Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Insun, eerwraak vind ik echt verschrikkelijk :'( Gelukkig is maar een klein percentage Moslims zo
Anshrop: dat is idd een heel goede vraag die je stelt! Of en in hoeverre we onze cultuur (al ben ik van mening dat Nederland geen typische cultuur heeft...) willen mengen met andere culturen, waaronder de Islamitische cultuur. Ik heb er zelf geen problemen mee. Tenminste, ik ben tegen het beperkingen onder dwang opleggen waarbij fysiek geweld komt kijken (dus besnijdenis, gedwongen huwelijk met eerwraak etc. als je dat niet doet) maar niet tegen beperkingen opleggen waar geen fysiek geweld en directe dwang komt kijken, zoals hoofddoekjes dragen. Waarom geen psychische dwangpraktijken? Omdat ik denk dat je dat onmogelijk kan uitbannen en dat nu bij "onze cultuur" ook gebeurt (door stereotyperingen enzo waar je aan 'hoort' te voldoen)
Maar andere culturen brengen namelijk ook ontzettend veel moois mee, waardoor ik een zekere menging absoluut niet vervelend vind
anshrop schreef:Verspreiding van de islam brengt bepaalde risico's mee, vrijheid van godsdienst is absoluut heel belangrijk, maar er moet een grens zijn aan het toelaatbare in het openbaar, en die grens moet cultuur gebonden zijn. Wij leven hier in een westers land, met westerse mentaliteit, en westerse wet geving en normen en waarden, dat moet zo blijven.
KiWiKo schreef:hmmmmzzzzzzzzzzzz heino....... heel misschien een hele gekke bredenering........ maar heel , heel misschien omdat we........ uh Nederlanders zijn........ als het misschien mag????????
Krips schreef:Altijd een hele moeilijk positie, die van de cultuurrelativist. Ik vind het altijd heel moeilijk aangezien ik ook een geloof heb, ookal ben ik atheist. Ik geloof in democratie en de westerse samenlevingsvormen.. Maar waarom zou de superieur zijn aan de cultuur van andere?
KiWiKo schreef:precies nederlander blijf je tenzij je gaat emigreren............
get my drift