Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:31

Volgens mij weten sommigen hier echt niet waar je pensioen eigenlijk vandaan komt!
De Nederlandse staat betaalt geen pensioenen uit hoor :=
Daar hebben werkende mensen zo'n 50 á 60 jaar voor gewerkt. (En jawel, (een deel van) je pensioen gaat gewoon elke maand van je salaris af)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:33

Tivoli schreef:
Volgens mij weten sommigen hier echt niet waar je pensioen eigenlijk vandaan komt!
Daar hebben werkende mensen zo'n 50 á 60 jaar voor gewerkt. (En jawel, (een deel van) je pensioen gaat gewoon elke maand van je salaris af)

Sommigen?.... precies 1 geloof ik >;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:34

Tiepfoudt schreef:
Magrathea schreef:
Gelukkig is de pvdd óók voor het verbieden van import van producten van dierhouderijsystemen die hier niet zijn toegestaan :j Zoals kooieieren, bont en op dieren geteste makeup. Lijkt me fantastisch, zelfvoorzienend is altijd duurzamer. (En alles wat we hier houden hoeven we niet meer te importeren dus dat lijkt me ook geen slecht plan :o? )

Want? Geef me even de landen waar ze duurzamer bezig zijn dan in Nederland, ik weet er zo geen te noemen :+

Nee het idee is juist dat de niet-duurzame systemen buiten de deur gehouden worden. Als we in NL zeggen, dit vinden we niet okee (denk legbatterij) dan moet je het helemaal niet willen hebben.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:36

Cer schreef:
Tivoli schreef:

Sommigen?.... precies 1 geloof ik >;)

Ik zei suggestief 'sommigen' , omdat ik niet graag 1persoon in het bijzonder te kakken zet.

Misschien kunnen 'sommigen' daar een voorbeeld aan nemen.

Edit: wacht, ik vergat een sarcastische smiley :roll:

:D
Beetje zelfspot moet kunnen toch

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:39

Tivoli schreef:
Ik zei suggestief 'sommigen' , omdat ik niet graag 1persoon in het bijzonder te kakken zet.
Misschien kunnen 'sommigen' daar een voorbeeld aan nemen.
Edit: wacht, ik vergat een sarcastische smiley :roll:
:D
Beetje zelfspot moet kunnen toch

Nou in sommige ( :') ) gevallen mag het wel hoor... overigens was het hier ook niet te missen, dus de camouflage actie is mislukt... :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:43

Nies_ schreef:
Ik dacht eigenlijk altijd dat je maar een deel krijgt, is dat niet zo? Dus wanneer je bijvoorbeeld op je 50e emigreert je wanneer je 65 bent niet het volledige aow krijgt, maar slechts het deel waar je ook voor betaald hebt even simpel gezegd?

Je bouwt 2% AOW op per jaar vanaf je 15e.
Dus als je tussendoor een paar jaar in het buitenland woont of werkt krijg je inderdaad minder AOW.
Pensioen heb je zelf als werknemer opgebouwd, het zou wat zijn, als je dit verliest omdat je ergens anders gaat wonen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:59

Eight schreef:
Marjoow, ik wist jouw leeftijd al voordat ik je profiel open klikte. Veel ouderen hebben last van ziekten (reuma, artrose etc.) en die hebben baat bij warmte. Ze hebben hun leven lang gewerkt voor een pensioen, leg jij eens even uit waarom zij niet naar het buitenland mogen vertrekken (al is het alleen de wintermaanden)? Deze mensen hebben het in de winter daadwerkelijk beter bij een ander klimaat.

Tsja, dan nog vind ik niet dat wij moeten betalen voor mensen die in het buitenland zitten. Daarbij, zullen ze dan gewoon in dát land aanspraak maken op een AOW of uitkering of wat dan ook. Het geld wat zij dan krijgen zal daar ook uitgegeven worden.

Jammer dat je er een persoonlijke aanval bij gooit mbt mijn leeftijd :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:00

Tivoli schreef:

Dit is één van de eerste dingen die je leert over je pensioen. Het staat nota bene op je loonstrook. :=

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:01

Ik dacht dat ik eruit was... Maar ik lees nu dat D66 voor een bindend referendum is... En ik dus niet, ik ben helemaal niet voor referenda...
*zucht*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:01

Electra63 schreef:
Nies_ schreef:
Ik dacht eigenlijk altijd dat je maar een deel krijgt, is dat niet zo? Dus wanneer je bijvoorbeeld op je 50e emigreert je wanneer je 65 bent niet het volledige aow krijgt, maar slechts het deel waar je ook voor betaald hebt even simpel gezegd?

Je bouwt 2% AOW op per jaar vanaf je 15e.
Dus als je tussendoor een paar jaar in het buitenland woont of werkt krijg je inderdaad minder AOW.
Pensioen heb je zelf als werknemer opgebouwd, het zou wat zijn, als je dit verliest omdat je ergens anders gaat wonen.

Duidelijk :j Lijkt mij ook gewoon een nette regeling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:03

Marjoow schreef:
Tsja, dan nog vind ik niet dat wij moeten betalen voor mensen die in het buitenland zitten.

Jij betaalt niet - zij hebben daar zelf voor betaald.

Citaat:
Daarbij, zullen ze dan gewoon in dát land aanspraak maken op een AOW of uitkering of wat dan ook. Het geld wat zij dan krijgen zal daar ook uitgegeven worden.

Ok, dus dat betekent dat je vindt dat alle mensen die niet hier hun pensioen of AOW hebben opgebouwd maar in Nederland wonen dat toch moeten krijgen?
Weet je zeker dat dat is wat je bedoelt?
Weet je zeker dat dat iets oplevert?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:05

LadyMadonna schreef:
Ik dacht dat ik eruit was... Maar ik lees nu dat D66 voor een bindend referendum is... En ik dus niet, ik ben helemaal niet voor referenda...
*zucht*

Het is ook zo lastig. Peter Heerschop had vandeweek een hele goeie in één van zijn columns: eigenlijk zou je de mogelijkheid moeten hebben om op 2 partijen te mogen stemmen. ;) In dat geval zou mijn dilemma zijn opgelost.
Ik twijfel tussen GroenLinks en D66. Tot gisteren was ik ervan overtuigd dat ik voor D66 zou gaan maar nu neig ik toch heel erg naar GL.

LadyMadonna

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:07

Gl kan voor mij niet. Zij zijn tegen de voltooid leven wet, en dat is voor mij echt een breekpunt zeg maar

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:08

Blijkbaar word ik niet goed begrepen.

Er zijn dus een heleboel mensen die hier een aantal jaar komen werken, en vervolgens in een economisch goedkoper land als god in Frankrijk leven omdat ze vanuit de Nederlandse staatskas gefinancieerd worden. Dat geld zien wij nóóit terug.

Ja, als mensen hier naartoe emigreren en Nederlander worden, hebben zij natuurlijk dezelfde rechten als alle andere Nederlanders in Nederland. Maar kies jij ervoor om als Nederlander naar Spanje te gaan, dan zie je jezelf dus blijkbaar meer als Spanjaard en dan zul je ook als Spanjaard moeten gaan leven. En niet als Spanjaard van Nederlandse centen :)

Pensioen bouw je idd zelf op, maar er zijn meer potjes waar mensen aanspraak op kunnen maken. En volgens mij kan het nooit zijn dat je 100% zekerheid van je pensioen hebt. Dit bouw je op tot een bepaald bedrag en zodra dat geld op is, ga je niet automatisch dood ;)
Daarbij, wordt de wereld alleen maar duurder en de lonen waren vroeger natuurlijk lager. Dat spaargeld staat dus niet echt in verhouding met de hedendaagse kosten, dus ik verwacht dat de overheid daar geld bij legt.

Je zelf gespaarde pensioen, prima neem dat lekker mee. Maar andere uitkeringen, die vraag je aan in het land waar je gaat wonen.

En je stemrecht, die vervalt gewoon als je emigreert. Je maakt zelf de keuze om dit land te verlaten, dan vind ik echt dat je geen enkele aanspraak kan maken om hier mee te stemmen op hoe ons land geregeerd moet worden...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:11

LadyMadonna schreef:
Gl kan voor mij niet. Zij zijn tegen de voltooid leven wet, en dat is voor mij echt een breekpunt zeg maar

Joh, echt? Ik dacht juist dat GL vóór zo'n wet was. Even voor de zekerheid: deze wet houdt toch in dat mensen van 75 jaar en ouder zelf mogen bepalen of hun leven voltooid is?

In dat geval ben ik weer terug bij af. Ik vind het echt enorm lastig dit jaar.

EDIT: ik heb het even opgezocht op de site van GL en dit staat erover geschreven:
Citaat:
GroenLinks vindt dat mensen zelf moeten kunnen beschikken over hun leven, ook als zij dit zonder medisch urgente redenen als voltooid ervaren. De wettelijke erkenning van euthanasie bij een voltooid leven is daarom een belangrijk onderdeel van het zelfbeschikkingsrecht. Onder welke voorwaarden en hoe moet zorgvuldig worden onderzocht. Voorop staat dat de mensen die hun leven als voltooid ervaren een weloverwogen en vrijwillige keuze kunnen maken.

Linda Voortman: “Het is belangrijk dat er nu stappen worden gezet om euthanasie bij voltooid leven in de wet te regelen. Het geeft mensen de mogelijkheid om de eigen regie over hun leven behouden. We kunnen als politiek de roep vanuit de maatschappij niet negeren. Het is tijd dat we een waardig politiek debat voeren over hoe we dit precies wettelijk gaan regelen.”

Hieruit maak ik op dat zij juist voor deze wet zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:13

Heb je weleens bekeken wat de belastingen precies inhouden, Marjoow? Er is namelijk ook zoiets als AOW-premie dus daar heb je dan wel gewoon voor betaald.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:14

Sorry, ik ben in de war met de SP....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:19

Ik blijf het echt heel lastig vinden dit jaar :=
Met de grote partijen ben ik het echt stuk voor stuk erg oneens wat betreft meerdere belangrijke standpunten.. Dus ik denk dat mijn stem dit jaar toch maar naar PvdD gaat.. Ook die hebben een aantal standpunten waar ik me niet in kan vinden, maar ik vind dierenrechten en milieu wel ontzettend belangrijk, en ik vind het goed dat ze voor het basisinkomen zijn, en tegen gmo's, dus ik vind dat ze wel een paar extra zetels verdienen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:23

LadyMadonna schreef:
Sorry, ik ben in de war met de SP....

Ik schrok al. := Gelukkig hoef ik me daar dus niet druk om te maken want de SP is wat mij betreft geen optie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:30

Marjoow schreef:

Er zijn dus een heleboel mensen die hier een aantal jaar komen werken, en vervolgens in een economisch goedkoper land als god in Frankrijk leven omdat ze vanuit de Nederlandse staatskas gefinancieerd worden. Dat geld zien wij nóóit terug.

Ja, als mensen hier naartoe emigreren en Nederlander worden, hebben zij natuurlijk dezelfde rechten als alle andere Nederlanders in Nederland. Maar kies jij ervoor om als Nederlander naar Spanje te gaan, dan zie je jezelf dus blijkbaar meer als Spanjaard en dan zul je ook als Spanjaard moeten gaan leven. En niet als Spanjaard van Nederlandse centen :)

Pensioen bouw je idd zelf op, maar er zijn meer potjes waar mensen aanspraak op kunnen maken. En volgens mij kan het nooit zijn dat je 100% zekerheid van je pensioen hebt. Dit bouw je op tot een bepaald bedrag en zodra dat geld op is, ga je niet automatisch dood ;)
Daarbij, wordt de wereld alleen maar duurder en de lonen waren vroeger natuurlijk lager. Dat spaargeld staat dus niet echt in verhouding met de hedendaagse kosten, dus ik verwacht dat de overheid daar geld bij legt.

Je zelf gespaarde pensioen, prima neem dat lekker mee. Maar andere uitkeringen, die vraag je aan in het land waar je gaat wonen.

En je stemrecht, die vervalt gewoon als je emigreert. Je maakt zelf de keuze om dit land te verlaten, dan vind ik echt dat je geen enkele aanspraak kan maken om hier mee te stemmen op hoe ons land geregeerd moet worden...

Je kletst onzin.
Pensioen wordt tot je dood uitbetaald. Net als AOW.

Bepaalde privé uitkering, vaak gebaseerd op beleggingen, hebben een bepaalde uitkeringstermijn.
Maar het gros heeft pensioen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:32

Electra63 schreef:
Marjoow schreef:

Je kletst onzin.

Bepaalde privé uitkering, vaak gebaseerd op beleggingen, hebben een bepaalde uitkeringstermijn.

Ah, dus eerst is het: Je pensioen heb je zelf voor gespaard, en daarna: Pensioen wordt tot aan je dood uitbetaald.

Hoe kan je pensioen uitbetaald worden tot je dood terwijl hetgeen wat je gespaard hebt al op is dan? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:55

Marjoow, als je wilt weten hoe het echt zit met pensioenen denk ik dat internet meer dan voldoende uitleg biedt. Maar het is me niet helemaal duidelijk wat je nu wilt bereiken. Je hebt wat stellingen ingenomen die in elk geval niet kloppen. Dan kun je daarna wel gaan proberen om er woordspelletjes van te maken, maar ik denk dat er op die manier niet veel nuttigs te bespreken is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:55

Misschien eens Google na kijken op pensioen voor Dummy's :D

Pensioenpremie wordt ingehouden op het salaris. Werkgever doet een bijdrage. Vaak 50%. Sommige werkgevers betalen geheel de pensioenpremie voor hun werknemers.
Pensioenfonds belegt de premie en als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt, ontvangt je een pensioenuitkering iedere maand tot aan je dood.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:58

ZZP's sparen vaak via een bank of verzekerings/beleggingsfondsen voor hun pensioen. Dan is er vaak een keuze Hoe lang je maandelijks de uitkering wil ontvangen. Hoe langer, hoe lager de uitkering.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:02

Marjoow schreef:
Electra63 schreef:
Je kletst onzin.

Ah, dus eerst is het: Je pensioen heb je zelf voor gespaard, en daarna: Pensioen wordt tot aan je dood uitbetaald.

Hoe kan je pensioen uitbetaald worden tot je dood terwijl hetgeen wat je gespaard hebt al op is dan? :)

Omdat er helaas ook mensen zijn die dood gaan voor het geld dat ze gespaard hebben op is. Er zijn meer mogelijkheden tot geld dan de overheid.