Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 13:56

Ik ga je uit de droom helpen Heino, erewraak komt in Saoudie-Arabie zeer regelmatig voor. Daar worden meisjes bijv. door hun vader/broers verdronken in het eigen zwembad!!

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:25

Heino schreef:
Insun, eerwraak vind ik echt verschrikkelijk :'( Gelukkig is maar een klein percentage Moslims zo :)

Anshrop: dat is idd een heel goede vraag die je stelt! Of en in hoeverre we onze cultuur (al ben ik van mening dat Nederland geen typische cultuur heeft...) willen mengen met andere culturen, waaronder de Islamitische cultuur. Ik heb er zelf geen problemen mee. Tenminste, ik ben tegen het beperkingen onder dwang opleggen waarbij fysiek geweld komt kijken (dus besnijdenis, gedwongen huwelijk met eerwraak etc. als je dat niet doet) maar niet tegen beperkingen opleggen waar geen fysiek geweld en directe dwang komt kijken, zoals hoofddoekjes dragen. Waarom geen psychische dwangpraktijken? Omdat ik denk dat je dat onmogelijk kan uitbannen en dat nu bij "onze cultuur" ook gebeurt (door stereotyperingen enzo waar je aan 'hoort' te voldoen)

Maar andere culturen brengen namelijk ook ontzettend veel moois mee, waardoor ik een zekere menging absoluut niet vervelend vind :)

Ik ben ook getrouwd met een buitenlander, we hebben samen in zijn land gewoond, en wonen nu samen hier, kan je vertellen dat nederland wel degelijk een heel eigen cultuur heeft, die regelmatig botst met de cultuur van mijn man, ook al is dat wel een westerse!
Verspreiding van de islam brengt bepaalde risico's mee, vrijheid van godsdienst is absoluut heel belangrijk, maar er moet een grens zijn aan het toelaatbare in het openbaar, en die grens moet cultuur gebonden zijn. Wij leven hier in een westers land, met westerse mentaliteit, en westerse wet geving en normen en waarden, dat moet zo blijven. Politieke partijen met een achterban met niet christelijk achtergrond mogen mijns insziens hier geen stevige voet aan de grond krijgen.

KiWiKo

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:55

ik woon samen met een fransman........... en die culturen botsen ook wel eens :)

en dat is.......... 400 km verderop????????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:55

Eerwraak komt hier ook voor........... laatst nog een docu over gezien......... niet grappig dat soort dingen...........

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:06

Teddy321 schreef:
Ik ga je uit de droom helpen Heino, erewraak komt in Saoudie-Arabie zeer regelmatig voor. Daar worden meisjes bijv. door hun vader/broers verdronken in het eigen zwembad!!

interessant. how do you know:D?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:27

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:37

anshrop schreef:
Verspreiding van de islam brengt bepaalde risico's mee, vrijheid van godsdienst is absoluut heel belangrijk, maar er moet een grens zijn aan het toelaatbare in het openbaar, en die grens moet cultuur gebonden zijn. Wij leven hier in een westers land, met westerse mentaliteit, en westerse wet geving en normen en waarden, dat moet zo blijven.

Waarom alleen verspreiding van de Islam een gevaar? Er zijn wel meer culturen/religies die ik absoluut niet in Nederland zou willen zien.

Waarom moet Nederland persé de typisch Nederlandse cultuur behouden? Is cultuur niet iets wat verandert in de loop der jaren? Waarom willen we persé "onze" cultuur behouden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:47

hmmmmzzzzzzzzzzzz heino....... heel misschien een hele gekke bredenering........ maar heel , heel misschien omdat we........ uh Nederlanders zijn........ als het misschien mag????????

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:51

Even zonder 49 pagina's te gaan lezen :D 'Ja een burka moet kunnen, uit vrije wil en in privéomgeving ...' :P

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:52

Goed gezegd Kiwiko.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 18:55

KiWiKo schreef:
hmmmmzzzzzzzzzzzz heino....... heel misschien een hele gekke bredenering........ maar heel , heel misschien omdat we........ uh Nederlanders zijn........ als het misschien mag????????

Nederlander zal je toch wel blijven, tenzij je gaat emigreren :P
Maar waarom zo vasthouden aan een bepaalde cultuur? Andere culturen hebben ook zo veel te bieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:06

precies nederlander blijf je tenzij je gaat emigreren............

get my drift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:08

Krips schreef:
Altijd een hele moeilijk positie, die van de cultuurrelativist. Ik vind het altijd heel moeilijk aangezien ik ook een geloof heb, ookal ben ik atheist. Ik geloof in democratie en de westerse samenlevingsvormen.. Maar waarom zou de superieur zijn aan de cultuur van andere?

omdat wij meer kennis hebben over psyche van de mens?

Meisjesbesnijdenis bv. is voor niemand z'n ontwikkeling goed denk ik, al ís het geaccepteerd binnen je cultuur.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:13

mijn zoon moet zijn pet/muts afzetten in de klas........dus waarom wel hoofddoek en of burko aan?
gelijke monniken gelijke kappen in dit geval...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:16

prima als ze thuis hun burka aandoen, maar niet in openbare gelegenheden :roll:
idd connie, wij geen petten hun ook geen hoofddoeken/burka's of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:22

KiWiKo schreef:
precies nederlander blijf je tenzij je gaat emigreren............

get my drift :)

waarom zou je per sé nederlander willen blijven dan?
Omdat dat goed bevalt..
Maar stel nu dat een andere cultuur ook goed bevalt.. dan is het nogal nutteloos om je vast te klampen aan tradities 'omdat ze nederlands zijn en wij nu eenmaal nederlanders zijn' .

Ik vind niet dat we koste wat het kost aan onze cultuur vast moeten klampen, alleen als dat functioneel is.
We moeten wél vast blijven houden aan onze waarden, want dat zijn de dingen die belangrijk voor ons zijn (vrijheid etc.)
Én daar moet je de ontwikkeling van culturen in Nederland naar mijn inziens op aanpassen. :) .

Denk dat de hele afweging met de burka dan ook is, of je een burka zo storend vindt dat je bereid bent er een stukje vrijheid voor op te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:24

waarom zou je persee moslim/arabier willen blijven ?????

waarom vasthouden aan tradieties die in het land van wonen allang niet meer van toepassing zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:40

Omdat aanpassen van cultuur wat makkelijker gaat dan van geloof? Ik denk niet dat een geloof een keuze is. Alth. Ik zou niet kunnen 'kiezen' van 'laat ik eens katholiek worden' want ik geloof gewoon niet dat er een god bestaat, hoe graag ik het ook zou willen geloven :) .

Ik ken zat mensen die in de Islam geloven maar wel goed geïntergreerd zijn. Die dragen dan een hoofddoekje oid, en niet omdat ze vast houden aan onnodige tradities vanuit hun land, maar omdat ze de Islam volgen.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:42

Nou, om heel eerlijk te zijn, is het best moeilijk afscheid te nemen van het land waar je geboren en getogen bent, je paspoort opgeven van dat land, dat doe je niet zo maar een twee drie. Dat heb ik toen ook niet gedaan, en achteraf was ik er blij om, want ik wilde toch ooit terug kunnen naar mijn land als ik dat zou willen, en om die reden heeft ook mijn man geen nederlands paspoort. Maar je moet je wel aanpassen aan de tradities van dat land, en aan de cultuur, en niet te strak vast houden aan eigen gewoontes. Integreren zonder je identiteit te verliezen. Want wie je bent wordt sterk gevormd door waar je vandaan komt! Ik kan me wel verplaatsen in het gevoel wat vooral de oudere immigrant moet hebben hier, een soort van nou, dat doen wij lekker niet want wij doen dat anders, en dat blijven we doen want wie maakt me wat. Maar in het geval van de (orthodoxe) islam ligt dat gewoon anders, dan gaat het over het afnemen van vrijheden die je hier wel hebt, en dat kan echt niet.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:48

ik vind dat de burka idd afgeschaft moet worden.
je ziet iemand zijn gezicht niet.

hoofddoeken vind ik ook niks maarja als dat hun cultuur is kunnen we het niet verbieden.

want als wij gaan emigreren houden we ook onze eigen cultuur een beetje aan.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:53

heino, alleen de islam roept zijn aanhangers op oorlog te voeren tegen anders gelovigen, alleen daar gniffelt en juicht men op 11 september wanneer de beelden worden getoond van een massa moord op 3000 "ongelovigen", en is men er trots op een man dood te steken die het waagde een film te maken over het lot van de vrouw in die godsdienst.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:59

En hoeveel Moslims staan daar daadwerkelijk achter? Het Christendom was ook niet altijd even lief tegen heidenen. Maar is inmiddels ook redelijk 'bijgedraaid' (op enkelen na). Misschien staat de Islam op het punt waar het Christendom tig jaar eerder stond en draait de Islam uiteindelijk ook volledig bij?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:04

ja, misschien, over tig jaar :D

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:09

Klein voorbeeldje, de regering kondigt aan de troepen terug te trekken uit Afghanistan, krijgen we felicitaties!!!, van de Taliban, dat we zulke wijze besluiten hebben genomen als Nederlanders om in te zien dat wij als westerlingen er niks te zoeken hebben, en we het gebied weer vrij maken voor de Taliban en zijn terreur bewind. Staat het schaamrood je toch op de kaken als Hollander zijnde!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:11

Maar je kan de Taliban toch niet vergelijken met de gemiddelde Moslim in Nederland???