Pinda_Dipje schreef:Laat nogmaals voorop staan dat ik het ook NIET nodig vind om dergelijke filmpjes te publiceren en er zelf per abuis tegenaan ben gelopen.
In algemeenheid merk ik toch vaak wel op dat velen hun ogen ervoor sluiten. Door gecensureerd nieuwsmateriaal is de impact vaak 'minder' voelbaar. Zodra er een beeld bij komt ontwikkelt men een referentiekader naar hun eigen leven, en zijn zich nog veel meer doordrongen van het leed. Toen ik dat schaamteloze filmpje zag, zag ik ook direct mijn eigen gezin daar liggen.... De paspoorten van mijn eigen jongens die daar voorbij komen... Het had zo'n impact op me. Wetende dat het ons allemaal, ook mij, had kunnen overkomen.... De koffers van de families die een fijne vakantie temoet hoopte te gaan. Al die mensen, die evengoed mijn familie of vrienden hadden kunnen zijn. Mij shockeert dat heel erg, omdat het niet hetzelfde voorstellingsvermogen behoeft dat noodzakelijk is bij het lezen van een blanco krantenartikel. Krijg het niet van mijn netvlies
De mensen die bewust op zoek gaan naar dat soort filmpjes doen dat met een andere reden. Dat is sensatie zoekerij en niet om te beseffen hoe erg het allemaal is en dat het ook hun gezin had kunnen zijn. De mensen die dat willen en doen hebben dat soort filmpjes niet nodig. Ieder mens heeft een eigen inlevingsvermogen en censuur is een gevaarlijk goed om toe te passen. Dus komt het op de etiquette van een website/krant/tv-station aan. Ik hoef geen neergeschoten Pim Fortuyn te zien, om te weten dat die man is overleden. Ik hoef geen verbrande lichamen te zien om te weten dat de situatie in de oliestokerijen in Afrika ernstig is en dat er een ontploffing is geweest. Ik hoef ook geen uit elkaar gereten lichamen te zien om te weten dat die mensen overleden zijn en 10 km uit te lucht naar beneden zijn gekomen. Dat heeft niks met een roze wolk te maken. Ik kan mij dat al heel goed voorstellen en bij inleven zonder dat soort macabere beelden te zien.
Daarnaast mensen stompen af.. Tien jaar geleden had iedereen de grootste ruzie over het wel of niet plaatsen van een dode Pim Fortuyn. Nu kijken we al niet meer op van een verbrand lichaam dat op de VP van een krant staat.
En als derde.. ik vind het al helemaal niet nodig om die beelden zo plastisch te tonen voor de nabestaanden. Je zou het horloge van je moeder of je vader maar herkennen. Het nieuws van deze ramp was al op tv te zien, voordat mensen door een D-reizen waren ingelicht. Dat moest allemaal gebeuren. Zit je daar naar de afgerukte arm van je moeder te kijken.. Verschrikkelijk!