[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:08

Klaver zit er lekker in! Ik moet wel gniffelen om de debatleider, die zit er strak in :D

Het debat van de kleine partijen vond ik ook heel interessant. Heel jammer dat Splinter weinig spreektijd kreeg, maar ze heeft het wel goed verwoord vond ik :j Ouwehand vond ik ook niet sterk. Mijn vriend is echt groot fan van haar, wij hadden een interessante avond op de bank :)) Azarkan vond ik zich goed uitdrukken, Eerdmans ook. Ik ben het pertinent met Eerdmans eens, maar hij deed het goed.

De schepping hoorden wij ook, daar waren we het dan wel weer roerend over eens _O-

Krol en die mevrouw van 50Plus... Tja. Tsjaaaaa. Die gaan het niet redden zo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:08

Badeendje schreef:
Ik heb een heel rondje stemwijzers gedaan met de volgende uitkomsten.

Volkskrant stemwijzer: Partij voor de dieren - FvD - PVV
Kieskompas: 50Plus, Christenunie
Jongerenkieswijzer: DENK, SP, PvdD
Welkepartijpastbijmij.nl: Code oranje, piratenpartij, 50Plus
Indebuurt.nl: 50Plus, Volt, Splinter
ProDemos: Splinter, BBB, Code Oranje

Gaat lekker alle kanten op, van links naar rechts, van conservatief naar progressief. Ik ben ook niet echt links of rechts, het verschilt echt per onderwerp. Het blijft lastig tot het stemhokje :). Wat doen jullie stemwijzers?

Bij elke stemwijzer/stemmentracker die ik tot nu toe heb gedaan komt PVV in de top 3 en vaak op 1.
(behalve bij stemwijzers die PVV niet hebben meegenomen)

nynke55

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:10

Zijn die er ook? Stemwijzers zonder PVV?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:13

nynke55 schreef:

Je kan het aanvinken dat je die niet mee wilt nemen..
Maar ik begin wel een beetje wilders moe te worden met zijn immigratie grammofoonplaatje...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:13

Berdien schreef:
Klaver zit er lekker in! Ik moet wel gniffelen om de debatleider, die zit er strak in :D

Het debat van de kleine partijen vond ik ook heel interessant. Heel jammer dat Splinter weinig spreektijd kreeg, maar ze heeft het wel goed verwoord vond ik :j Ouwehand vond ik ook niet sterk. Mijn vriend is echt groot fan van haar, wij hadden een interessante avond op de bank :)) Azarkan vond ik zich goed uitdrukken, Eerdmans ook. Ik ben het pertinent met Eerdmans eens, maar hij deed het goed.

De schepping hoorden wij ook, daar waren we het dan wel weer roerend over eens _O-

Krol en die mevrouw van 50Plus... Tja. Tsjaaaaa. Die gaan het niet redden zo.

Grappig dat we er een beetje hetzelfde gevoel aan overhielden :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:14

Ja, leuk dat er meer mensen gekeken hebben!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:16

Ik werd enorm geïrriteerd van het onderbreken van Hoekstra.
Vind het wel weer geinig hoe Rutte nu zijn spreektijd opeiste.
Slotwoord van Geert Wilders heeft geen hol te maken met het debat???

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:17

ravellie schreef:
Bij mij ieder jaar D66 en Groen Links helemaal onderaan.
Dat klopt wel, D66 staat mijlenver bij mijn belevingswereld vandaan.
En dat Kaag in de politiek zit, vind ik geen beste ontwikkeling

CDA,VVD in het midden

SGP en PVV bovenaan

Ik ga morgen uiteraard stemmen, op een kleine partij overigens

Bij mij ook standaard Groen Links en D66 onderaan. BIJ1 wordt volgens mij nergens meegenomen, want anders zou die daar ongetwijfeld nog onder eindigen.

SGP eindigt bij mij nooit hoog, ondanks dat die lijsttrekker wel dingen zegt die me aanspreken. Maar het religieuze aspect wat tegen homo's, abortus en euthanasie is, staat mij dan weer tegen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:17

Ik ga nu het grote debat kijken, ben benieuwd na al jullie berichten :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:18

Electra63 schreef:
Ploumen is een keurige dame, een goed Kamerlid met goede dossierkennis over bepaalde onderwerpen, maar ze is niet zo charismatisch en is geen stemmentrekker.
Ik vind het wel jammer, een grote PvdA is een goede (sociale) coalitiepartner voor de VVD.
Alleen moeten zij wel hun poot stijf houden en niet teveel water bij de wijn doen, om te mogen reageren.

Wat heb je dat mooi verwoord!
Mij spreekt ze ook niet aan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:19

ruitje schreef:
Ik loop wat achter dus ik ben nu nog bij de kleine partijen. Vind dat Denk zich echt weer netjes verwoord. Echt niet mijn type partij maar die Azarkan(?) wint bij mij wel respect de afgelopen dagen.

Ouwehand van PvdD vind ik niet zo fijn overkomen, zij komt gewoon niet zo oprecht over, draait alles richting dieren/bio-industrie.

Joost Eerdmans( again?) Vond ik zichzelf ook echt goed verwoorden. Ook zoals hij de PvdD aansprak over de klimaatdoelen. Ik vond Ouwehand daar echt niet sterk overkomen, viel mij echt oprecht tegen. Ze gaf gewoon geen antwoord op zijn vraag. Nee, in die zin vond ik Thieme echt veel sterker, vind dit echt niks :o

Krol en Ploumen(?) vind ik beiden niet heel erg sterk, ook zonde dat het over hun interne ruzie ging. Zonde.

Van der Staaij, vind ik inhoudelijk ook gewoon goed. Maar als hij zegt: broeikasgassen zijn slecht voor de schepping: dan ben ik al klaar :+ .

Ben benieuwd of er andere mensen gekeken hebbeb en wat jullie mening is :)

Ik heb half gekeken, meer geluisterd.

Ploumen is van de PvdA, die zit nu bij het debat met de grote partijen.
Liane de Haan van 55plus, bedoel je denk ik?

Ik vind Azarkan een goede lijsttrekker die goed en netjes kan discussiëren.
Eerdmans en Krol vind ik beiden opportunisten met hun partijhoppen.
Maar Eerdmans is een goede debater, maar vind ik PVV-light. En in Rottedam was ik niet blij met zijn partij in de gemeenteraad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:19

Urielle schreef:
Ik werd enorm geïrriteerd van het onderbreken van Hoekstra.
Vind het wel weer geinig hoe Rutte nu zijn spreektijd opeiste.
Slotwoord van Geert Wilders heeft geen hol te maken met het debat???

Volgens mij had ie ook een beetje ademnood.. maar niet zo gek als je je partij wil promoten in 1 ademteug

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:21

nynke55 schreef:

Ja, de ongemakkelijke stemwijzer bijvoorbeeld.

Janneke2

Citaat:
Gaat lekker alle kanten op, van links naar rechts, van conservatief naar progressief. Ik ben ook niet echt links of rechts, het verschilt echt per onderwerp. Het blijft lastig tot het stemhokje :). Wat doen jullie stemwijzers?

Ik meen dat het kieskompas nog doorvraagt welke thema's voor jou zwaar wegen.

En er is de https://www.stemmentracker.nl

ruitje

Ja! Ik ging door de war omdat het hier over Ploumen ging :')

Waarom was je niet blij met hem in de gemeenteraad?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:22

elnienjo schreef:
Badeendje schreef:
Ik heb een heel rondje stemwijzers gedaan met de volgende uitkomsten.

Volkskrant stemwijzer: Partij voor de dieren - FvD - PVV
Kieskompas: 50Plus, Christenunie
Jongerenkieswijzer: DENK, SP, PvdD
Welkepartijpastbijmij.nl: Code oranje, piratenpartij, 50Plus
Indebuurt.nl: 50Plus, Volt, Splinter
ProDemos: Splinter, BBB, Code Oranje

Bij elke stemwijzer/stemmentracker die ik tot nu toe heb gedaan komt PVV in de top 3 en vaak op 1.
(behalve bij stemwijzers die PVV niet hebben meegenomen)

Ik ken jou niet, maar aan de hand van jouw berichten kan ik je zo al vertellen, zonder kieswijzer, dat de PVV bij jou op 1 moet staan. Met Ja21 op 2 :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:25

Er maken zich wel een hoop mensen zorgen over de schepping...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:28

Berdien schreef:
Er maken zich wel een hoop mensen zorgen over de schepping...

Ik ben al blij dat Jezus Leeft er niet bij was :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:29

Vulina schreef:
Helaas wel. Het oversterfte is nagenoeg gelijk als voorafgaande jaren.

Ik weet niet meer wie het zei: 'Straks hebben we geen bedden vrij voor andere dingen'
Misschien had Rutte dan niet al die ziekenhuizen moeten dichtgooien en bezuinigen op de zorg. Dan waren er nu meer dan zat bedden beschikbaar, mocht het toch uit de hand lopen. Maar nee, dat kostte te veel geld, wat wel bv naar Italié kon..

De oversterfte vorig jaar was 15.000 mensen. Zo hoog is het sinds ze het zijn gaan meten nog niet geweest. In 2018 was het 2.500 mensen, de griepgolf zorgde toen tijdelijk wel voor meer oversterfte dan normaal (maar niet dan afgelopen voorjaar), maar die werd datzelfde jaar nog gecompenseerd door ondersterfte en ondersterfte in het volgende jaar. Tot nu toe hebben we dit jaar, bovenop die 15.000 oversterfte van vorig jaar, al weer ongeveer 5.350 oversterfte (tot 1 maart, verdere gegevens zijn nog niet bekend). Het gaat dus ondertussen over dik 20.000 mensen die extra overleden zijn sinds de covid19 uitbraak vorig jaar.

Ivermectine gaf inderdaad meer kans op herstel in gebieden waar maagdarmwormen bij mensen nog een behoorlijk groot probleem zijn. Bij proeven in west-europese landen is er tot nu toe geen winst aangetoond. Andere medicatie bleek in het gunstigste geval een zeer klein positief verschil te maken op het herstel van covid19, maar bij alle medicatie die tot nu toe getest is, bleken de bijwerkingen van de medicatie te zorgen voor een hogere kans op sterfte. Dat is de reden dat de proeven uiteindelijk steeds weer stil zijn gelegd.

26% van de overheidsuitgaven gaan direct naar zorg en welzijn. Er zijn geen absolute bezuinigingen geweest, de groei van de overheidsuitgaven aan zorg en welzijn is echter minder groot geweest dan de hogere kosten, waardoor het voelt als bezuinigingen. Zouden we als land dit echt niet willen, dan moeten we een veel hogere belastinglast accepteren. 10% van ons netto salaris inleveren (door middel van beide belastingschalen te verhogen met absoluut 5%, dus naar 42% en 54%) geeft waarschijnlijk een redelijke impuls om de "bezuinigingen" terug te draaien. Dat zou zo'n 15% meer geld beschikbaar geven voor de zorg. Maar dat gaat dus wel om enorm veel geld en een zeer zware belasting voor mensen, is dat de extra reservezorg waard?

Om het geld naar Italië en Griekenland te gebruiken om deze extra zorgkosten te dekken, kan je vergeten. Nederland draagt per jaar 0.33 miljard bij aan het europees herstelfonds van 2020, waar Italië o.a. geld van krijgt en van mag lenen, maar in praktijk is dit nog minder doordat Nederland er allerlei extra'tjes uit heeft weten te slepen waardoor ze extra subsidies krijgen voor investeringsfondsen. Ook verdienden Nederlandse bedrijven in 2019 16.7 miljard euro aan Spanje en Italië, wanneer de economie te ver instort, wat zou gebeuren zonder extra EU-steun, zal dit ver teruglopen. Deze geld-injectie is slechts 2% van die 16.7 miljard, de kans is dus heel groot dat die 0.3 miljard al puur op dit vlak ruimschoots zal worden terugverdiend.

Qua Griekenland: Nederland heeft in 10 jaar tijd in totaal 14.6 miljard euro uitgeleend, dus 1.5 miljard per jaar (inclusief Italië). Totaal heeft griekenland 291.1 miljard geld kunnen lenen. Daarvan hebben ze 39.2 miljard, dus 13.4%, al van terugbetaald. De lening is opgebroken in 5 delen, de eerste is al terugbetaald, de tweede moeten ze terugbetalen voor/in 2024 en is nu voor 1/3e betaald (ze begonnen in 2018 en lopen dus op schema). De andere data zijn 2040, 2060 en 2066 en zijn resp. niets, 7.7% en niets van terugbetaald, waarbij het tweede bedrag het grootste bedrag is (grofweg de helft).

Het geld dat we uitgeleend hebben aan Griekenland is dus zeker niet absoluut verloren, en levert ons op het moment zelfs geld op. De rente die zij betalen voor het lenen is namelijk hoger dan de rente die wij betalen voor het lenen. Maar zelfs als Griekenland niets terug had betaald en nooit zou gaan doen en we geen geld zouden verdienen aan het uitlenen, dan nog gaat het "maar" over een bedrag van 14.6 miljard dat we verspreid over de afgelopen 10 jaar hebben verleend. 1.5 miljard betekent dat je in plaats van 10% van je netto loon, 8% van je netto loon moet inleveren voor die 10 jaar (en daarna alsnog die 10%), het is een druppel op de gloeiende plaat.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:34

Goed zeg, al die cijfers zo op een rijtje te zien. Dank je wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:38

Mooie post Mizora

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:41

Kaag en Marijnissen lieten zien hoe je dat doet, een debat voeren: scherp, snel en op de inhoud. Niet dat spektakel van Wilders of dat constante gekat de persoon. Heel goed!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:43

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:53

Vulina, ik kan me voorstellen dat je , wonende op een plek waar Corona pas vorig najaar om de hoek kwam kijken , je heel veel moeite kunt hebben met de regels. Wat betreft je kinderen, wees blij dat je op zo’n mooi plekje woont en niet op een flat vijf hoog met een aantal kinderen. Jouw kinderen worden echt niet slechter wanneer ze een jaar wat minder kunnen als normaal. Vaak nemen ze de zorg van ouders over dus hoe meer drama hoe erger ze denken dat het is.
Wat betreft je vader, wees blij dat er maatregelen waren om de zorg behapbaar te houden anders was hij bij de poort geweigerd wegens code zwart.
Iedereen mag zeker stemmen op wie hij wil, gelukkig wonen we in een democratie ook al voelt het voor jou blijkbaar niet zo maar stemmen op een persoon die het hele Corona verhaal afdoet als onzin? Tja dan denk ik open je ogen en bekijk de rest van zijn programma ook.
Want het kan maar zo zijn dat je dan straks een kerncentrale in Friesland hebt, ruimte zat, dat is leuk voor je kinderen en kleinkinderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:59

Wat ik lastig vind aan verkiezingsprogramma's is dat het zo simplistisch wordt weer gegeven terwijl er overal verbanden zijn en haken en ogen aan zitten.