Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Meer dieren per m2 betekent vanzelfsprekend ook een grotere aanslag op het klimaat.
8nnemiek schreef:Hoe meer megastallen, hoe meer dieren je kwijt kan in Nederland, en hoe meer uitstoot.
Shaggy09 schreef:Ik vindt zelf dat er weinig verschil zit tussen de intensieve veehouderij en de megastallen.
Maar los van het klimaat vind ik het gewoon sneu voor die beestjes.
Popstra schreef:Onze buurman houd een keer of 2 per jaar vleesvarkens. Honderd stuks. Gewoon in open stallen zonder afzuig installatie enz. Af en toe ruik je wat maar dat is niet hinderlijk. Beestjes hebben ook aardig wat ruimte en zien de buitenlucht. Vanaf volgend jaar moet hij de stal hermetisch dicht maken en een hele luchtwas installatie laten plaatsen.
Hij stopt er mee want dat is natuurlijk niet te doen als kleine man mits je een mega stal laat bouwen.....en dus duizenden varkentjes jaarlijks het erf a gaan.
Vraag me dan af wat nou eigenlijk beter is voor het milieu. De kleine boer met 200 varkentjes per jaar of dan de mega stal met duizenden bij elkaar. Ik ga voor het eerste. Stuk vriendelijker ook
Tiepfoudt schreef:Shaggy09 schreef:Ik vindt zelf dat er weinig verschil zit tussen de intensieve veehouderij en de megastallen.
Maar los van het klimaat vind ik het gewoon sneu voor die beestjes.
Waarom zou een varken in een stal met 100 soortgenoten het volgens jou beter hebben dan een varken in een stal met 1000 soortgenoten?
Daarbij, er zijn megastallen waar het dierenwelzijn beter is dan een kleinschalige die zijn hoofd met moeite boven water kan houden. En uiteraard ook andersom.
Popstra schreef:Onze buurman houd een keer of 2 per jaar vleesvarkens. Honderd stuks. Gewoon in open stallen zonder afzuig installatie enz. Af en toe ruik je wat maar dat is niet hinderlijk. Beestjes hebben ook aardig wat ruimte en zien de buitenlucht. Vanaf volgend jaar moet hij de stal hermetisch dicht maken en een hele luchtwas installatie laten plaatsen.
Hij stopt er mee want dat is natuurlijk niet te doen als kleine man mits je een mega stal laat bouwen.....en dus duizenden varkentjes jaarlijks het erf a gaan.
Vraag me dan af wat nou eigenlijk beter is voor het milieu. De kleine boer met 200 varkentjes per jaar of dan de mega stal met duizenden bij elkaar. Ik ga voor het eerste. Stuk vriendelijker ook
Tiepfoudt schreef:@pien_2010 Duidelijk verhaal en in een aantal opzichten ben ik het met je eens![]()
Dan heb ik het over de voorkeur geven aan lokaal scharrelvlees/eieren. Ook ik zie liever een kip in de tuin dan in een grote dichte stal met 10.000 soortgenoten. Tot het over je nek gaan bij het zien van een zeugenstal, daar haak ik af en ik denk dat dat nooit anders gaat worden. Als ik in zo'n stal rondloop dan vind ik oprecht niet dat deze dieren het slecht hebben. Kan het beter? Ja, het kan altijd beter wat mij betreft. Maar bedenk ook waar we vandaan gekomen zijn. Van de WO2 waarna er alles aan gedaan werd zodat er nooit meer honger zou zijn. Productiesystemen werden intensiever en intensiever, dieren werden zo (misvormd) gefokt zodat ze zoveel mogelijk produceerden. En daar komen we nu, terecht, deels op terug (BWB weer terugfokken bijvoorbeeld zodat zij weer zonder keizersnede kunnen kalven). Ik zie liever een nieuwe megastal vol met varkens en een goed management erop, dan een varkensstal uit de jaren 80 die misschien kleinschaliger is maar met een klimaat waar je het nog geen kwartier in volhoudt. Twee uitersten, ben ik me van bewust. Maar om aan te geven dat er veel verbeterd is en wordt in de intensieve veehouderij.
juval schreef:een stal als bijvoorbeeld Schockemöhle waar meer dan 200 paarden staan in vergelijking met de pensionstal om de hoek waar er 15 staan.... welk paard heeft het beter?
Het gaat niet om de aantallen, het gaat om de verzorging en omgeving vind ik. Een stal met 300 koeien kan beter georganiseerd zijn dan een met 25.