Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:43

pien_2010 schreef:
De 1ste kamer toetst de nieuwe wet aan een aantal zaken waaronder de grondwet als ik het goed begrepen heb. Vandaar dat er alleen voor of tegen gestemd kan worden. Blijkbaar vonden de senatoren het niet strijdig met de grondwet. Tja als zij hun werk niet goed gedaan zouden hebben dan zullen er zeker tegestanders dit laten toetsen bij de rechter lijkt me zo.
Dus ik vraag me af of het klopt dat je zegt. Ik kan dat met mijn kennis niet toetsen maar dat hoeft ook niet want is de taak van de 1ste kamer. Meer kan ik er niet van maken Karl. Sorry.

Kan iets wel door de tweede kamer komen dan? Lijkt mij ook niet toch. Dan had er toch allang iemand een stokje voor gestoken?

Astorga

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:47

Het besluit is al door de tweede kamer goedgekeurd en nu dus ook door de eerste kamer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:48

superlotje schreef:
Het besluit is al door de tweede kamer goedgekeurd en nu dus ook door de eerste kamer.

Dat weet ik maar ik bedoel... kan iets wat volgens sommige tegen de grondwet is, überhaupt eerst al door de tweede kamer komen? Lijkt mij dat er dan na die goedkeuring al een stokje voor gestoken zou worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:52

Inge zoals ik het begrepen heb besluit de 2de kamer over de wet. Dit gaat vaak over punten en komma's die iedere keer gewijzigd kunnen worden. Een heel gedoe vaak voordat een wet voorstel een wet is. Normaal is het indienen van een voorstel en al het werk er om heen het werk van ambtenaren en niet zoals nu van 1 persoon ( kamerlid Pia Dijkstra ). Natuurlijk kijkt de 2de kamer ook naar de wettelijke contekst maar kijkt veel breder. De 1ste kamer kijkt "enger" minder breed en o.a toetsen zij de nieuwe wet op geen strijdigheden met de grondwet. Er zijn in het verleden wetten gesneuveld in de 1ste kamer en bijna altijd heeft dan de 2de kamer zaken over het hoofd gezien. Het hele circus moet dan over.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:54

En hoe wil je in Nederland een wet aan de grondwet toetsen dan?

Het gaat om artikel 11 van de grondwet:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Maar om die beperkingen te mogen stellen moet er voldaan worden aan het criterium van subsidiariteit en het criterium van proportionaliteit. Het middel moet dus beter zijn dan andere middelen die niet tegen de grondwet ingaan en het middel moet effectief zijn om het doel te bereiken.

Maar als je als overheid nooit meer moeite hebt gedaan om mensen actief als donor te laten registreren dan een briefje op hun achttiende verjaardag en er voldoende ideeën zijn om wel actiever te gaan werven, dan heb je nooit aan die criteria voldaan en is het ongrondwettelijk. Het is toch te belachelijk voor woorden dat de overheid ermee weg komt dat ze zeggen met het sturen van een brief op je achttiende verjaardag echt al het mogelijke hebben gedaan wat ze konden doen...

@Superlotje, bij de oude wet die van een nee uitgaat, leg je het recht op onaantastbaarheid bij het individu zelf neer en dat is wel grondwettelijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:56

Nou sorry maar ik heb na mn 18e nog heel veel reclame gezien om dit onder mijn aandacht te brengen hoor. De overheid doet echt wel meer dan dat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 21:57

pien_2010 schreef:
Inge zoals ik het begrepen heb besluit de 2de kamer over de wet. Dit gaat vaak over punten en komma's die iedere keer gewijzigd kunnen worden. Een heel gedoe vaak voordat een wet voorstel een wet is. Normaal is het indienen van een voorstel en al het werk er om heen het werk van ambtenaren en niet zoals nu van 1 persoon ( kamerlid Pia Dijkstra ). Natuurlijk kijkt de 2de kamer ook naar de wettelijke contekst maar kijkt veel breder. De 1ste kamer kijkt "enger" minder breed en o.a toetsen zij de nieuwe wet op geen strijdigheden met de grondwet. Er zijn in het verleden wetten gesneuveld in de 1ste kamer en bijna altijd heeft dan de 2de kamer zaken over het hoofd gezien. Het hele circus moet dan over.

Thnx voor de uitleg. Goede zaak dat zij er nog anders naar kijken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:02

Nederland kent geen constitutioneel hof en dus geen mogelijkheid om wetten aan de grondwet te toetsen. We hebben wel een Raad van State die advies geeft en in het advies bij deze wet hadden ze nog wel wat kanttekeningen vanwege een aantal grondwettelijke punten. Maar om die aan te passen moet de wet weer door de tweede kamer en daar wordt hij niet voor een tweede keer aangenomen. Vandaar dat we het op deze ongrondwettelijke manier door de strot gedrukt hebben gekregen. Het probleem is dat in Nederland het juridisch gezien gewoon mogelijk is om wetten te maken die niet aan de grondwet voldoen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:09

Ik zie iets niet als door de strot drukken als het door een tweede en eerste kamer goedgekeurd is waar Nederland zelf op gestemd heeft. Maargoed jij bent duidelijk tegen, ik voor. Gelukkig is er voor jou gewoon de optie om Nee te kiezen en daarmee is er geen probleem in mijn ogen op dit moment.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:19

Waarom zou ik nee moeten kiezen? Ik ben voor zoveel mogelijk donoren, inclusief mijzelf. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik er maar mee akkoord moet gaan dat ze onze grondrechten breken?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:20

Overdrijf je niet een klein beetje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:21

Karl66 schreef:
En hoe wil je in Nederland een wet aan de grondwet toetsen dan?

Het gaat om artikel 11 van de grondwet:

Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Maar om die beperkingen te mogen stellen moet er voldaan worden aan het criterium van subsidiariteit en het criterium van proportionaliteit. Het middel moet dus beter zijn dan andere middelen die niet tegen de grondwet ingaan en het middel moet effectief zijn om het doel te bereiken.

Maar als je als overheid nooit meer moeite hebt gedaan om mensen actief als donor te laten registreren dan een briefje op hun achttiende verjaardag en er voldoende ideeën zijn om wel actiever te gaan werven, dan heb je nooit aan die criteria voldaan en is het ongrondwettelijk. Het is toch te belachelijk voor woorden dat de overheid ermee weg komt dat ze zeggen met het sturen van een brief op je achttiende verjaardag echt al het mogelijke hebben gedaan wat ze konden doen...

@Superlotje, bij de oude wet die van een nee uitgaat, leg je het recht op onaantastbaarheid bij het individu zelf neer en dat is wel grondwettelijk.

Dit is dus bulshit, donorschap was in begin jaren 70 al bekend, zolang sta ik al als donor geregistreerd. En dan kun jij nu vinden dat er nooit wat is gedaan om mensen over de streep te trekken zegt misschien meer over jouw interesse voor dit onderwerp dan iets anders. Er is al veertig jaar aandacht voor het donorschap maar de meeste mensen waaien het weg tot ze zelf iets meemaken. Gemakzucht , iets anders kan ik het niet noemen. En ik hoop ergens dat de meesten nu net zo gemakzuchtig zijn want dan komt er eindelijk een einde aan de tekorten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:23

Karl ik zet vraagtekens bij je verhaal. Ik ben geen jurist dus die inhoudelijke discussie kan ik niet met je voeren. Wel zou ik het kwalijk vinden als de 1ste kamer wetten goed keurt die niet kloppen met onze grondwet.
De 1ste kamer heeft ook de functie van ethische toetsing. De 1ste kamer had vraagtekens bij de rol van de familie (ethische kwestie )die ze meer als rol terug wilde zien. Omdat dit in hun ogen ethisch is en niet wettelijk hebben ze toegestaan dat dit in een aanvulling genoemd wordt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:25

Karl66 schreef:
Waarom zou ik nee moeten kiezen? Ik ben voor zoveel mogelijk donoren, inclusief mijzelf. Maar dat wil toch niet zeggen dat ik er maar mee akkoord moet gaan dat ze onze grondrechten breken?

Op basis van je stukje tekst vind ik niet dat ze de grondwet negeren. Van mij hoef je geen Nee te kiezen maar als het je zo hoog zit, doen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 22:47

Dan is het reanimeren van iemand die voor mijn voeten neervalt op straat ook tegen de grondwet. Of het (al dan niet per ongeluk) besmetten van iemand met influenza in het OV, wat zeker bij een kwetsbare gezondheid grote gevolgen kan hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:30

Tanya schreef:
Nikass schreef:
Ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat iemand hersendood werd verklaard door de artsen in het ziekenhuis. Een professor in de coma die bij de patiënt betrokken was gaf echter aan dat we nog geen 1% weten van wat coma en hersendood is, en wat iemand wel of niet meekrijgt.
De artsen besloten de behandeling te stoppen in de verwachting dat de patiënt zou overlijden (want geen hersenactiviteit te zien op de monitor) De patiënt heeft echter nog negen maanden geleefd en meer functies kwamen terug wat de artsen niet verwacht hadden en niet konden verklaren.
Het is dus geen biologische dood.
Want je kunt dus blijkbaar negen maanden hersendood zijn voordat je biologisch dood bent.
Het is dus ook niet "hoe dan ook" wordt je begraven, in elk geval niet direct.

Ik vind het verbazingwekkend dat mensen hier op bokt het beter denken te weten dan de medische wereld zelf.

Edit: na de verklaring hersendood is gevraagd om orgaan donatie. Als dat was toegestaan was de patiënt dus negen maanden eerder overleden dan nu het geval is geweest.

Op het moment dat iemand zelf ademhaalt ben je niet hersendood. Dus het is raar dat dat wel zo gezegd is. Hoe is dat precies gegaan? Lag die persoon aan de beademing en werd deze gestopt? En is er door de neuroloog door middel van onderzoek vastgesteld dat er geen hersenactiviteit meer was?

Hersendood werd vastgesteld vanwege het niet meer kunnen meten van hersenactiviteit. Op dat moment lag de patiënt nog aan de beademing. Er werd toestemming voor orgaandonatie gevraagd, maar door de ouders niet gegeven. Daarop werd door de artsen besloten de patiënt van de beademing te halen zodat hij zou sterven.
Dit laatste gebeurde echter niet.
Hoewel het technisch -volgens de scans en onderzoeken- niet mogelijk was, ging de patiënt niet alleen zelfstandig ademen, maar ook hoesten en slikken, kreeg een waak/slaapritme enz, en hij reageerde duidelijk anders op aanraking door zijn moeder dan door de verpleging.

Dat wordt hier blijkbaar "Collateral damage" genoemd, hetgeen ik een bizarre uitspraak vind. Ik denk dat degene die dit zegt geen flauw idee heeft van de emoties van de ouders op zo'n moment.

Superlotje ja dat was in Nederland en ik denk inmiddels een jaar of 10 geleden.

Dees-daan het is nogal een aanname dat de persoon vervolgens aan dezelfde gevolgen is overleden. Dat heb ik nergens gezegd.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 13-02-18 23:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:39

Hersendood wordt niet vastgesteld door enkel het niet meer kunnen meten van hersenactiviteit. Een stukje uit het hersendoodprotocol ( http://wetten.overheid.nl/BWBR0008776/2 ... 01#Bijlage ):
Citaat:
2.3. Fase 3: klinisch-neurologisch onderzoek
Blijkens het klinisch-neurologisch onderzoek moet er sprake zijn van:
1. afwezigheid van bewustzijn, blijkend uit het ontbreken van reacties op (pijn)prikkels, zoals vastgelegd in de Glasgow Coma Scale (GCS) voor volwassenen (zie tabel G2) en in de Pediatric Glasgow Coma Scale (PGCS) voor kinderen jonger dan 6 jaar (zie tabel G3).

2. afwezigheid van hersenstamreflexen, namelijk:
• geen reacties van de pupillen op licht;
• geen cornea-reflexen;
• geen reacties op vestibulaire prikkels (afwezige oculocefale en oculovestibulaire reacties);
• geen hoestreflex.

3. aanwijzing(en) voor de afwezigheid van spontane ademhaling.

En als de apneutest niet mogelijk is (dus punt 3 van fase 3, waarna ook nog fase 4 komt):
Citaat:
Apneutest niet uitvoerbaar
Indien blijkt dat de apneutest niet goed uitvoerbaar is (optreden van ernstige hartritmestoornissen; sterke bloeddrukdaling als gevolg van de test; spontane ademhaling onmogelijk door hoge cervicale ruggemerglesie, of een dubbelzijdige lesie van de nervus phrenicus), dan kan de hersendood niet worden vastgesteld.

Oftewel: zonder apneutest is iemand nooit hersendood.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:41

Wellicht dan het protocol niet juist uitgevoerd. Foutje, bedankt voor de organen. (Gelukkig in dit geval geen toestemming)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:42

En wanneer en waar was dat Nikass?

Bij hersendood is er geen aansturing van het lichaam vanuit de hersenen waardoor alle vitale functies wegvallen en er zonder technische ondersteuning geen leven meer is.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:43

Dank Mizora, scheelt mij opzoek werk.

Nikass, wat er precies mis is gegaan weet ik niet. Misschien is er een overmoedige arts geweest die de term hersendood heeft genoemd zonder dat dat echt was vastgesteld? Dat had natuurlijk niet mogen gebeuren. Het is wel 10 jaar geleden dus je weet het niet en je zal
er ook niet meer achter komen, maar wel vervelend voor alle betrokkenen.

Tegenwoordig gaat het er zo ook absoluut niet aan toe, het protocol wat hierboven wordt geplaatst wordt gevolgd.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:45

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:46

Of de term hersendood is te vroeg in de mond genomen, waardoor er verwarring is opgetreden, en zou daarna alsnog de apneutest zijn afgenomen (en was de uitkomst dus hetzelfde geweest, want hij bleek niet hersendood te zijn). Dat blijkt meer voor te komen en wordt nu als extra aandachtspunt aangegeven bij artsen. Dat ze op dit punt wel vragen of er toestemming is voor orgaandonatie is logisch. De emotie loopt immers nog hoger op zodra blijkt dat de laatste hoop verloren is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:47

ingedebruijn schreef:
Dat recht hebben de mensen. Vind het zelf erg triest dat mensen hun principe belangrijker vinden dan het feit of ze een mensenleven kunnen redden.

Dat is wat mij betreft niet de reden. Ik heb echter ook na zo'n twintig jaar JA te hebben gezegd, nu NEE gezegd. Simpelweg omdat ik destijds onvoldoende geïnformeerd was (en te jong om te beseffen dat ik me daar veel beter in moest verdiepen) en ik me recent wel verdiept heb in alles wat erbij komt kijken. Dit in combinatie met mijn persoonlijke ervaring heeft mij doen besluiten om NEE te registreren.
Daarbij hoop ik niet dat mijn familie nog iets anders kan beslissen, want ik heb deze keuze (nu) weloverwogen gemaakt.

Superlotje dat was in het vu in Amsterdam

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 23:48

Ik ben ontzettend blij dat de wet erdoor is. Tekort aan donoren is een ernstig probleem in Nederland en er gaan nog steeds teveel mensen dood doordat een groep nooit de moeite neemt zich te registreren. Ik las iets over twijfelaars die het niet weten: Je hoeft geen ja of nee in te vullen. De optie je nabestaanden te laten kiezen, is er ook.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 00:00

Nikass schreef:
ingedebruijn schreef:
Dat recht hebben de mensen. Vind het zelf erg triest dat mensen hun principe belangrijker vinden dan het feit of ze een mensenleven kunnen redden.

Dat is wat mij betreft niet de reden. Ik heb echter ook na zo'n twintig jaar JA te hebben gezegd, nu NEE gezegd. Simpelweg omdat ik destijds onvoldoende geïnformeerd was (en te jong om te beseffen dat ik me daar veel beter in moest verdiepen) en ik me recent wel verdiept heb in alles wat erbij komt kijken. Dit in combinatie met mijn persoonlijke ervaring heeft mij doen besluiten om NEE te registreren.
Daarbij hoop ik niet dat mijn familie nog iets anders kan beslissen, want ik heb deze keuze (nu) weloverwogen gemaakt.

Superlotje dat was in het vu in Amsterdam

Dat is toch een totaal andere reden om te wisselen dan waar ik het over heb? Groot gelijk om te wisselen als je hier nu achter staat.