Karl66 schreef:En hoe wil je in Nederland een wet aan de grondwet toetsen dan?
Het gaat om artikel 11 van de grondwet:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Maar om die beperkingen te mogen stellen moet er voldaan worden aan het criterium van subsidiariteit en het criterium van proportionaliteit. Het middel moet dus beter zijn dan andere middelen die niet tegen de grondwet ingaan en het middel moet effectief zijn om het doel te bereiken.
Maar als je als overheid nooit meer moeite hebt gedaan om mensen actief als donor te laten registreren dan een briefje op hun achttiende verjaardag en er voldoende ideeën zijn om wel actiever te gaan werven, dan heb je nooit aan die criteria voldaan en is het ongrondwettelijk. Het is toch te belachelijk voor woorden dat de overheid ermee weg komt dat ze zeggen met het sturen van een brief op je achttiende verjaardag echt al het mogelijke hebben gedaan wat ze konden doen...
@Superlotje, bij de oude wet die van een nee uitgaat, leg je het recht op onaantastbaarheid bij het individu zelf neer en dat is wel grondwettelijk.
Dit is dus bulshit, donorschap was in begin jaren 70 al bekend, zolang sta ik al als donor geregistreerd. En dan kun jij nu vinden dat er nooit wat is gedaan om mensen over de streep te trekken zegt misschien meer over jouw interesse voor dit onderwerp dan iets anders. Er is al veertig jaar aandacht voor het donorschap maar de meeste mensen waaien het weg tot ze zelf iets meemaken. Gemakzucht , iets anders kan ik het niet noemen. En ik hoop ergens dat de meesten nu net zo gemakzuchtig zijn want dan komt er eindelijk een einde aan de tekorten.