Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Perfect gedragen, zeker weten. :')

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

tienus63 schreef:
Vanwege alle documenten, kijk vooral even bij de bron.
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Rapportage Deskundigenbeoordeling van het bijtincident met een wolf op 19 mei 2025 op Landgoed Den Treek-Henschoten bij Leusden. EcoNatura en Natuurlijk/ Stichting Wildaanrijdingen Nederland. #wolf #bram #utrecht #leusden

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/14FhCzTzsqg/?

Haar profiel staat inmiddels op privé, dus ik kan het bericht niet lezen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Er is nog een wolf die geschoren mag worden, die vergeet hij even.

Plus de wolven die herhaaldelijk vee doden.... maar stomme boeren die niet fatsoenlijk afrasteren.... 165 en 180...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

Ik ben dus gestopt met fb vanwege dit soort berichten en de reacties daar op. Algoritme...
Op de 1 of andere manier wond het me vreselijk op in kwaadheid.
Ben blij ik er af ben. Stuk meer rust aan mn kop en nieuws zie ik toch wel hier en op tv

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

DuoPenotti schreef:
Plus de wolven die herhaaldelijk vee doden.... maar stomme boeren die niet fatsoenlijk afrasteren.... 165 en 180...

Dat is ook een gegronde reden tot afschot. Maar dat gebeurt dus nooit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Popstra schreef:
Ik ben dus gestopt met fb vanwege dit soort berichten en de reacties daar op. Algoritme...
Ben blij ik er af ben. Stuk meer rust aan mn kop en nieuws zie ik toch wel hier en op tv

Gelijk heb je.
Die mensen zijn zo geïndoctrineerd door de Leugenveld en Animal rights, faunabescherming enz enz dat ze die onzin voor waar aannemen.

En het ergste, geen journalist die eens op onderzoek uitging, nee ze blijven het als een koe herkauwen.

Dat er eens een krant op ging staan en zou zeggen nou daar daar daar, allemaal niet kloppend.
En dat eens groot koppen.

Het is al een wonder de kop van Nu.nl.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Waarom een wolf afschieten in Nederland moeilijker gaat dan in vijvoorbeeld Zweden.

Afschieten 'probleemwolven' makkelijker gezegd dan gedaan: 'Ze zijn erg intelligent' - https://nos.nl/l/2577119

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Popstra schreef:

Nou echt sluit ik me bij aan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:54

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

DuoPenotti schreef:
Ik vind iemand meesleuren niet echt op stress lijken.
Eerder op honger.
dit dus
Citaat:
PERSBERICHT : Wolf in Austerlitz vertoont zorgwekkend predatiegedrag: onmiddellijke actie vereist!

Stichting Wij(s) met Wolven spreekt haar diepe bezorgdheid uit over de recente aanval op een zesjarig kind bij de Pyramide van Austerlitz op 30 juli. Tot onze verbijstering constateren wij dat diverse betrokken organisaties blijven uitwijken voor de kern van het probleem: het gedrag van een wolf op de Utrechtse Heuvelrug dat inmiddels duidelijke kenmerken van predatie vertoont.

Gedurende de afgelopen twee jaar zijn er meerdere incidenten geweest waarbij deze wolf op steeds brutaler wijze honden en mensen benaderde en aanviel. Het gedrag begon met het stilletjes naderen en aanstoten van honden, en escaleerde tot ernstige bijtincid enten. Zo werd op 4 april 2024 een herdershond op eigen erf zwaar toegetakeld, en op 6 juli werd een hond naast zijn eigenaar gegrepen en meegenomen. Later die maand werd een jong kind omvergegooid en gebeten. In 2025 volgden nieuwe incidenten, waaronder een aanval op een vrouw en recentelijk het grijpen en meesleuren van een zesjarig jongetje.

Op basis van het consistente gedragspatroon en de locatie is het aannemelijk dat het om dezelfde wolf gaat. Dit patroon komt overeen met wat in de wetenschappelijke literatuur wordt omschreven als regulier predatiegedrag: het aftasten, loeren, besluipen en uiteindelijk aanvallen van nieuwe prooisoorten – in dit geval honden en mensen.
In de publieke berichtgeving wordt regelmatig gesuggereerd dat de wolf zijn welpen zou verdedigen.

Stichting Wij(s) met Wolven heeft hierover advies ingewonnen bij een gerenommeerd diergedragsdeskundige. Uit dit advies kwam naar voren dat uit wetenschappelijke analyses blijkt dat wolven in de nabijheid van hun hol doorgaans wegvluchten bij menselijke aanwezigheid. In 125 gemonitorde confrontaties tussen mensen en wolven nabij een hol met pups, werd geen enkel verdedigingsgedrag waargenomen. In gevallen waar wolven wél hun hol verdedigden, ging dit steevast gepaard met grommen, blaffen en andere waarschuwings-geluiden.

Daarentegen is predatiegedrag juist gekenmerkt door een geluidloze, gecontroleerde benadering: sluipen, loeren, rennen en bespringen. Bij onbekende prooien kan dit voorafgegaan worden door aftasten, stoten of voorzichtig bijten. Deze gedragskenmerken worden bevestigd in diverse wetenschappelijke publicaties, waaronder die van Mech en Harrington.

Getuigenverklaringen van slachtoffers bevestigen dit beeld: de wolf verscheen plotseling, handelde geluidloos en vertoonde geen waarschuwingssignalen zoals grommen of blaffen. Op basis hiervan concluderen wij dat het gedrag van deze wolf niet voortkomt uit territoriale verdediging van welpen, maar uit predatie.

Wij maken ons ernstige zorgen over de veiligheid op de Utrechtse Heuvelrug. Predatiegedrag kan zich doorontwikkelen en zelfs worden overgedragen op nakomelingen. Stichting Wij(s) met Wolven roept betrokken instanties dan ook met klem op om deze situatie uiterst serieus te nemen en op zeer korte termijn over te gaan tot het uitnemen van deze wolf. Alleen door tijdig en doortastend handelen kan verdere escalatie worden voorkomen.

Voor degene die de bronnen behorend bij dit persbericht willen inzien hierbij de link naar het volledige bericht op onze website:

https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... 2025-1.pdf

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:07

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Ik vind dat stichting wijs met wolven het toch wel heel goed aan pakt. Ze komen met goede onderbouwing.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Loretta schreef:
Het punt is wel dat alle dierenslachtoffers bijna niemand meer iets kan schelen.

Mij wel hoor, heel veel zelfs, ben er telkens weer naar van.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Goed bericht wel van Wijs met wolven. Zo is het maar net.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

tienus63 schreef:
Aanval Woudenberg U, schaap gedood
Citaat:
Woudenberg, Utrecht.
31-07-2025
Afgelopen nacht

Aanval op schaap.

Afgelopen nacht is er een schaap gedood in een weiland.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW  +31 6 17018889 via WhatsApp  

#geenwolf
https://Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/15gu4b ... tid=wwXIfr

Tsja, het mensenvlees ging niet door.
Dan aan de andere kant maar een schaap snaaien....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Wintu schreef:
Loretta schreef:
Het punt is wel dat alle dierenslachtoffers bijna niemand meer iets kan schelen.

Mij wel hoor, heel veel zelfs, ben er telkens weer naar van.

Mij dus ook. En dat gaat maar continu door.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Maar goed. Nu kun je wel zien hoe erg de situatie is. Stichting wijs met wolven komt met een onderbouwd stuk dat het hier toch echt om predatiegedrag gaat. En eerder heeft zelfs Glenn Lelieveld het al predatiegedrag genoemd.

Dat zou toch voldoende moeten zijn om deze wolf nu heel snel uit de populatie te halen. Want als hij dit gedrag ook aan zijn jongen aan leert dan zijn de rapen pas echt gaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

tienus63 schreef:
Het persbericht van stichting Wij(s) met wolven
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron
https://www.wijsmetwolven.nl/wp-content ... 2025-1.pdf

Ik heb eens met Annet gesproken en ze vertelde me toen idd dat wolven in principe niet hun nest verdedigen, maar ergens afwachtend observeren. Wist niet meer helemaal hoe het zat, maar had het dus toch niet verkeerd begrepen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Op sommige fronten is nederland veel te politiek correct, om beroerd van te wolven, nu ook weer, zo verschrikkelijk krampachtig maar benadrukken dat het om 'vermoedelijk' een wolf gaat, want je kan nog eens iemand kwetsen. Daar moeten we echt vanaf, want het leidt vaak alleen maar tot ellende, die verschrikkelijke fluwelen aanpak.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:38

Zichtmelding Putten Gld
Citaat:
Putten Gelderland
31-07-2025
14.00 uur

Zichtmelding

Wolf gezien in bos met open stukje aan de Krachtighuizerkern.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19rSdV ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:52

Citaat:
Actie : Evenement / Bijeenkomst !
In plaats van uit de bos te blijven , gaan we met zoveel mogelijk mensen er naar toe om onze zorgen ed te uiten !

Er zal hier een podcast worden opgenomen van geleidewolf .

Kom in grote getale ! Doe uw zegje en steun de roep van `` Weg met de Wolf ``.

Locatie (deze kan nog wijzigen ivm vergunning ed )en tijden staan in de flyer .

Woensdag 6 aug van 14.00 tot 16.00 uur.
Zeisterweg 98 Woudenberg.

Afbeelding
Bron
https://www.facebook.com/share/p/1695BG ... tid=wwXIfr

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

tienus63 schreef:
Citaat:
Actie : Evenement / Bijeenkomst !
In plaats van uit de bos te blijven , gaan we met zoveel mogelijk mensen er naar toe om onze zorgen ed te uiten !

Er zal hier een podcast worden opgenomen van geleidewolf .

Kom in grote getale ! Doe uw zegje en steun de roep van `` Weg met de Wolf ``.

Locatie (deze kan nog wijzigen ivm vergunning ed )en tijden staan in de flyer .

Woensdag 6 aug van 14.00 tot 16.00 uur.
Zeisterweg 98 Woudenberg.

[ Afbeelding ]
Bron
https://www.facebook.com/share/p/1695BG ... tid=wwXIfr

Super, dank voor het delen.

Ik geloof dat ik daar mijn neus maar eens ga laten zien...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Wintu schreef:
Op sommige fronten is nederland veel te politiek correct, om beroerd van te wolven, nu ook weer, zo verschrikkelijk krampachtig maar benadrukken dat het om 'vermoedelijk' een wolf gaat, want je kan nog eens iemand kwetsen. Daar moeten we echt vanaf, want het leidt vaak alleen maar tot ellende, die verschrikkelijke fluwelen aanpak.

Zo kun je niet met grote roofdieren om gaan. Ze lopen steeds achter de feiten aan. Terwijl de procedures van het ene probleem nog lopen is de situatie alweer geëscaleerd naar het volgende probleem. Met grote predatoren moet je adequaat kunnen optreden.

Het afschieten wordt ook veel te moeilijk gemaakt. Een drijfjacht mag niet. Van grote afstand schieten mag ook niet, want je kunt hem weleens aanschieten. En je moet eerst zeker weten dat het de goede is want owee je de verkeerde af schiet. En dan is de wolf alweer verder gelopen.

Maar onderussen loopt er wel een grote predator rond die inmiddels mensen als prooi ziet. En als ze nog even blijven treuzelen dan hebben die welpen straks ook geleerd dat mensen een geschikte prooi is. En dan beginnen ze weer van voren af aan met alemaal procedures waarbij ze steeds een of meerdere stappen achter de feiten aan lopen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:05

Zichtmelding Diever Dr, drie jonge wolven
Citaat:
Diever Drenthe
31-07-2025
9.00 uur

Zichtmelding

3 wolven welpen gezien aan de Bunders. Ze sprongen op het pad vlak voor de pony, die is geschrokken en bang weg gerend. Rest van de roedel/ ouders niet gezien.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com
Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1A2PdW ... tid=wwXIfr