Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:16

Cowboy ik hoop dat de Russen jouw tip (houd maar op dan) ter harte nemen en goed naar jou luisteren.
Ik heb gisteren een verhaal gelezen van de oud-commandant van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa die verteld dat hij al sinds de 90-er jaren vrij regelmatig contact heeft gehad met de Russiche strijdkrachten en ook daar een aantal keer te gast is geweest. Hij beschijft wat hij daar ziet en is niet onder de indruk om het maar zacht uit te drukken. Zal kijken of ik het terug kan vinden.

Verder: Een historisch plaatje van het offensief (let vooral op de rode stippelpijlen die de juiste kant opwijzen *\o/* )
Afbeelding
de link voor een betere resolutie: https://pbs.twimg.com/media/FcVQP1yWQAI ... name=large

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:31

De kerncentrale in Zaporitsia is vandaag volledig stilgelegd en ze zijn bezig met de voorbereiding van de cooling down van de laatste (6e) reactor. https://twitter.com/EuromaidanPR/status ... 9053166592

Ook aan het front in Zaporizhzhia boeken de Ukraïners winst. Ik heb van de week ergens een plaatje gezien dat in principe het terrein rondom de kerncentrale in Ukraïnse handen is, dus dat de Russen in de kerncentrale eigenlijk op een eiland zitten. De hoop is nu dat wanneer het Ukraïnse front nadert deze Russen het terrein van de kerncentrale gaan verlaten. Dit kan werken mits de Russen zich niet als terroristische kapers gaan/blijven gedragen.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 11-09-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:40

Loretta schreef:
[Nu blijft Rusland straks als berooid land achter. Waar de bevolking het heel erg moeilijk gaat krijgen.

Historische parallel met Duitsland na WO1...? %)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 09:54

Kuggur schreef:
Loretta schreef:
[Nu blijft Rusland straks als berooid land achter. Waar de bevolking het heel erg moeilijk gaat krijgen.

Niet helemaal, Rusland wordt niet in eigen land verslagen maar alleen uit een in een ander land verdreven. Er komt geen bezettingsmacht in Rusland die de Russen kleineert of die de Russen een andere manier van politiek oplegt. Daarnaast leeft een behoorlijk deel van de Russen nog steeds zoals voor de 2e WO dus die merken er weinig van. En ik denk niet dat er herstelbetalingen komen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:01

Ik geloof dat je mijn punt mist.
Een parallel betekent niet precies hetzelfde...
De aspecten die wél hetzelfde zijn zouden gelijksoortige ernstige consequenties kunnen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:13

irmaz schreef:
Kuggur schreef:

Niet helemaal, Rusland wordt niet in eigen land verslagen maar alleen uit een in een ander land verdreven. Er komt geen bezettingsmacht in Rusland die de Russen kleineert of die de Russen een andere manier van politiek oplegt. Daarnaast leeft een behoorlijk deel van de Russen nog steeds zoals voor de 2e WO dus die merken er weinig van. En ik denk niet dat er herstelbetalingen komen...

Weinig van merken geloof ik niet, eerlijk gezegd. Deze oorlog heeft Rusland heel, heel veel gekost. En het zal nog meer gaan kosten.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:27

Mocht Rusland terugwillen naar een tijd voor de sancties moet er nog wel wat gebeuren. Putin weg, nieuwe regering en hard werken om vertrouwen terug te winnen van andere landen. Tot die tijd zullen sancties blijven bestaan en dus steeds meer armoede veroorzaken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 11:54

Ik hoop toch echt dat de sancties het snelst kunnen vervallen als Putin bakzeil haalt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:01

BigOne schreef:
Mocht Rusland terugwillen naar een tijd voor de sancties moet er nog wel wat gebeuren. Putin weg, nieuwe regering en hard werken om vertrouwen terug te winnen van andere landen. Tot die tijd zullen sancties blijven bestaan en dus steeds meer armoede veroorzaken.

Alleen als ik kijk naar mezelf kan ik concluderen dat ik naïef, Rusland weinig volgend, te lang ben blijven hangen van de veilige vriendelijke op weg naar democratie bubbel van Gorbatsjov en Jeltsin. Bij mij begon dit te veranderen in 2014, want toen had ik een soort wake up call van "Hé wat gebeurt hier nu eigenlijk". MAAR omdat het betrekkelijk rustig bleef en ik ook beïnvloed was door de Russische propaganda heb ik het gevaar totaal niet gezien.
Dit veranderende begin dit jaar.

Enfin de 1ste maanden werd het al snel duidelijk dat het Rusland was die wilde binnenvallen en mijn man heeft dit ontkent tot het moment dat Xi en Poetin op de spelen elkaar vriendschappelijk de hand schudde waarop ik uitbarstte: "zie je het dan nog niet, dat die een bondje hebben gemaakt→ zo van Xi: "gast je gaat niet invallen voor of tijdens de spelen" en Poetin: "natuurlijk niet mijn vriend". :=
Toen zag mijn man dat ik gelijk had en was ervan overtuigd net als ik, dat die inval spoedig zou komen.

In het begin had ik net zoals velen, dat ik ook beïnvloed was door de Russische propaganda machine en een deel van de schuld bij de EU maar meer nog bij de NAvo legde. MAAR omdat ik dit zo belangrijk vind, ben ik me er zeer en zeer diep in deze oorlog gaan verdiepen. En ook al kan ik niet zo mooi schrijven als Irmaz, Babootje en vele anderen , ik zit er vanaf januari bovenop (volg zelfs sommige twitter accounts voor het eerst→ want was anti twitter) en lees heel heel veel achtergrond, geschiedenis vanuit allerlei partijen, visies (zelfs vanuit FvD) en ben toen pas tot de ontdekking gekomen, dat ik, wij, en dus het westen gewoon totaal niet in de gaten hebben gehad hoe Rusland is veranderd en hoe gevaarlijk Poetin is.
Ik zie nu dat het niet de NAVO is, maar vooral Rusland die totaal niet het recht had om dit soevereine land binnen te vallen en eigenlijk al jaren in die hoek aan het vervelen is bij allerlei landen en zeer agressief is.

Dus nu gebeurt het omgekeerde van wat Poetin wil. Ik geloof niet dat ik Rusland nog ooit zal vertrouwen. Ik ben daar te oud voor. Ik heb het helemaal met dat land gehad, hoe aardig het volk ook is (met name de jongeren die wel beter weten). Dus dat vertrouwen zie ik bij mij niet meer terug komen en ik denk bij heel veel landen niet voorlopig. Helaas !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:43

irmaz schreef:
De kerncentrale in Zaporitsia is vandaag volledig stilgelegd en ze zijn bezig met de voorbereiding van de cooling down van de laatste (6e) reactor. https://twitter.com/EuromaidanPR/status ... 9053166592

Ook aan het front in Zaporizhzhia boeken de Ukraïners winst. Ik heb van de week ergens een plaatje gezien dat in principe het terrein rondom de kerncentrale in Ukraïnse handen is, dus dat de Russen in de kerncentrale eigenlijk op een eiland zitten. De hoop is nu dat wanneer het Ukraïnse front nadert deze Russen het terrein van de kerncentrale gaan verlaten. Dit kan werken mits de Russen zich niet als terroristische kapers gaan/blijven gedragen.

Als er geen munitie meer in kan, d.w.z. als de hele centrale door Oekrainers is omsingeld dan is de munitie op een gegeven moment wel op. Dus alleen voedsel doorheen laten en afwachten. Alleen hoop je dan dat ook het kerncentralepersoneel van de Russen nog wat te eten krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 14:51

pien_2010 schreef:
Alleen als ik kijk naar mezelf kan ik concluderen dat ik naïef, Rusland weinig volgend, te lang ben blijven hangen van de veilige vriendelijke op weg naar democratie bubbel van Gorbatsjov en Jeltsin. Bij mij begon dit te veranderen in 2014, want toen had ik een soort wake up call van "Hé wat gebeurt hier nu eigenlijk". MAAR omdat het betrekkelijk rustig bleef en ik ook beïnvloed was door de Russische propaganda heb ik het gevaar totaal niet gezien.
Dit veranderende begin dit jaar.

Ik heb het "ware gezicht' Poetin altijd al gezien. Onder Gorbatjov en Jeltsin was er godsdienstvrijheid. Ook Jehovah's getuigen konden vrijuit prediken. Toen Poetin aan de macht kwam veranderde dit.
De toename van Jehovah's getuigen in Rusland was Kyrill een doorn in het oog. Op verzoek van Kyrill werden Jehovah's Getuigen op de lijst van terroristische groepen geplaatst en vervolgens hevig vervolgd. Bezittingen werden in beslag genomen en huizen in brand gestoken. Getuigen werden gevangen gezet, gedeporteerd, maar het werk van Getuigen gaat door (ondergronds). Verscheidene rechtszaken die voor het Europese Hof zijn gevoerd hebben Getuigen gewonnen, maar het zal Poeten "worst" zijn. Dit alles was al vrij snel nadat Poetin aan de macht kwam.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:31

In een premium artikel van de Telegraaf. Ik vat het even samen.

Russen massaal op de vlucht en Poetin doet net of er niks aan de hand is.

Moskou - De Oekraïense opmars in het noordoosten lijkt niet te stuiten door de Russen. Meerdere media melden dat het ene na het andere dorp valt. Russische troepen slaan op de vlucht en zouden grote wapenvoorraden in paniek achterlaten. Geproken wordt van een dreigende ’vernedering’ van Rusland.
Afgelopen dinsdag startte het offensief in de provincie Charkov. Na een paar relatief rustige dagen werd zaterdag de herovering gemeld van het stadje Koepjansk waar het belangrijke knooppunt van spoorwegen ligt. Kort daarop werd Izjoem ingenomen en Liman.
En met de inname van Liman is het Oekraïense leger de regio Donetsk ingetrokken. Uit het oosten van Koepjansk verschenen videobeelden van het het Russische garnizoen dat snel uit Svatove vertrok. Svatove ligt in de provincie Loehansk, samen met de provincie Donetsk de twee ’autonome republieken’ die Rusland in 2014 liet uitroepen in oostelijk Oekraïne. Volgens de Mail on Sunday zouden door de herovering van Koepjansk 10.000 Russische soldaten afgesneden zijn van bevoorradingslijnen.
De Oekraïeners lijken niet meer te stuiten, al loopt het leger wel het risico door de lange aanvoerlijnen afgesneden te raken bij een tegenaanval. De voormalige Amerikaanse topgeneraal Mark Hertling schreef vrijdag op Twitter”: „Als dit een strijd zou zijn tussen twee normale legers, zou die vrees terecht zijn. Alleen heeft Rusland bewezen dat het niet in staat is tot effectieve tegenaanvallen”.
Russische troepen, die een groot gebrek hebben aan getrainde soldaten, verlaten massaal hun posities. Videobeelden uit de heroverde stadjes tonen tonnen aan achtergelaten wapentuig in Russische depots.
Volgens de Daily Mail is de chaos compleet in sommige delen van het Russische bezettingsleger.
De krant citeert experts die het hebben over een mogelijke grote omslag in de oorlog en een ’vernedering’ van de Russen.
De vraag is nu of het Oekraïense leger door blijft gaan tot er serieuze tegenstand komt, of dat ze eerst gaan hergroeperen en een pauze nemen om op adem te komen.

Het offensief is niet de enige tegenslag voor Poetin. Rusland liep ook nog eens in een val die de Oekraïners hadden opgezet aan het andere uiteinde van het front, in de provincie Cherson. Rusland stuurde de beste eenheden naar die plek om een aangekondigd Oekraïens offensief te blokkeren, met als gevolg dat de frontlijnen in het oosten nu slecht bemand zijn.
In de Russische hoofdstad wordt men steeds ongeruster. De gebruikelijke propagandisten klonken vrijdagavond op de televisie veel minder stoer. „Wie nerveus is, moet gewoon het standpunt van ons ministerie van Defensie afwachten”, zei een bekende talkshowhost Vladimir Solovjev. „En laat me jullie eraan herinneren dat Jozef Stalin ooit beval om iedereen die in paniek raakt, dood te schieten.”

President Vladimir Poetin was vrijdag nog op tv toen hij zijn stem uitbracht voor lokale en regionale verkiezingen. Daarna opende hij een nieuw reuzenrad in Moskou. De festiviteiten werden afgesloten met vuurwerk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:42

Inmiddels hebben de Russen Kharkiv opgegeven en trekken ze zich massaal terug.
Strategie van Oekraïne heeft perfect gewerkt.
Waar dit ook op uitloopt , dit krijgt een plekje in de boeken over de oorlog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:02

Dank je wel Babootje voor beide reacties. Ik begrijp nu je betrokkenheid en verdieping en kennis!

Heel naar je verhaal van de Jehova's getuigen.

Wat ik niet begrijp: uiteraard vind ik het geweldig dat de Russische soldaten en mannen, naar hun moeder cq vrouwen terug rennen. Daar horen ze nl thuis, zoals wij allemaal gewoon thuishoren te zijn en bezig met ons normale leven.
MAAR de Wagner groep en de Tjetjeense strijders→ die zie ik toch niet zo hard wegrennen. Hoe zit het daarmee dan? Weet iemand dat?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:42

Het zwarte pieten (mag ik dat nog zo noemen? :? ) in Rusland lijkt begonnen:
Citaat:
De fascistische jeugdgroep van Aleksandr Doegin geeft de adviseurs van Poetin de schuld, die hem hebben 'bedrogen' met valse rapporten over wat er gebeurt. Steek in de rug mythe zit in de oven.

Alexandr Doegin kennen we nog van de aanslag op zijn dochter een paar wekene geleden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 16:49

@Pien: Ik vermoed dat de Wagner-groep, tenminste wat daar van over is na de aanslagen op hun hoofdkwartier in de Donbas, gedeeltelijk in de Donbas zitten met hun nieuwe huurlingen (de geronselde criminelen) en de elite zich in Kherson (zuid-Ukraïne) bevind. De Tjetjenen die in de omgeving van Kharkiv zaten zijn gevangen genomen of gevlucht. Normaal gesproken schijnen deze Tjetjenen er voor te zorgen dat ze niet in voorhoede staan maar pas komen wanneer de gevechten achter de rug zijn.
Spottend wordt verteld dat hun forte "gevechten" met burgers, bomen en lege gebouwen zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:06

Mogelijk zorgelijk bericht:
Citaat:
De Russen hebben vandaag in het tijdelijk bezette Enerhodar van de regio Zaporizja de inwoners van de zogenaamde LPR/DPR en andere bezette gebieden aanbevolen om naar Rusland te vertrekken.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 1695083520
Het kan natuurlijk speciaal bedoeld zijn om paniek te creëren.

Het Kremlin laat vandaag weten dat Putin met Macron heeft gebeld. Vanuit Frankrijk is daar nog geen melding van gemaakt (voor zo ver ik weet)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 17:21

Babootje schreef:
Russische troepen slaan op de vlucht en zouden grote wapenvoorraden in paniek achterlaten.

Dat is nog eens handig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 18:54

irmaz schreef:
Mogelijk zorgelijk bericht:
Citaat:
De Russen hebben vandaag in het tijdelijk bezette Enerhodar van de regio Zaporizja de inwoners van de zogenaamde LPR/DPR en andere bezette gebieden aanbevolen om naar Rusland te vertrekken.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 1695083520
Het kan natuurlijk speciaal bedoeld zijn om paniek te creëren.

Het Kremlin laat vandaag weten dat Putin met Macron heeft gebeld. Vanuit Frankrijk is daar nog geen melding van gemaakt (voor zo ver ik weet)

Ik heb slecht bereik. Hier de link ben elders en gooi even de link erin. Als het lukt vertaal ik, maar dit bericht kost me al heeeeeeel veeeeel tijd

https://twitter.com/Elysee/status/15689 ... ZwQ0TOAaIg

OK. Het is een eenzijdig bericht waarin staat dat Poetin en Macron hebben gebeld. 3 onderwerpen:
1. Rusland moet zich terugtrekken zsm;
2. De kerncentrale moet overgedragen worden aan Oekraïne
3. Rusland moet de overeenkomst nakomen als het om graantransport gaat dit omdat ALLE landen in een gezamelijke verantwoordelijkheid verantwoordelijk zijn omvoedselcrisis te voorkomem

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:05

En dan wordt de vraag: terugtrekken? Waar uit? Krim? Loegansk? Donetsk?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:51

Cowboy55 schreef:

Moskou ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 19:53

Cowboy55 schreef:

Stoppen met de oorlog en onderhandelen opdat ........
Citaat:
Bij die gelegenheid veroordeelde hij de voortzetting van de Russische militaire operaties in Oekraïne en herhaalde hij zijn eis dat deze zo spoedig mogelijk worden stopgezet, dat onderhandelingen worden geopend en dat de soevereiniteit en de territoriale integriteit van Oekraïne worden hersteld.

Kerncentrale terugtrekken
Citaat:
Hij herinnerde eraan dat de Russische bezetting de oorzaak was van de huidige risico's voor de integriteit van de fabriek van Zaporizhia. Hij riep de Russische strijdkrachten op hun zware en lichte wapens uit het gebied terug te trekken en de aanbevelingen van de IAEA op te volgen om de veiligheid van het gebied te waarborgen.

Sorry Cowboy ik was op een feestje dus heb het eventjes heel snel moeten doen en ik had amper bereikt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 20:01

martichr schreef:
Cowboy55 schreef:

Moskou ..

_O-

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:40

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 23:00