Venlo nog niet eens op het hoogste punt en Venray ligt alweer een stuk noordelijker. Ik stoorde me trouwens wel aan de berichtgeving op het nieuws gister. Ging over noord Limburg maar volgens NOS.nl houdt dat op in Venlo want ze gingen na Venlo meteen door naar welke problemen er in Brabant en Gelderland verwacht zouden worden. Er ligt nog een heel stuk Limburg aan de Maas boven Venlo. Later ging het wel over Arcen, en Broekhuizen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:35

Bij ons is het water nu dusdanig gezakt dat het niet meer in huis ksn komen. Het was tot voorbij die paaltjes

Afbeelding

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:40

Fijn Maartje 1990!

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:44

Texas02 schreef:
Is er toevallig bij iemand bekend of de mensen die hoger op de berg wonen bij Berchtesgaden veilig zijn? Ik ken daar iemand die op 1200m hoogte woont, ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn Whatsapp maar misschien slaapt ze ook gewoon.. Ze schreef gisteren wel dat het bij zoveel regen mogelijk is dat het hele spul daar begint te glijden..
Ik heb even voor je gezocht, maar kan alleen maar speculeren. https://www.sueddeutsche.de/bayern/baye ... 354894!amp
Het water komt uit de bergen gelopen, waardoor het tot aardverschuivingen kan komen, en ook het waterpeil stijgt. Een aantal woningen zijn uit voorzorg geëvacueerd. Ik duim voor je dat ze in zekerheid is!

Zag net Landkreis Passau staan. Daar wonen de ouders van mijn schoonzus. Hopelijk blijven ook zij verschoond.

Over Limburg horen we hier iets minder op het nieuws, maar dat zag er ook niet mals uit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 09:53

Passau is wel vaker de l*l als het om overstromingen gaat. Is een beetje het V’burg van die streek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:00

Het houdt niet op he :\. Nu Oostenrijk erachteraan... en de foto's en verhalen uit o.a. Duitsland zijn echt hartverscheurend.

Wij merken hier (Rhenen - Maurik) ook dat t water hoger en hoger komt. De parkeerplaats van de haven is ondergelopen (gebeurt in de winter vaker, is erop ontworpen) en als we willen kunnen we vanuit onze ligplaats rechtstreeks de plas op zonder eerst om de landwallen te moeten :').

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:05

Fijn maartje. Wat een opluchting voor jullie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:05

Maartje1990 schreef:
Bij ons is het water nu dusdanig gezakt dat het niet meer in huis ksn komen. Het was tot voorbij die paaltjes

[ [url=m/k9k2Ro.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een opluchting moet dat zijn.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:07

Ja ze verwachten dat het hier (Rhenen) niet over de zomerdijk heen komt. De boer heeft gisteren het hooi van de wei naast de Rijn gehaald, een gedeelte van het hooi is wel weggedreven al.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:08

Wij hebben gisteren hier in Duitsland geholpen bij een verzamelpunt voor kleding, levensmiddelen, hygiënische producten etc. Echt bizar hoe veel er gedoneerd wordt en de vrachtwagens bleven maar komen, ook om 22:00 nog. In totaal waren er op dat punt tientallen vrachtwagens geweest gisteren, zowel aangekondigd als onaangekondigd.

Om er te komen moesten we een stukje door Bad Neuenahr-Ahrweiler, wat sterk getroffen is door het water. Wat een verschrikking om dat te zien :( Overal auto’s, huisraad en modder. We hebben ook verschillende kapotte wegen gezien en moesten flink omrijden vanwege afgesloten wegen. Het is echt bizar hoe anders de situatie minder dan 50km verderop is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:12

Maartje1990 schreef:

[ [url=m/k9k2Ro.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn zeg!

En wat vreselijk hoe het zich inderdaad bleef verspreiden overal, en de beelden die nu oa vanuit Oostenrijk te zien zijn. Die komen ook weer hard binnen. Zoveel respect voor de hulpverleners. Wat moet het moeilijk zijn om daar aan de front linie te staan, poeh.

Hier proberen we te doen wat we kunnen voor de omgeving. Het is echt moeilijk om van kortbij te zien hoeveel ellende dit veroorzaakt voor zoveel mensen. Vandaag oa onderweg om pakketten uit te delen in Valkenburg. Morgen ga ik richting Luik met ingezamelde producten, gecoördineerd vanuit het centrale inzamelpunt hier. Je voelt je toch telkens nutteloos, alsof je te weinig doet... Het is echt niet te omschrijven wat voor ellende er overal is, bah.

Wel mooi om te zien ook wat er hier in de omgeving al allemaal gedaan is so far. De mensen pakken zich zo onwijs goed samen <3

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:19

Och je paarden zo verliezen ;( jeetje wat heftig..

Ik schrik ook van de beelden uit Hallein. Ons wintersportdorp, Abtenau, ligt in het district Hallein. En hoewel 'ons' pension hoger gelegen is, is Abtenau wel een lager gelegen dorp. Ik hoop zo dat het allemaal goed gaat daar. Ze hebben al zo'n enorme klap gehad nadat het wintersportseizoen niet door kon gaan...

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:26

https://www.destentor.nl/zwolle/aanstor ... ~a797292f/

Hier een filmpje van De Stentor, evacuatie koeien in alle rust.

Je ziet al dat kalfjes in verdrukking komen door de grote moeders, en dan gaat dit echt nog in alle rust.

Denk je even in dat er stress is bij de boer, wat de koeien direct opmerken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:42

Wij rijden nu in Duitsland, we hebben al 3 kolones zien rijden met ongeveer 50 wagens van voornamelijk brandweer en rode kruis. Het is bizar, we kunnen ons niet voorstellen dat het even verderop zo ondergelopen is; hier schijnt de zon en is het warm. Heel indrukwekkend om al die wagens met blauw te zien rijden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:44

Ik kwam op het nieuws een stuk tegen over een koe die 100 km mee was gesleurd met het water. Je zag alleen nog de neus boven water uitkomen. Zo sneu

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 10:46

Mijn broer woont in Beiern en keek deze week vol ongeloof naar de beelden van ons in zuid Limburg. Ook bij hem geen schade gelukkig. Gister is hij terug hier gekomen, lange files onderweg door alle omstandigheden. Het is heel bizar dat nu bij zijn andere thuis alles onder water gaat...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:02

Net appje met filmpjes van Bokker Bellisimo gekregen...zij rijden nu in Beieren. Drama daar. Veel wegen onder water en worden afgesloten, grenzen gaan deels ook dicht vanwege het slechte weer. Hoop dat ze veilig het gebied door komen of een veilig heenkomen vinden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:02

xSCWx schreef:
Wij rijden nu in Duitsland, we hebben al 3 kolones zien rijden met ongeveer 50 wagens van voornamelijk brandweer en rode kruis. Het is bizar, we kunnen ons niet voorstellen dat het even verderop zo ondergelopen is; hier schijnt de zon en is het warm. Heel indrukwekkend om al die wagens met blauw te zien rijden

Het is ook echt bizar!

Iets andere situatie, maar zo zat ik gister op de dijk in m'n tuin. Met de ogen dicht vergat ik even dat zonder de dijk m'n huis onder water zou staan.
Afbeelding
Voor mn voeten zit normaal nog een stuk tuin, dan de weg en dan een groot aardappelveld.

Ik duim voor Duitsland en Oostenrijk. Vreselijk wat er allemaal is gebeurd en nu nog steeds gebeurd ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 11:13

:oo Had je het niet gezegd, ik zou gedacht hebben dat je gewoon aan het water woonde maar er zit dus nog tuin, straat en veld tussen. Jeetje....