2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:30

De besmette lucht betekent de lucht die er zit na ontploffing. Deze moet geëvacueerd worden, dit wil je niet inademen als mijnwerker zijnde

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:31

Zoals ik het las, duurt het 1,5 uur om het te plaatsen en af te laten gaan, en nog een half uur om de lucht te klaren voor ze verder kunnen. Dan zou de explosie-procedure 2 uur duren, maar ik denk niet dat ze dan naar Julen kunnen zoeken al.

Anoniem

Trui schreef:
vind het beeld ook zo gek. lijkt wel alsof ze nu in een soort mijn staan, wat dus betekend dat dat gat daar ook zit. maar wat doet een vader met een klein jongetje in zo’n gat? als het in een weiland was had ik t gesnapt, daar kan je nog spelen en wandelen. maar als je nu kijkt op wat voor plek alle kranen etc staan.... is toch apart?

Ze hebben eerst 30 meter van de berg afgegraven, daarom ziet het er nu zo uit.

Malbec

Trui schreef:
vind het beeld ook zo gek. lijkt wel alsof ze nu in een soort mijn staan, wat dus betekend dat dat gat daar ook zit. maar wat doet een vader met een klein jongetje in zo’n gat? als het in een weiland was had ik t gesnapt, daar kan je nog spelen en wandelen. maar als je nu kijkt op wat voor plek alle kranen etc staan.... is toch apart?

Is dat niet allemaal afgegraven voor de reddingswerkzaamheden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:32

Trui schreef:

Jeetje, een beetje inlezen is je wel vreemd he? }:0

Sunrise19

Op TVE is nu wat bezig. Maar volgens mij niet veel nieuws nog.

daantjuhhh

Shanna schreef:
Trui schreef:

Ze hebben eerst 30 meter van de berg afgegraven, daarom ziet het er nu zo uit.

Ja ik wilde net zeggen.

Waarschijnlijk ziet alles er nu heel anders uit door al die graafwerkzaamheden.

Jolien87

Trui schreef:

Het terrein zal her en der inmiddels wel zijn bewerkt om o.a. de werktuigen ruimte te kunnen geven.
Maar het was oorspronkelijk een kavel/terrein wat een familielid onlangs had gekocht in de hoop daar avocado's te kunnen telen. Julen en zijn ouders waren daar om dat te vieren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:33

Benthhh schreef:
Trui schreef:

Is dat niet allemaal afgegraven voor de reddingswerkzaamheden?

Jep, een meter of 23-30? Om een plateau te creëren voor de machines.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:33

Janine1990 schreef:
Trui schreef:

Volgens mij was het een oprechte vraag van Trui
Inlezen is nu ook haast niet te doen met alle info die gegeven is de afgelopen weken.

Daarnaast bestaan er geen domme vragen en vind ik jou reactie best bot.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:34

Trui schreef:
Sunrise19 schreef:
"Het proces duurt anderhalf uur, en dan is nog een half uur nodig om lucht te introduceren en de besmette te evacueren", zegt Jorge Martín, een woordvoerder van de Guardia Civil. De wachttijd is noodzakelijk om veiligheidsredenen, omdat na de microwerveling die wordt bestuurd door de Tedax, het noodzakelijk is om een ​​tijdje te wachten om mogelijke ontkoppelingen te voorkomen en ook om de lucht opnieuw te oxygeneren.

dit kreeg ik via translate op een spaanse nieuwssite. Bericht is om 20:15 geplaatst.
https://www.lavanguardia.com/sucesos/20 ... recto.html

is ‘besmette’ niet ‘dood’? dus dat er deceased ofs stond wat ze dus ook over doden zeggen. ik las t en dscht van hu wat is er besmet dan? maar dan zou t dus zijn dat de er binnen 1 explosie zijn. als ze zeggen dat t nog twee uur duurt, en t proces duurt 1,5 en Julen eruit halen nog 0,5 uur.

Die lucht is natuurlijk besmet na de explosie, er moet eerst schone lucht in en de besmette lucht eruit. Die mijnwerkers kunnen niet gelijk na een explosie doorlopen. Dan moet je een half uur wachten.
Beetje begrijpend lezen :+

En Julen halen ze er niet in een half uur uit hoor. Die moet helemaal door die tunnel en dan nog weer omhoog.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:34

ik heb gewoon geprobeerd alles van dit topic mee te lezen hoor maar sorry als ik per ongeluk ergens overheen lees ben geen robot die alles kan lezen :Y)

maar dat afgraven klinkt nu dus inderdaad logisch! dankjewrl

dus deze afstand heeft Julen gevallen... en dan nog dieper... ik vind dit al diep als je dit moet vallen als klein kind ..

deceased ken ik als vertaling voor dode dus is toch een logische reactie van mij? dat ik nou niet weet dat je vieze lucht ook besmette lucht noemt.... ik ken dat gewoon als vieze ongezonde lucht en biet besmette lucht

ik stel hier ook alleen maar vragen over dingen die ik niet snap 8)7
Laatst bijgewerkt door Trui op 25-01-19 21:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:35

Janine1990 schreef:
Trui schreef:

Joh, toe zeg.
Met alle nieuwsberichten die nu op internet staan is het best lastig om alle informatie op een rijtje te krijgen.
Ik vind het juist goed dat Trui die vragen hier stelt in plaats van dat ze alles maar zo aanneemt.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:36

Het is een smalle gang dus het is niet bekend met welke snelheid hij gevallen is. Maar het is idd veel.

Janine1990

daantjuhhh schreef:
Janine1990 schreef:

Volgens mij was het een oprechte vraag van Trui
Inlezen is nu ook haast niet te doen met alle info die gegeven is de afgelopen weken.

Daarnaast bestaan er geen domme vragen en vind ik jou reactie best bot.

Sorry, maar na de eerdere reactie dat ze niet geloofde dat het een ongeluk was, en dan deze veronderstelling... Daar kan ik niet zo heel goed tegen.

Zal me er verder ff stil over houden, inderdaad niet heel gepast :)

Sunrise19

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Het is net bevestigd 2 uur vertraging.

Malbec

En je hebt in Spanje natuurlijk wel veel steenachtige (onder)grond, waardoor het er al snel zo uit ziet.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:37

xJennifx schreef:
Het is een smalle gang dus het is niet bekend met welke snelheid hij gevallen is. Maar het is idd veel.

zelfs als ie in stukjes is gevallen.... wat moet dat kind bang zijn geweest... beetje idee vrije val krijg je dan.. niet weten wanneer je door zal vallen en onder je maar geen grond voelen... en vervolgens ook nog puin naar beneden zien komen

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:40

Zuigkracht vraag: dat maakt de grond instabiel en kan sowieso niet met de harde rotsgrond die ze continu tegenkomen.

Hoop dat ze hem vandaag* nog vinden.
*Bij mij is het nu 14:40

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:41

Misschien stomme vraag maar komen die gassen van zo'n explosie dan niet ook bij julen terecht?
Nou is de kans dat hij nog leeft maar heeel erg klein maar toch...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:42

justdiesel schreef:
Misschien stomme vraag maar komen die gassen van zo'n explosie dan niet ook bij julen terecht?

De rotsen die ze op moeten blazen houden dat hopelijk ook tegen..

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:43

Wat ik nu begrijp uit de persconferentie is dat ze uiterst voorzichtig nu te werk moeten gaan en dat de vertraging meer dan 2 uur is. Maar mijn Spaans is niet heel geweldig.

Er is aangekondigd dat als ze bij Julen zijn de Guardia civil hem zal redden. Ik denk dat hierbij een kleine bevestiging is dat ze er nu wel echt vanuit gaan dat hij overleden is.
Laatst bijgewerkt door Sunrise19 op 25-01-19 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Re: 2 jarige peuter in Spanje in 110 meter diep gat gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:45

ja dat is correct. las ook iets over dat ze op 3,35 meter zitten ofzo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:48

_Snow_White schreef:
justdiesel schreef:

De rotsen die ze op moeten blazen houden dat hopelijk ook tegen..

En gas neemt de weg van de minste weerstand, dat is eerder de tunnel uit dan door de wand heen. Bij gaatjes hooguit in minimale hoeveelheden.

Vraag me ook af in welke mate explosieven giftig zijn, of dat het meer gaat om bedwelming. Wat natuurlijk ook echt voorkomen moet worden ter bespoediging van de operatie.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:51

De vierde micro explosie zal op 30 cm afstand zijn van waar Julen zich vermoedelijk bevindt, vandaar dat dit met extreme precisie gedaan moet worden.

Ik zou nu echt niet graag de explosieven expert zijn die dit moet doen...

Ook net bevestigd dat de guardia civil Julen uiteindelijk naar boven haalt (dat was hier ook al eerder gezegd)

Edit: net bevestigd, ze hebben op dit moment 3,35 van de 3,8 meter gegraven

(bron is ABC.es)