Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

BigOne schreef:
En zonder die oudjes die nogal veel op de kleinkids passen, vrijwilligerswerk doen, mantelzorgen stort de maatschappij totaal in elkaar.

Dat doen de oudjes niet.
Althans niet de mensen die onder mijn definitie van oudjes vallen ;)
Oudjes zijn bij mij zeker 80+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:21

Ik ben 62, ik werk 27 uur per week.
En pas daarbij nog 1 dag per week gemiddeld op en spring ik ook tussendoor nog bij.
Gelukkig kan ik mijn werk voor een deel zelf indelen.
Mijn dochter en schoonzoon werken allebei continu, daarbij heeft hij ook iedere week buiten zijn werkuren piket (en wordt hij veel opgeroepen).
Kinderopvang met onregelmatig werk is niet haalbaar. Kinderopvang is er niet 's avonds of in het weekeind.
Wij zijn er zelfs voor verhuisd.

Ik ben zelf gestopt met werken toen mijn kinderen geboren werden, omdat ik geen goede opvang kon regelen.
Ik wil daarom juist wel mijn dochter helpen, ik heb dat gemist.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:52

Oudjes 80 +? We hadden over aow, met 67 ben je “ oud” volgens de regels. Dan val je onder de Algemene Ouderdoms Wet. Stel dat ze de pensioenleeftijd nog verder verhogen dan valt er heel veel vrijwillig gedaan werk weg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:20

Electra63 schreef:
purny schreef:
En de huidige generatie moet nog maar afwachten of ze een pensioen krijgen.

Pensioen is iets anders als AOW.

Dat moeten we ook nog maar afwachten of we daarvoor in aanmerking komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:04

purny schreef:
Electra63 schreef:

Pensioen is iets anders als AOW.

Dat moeten we ook nog maar afwachten of we daarvoor in aanmerking komen.

In tegenstelling tot AOW spaar je je pensioen wel zelf. Dus als je daarvoor gespaard hebt kom je daarvoor in aanmerking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:06

maar ze zijn toch ook aan het rommelen met die pensioenpotten?

Dus als het AOW weg zou vallen, en het pensioen lager uitvalt, wordt het voor veel mensen denk wel spannend later?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Cer schreef:
maar ze zijn toch ook aan het rommelen met die pensioenpotten?

Dus als het AOW weg zou vallen, en het pensioen lager uitvalt, wordt het voor veel mensen denk wel spannend later?

Daarom sparen wij zelf :Y)

Het belachelijke van het pensioenstelsel vind ik dat je niet zelf mag kiezen in welk pensioenfonds je wilt.
Ik zit ook bij PFZW die op zich wel goed bekend staat maar er zijn ook beroerdere fondsen.
Altijd zelf ook zorgen voor een pot zou ik doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Voor mensen die financieel niet zo slim zijn (zoals ik) is dat best ingewikkelde materie.
Gewoon sparen is het natuurlijk ook niet (rente is laag, en hoeveel moet je dan sparen? Plus als je teveel spaart moet je er belasting over gaan betalen. Vroeger was er zoiets als lijfrente, maar dat heb ik nooit goed begrepen)
Ik denk dat er best wat mensen zijn die daar niet superhandig mee zijn

MarlindeRoozJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Ja ik kan bijvoorbeeld geen pensioen opbouwen nu. Dan kom ik niet uit. En het zit niet bij mijn salaris in. Ik ga in de nabije toekomst hopelijk meer verdienen en/of meer uren maken. Maar zo vanzelfsprekend is het niet dat je zelf flink wat pensioen opbouwt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 43 min geleden

Ik denk dat je dan ook moet beleggen ofzo? Maar daar heb ik al helemaal geen verstand van :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Cer schreef:
Ik denk dat je dan ook moet beleggen ofzo? Maar daar heb ik al helemaal geen verstand van :')

Ik ook niet. Maar iemand doet dat voor ons. :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 36 min geleden

BigOne schreef:
Oudjes 80 +? We hadden over aow, met 67 ben je “ oud” volgens de regels. Dan val je onder de Algemene Ouderdoms Wet. Stel dat ze de pensioenleeftijd nog verder verhogen dan valt er heel veel vrijwillig gedaan werk weg.

Ik snap wel wat je bedoeld maar die groep noem ik gepensioneerden :D

Ben het wel met je eens dat ze een zeer waardevolle bijdrage aan de samenleving zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23 min geleden

Cer schreef:

Wij beleggen ook veel omdat je inderdaad op je spaargeld amper wat krijgt. Verstand = 0 dus we laten het voor ons beleggen. Zitten deels bij ING, Evi van Lansschot en Achmea dacht ik. Met zo'n Aandelenfonds wereldwijd loop je weinig risico. Dit jaar al gemiddeld 8% rendement, recent zelfs 13% maar toen gingen China en de VS weer ruzie maken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Off-topic: mijn ervaring met financieel deskundigen is niet top (2x financiele ellende mee gehad) . Het vinden van een betrouwbare beleggingsadviseur lijkt mij dan ook best lastig

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Gnome schreef:
Cer schreef:

Wij beleggen ook veel omdat je inderdaad op je spaargeld amper wat krijgt. Verstand = 0 dus we laten het voor ons beleggen. Zitten deels bij ING, Evi van Lansschot en Achmea dacht ik. Met zo'n Aandelenfonds wereldwijd loop je weinig risico. Dit jaar al gemiddeld 8% rendement, recent zelfs 13% maar toen gingen China en de VS weer ruzie maken.

Wij doen het ook zo idd. Maar Evi van Lanschot bestaat niet meer. Daar moesten we toen weg.
We zitten nu bij ASN, zijn in groene dingen gaan beleggen.