Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:08

@splash_ Gefeliciteerd!

Ik hoop dat het gaat lukken! En als hij het niet redt op zee verdrinken is bultrug waardiger dan op land blijven liggen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:16

Hij is overleden :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:18

Ehct?!? :\

Petpa

Cayenne schreef:
Hij is overleden :\

Waar heb je dat gelezen?

marleen_usar

Jammer.

Cayenne

Ja, Lenie is bij de bultrug geweest en twittert het net.

Aslien

-O- ,hij is eindelijk uit zijn lijden verlost,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:19

Jammer dat hij niet meer gered kon worden. ;(
Maar het is een fijn idee dat hij nu in ieder geval niet meer lijdt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:20

Het is positief dat hij niet meer hoeft te lijden, maar ik kan er nog steeds niet bij dat het zo lang heeft moeten duren en dat een laatste kans hem niet werd gegund.

Nou Naturalis, veel plezier er mee -O- Ben benieuwd wanneer de aasgieren hem komen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:22

Ik sluit me volledig bij jou aan Cayenne.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:24

Wel vreemd dat ze hem dan dood opeens wel van zn plek kunnen krijgen?

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:24

Ik vind het belachelijk dat ze al zo snel maar beslist hadden om het dier maar te laten inslapen. Er staan verschillende instanties klaar om hulp te bieden. En dan beslist er zo maar iemand om het dier in te laten slapen. Ze hadden ook een touw of zo om zijn staart kunnen leggen en hem in zee trekken. Ik vind de berichten zwaar triest. Ik zou er zelf veel meer moeite in steken. Hopen dat de andere instanties vandaag wel groen licht krijgen om het dier te helpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:25

Nibbit schreef:
Wel vreemd dat ze hem dan dood opeens wel van zn plek kunnen krijgen?

Het dier wordt gewoon ter plekke geslacht, dat is niet zo moeilijk.

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:26

Nou wat een triest eind van zon mooi beest. Nou is het museum weer blij want die zouden het dier al krijgen toen hij net was aangespoeld. Het is allemaal voor bedachte rade geweest. Erg dat dat hier zo gebeurd.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:32

triest heel triest wens naturalis veel plezier met beide skeletten zowel van de potvis als de bultrug..vraag me af hoelang t duurt voordat die andere levende potvis ook aan spoelt...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:33

Wat ontzettend jammer van het prachtige dier. Naturalis is tenminste in zijn nopjes... Zij hebben nu een skelet voor aan het plafond... BAH

Voor de bultrug beter. Hij had een reddingspoging niet overleefd, anders was hij in zee alsnog overleden. Ontzettend zonde dat de kans niet eerder is gegrepen om hem in zee te krijgen, dit had niet gehoeven...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:33

Ben ik nou de enigste die vind dat een bultrug niet voor niks aanspoelt en hij dus al stervende was? Waarom een stervende willen redden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:34

suvan schreef:
Ben ik nou de enigste die vind dat een bultrug niet voor niks aanspoelt en hij dus al stervende was? Waarom een stervende willen redden?

Dat is dus helemaal niet zeker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:37

suvan schreef:

Nee hoor, dat denk ik ook. Zo sterven duizenden wilde dieren per dag. Als ze niet de 'mazzel' hebben dat ze door roofdieren worden gedood, sterven ze langzaam als ze ziek zijn of oud. Dat doen Walvissen al duizenden jaren zo, daar hebben ze ons mensen nog nooit voor nodig gehad.
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-12-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:37

suvan schreef:

Het kan ook een dier zijn dat de verkeerde afslag heeft genomen en de weg kwijt was.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:45

Cayenne schreef:
Het is positief dat hij niet meer hoeft te lijden, maar ik kan er nog steeds niet bij dat het zo lang heeft moeten duren en dat een laatste kans hem niet werd gegund.

Nou Naturalis, veel plezier er mee -O- Ben benieuwd wanneer de aasgieren hem komen halen.

Zo komt het ook op mij over: projectje bultrug uit elkaar halen, leuke training... >;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:48

Verklaarde 't Hart hem vrijdag ook al niet dood?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:49

Ik citeer deze nog maar een keer (al 2 keer eerder gepost!)

SOS Dolfijn schreef:
SOS Dolfijn krijgt veel berichten en reacties binnen van mensen die zich zorgen maken over het lot van de bultrug die op De Razende Bol bij Texel is gestrand. Emoties lopen hierbij soms hoog op. Mensen in Nederland lijken massaal mee te leven en hebben allemaal een mening over de situatie. Bij SOS Dolfijn voelden de medewerkers zich de afgelopen dagen hulpeloos om van een afstand toe te kijken. Maar er waren veel manschappen en hulpdiensten van andere reddingsteams die hun uiterste best hebben gedaan. Advies vanuit het opvangcentrum is gegeven waar mogelijk.

Veel vragen die binnen komen hebben betrekking op het besluit van onder anderen Ecomare en de KNRM om geen verdere reddingspogingen te doen terwijl anderen, zoals Zeehondencreche Pieterburen, graag nog meer pogingen wilden ondernemen maar hiervoor geen toestemming kregen. SOS Dolfijn vindt dat alles gedaan moet worden om een gestrand dier terug in zee te krijgen, maar hierbij is het belangrijk dat rekening wordt gehouden met het welzijn van het dier. Er moet een uiterste poging gedaan worden om dieren te helpen, maar daarbij moet men niet ‘blind doorgaan’ om een dier te redden waardoor het dier onnodig zou lijden.

Dieren die na een stranding direct terug worden geduwd en succesvol in zee verdwijnen gaan niet perse een goede afloop tegemoet.
Wanneer wordt gekeken naar de strandingen van levende grote walvisachtigen op de kust de afgelopen jaren valt op dat dit geen succesverhalen waren: Vorig jaar in Zeeland werd een vastgelopen (gestrande) potvis door een snelle hulpactie en effectief ingrijpen teruggeleid naar zee. Een paar dagen later spoelde het levenloze lichaam van dit dier aan op de kust van Duitsland. In 2010 spoelde een grote spitssnuitdolfijn aan op het strand van Katwijk. Door de reddingsbrigade is het dier direct teruggeduwd in zee. Een paar dagen later spoelde dit dier dood aan op de Engelse kust. Dit wil niet zeggen dat deze reddingspogingen niet moeten worden gedaan, maar wel dat deze dieren na een reddingsactie alsnog de dood vonden in zee.

SOS Dolfijn ervaart ook regelmatig dat omstanders levend gestrande bruinvissen direct terugduwen in zee, maar dat deze dieren kort daarna weer op het strand terechtkomen, vaak in slechtere conditie. Wanneer een bultrug dagenlang op het droge ligt is dit dier niet alleen uitgeput maar heeft het ook spierschade en wellicht schade aan organen opgelopen waardoor de kans bestaat dat het überhaupt niet meer zou overleven in zee. Dit is een overweging om geen reddingsactie meer te ondernemen. Een andere overweging is dat met aanwezige middelen, materialen en mankracht het eenvoudig niet lukt. De bultrug is terechtgekomen op een uiterst ongunstige locatie voor reddingsacties.
<knip>

Ik heb maar even wat zinnetjes bold gemaakt, in de hoop dat die wat beter worden gelezen...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:52

Ibbel, ik had het ook al gelezen, maar blijf van mening dat hij nog een kans verdiende. Gaat het dan opnieuw fout, dan is het maar zo, maar dan is het wel geprobeerd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:53

Er zijn nu dus twee Johanesen die het niet gehaald hebben.