Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:34

Anoniem schreef:
[ Afbeelding ]

Als Zwarte Piet zo'n drama is voor de VN waarom kijkt niemand dan hier naar (zie onderaan gouden koets de tekening die erop staat )

Daar is wel degelijk kritiek op

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:40

Dit topic is echt een voorbeeld van de intolerantie van Nederland. Was gisteren op debat op 2 ook erg merkbaar. Mensen voelen zich zo vreselijk aangevallen als je aan "hun sinterklaasfeest" komt en mensen die zich niet prettig voelen omdat ze elk jaar met dit feest worden aangesproken als zwarte piet die moeten zich maar niet aanstellen. Ongelooflijk zeg! Een beetje begrip en respect voor je medemens is toch niet te veel gevraagd? De slavernij is niet iets wat in het verleden gebeurd is en wat nu geen gevolgen meer heeft.

Wat mij betreft hoeft het feest niet afgeschaft en ook niet rigoureus veranderd. Maar hoeveel moeite kost het om te zeggen: we begrijpen dat jullie er moeite mee hebben, laten we in gesprek gaan om te kijken of we jullie tegemoet kunnen komen?

In plaats van rot op naar je eigen land (hetgeen Nederland is, dus het slaat echt nergens op)
Of hysterisch doen over verbieden.
Daarnaast: gekleurde mensen die menen dat alle sinterklaasvierders racisten zijn, die draven ook door, want dat is natuurlijk niet zo. Maar als er dan Wilders-achtige opmerkingen worden geplaatst dan voed je die gedachte natuurlijk wel.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:45

Blue_Eyes schreef:
Een beetje veel ophef wat we hier nu zien om een artikel in de Telegraaf - en nog wel eentje dat ik niet eens heel geloofwaardig vind overkomen. Ik ben heel benieuwd wat ervan klopt.

Het AD meldt het ook. Iets genuanceerder maar het komt op hetzelfde neer.

Ik ben nog het meest opgelucht over het feit dat de commissie dus geen officiële VN-commissie blijkt te zijn. Want ik begon ernstig te twijfelen aan de VN. Dat vond ik enger dan de hete ZP-discussie op zich.

Ik hoop wel dat Shepherd niet echt ondergedoken zit omdat ze bedreigd wordt ofzo, want dat geeft haar weer een stok om mee te slaan. Maar haar e-mail adres circuleerde overal, dus ze zal wel een aantal mooie mails ontvangen hebben van een paar debielen. 8)7

EDIT: Helemaal mee eens Nickass. _/-\o_

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:53

LindyH schreef:
Het AD meldt het ook. Iets genuanceerder maar het komt op hetzelfde neer.

Nja laten we wel stellen dat verschillende media hier totaal niet objectief instaan. En daar baal ik als journalist toch behoorlijk van.

LindyH

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:07

Ik denk dat de fout vooral bij Eén Vandaag ligt, die Shepherd om commentaar hebben gevraagd en haar daarbij hebben neergezet als voorzitter van de VN-commissie. Dat was ze dus blijkbaar helemaal niet, en dan zijn haar uitspraken ook beter te begrijpen. Kan zij niks aan doen. De Nederlandse media wel, die hadden hun huiswerk beter moeten doen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:25

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:45

LindyH schreef:
Ik denk dat de fout vooral bij Eén Vandaag ligt, die Shepherd om commentaar hebben gevraagd en haar daarbij hebben neergezet als voorzitter van de VN-commissie. Dat was ze dus blijkbaar helemaal niet, en dan zijn haar uitspraken ook beter te begrijpen. Kan zij niks aan doen. De Nederlandse media wel, die hadden hun huiswerk beter moeten doen.

Klopt. Het check, check dubbel check.

Maar ook alle radiostations die voor de grap Zwarte Piet uit t lied Sinterklaas wegpiepen bijvoorbeeld. Ja, het is grappig. Maar het helpt niet bepaald met het 'zij' en 'wij' gevoel.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:53

Al met al is dit een mooi mediacircus geworden, waarbij een aantal zaken duidelijk zijn:
1) Zwarte Piet hoort bij het erfgoed van Nederland, of er aanstoot aan genomen wordt of niet
2) Er zijn mensen die de naam van Zwarte Piet op een racistische manier misbruiken (al is dat een minderheid). Ik kan me goed voorstellen dat iemand met een donkere huidskleur liever geen zwarte piet wordt genoemd. Net zo mijn als dat iemand met rood voor van alles uitgemaakt wordt.
3) Er zijn een heleboel enge mensen in Nederland die openlijk racistisch zijn (al is dat een minderheid)
4) Objectieve en correcte berichtgeving over het onderwerp was weer eens heel moeilijk te vinden (al is die er wel).

Mijn persoonlijke conclusie is om zwarte piet vooral niet af te schaffen, maar we moeten hem vooral aangrijpen als een fenomeen dat uit verstoorde verhouding uit het verleden iets opbouwends voor de toekomst kan komen.

Overigens ben ik wel van mening dat de bedenkers van zwarte piet geen racistische motieven hadden, hoewel er door de jaren heen wel racistische interpretaties van zwarte piet zijn geweest.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:55

Hmm :=

Citaat:
Opmerkelijk: hier wordt wel degelijk vermeld, dat ze verbonden is aan een werkgroep van de VN: http://www.uwi.edu... ".. member of the United Nation’s Working Group of Experts on People of African descent". Dat wordt hier nog eens bevestigd: http://www.jamaicaobserver.com... "Shepherd was selected for the group -- which is under the Human Rights Council of the United Nations". Dat verhaal verschijnt ook in UN documenten: http://www.unog.ch... en hier http://www.ohchr.org... en zegt "Paragraph 7 of the Durban Programme of Action specifically "requests the Commission on Human Rights to consider establishing a working group or other mechanism of the United Nations to study the problems of racial discrimination faced by people of African descent living in the African Diaspora and make proposals for the elimination of racial discrimination against people of African descent". Hoezo "Niet van de UN???"

Ik weet nu even niet meer wat ik moet denken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:41

De hele uitspraak 'zwarte Piet ís racisme' zegt eigenlijk dat iedereen die meedoet aan het volkfeest (iedereen met kinderen dus in elk geval) racist is. En dat is gewoon niet zo.

Natuurlijk, ik snap ook wel dat Quincy Gario het niet leuk vind dat zijn moeder werd uitgemaakt voor ZP, maar zou ze niet voor iets anders zijn uitgemaakt als het hele fenomeen niet bestond? Dat lijkt me niet, dan was er wel iets anders wat nu verboden had moeten worden. Discriminatie bestaat nu eenmaal en als je in een land woont waar je een minderheid bent zul je daarmee te maken krijgen, verbieden van bepaalde gebruiken of uitspraken heeft geen enkele zin.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:42

Snoevie schreef:
Eerlijk gezegd kan ik me steeds minder voorstellen van die bittere nasmaak...maarja ik ben blank he ik zal t wel anders zien. Ik zit al een uur te facebookchatten met mijn donkere amerikaanse vriend,die sinterklaas wel kent,en die zegt: oh no,what are they doing to the kids? I love black pete!

Dat heeft als je het mij vraagt niks met huidskleur te maken, gewoon met een mening. :)

Citaat:
het gebruik van zwarte boemannen is veel ouder dan ons slavernij verleden. En dan is zwarte piet nota bene van boeman naar vriendelijk omgezet de laatste jaren.

Maakt dit het principe daarmee anders dan? Het punt is dat sommige mensen zich tot op zekere hoogte beledigd voelen door de 'zwarte piet'. Zover ik ervan gelezen heb (en nee ik ben geen expert) stamt hij af van het knechtenslaafje van blanke mensen of dat nou na de zwarte boemannen of voor de zwarte boemannen is ontstaan doet er niet zoveel toe, er word naar die kwestie gelinkt.

Ersina schreef:
slagchoco_91 schreef:
Als je je verdiept in de geschiedenis van de 'zwarte piet' zit er naar mijn mening wel enige vorm van racisme in.
Vroeger werden 'zwarte pieten'(om het zo maar even te zeggen) wel als slaaf behandeld. Ze kregen ook felgekleurde pakjes aan bijv. En werden als minder gezien.

Persoonlijk denk ik dat in het begin de zwarte piet voor het sinterklaasfeest wat ongelukkig is gekozen.. omdat je het kan linken naar het verleden.Desalniettemin moeten we wel in ons achterhoofd houden dat met de tijd de piet echt een volwaardige hulp is geworden voor de goed heilig man. Ze worden intelligent neergezet en de sint behandelt hen als volwaardig mens.
Ik kan mij goed inleven dat de 'zwarte piet' bij sommige mensen een bittere nasmaak oproept als ze -hetzij dan wel in kleine lijnen- het verleden zien opleven. Een verleden over beter gezegd een geschiedenis die ze beter achter zich willen laten.

Ik vind dit onderwerp heel dubbel. Het beste kunnen we proberen elkaar wat tegemoet te komen. Want beide partijen hebben wel een punt wat aandacht verdient. Als je het mij vraagt heeft dit een diepere/betere betekenis dan het 'gezeur' om de negerzoen.
Ten slotte wil ik nog zeggen dat je wel reeël moet blijven, sommige details in het leven van nu weerspiegelt het verleden... daar hoef je niet altijd over te gaan vallen. vind ik.

Als je je best doet kan je er racisme in zien door het verleden. Maar we leven nu. Om nu een meerderheid die gewoon sinterklaas wil vieren uit te maken voor racist, geen oren heeft voor de velen die zeggen dat de nadruk op feest ligt, gaat ver. Nu verdedigen voorstanders zich en sommige kunnen zich verbaal niet zo netjes uitdrukken. Dan word er gesproken dat je respectloos bent. Maar de tegenstanders van zwarte piet hebben op een onaangename manier de discussie aangezwengeld en beschuldigen ons van racisme en verheerlijking van slavernij. Ik sta boven deze mensen , maar anders zou ik aangifte doen van belediging en smaad, of protesteren op het Malieveld. De sop is echter de kool niet waard en het mislukken van hun eis de grootste straf. Volgend jaar mogen ze het weer proberen, dan op een fatsoenlijke manier , zonder beschuldigingen en met reeële uitleg van dingen die NU gebeuren tijdens het sinterklaasfeest. Er zijn ook mensen die een voorstander waren van een update van het sinterklaasfeest. Maar niet op deze manier.

Het eerst dikgedrukte stukje is mij niet helemaal helder, heb je dit gericht naar de tegenstanders van de zwarte piet? of heeft dit betrekking op mijn mening? ik ga er vanuit dat je het eerste bedoeld want ik heb nergens dat in mijn tekst staan.

Hoe dan ook ik ben het met je eens dat ze het fatsoenlijker hadden kunnen brengen want ze zien toch zelf ook wel dat het geen racistisch feest is of dat het op geen enkele manier de slavernij verheerlijkt. Het uiterlijk van de piet kan hooguit linken naar de geschiedenis, meer niet. Het is een feest voor familie en vooral voor de kinderen.
Het is nou eenmaal zo gelopen dat zwarte piet er zo uit ziet als ie eruit ziet, prima dat je daar kritiek op kunt hebben maar dat hadden ze ook op een andere manier kunnen doen.
Ik ben een voorstander van sinterklaas, het is een feest wat bij nederland hoort. Maar ik vind dat we niet onze ogen moeten sluiten voor eventuele verbeteringen, zolang beide partijen redelijk naar elkaar zijn heb ik er geen problemen mee.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:49

in de krant 'de standaard' (België) wordt nu opeens de vergelijking gemaakt tussen het offerfeest en zwarte piet en het lijden van de schapen en het lijden van de zwarten :o? ik vind niet dat je een schaap dat doodbloed, kunt vergelijken met de zwarte mensen die zich verongelijkt voelen, behalve misschien dat het in beide gevallen gaat om een traditie die vreugde langs de ene kant en onbegrip langs de andere kant brengt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:28

Marocje schreef:
Captain_ schreef:
Ik erger me ontzettend aan mensen die zwarte piet willen verbieden omdat het discriminerend zou zijn. De zwarte mensen in kwestie moeten zich niet zo aangesproken voelen. Niemand die het sinterklaas feest viert denkt hiermee: 'zo kijk die bruine mensen eens ondergeschikt zijn aan ons blanken'.
Waarom voelen zij zich dan zo beledigd? Ik denk dat die mensen opgevoed zijn in de angst dat ze zichzelf nog altijd moeten 'beschermen' tegen de blanken, omdat wij ze nog steeds zouden zien als ondergeschikten. Kom op zeg, we leven in 2013.. geen enkele heldere geest die nog steeds vindt dat blanke mensen superieur zijn ten opzichte van elke willekeurige andere huidskleur.
Mijn idee: ga iets aan die achterliggende angst doen, ipv zeuren over discriminatie om je ego enigszins op peil te houden

-:(-

Helaas, soms is dit gevoel van de donkere medemens echt wel terecht. Ik heb 12 jaar gewerkt in een multiculturele keuken, waar helaas een aantal blanken erg racistisch waren. Op bepaalde dagen, zoals rond sinterklaas, merkte je dit dus goed. Zich er met grapjes vanaf maken, maar ondertussen dus echt wel wat anders bedoelen/duidelijk maken. Maar ben het met je eens dat dit ook niet echt heldere geesten waren :x

Mensen die smakeloze "grapjes" maken tijdens de Sinterklaas periode en daarmee mensen kwetsen dát is racistisch.
Dat maakt zwarte piet nog niet racistisch.

Ik kan iemand ook uitschelden voor flapdrol.
Maar dat wil niet zeggen dat naar het toilet gaan racistisch is natuurlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:49

Ersina schreef:
Er zijn ook mensen die een voorstander waren van een update van het sinterklaasfeest. Maar niet op deze manier.

En hoe modern wil je het dan hebben? Er zijn al nieuwe liedjes gelanceerd met Sinterklaas dat hij met het vliegmachien zou komen, maar dat wil toch niet? Sint komt met de Stoomboot, vol met pakjes, heeft zijn Pieten mee om hem te helpen om alles te verdelen. En die zijn zwart, niet groen, niet geel, niet rood. Aan het Sinterklaasfeest zoals het nu wordt gevierd zou ik niet al te veel tornen. En als ik de afgelopen jaren om me heen keek, maakte hij al steeds meer plaats voor Santa Claus. Zeg eens eerlijk, wie viert er Sinterklaas en geeft geen cadeautjes met Kerst?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:50

Ik! Ik heb een hekel aan het geven van cadeautjes met Kerst. Dan vier ik iets anders. Sinterklaas is het cadeautjesfeest.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:52

Nou nog even en ik heb een witte verjaardag :D of mag ik dat niet zeggen? ;)

Maar ik geloof dat het hele probleem al zo goed als uit de wereld is. Wat mevrouw Shepherd ook beweerd met haar onderzoek :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:53

Raponsje schreef:
Mensen die smakeloze "grapjes" maken tijdens de Sinterklaas periode en daarmee mensen kwetsen dát is racistisch.

Dit dus. :j

Het zijn eigenlijk twee verschillende discussies die door elkaar lopen. Dat 50% van de mensen homo als scheldwoord gebruiken, wil toch niets zeggen over homo's?

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:09

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:21

Nou, ik heb dat Surinaamse accent al zeker 20 jaar niet meer gehoord bij Zwarte Pieten. Volgens mij zijn de vernieuwingen die Prem graag wil allang doorgevoerd, alleen bij hem nog niet helemaal doorgedrongen. Misschien blijft hij ook te veel hangen in het beeld dat hij als kind van Zwarte Piet had. ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:28

Dat is best mogelijk Lindy. Sowieso heb ik geen hoge pet op van een man die om half acht 's avonds gaat schreeuwen op de tv dat de Sint niet bestaat. Je zal maar kind zijn en geloven. Is "Dag Sinterklaas" overigens in NL uitgezonden? Dat is zooooooo'n mooie reeks.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:26

Raponsje schreef:
Marocje schreef:

Helaas, soms is dit gevoel van de donkere medemens echt wel terecht. Ik heb 12 jaar gewerkt in een multiculturele keuken, waar helaas een aantal blanken erg racistisch waren. Op bepaalde dagen, zoals rond sinterklaas, merkte je dit dus goed. Zich er met grapjes vanaf maken, maar ondertussen dus echt wel wat anders bedoelen/duidelijk maken. Maar ben het met je eens dat dit ook niet echt heldere geesten waren :x

Dat bedoel ik dus ook ;) . Het zijn de mensen die racistisch zijn, en daar op bepaalde momenten extra gebruik/misbruik van maken... Zegt helemaal niks over het sinterklaas feest (ik ben er gek op evenals mijn negroide man en onze kids!), maar over bepaalde mensen dus ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:21

Wat ik niet snap....

Zwartepiet is geen neger....zwartepiet is zwartepiet....iets op zich zelf staands dus....net zo als een smurf,elfje of wat voor bedacht wezen Dan ook...heeft dus geen biet met discriminatie te maken...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:46

Klopt ook, is ook zo. Helaas ziet niet iedereen dat zo, en was mijn collega ineens zwarte piet volgens andere ('racistische') collega. Kleinkind was op bezoek nl (van 'racist' ). Grappig was het dus niet, en vooral sneu voor dat kind. Want ja, deze opmerking werd niet goed ontvangen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:03

slagchoco_91 schreef:
Snoevie schreef:
Eerlijk gezegd kan ik me steeds minder voorstellen van die bittere nasmaak...maarja ik ben blank he ik zal t wel anders zien. Ik zit al een uur te facebookchatten met mijn donkere amerikaanse vriend,die sinterklaas wel kent,en die zegt: oh no,what are they doing to the kids? I love black pete!

Dat heeft als je het mij vraagt niks met huidskleur te maken maar is het gewoon een mening

Is het ook. Maar omdat er dan gauw word geroepen dat je dat als blanke dan toch anders ziet....vandaar

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:51

Ik las op facebook een stukje van William Arfman: https://www.facebook.com/william.arfman.9
Ik vond het de moeite van het delen wel waard:

"William, wat vind jij nou van die zwarte pieten discussie?” De vraag lijkt onvermijdelijk op het moment, en tot op heden heb ik geprobeerd me afzijdig te houden, maar de discussie begint me zo mateloos te irriteren dat ik toch ook maar een chocoladen duit in het zakje doe. Goed, de discussie dus. Een ouderwets hanengevecht. Aan de ene kant maakt men zicht woest over racisme terwijl het ander kamp zich dan wel achter een cynische Henk Westbroek schaart of verontschuldigend iets prevelt over vieze schoorstenen. Maar heeft iemand enig idee waar ze het over hebben? Nope. En waarom niet? Omdat tradities eigenlijk helemaal niet zo makkelijk te vatten zijn. Ik kan het weten, voor mijn promotieonderzoek ploeter ik dagelijks om er één te bevatten.

“Ja maar William,” hoor ik jullie zeggen, “jij doet toch onderzoek naar Allerzielen rituelen, dat heeft hier toch weinig mee van doen?” Fout. De volledige periode van ruwweg Allerzielen tot en met Kerst was ooit een periode van legitiem religieus bedelen. De oogst was net gedaan, de opslagkelders waren weer vol en de armen realiseerden zich dat ze ook deze winter niet zonder hulp door zouden komen. Gelukkig kon men met Allerzielen langs de deur om een zielebroodje te ontvangen in ruil voor gebeden voor de arme zielen in het vagevuur (uitgebeeld door een kaarsje in een uitgeholde raap, de eigenlijke oorsprong van die duivelse Halloween pompoen), en kon men je eigenlijk ook niet weigeren op de sterfdagen van de mantel verscheurende Sint Maarten en onze favoriete demonen verdrijvende en huwelijks geschenk voorschietende Goedheiligman.

“Dus als we je goed begrijpen, William, is Sinterklaas eigenlijk een bedelfeest”. Nee, Sinterklaas is óók een bedelfeest. Tradities zijn nooit één ding. Het zijn altijd samenraapsels van verschillende oudere tradities die op verschillende locaties en in verschillende periodes verschillende vormen aannemen. Google eens naar ‘Krampus’ als je een leuke alternatief voor Zwarte Piet zoekt, of wat dacht je van ‘Belsnickel’, ‘Knecht Ruprecht’ of ‘Schmutzli’. Weet je wat, nu je toch bezig bent, ga even langs http://www.santaunmasked.com, de website van de Nederlandse onderzoeksjournalist Arnold-Jan Scheer. De trailer van zijn binnenkort te verschijnen docu over de relatie tussen Odin’s Wilde Jacht en een verscheidenheid aan tradities met een witte man gevolgd door een klein leger aan taboe doorbrekende, verdacht vaak zwart geschminkte paljassen, is een echte aanrader.

“Ha, ik wist het wel, Zwarte Piet is helemaal niet racistisch!” Nou ja, dat zou ik dan zo ook weer niet zomaar gaan claimen. Hoewel men nu toch echt eens moet ophouden met te claimen dat Zwarte Piet bedacht is door een schoolmeester in 1850 (check bijvoorbeeld John Helsloot’s artikeltje hierover op de website van het immer interessante Meertens Instituut), is het natuurlijk ook van de zotte om te claimen dat zijn boekje niet een (zwarte?) stempel heeft gedrukt op de Nederlandse Sinterklaas traditie. Dit vooral nadat men na de oorlog hard op zoek ging naar een leuk feest om onze nieuwe zuil overstijgende nationale identiteit in het zonnetje te zetten. Enkel de Waddeneilanden lijken aan deze eenheidsworst te zijn ontsnapt met hun hilarische legers aan Klaasomes die geen pieten nodig hebben om lekker politiek incorrect de jongedames op de bips te slaan. Maar goed, ik dwaal af. In de ‘traditionele’ vorm zoals wij die nu in Nederland kennen is het toch vrij moeilijk om te claimen dat Zwarte Piet er niet uit ziet als een stereotype neger slaaf, compleet met dikke rode lippen en page kledij. Of die dan een knecht is of een slaaf doet dan eigenlijk niet zo ter zake. That oliebol hurts. Iedereen die claimt dat minderheden niet zo snel op hun teentjes getrapt moeten zijn, hebben duidelijk geen idee hoe het voelt om gediscrimineerd te worden.

“Maar onze lieve kindertjes maakt het toch geen reet uit? Die willen enkel pepernoten.” Ik heb een leuke vraag terug voor jullie: als het ze geen reet uitmaakt, waarom moet die dan zwart zijn? Waarom niet blauw, geel of roze (Sinterklaas zelf wil maar wat graag een leuke relnicht er tussen, dat maakte ik in ieder geval op uit een column van de heer van het Hek). Nou, eigenlijk zijn daar allerlei redenen voor te verzinnen. Allereerst is dat verhaal over die vieze schoorstenen dus een stuk ouder dan dit politiek correcte debat. Het lijkt terug te gaan op tradities die van ruim voor de gloriedagen van onze slavenhandel stammen, toen wild geraas nog een hele andere betekenis had, aldus het werk van de eerder genoemde journalist Scheer. Of als je het toch over de politiek correcte boeg wil gooien, kunnen we ons afvragen of een volledig blanke entourage, zoals dat in de VS pleegt te gebeuren, echt de oplossing is? Is het niet goed als kindertjes in het oh zo blanke Nederlandse achterland waar ik opgroeide in contact komen met coole zwarte medemensen die op daken klimmen, die oude Bisschop lopen te dissen terwijl het ene na het andere knulletje op zijn schoot kruipt (want nee, dat is totaal niet verdacht) en ook nog eens een stuk vrijgevender blijken te zijn dan die gierige dorpelingen? In al die discussie over die zwarte smoeltjes verliezen we het echte punt uit het oog. Het probleem is veel eerder de kleding en die over stereotyperende rode negerlippen. Maak van zwarte piet wat minder een stereotype negerslaaf en experimenteer eens met wat alternatieven. Lekker spelen met tradities is toch onwijs hip. Als mijn onderzoek me iets heeft geleerd dan is dat het wel. De geschiedenis biedt materie genoeg, net als de culturen van onze feitelijke zwarte medelanders.

“Wat in nou jouw oplossing dan?” Ik denk persoonlijk dat het debat belangrijk is maar dat het tot op heden voornamelijk verkeerd wordt gevoerd. Zoals ik al eerder zij, tradities zijn nooit één ding. Tradities zijn altijd veranderlijke samenraapsels. Het probleem hierbij is dat het erg gemakkelijk wordt voor beiden kanten om van hun gelijk overtuigd te raken aangezien beide kampen tot op een bepaalde hoogte ook feitelijk gelijk hebben. Je kan hier echter ook anders tegen aankijken. Zou het niet veel beter werken als men zich zou gaan realiseren dat in dit geval je gelijk halen niet het hoogste goed is? Je kan naar mijns inziens prima én naar vormen zoeken die niet voor bepaalde bevolkingsgroepen beledigend is én toch de traditie in stand houden. Tradities veranderen altijd, soms groeien ze vanzelf mee met een veranderende samenleving, op andere momenten hebben ze een duwtje nodig. Tradities zijn echt niet zo fragiel als mensen denken. Een beetje experimenteren laat niet het hele gebeuren instorten, vooral niet als de betrokkenen hart voor de zaak hebben en bereid zijn te communiceren in plaats van ruzie te maken. En als we dan toch bezig zijn, nodig dan meteen iemand uit met een beetje achtergrond kennis, zijn die linkse hobby studies ook nog ergens goed voor.

Afbeelding

En dit filmpje is ook wel interessant:
http://www.youtube.com/watch?v=vx1ptSLzJws

En een stukje lezen http://www.arnoldjanscheer.nl/boeken/wi ... /index.php

Deze discussie is best nuttig, ik leer een hoop bij zeg.