Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:19

Heino schreef:
jameyskatje schreef:
wie ben jij om te zeggen dat je geloof thuis moet laten? jij vind het nergens voor nodig om geloof naar buiten te dragen, maar veel gelovigen wel.

dat is de vrijheid die we in dit land hebben - gelukkig!

Mja maar ik ben het er ook wel weer over eens dat de vrijheid van de een niet de vrijheid van de ander moet inperken. Grens is alleen erg lastig te trekken.

dat hoeft toch ook niet? in welke vrijheid beperk ik een ander wanneer ik een hoofddoek draag?

ik vind het juist mooi aan nederland, die verschijdenheid. en ik vind het een eng idee dat we allemaal maar 'als de rest' moeten zijn. want het begint met hoofddoeken en het eindigd met 'je mag geen overgewicht hebben'

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:20

CtjeLief schreef:
klopt, en ook heb ik (meerdere keren) aangegeven dat uit veiligheidsredenen geweigerd mag worden, maar NIET op grond van geloof. En die veiligheidsredenen gelden niet voor alle sporten.. Ik heb het nu denk ik vaak genoeg uitgelegd. Sporten voor Moslima's is dus mogelijk, genoeg voorbeelden gezien, genoeg bronnen gezien..

Een heeeeel beperkt aantal sporten. Dat was dus wat ik al vanaf het begin af aan stelde. Een moslima met een hoofdoekje die graag zou willen vrouwenvoetballen, kan dit vergeten!! Nooit en te nimmer zal ze dat kunnen in Nederlandse competitie's, simpel omdat de FEI en FIFA dat verbieden. Span maar een proces aan , en je verliest het. Dus, door het dragen van een hoofddoekje word je belemmert in je keuzes. Dat was wat ik stelde vanaf het begin, en er is nu dus wel duidelijk dat ik daar gelijk in heb.
Net als hockey, en nog vele, vele andere sporten. Beperking door hoofddoek dus.

Brainless

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:22

Jij stelde dat ze helemaal niet mee mochten doen in groepsverband (dus niet alleen wedstrijden uitgezonderd).
Later stelde je dat bij dat ze met hoofddoek wel mee mochten oefenen maar niet nationaal mochten uitkomen oor hun sport.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:23

een sportclub hoeft toch niet direct te weigeren? maar kan de desbetreffende vrouw toch ook op de veiligheid wijzen en opties voorleggen zoals, of af, of een goede sporthoofddoek aanschaffen, of niet sporten. ik kan me niet voorstellen dat een persoon zich daardoor gediscrimineerd voelt, ik zal me iig niet zo voelen wanneer ik gewoon reeel op mijn veiligheid werd aangesproken en er met mij naar een oplossing werd gekeken.

CtjeLief

Springert: ons verschil--> jij legt de focus op wedstrijden.. wat ik zelf dus niet belangrijk vind, het ging imo ergens anders over, namelijk dat moslima's wel samen kunnen sporten in teamverband (en dus integreren zich niet buitensluiten door isolement). En sporten kun je ook ZONDER wedstrijd. Jij focust je voornamelijk op onmogelijkheden, ik op mogelijkheden... ook een verschil :)

Krips

Springert schreef:
Krips schreef:
Maar als je iemand uitsluit op grond van het dragen van een hoofddoek is dat op grond van geloofsovertuiging. Ik vind dat in het sportregelement kan staan dat je geen loshangende kleding mag dragen of iets dergelijks, maar dat dat niets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek. Dit is een deel van de moslima en moet dus anders gezien worden dan een willekeurig stukje stof. Er zijn wel meerdere dingen die misschien niet veilig zijn met sporten maar toch niet geweigerd kunnen worden. Bijvoorbeeld beugels of brillen.

Dat probeer ik al pagina's lang uit te leggen, maar er zijn er die willen het domweg niet lezen, en blijven maar mekkeren over uitsluiting op geloofsovertuiging......tunnelvisie heet dat.
Hoe is het met je armen trouwens? Alweer uit 't gips?

Ik heb hier alweer op gereageerd. Op Kiwiko. Maar dat heb jij misschien niet willen lezen. En ik wil nogmaals vragen om op te houden met het mij toeschrijven van dingen als een tunnelvisie. Ik vind dat een ENORME belediging. En ik vind het ook zeer onterecht. Ik blijf hier heel de tijd netjes. Bekijk alles van meerdere kanten. Het enige wat jij doet is dingen negatief bekijken en totaal niet participeren in de discussie. Het enige waar jij op zit te wachten is tot iemand een defenitiefout maakt en daar diegene op afbranden. Ik snap niet zo goed wat je hele punt nou is. Wil je wel dat allochtonen integreren of zullen we ze gewoon met ze alle op de trein zetten? Er kan geen centimeter bij jou veranderd worden van mening. Je draait alles zo om dat het jou zelf schikt. En alles wat iemand anders zegt is per defenitie onnnzziiinnn, een linkse hobby of gewoon het niet willen zien. Ik wil het wel zien. Ik wil wel zien dat er een probleem is, maar met alleen negatief gedrag, haatzaaiierij en bekrompenheid krijgen we nooit een mooiere wereld. En als dat zo typisch die prachtige Nederlandse cultuur is die jij zou propagandeerd dan schaam ik me dat ik Nederlandse ben en doe ik morgen nog een hoofddoek op.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:24

Citaat:
Jij stelde dat ze helemaal niet mee mochten doen in groepsverband (dus niet alleen wedstrijden uitgezonderd).
Later stelde je dat bij dat ze met hoofddoek wel mee mochten oefenen maar niet nationaal mochten uitkomen oor hun sport.

inderdaad

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:26

Springert schreef:
CtjeLief schreef:
klopt, en ook heb ik (meerdere keren) aangegeven dat uit veiligheidsredenen geweigerd mag worden, maar NIET op grond van geloof. En die veiligheidsredenen gelden niet voor alle sporten.. Ik heb het nu denk ik vaak genoeg uitgelegd. Sporten voor Moslima's is dus mogelijk, genoeg voorbeelden gezien, genoeg bronnen gezien..

Een heeeeel beperkt aantal sporten. Dat was dus wat ik al vanaf het begin af aan stelde. Een moslima met een hoofdoekje die graag zou willen vrouwenvoetballen, kan dit vergeten!! Nooit en te nimmer zal ze dat kunnen in Nederlandse competitie's, simpel omdat de FEI en FIFA dat verbieden. Span maar een proces aan , en je verliest het. Dus, door het dragen van een hoofddoekje word je belemmert in je keuzes. Dat was wat ik stelde vanaf het begin, en er is nu dus wel duidelijk dat ik daar gelijk in heb.

maar het is toch je eigen keus om die hoofddoek te dragen? zoals ik al zie, als je daarvoor kiest moet je je ervan bewust zijn dat het voor hindernissen kan zorgen, je moet het er voor over hebben en stevig in je schoenen staan. doorzetten als je een keer geweigerd wordt bij een sollicitatie. zoals je die hindernissen ook kan verwachten met gezichtspiercings, denk 2x na voordat je ervoor kiest er 1 te zetten.
omdat dat risico er is (welk risico ik trouwens met liefde neem, ik heb het ervoor over, de hoofddoek is mij meer waard) betekent het niet dat je dat risico niet moet nemen. we hoeven niet allemaal aan 'de norm' te voldoen en allemaal in hetzelfde pakje te lopen.

wees jezelf, want je moet jezelf aanschouwen in de spiegel, voor de buitenwereld doe je het toch nooit goed.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:28

CtjeLief schreef:
Jij focust je voornamelijk op onmogelijkheden, ik op mogelijkheden... ook een verschil :)

vind ik heel belangrijk! een belangrijke les.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:28

@ Springert (en geheel offtoppic :D ) gaat goed hoor, maandag ga ik weer proberen zelf auto te rijden :) kan sinds het gips eraf is alweer zelfstandig douchen, alleen haren wassen lukt nog niet :)

Had ik nou maar een hoofddoek, dan hoefde niemand die warboel op mijn hoofd te zien :D

(in een poging toch een beetje ontoppic te blijven :D )
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-05-10 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:29

Citaat:
Ik heb hier alweer op gereageerd. Op Kiwiko. Maar dat heb jij misschien niet willen lezen. En ik wil nogmaals vragen om op te houden met het mij toeschrijven van dingen als een tunnelvisie. Ik vind dat een ENORME belediging. En ik vind het ook zeer onterecht. Ik blijf hier heel de tijd netjes. Bekijk alles van meerdere kanten. Het enige wat jij doet is dingen negatief bekijken en totaal niet participeren in de discussie. Het enige waar jij op zit te wachten is tot iemand een defenitiefout maakt en daar diegene op afbranden. Ik snap niet zo goed wat je hele punt nou is. Wil je wel dat allochtonen integreren of zullen we ze gewoon met ze alle op de trein zetten? Er kan geen centimeter bij jou veranderd worden van mening. Je draait alles zo om dat het jou zelf schikt. En alles wat iemand anders zegt is per defenitie onnnzziiinnn, een linkse hobby of gewoon het niet willen zien. Ik wil het wel zien. Ik wil wel zien dat er een probleem is, maar met alleen negatief gedrag, haatzaaiierij en bekrompenheid krijgen we nooit een mooiere wereld. En als dat zo typisch die prachtige Nederlandse cultuur is die jij zou propagandeerd dan schaam ik me dat ik Nederlandse ben en doe ik morgen nog een hoofddoek op.

hee! dat is mijn tekst ;)
Ik vind dat je helemaal gelijkt hebt..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:30

jameyskatje schreef:
@kiwiko

jameyskatje schreef:

en op deze pagina staan er ook nog 2

NOGMAALS!!!
DIT ZIJN FOTO'S UIT MOSLIMLANDEN. LOGISCH TOCH!!!
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 02-05-10 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten aub + onnodig grote letters aangepast

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:31

wat is nou je punt? als in: serieus?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:31

Onder de vlag van sportverenigingen zal het inderdaad moeilijk gaan met de traditionele hoofddoek. Gewoonweg omdat verzekeringen erg moeilijk gaan doen als een sportvereniging zich niet aan de voorgeschreven veiligheidseisen houd.

maar de oplossing is er, gewoon een sporthoofddoek en dan zal ook geen enkele vereniging moeilijk doen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:32

DAAR GAAT HET NIET OM! HET GAAT EROM DAT HET DUS WEL PRAKTISCH GEZIEN MOGELIJK IS OM SPORT TE BEOEFENEN MET EEN HOOFDDOEK OP!

jameyskatje

Krips schreef:
En ik wil nogmaals vragen om op te houden met het mij toeschrijven van dingen als een tunnelvisie. Ik vind dat een ENORME belediging. En ik vind het ook zeer onterecht. Ik blijf hier heel de tijd netjes. Bekijk alles van meerdere kanten. Het enige wat jij doet is dingen negatief bekijken en totaal niet participeren in de discussie. Het enige waar jij op zit te wachten is tot iemand een defenitiefout maakt en daar diegene op afbranden. Ik snap niet zo goed wat je hele punt nou is.

ik begrijp deze reactie heel goed. ik heb op bokt (zie burqatopic) ook woorden als tunnelvisie naar mijn hoofd gekregen.
als de 1 het niet met de ander eens is en de wereld op een andere manier beleefd hoeft dat niet direct tunnelvisie te zijn. ik vind het ook een vervelend woord met een nog vervelendere nasmaak.

ik zie hier veel bokkers die wel naar elkaar luisteren, die wel foutjes toegeven en er een leerzame, nuttige, positieve discussie van te maken.

ik vond het eigenlijk wel goed gaan, maar we krijgen nu weel een soort strijd, het is geen strijd, het is discussie. als de 1 ergens overtuigd van is en de ander niet, dan kan je alles uit de kast trekken om diegene te overtuigen, maar op sommige punten kan je misschien beter accepteren dat het nu eenmaal zo is. we hoeven het niet met elkaar eens te zijn.

peace :D

CtjeLief

KiWiKo: deze verandering wordt gelukkig ook steeds meer doorgevoerd, goeie zaak!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:33

KiWiKo schreef:
Had ik nou maar een hoofddoek, dan hoefde niemand die warboel op mijn hoofd te zien :D

eigenlijk is dat de echte reden van mijn hoofddoek. ben te lui om te kammen en mijn haar is dood :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:35

Springert schreef:
NOGMAALS!!!
DIT ZIJN FOTO'S UIT MOSLIMLANDEN. LOGISCH TOCH!!!

EN NOGMAALS. DIT IS BEDOELD OM AAN TE TONEN DAT SPORT PRAKTISCH GEZIEN GEWOON MOGELIJK IS MET EEN HOOFDDOEK

(heb nog steeds het idee dat jij mijn posts niet lees, terwijl ik de jouwe wel lees)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:36

@ Jameyskatje.
Ik vind helemaal niet dat Springert het met me eens hoeft te zijn. En ik kan goed tegen een verhitte discussie. Zolang het allemaal met wederzijds respect gaat. Met argumentatie en niet met drogredenen en op de man spelen.

Als iemand mij beschuldigd van dingen zoals een tunnelvisie of gewoon op een onbeleefde manier op mij reageert accepteer ik dat gewoon niet. En dat heb ik al pagina's lang geslikt. Maar op een gegeven moment ben ik het zat. En ik als multiknuffelaar ben ook zeer geinteresseerd in de verhalen van Springert die een heel andere visie en ook ervaring heeft dan ik. En ik zal de dubbelheid van dit onderwerp ook niet ontkennen. Maar we kunnen geen discussie voeren als een van de twee de complexheid van dit onderwerp ontkent. En alles enkel van één kant wil bekijken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:37

krips was me voor. excuses

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:38

ik deel jou mening hoor krips. was geen aanval hoor, stond juist achter jou bericht

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:39

Je hebt helemaal gelijk Krips, ik voelde het ook erg 'op de man gespeeld' vanwege mijn werk op een anti discriminatie bureau. Heb hier ook hele vervelende (ongevraagde) pb's over ontvangen, toch ben ik weer verder gegaan met deze discussie na enkele dagen radiostilte maar toch krijg ik het weer voor mn voeten.. Inderdaad, wederzijds respect is wel fijn tijdens een discussie, al ben je het niet eens met elkaar.. Hopelijk kunnen we dat weer vervolgen..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:40

jameyskatje schreef:
Springert schreef:

maar het is toch je eigen keus om die hoofddoek te dragen? zoals ik al zie, als je daarvoor kiest moet je je ervan bewust zijn dat het voor hindernissen kan zorgen, je moet het er voor over hebben en stevig in je schoenen staan. doorzetten als je een keer geweigerd wordt bij een sollicitatie. zoals je die hindernissen ook kan verwachten met gezichtspiercings, denk 2x na voordat je ervoor kiest er 1 te zetten.
omdat dat risico er is (welk risico ik trouwens met liefde neem, ik heb het ervoor over, de hoofddoek is mij meer waard) betekent het niet dat je dat risico niet moet nemen. we hoeven niet allemaal aan 'de norm' te voldoen en allemaal in hetzelfde pakje te lopen.
wees jezelf, want je moet jezelf aanschouwen in de spiegel, voor de buitenwereld doe je het toch nooit goed.

Precies...maar dan ook niet om een uitkering gaan vragen als je geen baan krijgt. Dat moet je dan ook op de koop toe nemen, maar dat gebeurt niet! In mijn ogen is dat misbruik maken van maatschappelijke middelen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:42

nee dan maar honger leiden omdat je niet aan werk komt vanwege je hoofddoek? Terwijl de werkgever in dit geval FOUT zit door geen moslima aan te willen nemen? Moet niet gekker worden, zou wel een HELE harde wereld worden dan in ons landje.. moet er niet aan denken..