Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:25

Ik vind het altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die de PVV ophangt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:27

Janneke2 schreef:
Kiezersbedrog.

Ik heb eerder al geschreven dat ik het woord 'leentje buur spelen' maar niet gebruik. (Jatten bij de SP is de betere omschrijving. Kiezersbedrog hoort geen goedmiedige aanduiding bij.)

Verdiep je eens in hoe het ""sociale"" programma van de pvv zich vertaalt in stemgedrag in de Tweede Kamer.

Leugens zijn het.

Bij stemmentracker eindigt PVV bij mij met stip bovenaan.

Kiezersbedrog hebben overigens alle gevestigde partijen een handje van. De grootste leugenaars zitten in de coalitie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:29

Shaggy09 schreef:
Ik vind het altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die de PVV ophangt.

Ik vind het dan weer een zwaktebod om PVV stemmers af te branden terwijl je zelf hoogstwaarschijnlijk ook stemt op partijen die aan de lopende band kiezersbedrog plegen. Er wordt wat afgelogen en gehuichelt in de politiek en gouden bergen belooft (bij veel linkse partijen)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:34

Ik heb het hier helemaal niet over andere partijen. Niemand kan zijn volledige plan waarmaken, dat wisten we allang.
Maar de PVV heeft onrealistische standpunten, waarvan sommige wettelijk gezien niet eens toelaatbaar zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:47

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:25

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Kiezersbedrog.

Ik heb eerder al geschreven dat ik het woord 'leentje buur spelen' maar niet gebruik. (Jatten bij de SP is de betere omschrijving. Kiezersbedrog hoort geen goedmiedige aanduiding bij.)

Verdiep je eens in hoe het ""sociale"" programma van de pvv zich vertaalt in stemgedrag in de Tweede Kamer.

Leugens zijn het.

Kiezersbedrog hebben overigens alle gevestigde partijen een handje van. De grootste leugenaars zitten in de coalitie.

Koehandel - het is geen fraai woord, en soms is het ook gewoon niet fraai.
Maar in Nederland geldt dat het 'geven en nemen is', coalitiewerk, compromissen en wat al niet.

Maar koehandel is wezenlijk anders dan wat de pvv doet: in het programma goede sier maken met jatwerk van de SP - en daarna doodleuk puur rechts stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 20:51

elnienjo schreef:
Janneke2 schreef:
Kiezersbedrog.

Leugens zijn het.

Dat heet samenwerking en een coalitie. Als je verwacht dat jouw partij exact gaat uitvoeren wat ze voor de verkiezingen roepen dan snap je gewoon niet zo goed hoe beslissingsvorming met meerdere partijen in een coalitie (of regering) gaat. Dat heeft echt niks met liegen te maken.

Edit* en denk je echt dat PVV al hun “beloften” waar gaat maken? Ten eerste is de kans dat ze in de coalitie komen nihil, want dan moet je nou eenmaal samenwerken en dat is niet 1 van de sterkste punten. Tot nu toe hebben ze, behalve treurig intern geruzie en geroeptoeter echt niks gepresteerd.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:29

Shaggy09 schreef:

Ik vind het ook altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die D66 en GL ophangen over de 'landbouw van de toekomst'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:30

Tiepfoudt schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik vind het ook altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die D66 en GL ophangen over de 'landbouw van de toekomst'.

Verklaar u nader..

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:43

IMANDRA schreef:
Juval wat je zegt is niet waar. Nederland produceert veel meer dan we nodig hebben. Dus zelfs al zou er halvering van de veestapel zijn, dan hebben we er alsnog genoeg aan. (daarmee zeg ik overigens niet dat ik daarvoor ben)
(het is een ander verhaal dat die producten voornamelijk naar het buitenland gaan, maar daar heeft het aantal boeren niet veel mee van doen).

Ehm, dit is niet waar.

Een van de meest hardnekkige sprookjes die D66 en GL de Nederlandse burgers wil doen geloven is de stelling dat de Nederlandse intensieve veehouderij veel te veel landbouwproducten produceert, omdat ´we´ 2e landbouwexporteur van de wereld zijn. Daaruit concludeert men dan 1 op 1 dat ´we´ veel meer produceren dan we zelf nodig hebben.

Think again. Het PBL heeft in 2012 een uitgebreide studie gedaan naar de Nederlandse voetafdruk op de wereld. Ze stelt dat Nederland voor de huidige voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel hectare nodig heeft dan de 1,82 miljoen hectare landbouwgrond waarover Nederland beschikt. Ook stelt ze dat wanneer heel Nederland vegetarisch gaat eten, er tot maximaal 40% minder land nodig is. Dan zal Nederland dus alsnog over onvoldoende landbouwgrond beschikken om haar eigen bevolking te voeden.

De ondeugdelijke redenering zit hem in het feit dat de export wordt uitgedrukt in dollars en de werkelijke voedselproductie in hectares. Door de export in dollars uit te drukken, lijkt het alsof er gigantisch veel voedsel de grens over gaat. In werkelijkheid is het vooral ruwe grondstoffen importeren en die verwerken en verwaarden. Sterker nog, in kilogrammen importeert Nederland meer grondstoffen en voedsel dan ze exporteert. Hieruit zou je kunnen concluderen dat het verwerken en verwaarden van grondstoffen ons aardig goed af gaat :D

Saillant detail waar ik nog nooit een D66-er of GL-er over heb gehoord. Om te voorzien in de Nederlandse papier- en houtconsumptie 4,75 miljoen hectare nodig, tegenover 1,9 miljoen hectare voor zuivel- en vleesconsumptie :wow:

Wat ik mij tenslotte nog altijd afvraag is hoe mensen die het zo verschrikkelijk vinden dat Nederland veel landbouwproducten exporteert, de supermarkt van de toekomst voor zich ziet. Mag die wel vol liggen met al het lekkers dat we gretig importeren uit het buitenland (avocado´s, rijst, koffie, thee, etc.) of gaan we daar dan ook mee stoppen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:47

Shaggy09 schreef:
Verklaar u nader..

Om mee te beginnen...

´De gangbare landbouw is desastreus voor het klimaat. Biologische landbouw is de enige optie om het klimaat te redden.´

We weten allemaal dat het zo simpel niet gaat zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 17:54

Het is ook niet het enige wat we moeten doen om het klimaat te redden.
Ik geloof overigens ook niet dat het mogelijk is om alle huidige veehouderij om te schalen in biologische.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:05

Wat mij betreft kunnen we vlees beter twee keer zo duur maken. Dan neemt de consumptie, en dus de productie, vanzelf af. En krijgen de boeren (die dan het liefst. voor de binnenlandse markt produceren) een veel betere prijs.
Dan gaan we dus van twee dagen per week geen vlees naar twee dagen per week vlees. En nee, daarvoor in de plaats hoef je heus niet elke dag dure/geïmporteerde vleesvervangers te kopen. Maar ja, dat gaat geen enkele regeringspartij realiseren want dat kost kiezers. Een mentaliteitsverandering zou dus mooi zijn. Maar dat kost heel veel tijd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:40

mysa schreef:
Wat mij betreft kunnen we vlees beter twee keer zo duur maken. Dan neemt de consumptie, en dus de productie, vanzelf af. En krijgen de boeren (die dan het liefst. voor de binnenlandse markt produceren) een veel betere prijs.
Dan gaan we dus van twee dagen per week geen vlees naar twee dagen per week vlees. En nee, daarvoor in de plaats hoef je heus niet elke dag dure/geïmporteerde vleesvervangers te kopen. Maar ja, dat gaat geen enkele regeringspartij realiseren want dat kost kiezers. Een mentaliteitsverandering zou dus mooi zijn. Maar dat kost heel veel tijd.

Dan gaan we goedkope diepvries hamburgers eten ipv serieus vlees als ze dat onbetaalbaar maken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:45

Gebeurt nu toch ook al? Als ik zie wat de jong- volwassenen hier in huis kopen... Het is de bedoeling (de mijne) ;) dat die kiloknallers en diepvrieshamburgers dus ook veel duurder worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:46

mysa schreef:
Gebeurt nu toch ook al? Als ik zie wat de Jong volwassenen hier in huis kopen... Het is de bedoeling (de mijne) ;) dat die kiloknallers en diepvrieshamburgers dus ook veel duurder worden.

Er moet helemaal niets duurder worden, de btw is al schandalig hoog op voeding. Ze moeten de btw juist van levensmiddelen afhalen en daar hoort zuivel, vlees en vis net zo goed bij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:52

Vind ik dus niet, btw op groenten en fruit omlaag, of afschaffen. Btw op suiker en snacks omhoog, vlees niet of laag belasten en betere prijs direkt doorschuiven naar boeren, die dat dan weer kunnen gebruiken om kleinschaliger/diervriendelijker/milieuvriendelijker te produceren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:54

Gezonde voeding is op het moment veel duurder dan ongezonde troep, daag mag best wel iets aan gedaan worden vooral groente en fruit zijn belangrijk daar zou geen btw op moeten zitten en producten met suiker of hele ongezonde zoetstoffen extra belasten. En vlees heb je ook minder van nodig dan groente en fruit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:06

mysa schreef:
Vind ik dus niet, btw op groenten en fruit omlaag, of afschaffen. Btw op suiker en snacks omhoog, vlees niet of laag belasten en betere prijs direkt doorschuiven naar boeren, die dat dan weer kunnen gebruiken om kleinschaliger/diervriendelijker/milieuvriendelijker te produceren.

Als je de btw op groente en fruit wil verlagen kost dat heel veel tijd en middelen voor zowel supermarkt als de belastingdienst.
Bovendien mag iedereen zelf weten of hij of zij vaak vlees eet of niet. En de boodschappen zijn al zo duur.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:50

Ik weet dat het minder simpel is dan het lijkt, Purny.
Maar voor wat betreft vlees (biologisch vlees voor het gemak even uitgezonderd) voor mijzelf is het absoluut onacceptabel dat dieren alleen maar (kort) leven (en een rotleven bovendien) waarna ze geslacht worden omdat ik vlees lekker vind.

(ik ben geen vegetariër, ik eet gewoon geen vlees, wel (biologische zuivel omdat ik geen peulvruchten en noten verdraag. Maar ik lees bijvoorbeeld niet elk etiket om te kijken of er niets dierlijks inzit, dus ben geen extremist).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:02

Tiepfoudt schreef:
IMANDRA schreef:
Juval wat je zegt is niet waar. Nederland produceert veel meer dan we nodig hebben. Dus zelfs al zou er halvering van de veestapel zijn, dan hebben we er alsnog genoeg aan. (daarmee zeg ik overigens niet dat ik daarvoor ben)
(het is een ander verhaal dat die producten voornamelijk naar het buitenland gaan, maar daar heeft het aantal boeren niet veel mee van doen).

Ehm, dit is niet waar.

Een van de meest hardnekkige sprookjes die D66 en GL de Nederlandse burgers wil doen geloven is de stelling dat de Nederlandse intensieve veehouderij veel te veel landbouwproducten produceert, omdat ´we´ 2e landbouwexporteur van de wereld zijn. Daaruit concludeert men dan 1 op 1 dat ´we´ veel meer produceren dan we zelf nodig hebben.

Think again. Het PBL heeft in 2012 een uitgebreide studie gedaan naar de Nederlandse voetafdruk op de wereld. Ze stelt dat Nederland voor de huidige voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel hectare nodig heeft dan de 1,82 miljoen hectare landbouwgrond waarover Nederland beschikt. Ook stelt ze dat wanneer heel Nederland vegetarisch gaat eten, er tot maximaal 40% minder land nodig is. Dan zal Nederland dus alsnog over onvoldoende landbouwgrond beschikken om haar eigen bevolking te voeden.

De ondeugdelijke redenering zit hem in het feit dat de export wordt uitgedrukt in dollars en de werkelijke voedselproductie in hectares. Door de export in dollars uit te drukken, lijkt het alsof er gigantisch veel voedsel de grens over gaat. In werkelijkheid is het vooral ruwe grondstoffen importeren en die verwerken en verwaarden. Sterker nog, in kilogrammen importeert Nederland meer grondstoffen en voedsel dan ze exporteert. Hieruit zou je kunnen concluderen dat het verwerken en verwaarden van grondstoffen ons aardig goed af gaat :D

Saillant detail waar ik nog nooit een D66-er of GL-er over heb gehoord. Om te voorzien in de Nederlandse papier- en houtconsumptie 4,75 miljoen hectare nodig, tegenover 1,9 miljoen hectare voor zuivel- en vleesconsumptie :wow:

Wat ik mij tenslotte nog altijd afvraag is hoe mensen die het zo verschrikkelijk vinden dat Nederland veel landbouwproducten exporteert, de supermarkt van de toekomst voor zich ziet. Mag die wel vol liggen met al het lekkers dat we gretig importeren uit het buitenland (avocado´s, rijst, koffie, thee, etc.) of gaan we daar dan ook mee stoppen?

Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. Die hoeveelheid landbouwgrond gaat namelijk óók over bijv. koffie, bananen (die kunnen we hier volgens mij niet eens op grote schaal verbouwen) maar ook textiel, hout, papier etc. Als Nederland zelfvoorzienend wil zijn qua voedselproductie dan kan dat wél, ons dieet wordt dan alleen drastisch anders (wel gezonder overigens). Dat is namelijk ook gewoon uitgezocht (omdat de overheid wilde weten wat Nederland zou kunnen als er een crisis uit zou breken).

Citaat:
" Als de huidige landbouwproductie op peil blijft, volstaat de helft van de landbouwgrond om de Nederlandse bevolking te voeden, stelt het LEI. "

Hierna zeggen ze iets van dat de productie dan wel daalt met 30%, dus het zou dan meer dan de helft zijn. Maar, dit gaat ook om een crisissituatie waarbij je dus niet vanuit het buitenland kan importeren, dus ik denk dat we prima kunnen stellen dat voor puur Nederlandse producten zonder handel niet zoveel grond nodig is als we nu gebruiken.
klik

Maar dit is natuurlijk een uiterste, uitgezocht voor een crisissituatie. Momenteel is Nederland een ontzettend grote exporteur van voedsel, en dat levert goede handel op en is dus ook goed voor de economie. Ik ben dus ook níét voor om de veestapel met de helft te krimpen, want dan hebben we ook maar de helft van de slachterijen en verwerking etc. nodig, wat neem ik aan toch best impact heeft op de werkgelegenheid in Nederland.
Dat gezegd hebbende vind ik het wél goed om samen met boeren en op basis van wetenschap en innovatie te kijken naar de landbouw, of we die nog groener kunnen maken, en Europese afspraken te maken over de eisen die we stellen aan ons voedsel (om te voorkomen dat, zoals jij al vaker zegt, boeren duur produceren maar hun producten aan de straatstenen niet kwijt kunnen vanwege de prijs). Ik denk dat een kleine krimp van de landbouw misschien nog wel nodig zou zijn, maar ik ben daar niet per se een voorstander van, dat laat ik aan de experts over :). Het is immers een ontzettend ingewikkeld iets met veel haken en ogen, dus daarvoor moet je zeker niet naar het Nederlandse Volk luisteren want algemeen genomen weten we er echt geen snars vanaf.

Als we het dan over politieke partijen hebben, dan denk ik dat GL toch niet 100% van zijn programma uit kan voeren. Maar ik denk wel, dat als zij in de regering komen en een goede rechtse of economisch-georienteerde tegenhanger hebben, de vergroening er meer door kunnen drukken dan wat nu gebeurd. Want klimaat is belangrijk en we moeten NU handelen en kunnen eigenlijk niet afwachten. Maar, hopelijk kan dat in synergie met een betere economie (stel NL wordt wereldleider in innovatieve groene oplossingen, waar we ook handel in kunnen drijven).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 20:29

Over de werkgelegenheid in slachterijen: ik heb geen cijfers paraat maar geloof dat er heel veel buitenlanders werken omdat veel Nederlanders dat werk niet willen doen. Eigenlijk net als in de kassen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:18

Citaat:
Momenteel is Nederland een ontzettend grote exporteur van voedsel, en dat levert goede handel op en is dus ook goed voor de economie. Ik ben dus ook níét voor om de veestapel met de helft te krimpen, want dan hebben we ook maar de helft van de slachterijen en verwerking etc. nodig, wat neem ik aan toch best impact heeft op de werkgelegenheid in Nederland.
Dat gezegd hebbende vind ik het wél goed om samen met boeren en op basis van wetenschap en innovatie te kijken naar de landbouw, of we die nog groener kunnen maken, en Europese afspraken te maken over de eisen die we stellen aan ons voedsel (om te voorkomen dat, zoals jij al vaker zegt, boeren duur produceren maar hun producten aan de straatstenen niet kwijt kunnen vanwege de prijs). Ik denk dat een kleine krimp van de landbouw misschien nog wel nodig zou zijn, maar ik ben daar niet per se een voorstander van, dat laat ik aan de experts over :)

De natuur is de basis van de economie.

Ik kan dus he-le-maal niets met 'laten we dit of dat doen met de veestapel, want het is goed voor de economie'.
Laten we kijken, boeren, 'knappe koppen uit Wageningen' en economen hoe een en ander te regelen is, op een manier dat de bodem kan herstellen, zonder mestinjecties, en zonder fikse import van veevoer.

Kan de veestapel dan op het huidige peil blijven, prima.
Kan dit niet, dan is het GOED voor de ('heilige koe') economie als de veestapel krimpt. "Dat is even balen" voor wie in de slachterij werkt - maar voor driekwart van de banen is het akelig productiewerk.
Voor veel boerenbedrijven is dat stress omdat het een zoveelste verandering van het beleid is (met mogelijk hoge kosten), maar het is wel op lange termijn houdbaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:01

Citaat:
Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. Die hoeveelheid landbouwgrond gaat namelijk óók over bijv. koffie, bananen (die kunnen we hier volgens mij niet eens op grote schaal verbouwen) maar ook textiel, hout, papier etc. Als Nederland zelfvoorzienend wil zijn qua voedselproductie dan kan dat wél, ons dieet wordt dan alleen drastisch anders (wel gezonder overigens). Dat is namelijk ook gewoon uitgezocht (omdat de overheid wilde weten wat Nederland zou kunnen als er een crisis uit zou breken).

Het merendeel van ons fruit moet toch uit het buitenland gehaald worden. Citrus, bananen, mango, avocado, bessen etc kweekt men hier niet of nauwelijks. Het zal niet rendabel zijn dat hier in verwarmde kassen te kweken als je het veel goedkoper in kunt vliegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 11:26

Klopt.

De prijs voor vervoer is namelijk veel te laag.

Op zich is het van mij geen pleidooi om maar met kassen te gaan werken, maar om eerlijke keuzes te maken.

Spul elders laten produceren heeft doorgaans een randje 'lekkere goedkope arbeidskrachten' (= geen minimum loon, mensenrechten die op de tocht staan)
tropisch fruit svp in de tropen verbouwen, maar graag vervoeren waarbij het milieu gespaard wordt.

Voorbeeldje: zo zijn er repen te kopen van de chocoladefabriek van Chocolatemakers in Amsterdam. Enver & Rodney maken er duurzame Tres Hombres repen. De cacao daarvoor komt per zeilschip uit de Dominicaanse Republiek.