Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:38

“Je eigen land”. Nederland was zijn land...

Hij was alleen geboren in de oorlog in Somalië.

We zijn toen trouwens als klas opgestaan en weggelopen uit de klas. Groep 7 was het geloof ik.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 08-06-20 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:38

MarlindeRooz schreef:
Ik heb gehoord dat een juf zei; “als jij je niet kan gedragen ga je maar terug naar je eigen land”.

Racisme is niet in Nederland. :n
Bullshit

Dat racisme bestaat in Nederland twijfel ik niet aan. Maar argument als hierboven, ''ik heb gehoord'' komt niet overtuigend over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:39

CharleyT schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik heb gehoord dat een juf zei; “als jij je niet kan gedragen ga je maar terug naar je eigen land”.

Bullshit

Dat racisme bestaat in Nederland twijfel ik niet aan. Maar argument als hierboven, ''ik heb gehoord'' komt niet overtuigend over.

Ik zat er bij in de klas. Met mijn eigen oren gehoord. :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:40

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Bullshit

Evengoed vaak als Nederlander gehoord als je iets negatiefs zegt: dan rot je maar op naar 'n ander land.

:') Nou ben ik denk ik niet negatief genoeg?

Zo heb ik een aantal jaar terug leerling naar de teamleider gestuurd omdat hij deo spoot over zijn tafel waar een leerling uit de eerste opvang klas had gezeten... leerling kreeg een gesprek en moest nablijven. Vader vond dit totaal belachelijk. Hoezo die tafel was dan nu toch ook smerig?
En dit is in een klas waar ook leerlingen met een andere afkomst zaten maar daar was niks mis mee. Die waren 1 van hun.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:46

MarlindeRooz schreef:

Bullshit

Ik heb ooit in de klas gezeten waar een overspannen leraar een kind dat zich niet gedroeg tegen zijn oren sloeg, over het schoolbankje trok en buiten in de gang tegen de muur aan kwakte.
Kind was blank, dus op discriminatie kunnen we het niet gooien.
Er gebeuren nu eenmaal dingen dit niet kunnen, tegen iedereen.
En in ontken racisme niet, maar andere dingen worden minder uitvergroot.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:47

Word er gediscrimineerd? Jazeker. Is er etnischs profileren? Jazeker. Maar je mag het niet zeggen dat er ook een reden voor is waardoor de goeden onder de kwaden lijden.
Zoals de schooljuf al zei , wanneer je in een gebied gaat wonen als donker persoon waar andere donkere mensen alleen te zien zijn in opsporing verzocht dan word je inderdaad met argwaan bekeken en is het aan jezelf hoe zwaar je dat laat wegen en ook dat mensen merken door je houding dat niet alle zwarten crimineel zijn. Dus dat vooroordeel is er en niet terecht maar wel iets voor iedereen die zo antiracistisch is om bij stil te staan dat er naast een groep witte een nog veel grotere groep zwarte crimineel zijn. De rellen in Brussel , filmpjes bekeken en op een enkele witte na allemaal gekleurde koppies. Omdat ze gediscrimineerd worden? Nee omdat ze crimineel zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:50

Als ik die cijfers goed begrijp is discriminatie op leeftijd en geslacht veel hoger dan wat dan ook. Als je de grafieken combineerd zou die leeftijds en geslachts discriminatie het meest ervaren moeten worden door mensen van marrokaanse en turkse afkomst. Klopt dat?

We moeten hoe dan ook niet in kleuterschool logica blijven hangen met: ja maar hij deed het ook.
Ik ben als post-doc in de kantine van de uni ook wel eens aangesproken door een wijsneus die net kwam kijken met andere afkomst die mij letterlijk in mijn gezicht zei: „ja zulke wetenschapsbaantjes zijn leuk voor vrouwen, die hoeven geen gezin te onderhouden“.
Natuurlijk was ik daar super pissed over, maar dat mag geen reden zijn dat ik hetzelfde doe en voortaan er vanuit ga dat alle mannen (al dan niet met niet europese afkomst) zo denken.
Hetzelfde geldt ook voor bible belt, ik had 2 mannelijke collega‘s die het heel normaal vonden dat hun vrouwen bij bepaalde bijeenkomsten ongewenst zijn of op de achterste bank moeten zitten. Dat maakt echter niet automatisch alle christelijke mannen tot vrouwonvriendelijke zak hooi.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-06-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:53

Het is ook racisme dat je als blanke Nederlander gelijk racist wordt genoemd als je iets negatiefs zegt over een foute actie van een getint/donker/cultuur verschillend persoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:56

elnienjo schreef:
Het is ook racisme dat je als blanke Nederlander gelijk racist wordt genoemd als je iets negatiefs zegt over een foute actie van een getint/donker/cultuur verschillend persoon.

Nee dat is het niet, dat is jezelf als slachtoffer projecteren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:57

elnienjo schreef:

Was jij het niet die begon over "te snel in de slachtofferrol kruipen"?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:57

Echt racisme vind ik niet oké. Maar soms is het maar net hoe het ingevuld word en wat voor lading er aan gegeven word. Iets wat totaal niet racistisch bedoeld is word soms wel die lading aangegeven. En ja zeg daar dan maar iets van. Dan word jij zowat ook al racist gezien.
Wat deze man in Amerika is overkomen mag nooit gebeuren. Ongeacht welke kleur. En dan vraag ik me af als het een blanke man was geweest, dan was het een gewoon incident??? En ja ik weet hoe het is in Amerika wbt racisme. Bedoel hiermee te zeggen dat boodschap en lading die er aan gegeven word soms als een rode draad door elkaar heen kunnen lopen.

Net als het zwarte piet gebeuren. Ik geef daar totaal geen racistische lading aan omdat ik zwarte piet zie als zwarte piet, totaal geen link leg met donker gekleurden. Dat is hoe ik het zie, een ander geeft er wel een andere lading aan en ziet het dus weer niet zoals mij en ziet.

Protesteren, ik begrijp dat mensen hun woede en verdriet willen uitten.
(alleen tja met Corona vind ik dat je anders je statement moet maken), dit gaat namelijk weer besmettingen en mensenlevens kostten zo imo. Maar wat er nu allemaal gebeurd, nee, heb ik geen begrip voor(plunderingen, gevechten, stenen gooierij). En volgens mij wek je zo alleen maar antipathie en schiet je imo totaal het doel voorbij. Want het ging om onnodig politiegeweld en nu andersom mag het wel?

"Dat is wel oké, want hij begon?"
Laatst bijgewerkt door Mellow op 08-06-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:00

Citaat:
Wat deze man in Amerika is overkomen mag nooit gebeuren. Ongeacht welke kleur. En dan vraag ik me af als het een blanke man was geweest, dan was het een gewoon incident?

Blijkbaar wel, quote uit het floyd topic.

_Penotti schreef:
https://www.cbsnews.com/news/tony-timpa ... -who-died/

Waarom is hier eigenlijk niet dezelfde ophef over gemaakt?

Tony Timpa.
13 minuten tegen de grond gehouden en overleden.
Hij was ook al geboeid en gaf geen verzet tegen de politie.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:03

_Penotti schreef:
Citaat:
Wat deze man in Amerika is overkomen mag nooit gebeuren. Ongeacht welke kleur. En dan vraag ik me af als het een blanke man was geweest, dan was het een gewoon incident?

Blijkbaar wel, quote uit het floyd topic.

_Penotti schreef:
https://www.cbsnews.com/news/tony-timpa ... -who-died/

Waarom is hier eigenlijk niet dezelfde ophef over gemaakt?

Tony Timpa.
13 minuten tegen de grond gehouden en overleden.
Hij was ook al geboeid en gaf geen verzet tegen de politie.

Bedankt voor je aanvulling, precies het punt wat ik wil maken. Neemt niet weg dat ik iemands gevoel wil bagataliseren. Racisme bestaat al ontzettend lang alleen vraag ik me soms af of het in sommige gevallen niet verkeerd word ingevuld.

Magrathea

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:04

Politiegeweld in de VS is een algemeen probleem, maar het treft buitenproportioneel veel zwarte mensen. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:05

Sizzle schreef:
elnienjo schreef:

Nee dat is het niet, dat is jezelf als slachtoffer projecteren.

Dat werkt dus blijkbaar 2 kanten op. Waarom zou je de één faciliteren in z'n slachtofferrol en de ander niet?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:07

Magrathea schreef:
Politiegeweld in de VS is een algemeen probleem, maar het treft buitenproportioneel veel zwarte mensen. Zo lastig is dat toch niet te begrijpen?

Dat is bekend inderdaad, maar dat maakt het niet onze kwestie, laat staan dat we in de EU massaal de bevolkingsgezondheid op het spel zetten door de coronamaatregelen aan ons laars te lappen.

Het komt door de lockdowns en het gebrek aan stadions en festivals dat dit nu zo uit de hand loopt. Als mensen gewoon een normale dagvulling hadden gehad met dingen als Pinkpop en de EK voetbal, dan hadden er 3 man en 'n paardenkop gestaan bij wijze van.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:07

In Amerika hebben ze mijn idee zeker wel een punt.
In Nederland zeker ook wel , maar ook word hier naar mijn idee de racismekaart getrokken als het niet nodig is.
Voorbeeld wat ik eerder gaf.
Mijn neefje dat mijn zijn vaders grote auto de patser uit loopt te hangen en aangehouden word.
De Marokkaan die met een grote auto de patser loopt uit te hangen, aangehouden word maar dat komt omdat zwarte geen grote auto mogen hebben. Discriminatie.
Nee gewoon beide aan het etteren en stoer lopen doen met een gave auto. Niet meer, niet minder dan dat.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:09

Magrathea schreef:
elnienjo schreef:

Was jij het niet die begon over "te snel in de slachtofferrol kruipen"?

Ja, daarom geef ik dus dit voorbeeld. Van 'n schop onder je kont en stel je niet zo aan, wordt je beter dan van die slachtofferrol faciliteren. Dus inderdaad: iedereen gelijk en niet zo aanstellen hier in Nederland.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:09

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Dat is bekend inderdaad, maar dat maakt het niet onze kwestie, laat staan dat we in de EU massaal de bevolkingsgezondheid op het spel zetten door de coronamaatregelen aan ons laars te lappen.

Het komt door de lockdowns en het gebrek aan stadions en festivals dat dit nu zo uit de hand loopt. Als mensen gewoon een normale dagvulling hadden gehad met dingen als Pinkpop en de EK voetbal, dan hadden er 3 man en 'n paardenkop gestaan bij wijze van.

Ik zie je dit vaker zeggen, ik vraag me af waar je dat op baseert. Ik vind het zelf nogal typerend dat je veel bagatelliserende opmerkingen plaatst over racisme, en ook met deze post de indruk lijkt te willen wekken dat het allemaal eigenlijk niet zo'n groot probleem is

Edit: over de slachtofferrol mis je duidelijk mijn punt, in jouw post zet je namelijk witte mensen als het slachtoffer neer :o

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:11

@elnienjo je mag mensen best aanspreken op dingen die niet kunnen maar niet op basis van een vooroordeel op basis van kleur/afkomst. Dan ben je gewoon een racist.
En jezelf bewust zijn van je acties lijken mij altijd heel goed. Is dat 1,2,3 opgelost? Nee dat zit heel diep.
En ook ik word geregeld voor racist uitgemaakt of wordt er toegeschreeuwd dat ik discrimineer. Prima. Hierin ben ik de volwassenen en gaan we daarna in gesprek. Dus ja ook dat is misschien wel problematisch maar ook juist daar is gesprek belangrijk. Nu werk ik met kinderen natuurlijk ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:14

elnienjo schreef:
Magrathea schreef:

Het zou best wel zo kunnen zijn ja. Voor veel mensen zou dit wel eens een prima uitlaatklep kunnen zijn.
Brood en Spelen zijn al zo oud als de weg naar Rome.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:16

lenaa_tje schreef:
@elnienjo je mag mensen best aanspreken op dingen die niet kunnen maar niet op basis van een vooroordeel op basis van kleur/afkomst. Dan ben je gewoon een racist.
En jezelf bewust zijn van je acties lijken mij altijd heel goed. Is dat 1,2,3 opgelost? Nee dat zit heel diep.
En ook ik word geregeld voor racist uitgemaakt of wordt er toegeschreeuwd dat ik discrimineer. Prima. Hierin ben ik de volwassenen en gaan we daarna in gesprek. Dus ja ook dat is misschien wel problematisch maar ook juist daar is gesprek belangrijk. Nu werk ik met kinderen natuurlijk ;)

Als je mensen aanspreekt op dingen die niet kunnen dan trekt men de racismekaart. Dát is het grote probleem inmiddels in Nederland. Je durft/kunt mensen van 'n andere afkomst vrijwel niet tot de orde roepen zonder zelf voor racist te worden uitgemaakt.
Zie dat voorbeeld wat ik vannacht schreef over de donkere man die zich al gediscrimineerd voelt omdat vrouwen hun tasje strakker vasthouden. Dacht je dat we dat bij 'n blanke man die er net zo gekleed bij loopt als hem niet zouden doen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:19

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Als je mensen aanspreekt op dingen die niet kunnen dan trekt men de racismekaart. Dát is het grote probleem inmiddels in Nederland. Je durft/kunt mensen van 'n andere afkomst vrijwel niet tot de orde roepen zonder zelf voor racist te worden uitgemaakt.
Zie dat voorbeeld wat ik vannacht schreef over de donkere man die zich al gediscrimineerd voelt omdat vrouwen hun tasje strakker vasthouden. Dacht je dat we dat bij 'n blanke man die er net zo gekleed bij loopt als hem niet zouden doen?

Maar die meneer ervaart dit wel zo. Mijn vriend ervaart dit nooit? Dat kan maar zo komen doordat hij nooit is benadeeld op zijn uiterlijk.
Daarnaast doet die man niks verkeerd? Waarop moet hij aangesproken worden dan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:24

Heel rot voor die donkere man die dat echt niet zou doen.
Maar daarom heb ik juist collega's en vrienden gehad die zo ten einde raad waren dat ze Wilders stemde.

Want, ik mag het vast hier niet zeggen, de meeste overvallen worden gedaan door Marokkaanse schoffies.
Maar dat mag juist niet gezegd worden want dan discrimineer je.
En daardoor is het verergerd.
Ze hadden járen terug het niet onder het tapijt moeten stoppen dat dat probleem er is.
Maar het aan moeten pakken. Maar er word nog steeds van weggekeken.
Dat was ook beter geworden voor de 99% wel eerlijke donkere mensen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:24

lenaa_tje schreef:
Maar die meneer ervaart dit wel zo. Mijn vriend ervaart dit nooit? Dat kan maar zo komen doordat hij nooit is benadeeld op zijn uiterlijk.
Daarnaast doet die man niks verkeerd? Waarop moet hij aangesproken worden dan?

Die bewuste man doet niets verkeerds nee, behalve dan het slachtofferschap over zich afroepen, maar ik heb 't over het algemeen.
Je kunt ook op alle slakken zou leggen natuurlijk. Jezelf niet de hele tijd als slachtoffer zien. Doordat we dat in Nederland steeds meer faciliteren wordt er ook steeds vaker geroepen dat ze zich benadeeld voelen op een of andere manier terwijl dat soort dingen blanken ook treffen. Als je je als blanke man onverzorgd kleed, met 'n baard en een hoodie gaat rondlopen bijv. dan lopen vrouwen ook een blokje om. Terwijl een goedverzorgde man strak in 't pak elke kleur kan hebben die er bestaat en die zal doorgaans als 'ongevaarlijk' worden ingeschat.