Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:14

Ik vind Gent heel slordig, vooral als je buiten de Korenmarkt en omgeving komt. Brussel is gewoon vuil, maar heeft een beter stratenplan etc.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:25

Gent *\o/*

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:44

Ik vind het aantal daklozen in Brussel voornamelijk gewoon vreselijk. /= In Hasselt, Leuven en Antwerpen zie je er af en toe wel eens wat zitten, maar in Brussel is het echt extreem en ik voel me er zo ongemakkelijk door... Niet omdat ik iets tegen daklozen heb, maar omdat ik het zo erg vind voor die mensen en ik niet kan helpen. :+
(Hoewel, als je een tijdje in Hasselt woont leer je de 'lokale mensjes' ook wel kennen. Het is zelfs zo dat de 'Twee euro-junkie' eens in de krant kwam, en ook dus gewoon zo genoemd werd in de krant. :') Weet je al direct over wie het gaat. _O- Er lopen helaas dus een aantal mensen met psychische problemen rond zonder dat ze echt hulp lijken te krijgen. )

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:51

Er zijn ook gewoon te weinig opvangplaatsen die veilig zijn voor vrouwen en jonge kinderen - door de vluchtelingenstroom zitten er nu hele gezinnen op straat. Je hebt ook gewoon mensen die niet van straat wíllen. Hopelijk worden er minder mensen de straat opgestuurd nu De Block eindelijk het aantal asielaanvragen per dag opkrikt, dan kunnen de mensen die aan de dienst wachten of teruggestuurd worden of onderdak aangeboden krijgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:04

Denk je dat echt dat mensen die terug gestuurd worden effectief terug gaan? Dat is juist het probleem, ze duiken onder, leven op straat,...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:10

Niet allemaal, en liever dat ze geregistreerd wordne en in de gaten gehouden worden dan dat ze niet in het systeem zitten en effectief wegglippen. Die mensen nemen de moeite om legaal Belg te worden, daar kan je gewoon niet negatief overstaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:10

en zijn dan boos als ze na vijf jaar uiteindelijk toch gedwongen worden. :+
Een "strenger" beleid (in de zin van: als ze terug moeten, dat ze ook effectief op het vliegtuig gezet worden.) zou voor alle partijen heel wat leed sparen. Dan zouden ze niet na vijf jaar een "leven" achter moeten laten dat ze in de eerste plaats niet hadden moeten kunnen opbouwen. En natuurlijk proberen ze dat, hoe zou je zelf zijn?
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat is ons vreemdelingen-beleid in een notedop.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:26

Maar aan de andere kant hebben alle mensen recht om naar een land te trekken waar ze mogen werken, onderwijs krijgen, en waar hun rechten niet worden geschonden. Geef vluchtelingen/immigranten uit Afrika en het Oosten een tijdelijke werkvergunning zoals immigranten in Japan krijgen waarme ze geld verdienen, de taal leren en bijdragen aan de economie.

Als immigratie zo'n probleem is (wat het helemaal niet is) dan zou er op alle immigratie een stop of limiet moeten komen. Vergeet namelijk niet dat de allergrootste migratiegroepen in België nog altijd Italianen, Fransen en Nederlanders zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:33

De enige landen waarin het geen probleem is zijn de landen die bekend staan om hun strenge regeling.
Ons gepamper maakt het een probleem.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 12:39

Landen die nu een populistische regering hebben en waar fascistische marsen elk weekend wel doorgaan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:08

Gewoon strenger zijn ook in de voorwaarden. Een landstaal beheersen is makkelijk zat, komen ze in Vlaanderen aank*kken met uitsluitend heel beroerd Frans. Niets tegen Franstaligen, maar in een Nederlandstalige gemeente kom je daar gewoon nergens mee. Andersom moet je dat immers ook niet proberen.
Ze willen dan allemaal in Brussel werken maar er wonen is te duur, dus zakken ze af naar de regio er omheen. In ons dorp is er sedert een 3-tal jaar een grote actie aan de gang in de scholen "we spreken, spelen en leren in het Nederlands", omdat er gewoon meer andere talen gesproken worden dan dat. En er wordt ook geen moeite gedaan om de taal te leren...

Idem op mijn werk. Ze willen allemaal de beste zorgen en noem maar op, maar ze vertikken het de taal te spreken. Wij krijgen soms letterlijk te horen " in't Frans en anders tolk zoeken". Ja hallo...

In Noorwegen heb je als aanvrager 4 jaar proefperiode, je moet een contract onbepaalde duur hebben, de taal machtig zijn, een vaste woonplaats etc en dan nog kan je asielaanvraag afgewezen worden.
Komen wij als belgen mooi aan "welkom allemaal, hier is het buffet."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:38

Quebelle schreef:
Landen die nu een populistische regering hebben en waar fascistische marsen elk weekend wel doorgaan :j

Hebben wij het over dezelfde landen? :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:26

In België krijg je echt niet zomaar je vergunning. Ook niet als je de drie landstalen goed spreekt, hier al vijf jaar bent en een dikbetaalde baan van 6000 euro bruto plus voordelen hebt. Wat een aannames hier. Het gaat idd fout met die lange periode ertussen wel :j

Brussel kan ik dan weer niets mee al ben ik er elke dag. Gent is wel echt mijn ding en hou ook van het beleid dat er duidelijk op gericht is om dingen te doen voor lokale inwoners en niet zozeer voor bezoekers, dat klopt wel. Maar daar worden wij juist blij van.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:30

Toen wij in Lokeren woonden gingen we naar de cinema in St-Niklaas. Soms door de weeks en toen hadden we wel eens de zaal voor ons alleen, zaaaalig.

Nu we in Kruis(hout)em wonen rijden we meestal naar Kortrijk.

Gent heeft echt hele mooie stukken en heel lelijke stukken. Sommige stukjes wel echt heel mooi, bijna zoals Brugge. Brussel vind ik gans lelijk en grauw en grijs :+

Als ik in centrum Gent moet zijn ga ik meestal met de moto, die kan ik daar gratis overal kwijt :o

Quebelle schreef:
ik zag het, maar wiki zegt Hamme := in ieder geval niet west vlaams!
[ [url=m/xUanQR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha, ja daar zal ze geboren zijn dan idd, of mss woonde ze er zelfs ooit een tijdje. Maar opgegroeid is ze in Eksaarde/Lokeren. Mijn schoonouders kennen haar ouders. Wij waren van Lokeren, een oude vriendin daar van mij is samen met haar broer enzo. Ik ken haar niet persoonlijk maar dus wel via via. Haar ouderlijke thuis was alleszins in Eksaarde en daar is ze opgegroeid :o haar ouders wonen ondertussen wel al een aantal jaar in Frankrijk nu als ik mij niet vergis. Hamme is ook niet ver natuurlijk :D

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:41

Ja maar het taalgebrek in Wallonië is ook gewoon de schuld van Wallonië/België. Leerlingen in het middelbaar zijn niet verplicht nl te volgend, terwijl lln in Vlaanderen wel verplicht frans krijgen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:00

Quebelle schreef:
Ja maar het taalgebrek in Wallonië is ook gewoon de schuld van Wallonië/België. Leerlingen in het middelbaar zijn niet verplicht nl te volgend, terwijl lln in Vlaanderen wel verplicht frans krijgen.

Heeft bij mij wel niets opgebracht, ik kan amper frans :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:49

Meer dan dat de gemiddelde waal vlaams kan :+ Extra triest is dat ze dus moeten kiezen tussen nederlands en engels, en ze meer en meer voor engels gaan, maar die taal uiteindelijk ook niet beheersen.

Ik dacht ook dat het probleem lag aan het feit dat ze weinig vlaams talige leerkrachten vinden om vlaams te geven in Wallonië.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:51

Bwa, heb een uitwisseling met Waalse mensen gehad in de hogeschool en hun Engels was echt niet zo slecht hoor :P Maar hun Nederlands en mijn Frans was wel even slecht, dus werd het Engels _O- Tot zover het fantastische taalonderwijs in België :D

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:22

Mijn ervaring is toch ook dat hun Engels barslecht is. Onlangs concert van Enrique Iglesias in Brussel. Er mocht een (wellicht) Waals tienermeisje op het podium die dus Frans sprak maar hij niet obviously, en ze kon geen woord Engels, was een lekkere conversatie op dat podium :') :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:26

Varekaj schreef:
In Noorwegen heb je als aanvrager 4 jaar proefperiode, je moet een contract onbepaalde duur hebben, de taal machtig zijn, een vaste woonplaats etc en dan nog kan je asielaanvraag afgewezen worden.
Komen wij als belgen mooi aan "welkom allemaal, hier is het buffet."

_/-\o_

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:29

Zo simpel is dat als buitenlander in België echt niet hoor... Spaanse collega van mij (werkt toch echt al 5 jaar aan de unief, spreekt prima nederlands, woont samen belgische vriend) is afgewezen voor asiel/burgerschapsaanvraag. Zonder reden. Waarschijnlijk puur omdat er een quotum is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:30

Precies. Er is een groot verschil tussen die eerste vijf jaar en definitief vergunning krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 18:53

Asiel vanuit een Europees land in België lijkt me sterk, dat is als je in nood bent :P
Een verblijfsvergunning lijkt me logischer, of een aanvraag tot Belgische nationaliteit.

Er zitten altijd goeie en slechte tussen, helaas kom ik vaker die laatste tegen. Die dus wel alles willen (en krijgen) zonder er een centje moeite voor te willen doen.

Aalst is gewoon grauw en vuil :+ Sluikstorten lijkt hier de nationale sport.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:16

Ik vind het wel krom te stellen dat het nederlandstalig onderwijs in wallonie slecht is omdat er geen vlamingen willen gaan lesgeven... van alle docenten voor talen (frans, engels en duits) was er slechts 1 die niet natief nederlanfstalig was. Maw niet het onderwijs maar ook de mentaliteit qua/naar talen toe is verschillend.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:40

Ilsey schreef:
Mijn ervaring is toch ook dat hun Engels barslecht is. Onlangs concert van Enrique Iglesias in Brussel. Er mocht een (wellicht) Waals tienermeisje op het podium die dus Frans sprak maar hij niet obviously, en ze kon geen woord Engels, was een lekkere conversatie op dat podium :') :')

't Is niet omdat ze Frans spreken dat ze Waals zijn he. Genoeg Brusselaars die Frans spreken of misschien zelfs Fransen die in België naar het concert komen.