Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Kiezersbedrog.
Ik heb eerder al geschreven dat ik het woord 'leentje buur spelen' maar niet gebruik. (Jatten bij de SP is de betere omschrijving. Kiezersbedrog hoort geen goedmiedige aanduiding bij.)
Verdiep je eens in hoe het ""sociale"" programma van de pvv zich vertaalt in stemgedrag in de Tweede Kamer.
Leugens zijn het.
Shaggy09 schreef:Ik vind het altijd aandoenlijk als mensen serieus geloven in de sprookjes die de PVV ophangt.
elnienjo schreef:Janneke2 schreef:Kiezersbedrog.
Ik heb eerder al geschreven dat ik het woord 'leentje buur spelen' maar niet gebruik. (Jatten bij de SP is de betere omschrijving. Kiezersbedrog hoort geen goedmiedige aanduiding bij.)
Verdiep je eens in hoe het ""sociale"" programma van de pvv zich vertaalt in stemgedrag in de Tweede Kamer.
Leugens zijn het.
Bij stemmentracker eindigt PVV bij mij met stip bovenaan.
Kiezersbedrog hebben overigens alle gevestigde partijen een handje van. De grootste leugenaars zitten in de coalitie.
elnienjo schreef:Janneke2 schreef:Kiezersbedrog.
Leugens zijn het.
Bij stemmentracker eindigt PVV bij mij met stip bovenaan.
Kiezersbedrog hebben overigens alle gevestigde partijen een handje van. De grootste leugenaars zitten in de coalitie.
IMANDRA schreef:Juval wat je zegt is niet waar. Nederland produceert veel meer dan we nodig hebben. Dus zelfs al zou er halvering van de veestapel zijn, dan hebben we er alsnog genoeg aan. (daarmee zeg ik overigens niet dat ik daarvoor ben)
(het is een ander verhaal dat die producten voornamelijk naar het buitenland gaan, maar daar heeft het aantal boeren niet veel mee van doen).
mysa schreef:Wat mij betreft kunnen we vlees beter twee keer zo duur maken. Dan neemt de consumptie, en dus de productie, vanzelf af. En krijgen de boeren (die dan het liefst. voor de binnenlandse markt produceren) een veel betere prijs.
Dan gaan we dus van twee dagen per week geen vlees naar twee dagen per week vlees. En nee, daarvoor in de plaats hoef je heus niet elke dag dure/geïmporteerde vleesvervangers te kopen. Maar ja, dat gaat geen enkele regeringspartij realiseren want dat kost kiezers. Een mentaliteitsverandering zou dus mooi zijn. Maar dat kost heel veel tijd.
mysa schreef:Gebeurt nu toch ook al? Als ik zie wat de Jong volwassenen hier in huis kopen... Het is de bedoeling (de mijne)dat die kiloknallers en diepvrieshamburgers dus ook veel duurder worden.
mysa schreef:Vind ik dus niet, btw op groenten en fruit omlaag, of afschaffen. Btw op suiker en snacks omhoog, vlees niet of laag belasten en betere prijs direkt doorschuiven naar boeren, die dat dan weer kunnen gebruiken om kleinschaliger/diervriendelijker/milieuvriendelijker te produceren.
Tiepfoudt schreef:IMANDRA schreef:Juval wat je zegt is niet waar. Nederland produceert veel meer dan we nodig hebben. Dus zelfs al zou er halvering van de veestapel zijn, dan hebben we er alsnog genoeg aan. (daarmee zeg ik overigens niet dat ik daarvoor ben)
(het is een ander verhaal dat die producten voornamelijk naar het buitenland gaan, maar daar heeft het aantal boeren niet veel mee van doen).
Ehm, dit is niet waar.
Een van de meest hardnekkige sprookjes die D66 en GL de Nederlandse burgers wil doen geloven is de stelling dat de Nederlandse intensieve veehouderij veel te veel landbouwproducten produceert, omdat ´we´ 2e landbouwexporteur van de wereld zijn. Daaruit concludeert men dan 1 op 1 dat ´we´ veel meer produceren dan we zelf nodig hebben.
Think again. Het PBL heeft in 2012 een uitgebreide studie gedaan naar de Nederlandse voetafdruk op de wereld. Ze stelt dat Nederland voor de huidige voedselconsumptie bijna 2 keer zoveel hectare nodig heeft dan de 1,82 miljoen hectare landbouwgrond waarover Nederland beschikt. Ook stelt ze dat wanneer heel Nederland vegetarisch gaat eten, er tot maximaal 40% minder land nodig is. Dan zal Nederland dus alsnog over onvoldoende landbouwgrond beschikken om haar eigen bevolking te voeden.
De ondeugdelijke redenering zit hem in het feit dat de export wordt uitgedrukt in dollars en de werkelijke voedselproductie in hectares. Door de export in dollars uit te drukken, lijkt het alsof er gigantisch veel voedsel de grens over gaat. In werkelijkheid is het vooral ruwe grondstoffen importeren en die verwerken en verwaarden. Sterker nog, in kilogrammen importeert Nederland meer grondstoffen en voedsel dan ze exporteert. Hieruit zou je kunnen concluderen dat het verwerken en verwaarden van grondstoffen ons aardig goed af gaat![]()
Saillant detail waar ik nog nooit een D66-er of GL-er over heb gehoord. Om te voorzien in de Nederlandse papier- en houtconsumptie 4,75 miljoen hectare nodig, tegenover 1,9 miljoen hectare voor zuivel- en vleesconsumptie![]()
Wat ik mij tenslotte nog altijd afvraag is hoe mensen die het zo verschrikkelijk vinden dat Nederland veel landbouwproducten exporteert, de supermarkt van de toekomst voor zich ziet. Mag die wel vol liggen met al het lekkers dat we gretig importeren uit het buitenland (avocado´s, rijst, koffie, thee, etc.) of gaan we daar dan ook mee stoppen?
Citaat:" Als de huidige landbouwproductie op peil blijft, volstaat de helft van de landbouwgrond om de Nederlandse bevolking te voeden, stelt het LEI. "
Citaat:Momenteel is Nederland een ontzettend grote exporteur van voedsel, en dat levert goede handel op en is dus ook goed voor de economie. Ik ben dus ook níét voor om de veestapel met de helft te krimpen, want dan hebben we ook maar de helft van de slachterijen en verwerking etc. nodig, wat neem ik aan toch best impact heeft op de werkgelegenheid in Nederland.
Dat gezegd hebbende vind ik het wél goed om samen met boeren en op basis van wetenschap en innovatie te kijken naar de landbouw, of we die nog groener kunnen maken, en Europese afspraken te maken over de eisen die we stellen aan ons voedsel (om te voorkomen dat, zoals jij al vaker zegt, boeren duur produceren maar hun producten aan de straatstenen niet kwijt kunnen vanwege de prijs). Ik denk dat een kleine krimp van de landbouw misschien nog wel nodig zou zijn, maar ik ben daar niet per se een voorstander van, dat laat ik aan de experts over
Citaat:Dan moet je wel het hele verhaal vertellen. Die hoeveelheid landbouwgrond gaat namelijk óók over bijv. koffie, bananen (die kunnen we hier volgens mij niet eens op grote schaal verbouwen) maar ook textiel, hout, papier etc. Als Nederland zelfvoorzienend wil zijn qua voedselproductie dan kan dat wél, ons dieet wordt dan alleen drastisch anders (wel gezonder overigens). Dat is namelijk ook gewoon uitgezocht (omdat de overheid wilde weten wat Nederland zou kunnen als er een crisis uit zou breken).