Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:34

Resistance schreef:
Het maakt me geen moer uit of je uit een kansarm gezin komt of iets dergelijks. Daar gaan we weer met het medelijden. Zodra je zoiets doet als het onthoofden of vermoorden van mensen ben je geen mens meer. Punt.

Het gaat niet over medelijden. Hoe wil je een situatie gaan oplossen als je niet begrijpt en erkent hoe de situatie überhaupt ontstaat? Nu zit je straffe taal te verkopen die absoluut niéts aan het probleem oplost.

Haat en verdeeldheid zaaien is het enige wat IS wil. Door zo haatdragend te reageren, speel je helemaal in hun kaarten en doe je net wat ze willen en verwachten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:37

Ik denk als je ergens kans op een toekomst hebt het wel in België is :)
Voor mij veel hand boven het hoofd net wat eigenlijk de situatie tot wat het nu is gebracht.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 23-03-16 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:39

Goed gesproken Yasmine +:)+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:53

Yasmine schreef:
Karlijn, natuurlijk werkt IS heel slim en zijn ze veel op sociale media aanwezig. Dat is net waar de jongeren zitten en waar ze ze kunnen bereiken. Maar de eerste contacten met radicalisering worden vaak op straat of "in het echt" gelegd. Dat zijn de mensen die hen de weg wijzen naar die propagandamachine.

kiki1976 schreef:
Denk je ook zo over de mensen die uit andere landen afkomstig waren (Europese landen, en geen banden qua afkomst) en zich vrijwillig hebben aangesloten bij de IS?
Ook gewone Nederlandse gezinnen, met een goede baan, eigen huis..........

Verbazend is het ook niet, dat die jongeren hun rug keren naar een samenleving die hen zo in hun miserie laat zitten. En het is ook niet alsof ze van de ene dag op de andere plots een extremist of terrorist worden. Je moet je inbeelden dat dat radicaliseringsproces traag en gestaag gebeurt, met eerst een kleine invloed die steeds groter wordt. Je kan zoiets niet simplifiëren.

Het is niet verbazend. Maar het is niet de schuld van onze samenleving omdat ze in hun miserie zitten, er zijn er zat die er op eigen kracht uitkomen. Het is de schuld van de Organisaties zoals IS die deze jongeren voor zich winnen met hun haat voor alles en iedereen.
En ze werken zich in bij kwetsbare jongeren die om verschillende redenen problemen hebben en dat zijn niet alleen de kansarmen, dat kunnen ook jongeren zijn die gewoon opstandig zijn of die trauma's hebben opgelopen, die bijvoorbeeld een van hun ouders zijn verloren, ze moeten maar net de verkeerde tegenkomen die op het juiste moment voor hun klaar staat en ze vertrouwen geeft. Dan begint het!

Eigenlijk op dezelfde manier zoals meisjes geronseld worden door Loverboys.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 23-03-16 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:54

Yasmine schreef:
Resistance schreef:
Het maakt me geen moer uit of je uit een kansarm gezin komt of iets dergelijks. Daar gaan we weer met het medelijden. Zodra je zoiets doet als het onthoofden of vermoorden van mensen ben je geen mens meer. Punt.

Het gaat niet over medelijden. Hoe wil je een situatie gaan oplossen als je niet begrijpt en erkent hoe de situatie überhaupt ontstaat? Nu zit je straffe taal te verkopen die absoluut niéts aan het probleem oplost.

Haat en verdeeldheid zaaien is het enige wat IS wil. Door zo haatdragend te reageren, speel je helemaal in hun kaarten en doe je net wat ze willen en verwachten.

Ik ben het totaal met je eens dat we het probleem moeten aanpakken, en dat de dingen die ik zeg verder niets aan het probleem veranderen. Dat neemt alsnog niet weg dat als je zoiets doet je geen mens meer bent. Dan gelden er wat mij betreft geen mensenrechten meer voor je en kan je beter worden opgeruimd.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:59

PrayForBelgium

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:27

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 01:33

Gelukkig blijven de mensenrechten wel nog gewoon bestaan, het is niet de bedoeling dat we ons tot het niveau van een terrorist of moordenaar verlagen.

Wetten en regels zijn er om alles in goede banen te leiden. Salam zit maar zo'n halve kilometer van mijn deur, maar ik wil wel de juiste berechting, ik hoef hem niet dood.

Radicalisering is moeilijk uit te leggen. En moeilijk te omvatten. Het is nu een specifieke manier geworden om uiting te geven aan frustratie. En door het sturen van die frustratie, het aanbieden van een plan en een doel, ontstaat er een gevaar. Dus, ja er zijn veel mensen die nog minder mogelijkheden hebben dan zij rond Brussel, maar, ze hebben wel de toegang tot hen die hen radicaliseren. Terwijl mensen in zwaardere omstandigheden dat bijvoorbeeld niet hebben. Daarnaast komt er nog persoonlijkheid etc. Ook veel mensen in het midden oosten sluiten zich aan omdat ze in een uitzichtloze situatie zitten. En zonder vangnet of hoop, ga je domme dingen doen en heb je meer kans om gebrainwasht te worden.

We zijn allemaal mensen en zouden beter voor elkaar moeten zorgen om zo zij die de slechte kant op gaan eerder onder restrictie te kunnen zetten. En als we al die mensen aan de grenzen van Europa laten staan, voorzie ik nog meer problemen van mensen die trauma's niet te boven komen en kinderen zonder toekomst.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 03:04

Yasmine, fijn gesproken. Dit zijn nog eens feiten en ben het wel nogal met je eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 06:59

Toch ben ik blij dat de meerderheid van de mensen die kansarm opgroeien niet tot extremisme gelokt kunnen worden. Ik zeg niet dat gebrek aan kansen, je ergens niet thuis voelen en al wat Yasmine op somt, geen voedingsbodem kunnen zijn, maar vele jongeren slagen er gelukkig wel in om realistisch te blijven en laten zich niet vangen. Jongeren die niet weerbaar genoeg zijn, zullen zich altijd een rad voor de ogen laten draaien, kansarm of niet. Ik denk dat we er goed aan zouden doen, om meer aandacht te hebben voor die groep.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:02

Er staat nu op de NOS site dat moskeeën vrijdag een bijeenkomst gepland hebben om publiekelijk steun te betuigen aan Brussel en om afstand te nemen van de mensen die in naam van hun geloof zulke dingen doen.
De mensen die een paar pagina's terug zeiden dat de moslims niet reageren hebben hier dus gelukkig geen gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:06

Gisteren op televisie ook beelden gezien van huilende moslims die hand in hand stonden met Belgen (om ff verschil te maken) aan het beursplein. Beelden van een huilende dame met hoofddoek en zo'n kleed in de armen van haar zoon. Dit treft hen ook.

Volgens hln.be was de taxi te klein, en konden er maar 3 stuks bagage mee van de 5 die voorzien waren. Dat heeft de taxibestuurder verteld aan de politie. De overige 2 stuks zijn inderdaad in het huis gevonden. Waren nog meer spijkerbommen en chemische troep. Het had nog veel erger kunnen zijn.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:08

Die taxichauffeur heeft waarschijnlijk heel veel mensenlevens kunnen sparen :oo

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:09

hoorde het gisteren ook. Al ben ik vroeg mijn bed in gedoken. Na een hele dag constant nieuws was ik overloaded zeg maar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:11

Maureen95 schreef:

Of een geluk dat de kofferbak te klein was.

Toch ergens een hoger goed dat ons van meer ellende bespaart heeft. Chapeau voor de man dat hij na de feiten zo snel de link heeft gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:12

Ik wil niet weten hoe die man zich voelt. Die beseft dat hij ze is gaan ophalen en daar heeft afgezet. Dat hij met die bommen Door half Brussel is gereden in de spits. Die vloekt waarschijnlijk dat hij de namen niet kent. Hij is ongewild een schakel geweest in het hele plan.

Die denkt vast "als ik die rit niet had gedaan..."

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:13

Maureen95 schreef:

Bedoel je dat positief of negatief? Volgens mij heb je in eerste instantie geen idee wat of wie je in je taxi hebt zitten, vind het trouwens al best opmerkelijk dat ze met een taxi naar het vliegveld zijn gegaan.

Maar wel erg blij dat deze chauffeur actie heeft ondernomen om het adres etc door te geven. Die man heeft het nu vast ook zwaar. Het grote 'had ik maar' terwijl hij er niks aan kan doen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:16

Winged schreef:
Maureen95 schreef:

Bedoel je dat positief of negatief? Volgens mij heb je in eerste instantie geen idee wat of wie je in je taxi hebt zitten, vind het trouwens al best opmerkelijk dat ze met een taxi naar het vliegveld zijn gegaan.

Maar wel erg blij dat deze chauffeur actie heeft ondernomen om het adres etc door te geven. Die man heeft het nu vast ook zwaar. Het grote 'had ik maar' terwijl hij er niks aan kan doen.

Inderdaad, een taxi chauffer kan toch moeilijk eerst mensen gaan ondervragen en bagage controle gaan doen voor hij iemand mee neemt. Maar ik denk ook dat hij zich ongelooflijk rottig zal voelen

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 09:16

Varekaj schreef:
Ik wil niet weten hoe die man zich voelt. Die beseft dat hij ze is gaan ophalen en daar heeft afgezet. Dat hij met die bommen Door half Brussel is gereden in de spits. Die vloekt waarschijnlijk dat hij de namen niet kent. Hij is ongewild een schakel geweest in het hele plan.

Die denkt vast "als ik die rit niet had gedaan..."

Dat denk ik ook..
Heel goed dat hij zo snel de link heeft weten te leggen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:20

Ik bedoel het positief haha. Meer in de zin van. Blij dat hij geen grote auto had zodat er 5 koffers in hadden kunnen zitten. 2 bommen minder die af zij gegaan en heel veel mensenlevens en gewonden heeft voorkomen.

Ook al wist die taxichauffeu natuurlijk van niks. Ik ben blij dat hij een kleine auto had.

Dus ik bedoelde het niet negatief :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:22

Yasmine schreef:
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat die terroristen geen mens meer zijn. Dat vind ik domme uitspraken die alleen maar gebruikt worden om foute doeleinden te bereiken.

Imo kan je radicalisering alleen maar tegengaan als je begrijpt dat die mensen wél mensen zijn, en dat ze met een reden geradicaliseerd zijn. Het zijn geen monsters, het zijn geen mensen die als misdadiger geboren zijn, maar die dat door erg trieste omstandigheden geworden zijn.

Een grote en belangrijke reden waarom zoveel jongeren uit Molenbeek, Brussel, Vilvoorde radicaliseren, is omdat ze uit achtergestelde, kansarme gezinnen komen. Ze zijn arm, hebben geen toekomst, zitten al snel in de criminaliteit vanaf een heel jonge leeftijd. Als je in zo'n uitzichtloze situatie zit en iemand komt je op een heel subtiele manier radicaliseren (zonder dat je het eigenlijk zelf doorhebt) door je een hand uit te reiken, omdat ze laten blijken dat ze jouw situatie snappen, dat ze jouw frustratie begrijpen, en dat ze je een alternatieve toekomst kunnen bieden door te strijden voor een doel dat goed is, waar ze opgehemeld zullen worden en als helden ontvangen zullen worden - tja, dan heb je ze al snel mee. Zeker als het op een sluwe, verdoken manier gebeurt. Zulke kansarme jongeren met geen kans op een goede toekomst kan je maar al te gemakkelijk in verleiding brengen met zo'n praat. Dat is niet omdat de duivel in hun ziel schuilt, maar omdat ze in erg trieste omstandigheden opgroeien en zo een diepgewortelde frustratie met zich meedragen. Frustratie tegenover een maatschappij die hen niet helpt daar in het criminele Molenbeek, want daar zit toch alleen gespuis. Een maatschappij die niet zoveel om hen geeft.

Radicalisering speelt daar net op in. Zij geven die gefrustreerde jongeren een manier om die frustratie te bevechten en om te strijden voor een doel. Het geeft hen een doel in een uitzichtloos leven, een doel dat ze niet zouden hebben als ze de komende 40 jaar in hetzelfde armzalige appartement in Molenbeek of Schaarbeek zouden wonen.

Maar zolang je die mensen blijft zien als "monsters" en niet aanvaardt en erkent dat zij het gevolg zijn van een heel trieste situatie (die we deels ook aan onszelf te wijten hebben), ga je die radicalisering niet kunnen oplossen. Je moet niet alleen IS uitroeien, je moet ook zorgen dat de jongeren in Molenbeek, Schaarbeek, Vilvoorde niet opgroeien in zo'n kansarme omstandigheden dat radicalisme en extremisme hun enige en laatste oplossing is. Zolang je hen gaat verketteren als "geen mens!!!" negeer je het echte probleem: namelijk dat het wel mensen zijn, mensen die (te) gemakkelijk beïnvloedbaar zijn.

Je moet niet alleen de invloed (IS/extremisme) wegnemen, maar ook zorgen dat jongeren überhaupt niet op het punt komen waarop ze zo wanhopig worden.

Ja, wat gisteren is gebeurd hebben we aan ons zelf te danken :r

Denk dat mensen in België genoeg kansen krijgen. Genoeg mensen die opgroeien in pure armoede, die geen barbaarse moorden plegen.
Al die excuses van ze hebben een slechte jeugd gehad, nooit geen kansen gekregen,...wordt daar echt niet goed van.
Moeten we we nog meer pamperen? Vind jij dat dat normaal dat ze flessen en stenen naar de politie gooien na de arrestatie van een terrorist?
En geen één die opgepakt is daarvoor, dus kom niet af dat ze geen kansen krijgen, een ander had voor hetzelfde een proces aan zijn broek wegens geweld naar de politie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:28

Chanel, dat staat er toch helemaal niet? Je moet niet alles op jezelf en je land betrekken.

Wat er staat is een mogelijke oorzaak waarom jongeren radicaliseren, dat is nl onderzocht. Als je de oorzaak weet, weet je ook waar je op moet letten om in de toekomst radicalisering te kunnen herkennen of zelfs te voorkomen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:33

Excuseer, Dit is een topic over de aanslagen in Brussel, in België. Denk dat het dan wel toegestaan is om over mijn land te spreken, was begot nog geen 40 km van bij mijn huis.
Open een apart topic als je persé wilt spreken over radicalisering.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-03-16 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:35

Niemand gisterenavond verder op Één gekeken naar de talkshow met o.a. Ish? Daar werd goed uitgelegd wat de problemen zijn en wat ze eraan moeten doen, maar dat anderzijds niets een excuus is om bepaalde keuzes te maken.

Het ìs niet eenvoudig en het heeft heel veel facetten die je niet zo in één twee drie kan opnoemen. Dus laten wij ook niet de expert uithangen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:36

ben het helemaal met je eens Chanel _/-\o_
ik vind het helemaal geen excuus dat ze hier in armoede leven ( goh ?? ) geen kansen krijgen ,altijd maar met de vinger worden gewezen ...