Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Femke_Tweety schreef:
Eens, met kleine aanpassing...

'niet binnen de lijntjes kleuren die leken verwachten' ;)

Want zowel Geist als iedereen die iets verder nadenkt weet dat je dit in bepaalde situaties wél kunt verwachten.

Het ís géén afwijkend gedrag.

Het is te verwachten gedrag bij grote wolvendichtheid en/of leven dicht bij mensen in drukbevolkt gebied.

Precies dat.

Het zijn grote preddatoren. Daar moet je zeker niet naief mee om gaan. En met alle ellenlange procedures die we in dit land hebben lopen we altijd achter de feiten aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:13

Ik vind het vooral heel irritant er meerdere scenarios verteld worden. Eerst was de grote broer met kleine broer naar de pyramide gaan kijken ( gister op NOS nieuws) en nu liepen de ouders met de kids in het bos te wandelen toen de oudste gepakt werd.

Snap wel men het ongeloofwaafdig vind.

En de wolf ziek??? Die wolf doet wat wolven doen. Niets anders.
Wat een kul allemaal.

Femke_Tweety

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:14

Pyramide ligt in het bos, dus naar de pyramide kijken kan tegelijkertijd met boswandeling ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Het zegt mij ook vrij weinig hoe dit desbetreffende gebied loopt. Maar als ik op de kaart kijk waar het ligt dan lijkt het me alsof alles daar behoorlijk opeengepakt en dichtbij elkaar ligt. Zo vlak bij de steden Utrecht en Amersfoort.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:20

Het is wel afwijkend gedrag.
Het was te verwachten dat het hier zou gaan gebeuren maar dat maakt het nog geen normaal gedrag.

Zie nu dat filmpje van die moeder. Ze heeft inderdaad een vreemde gezichtsuitdrukking. Kapot van de spanning denk ik.
Kind aangevallen, in het ziekenhuis, onbekende wonden, nieuws wat compleet viral gaat, elke journalist wil je ineens spreken..

Iemand op Facebook vind het een broodje aap want het kind zelf reageert niet voor de camera... 8)7

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Nyaleti schreef:
Het is wel afwijkend gedrag.
Het was te verwachten dat het hier zou gaan gebeuren maar dat maakt het nog geen normaal gedrag.

Zie nu dat filmpje van die moeder. Ze heeft inderdaad een vreemde gezichtsuitdrukking. Kapot van de spanning denk ik.
Kind aangevallen, in het ziekenhuis, onbekende wonden, nieuws wat compleet viral gaat, elke journalist wil je ineens spreken..

Iemand op Facebook vind het een broodje aap want het kind zelf reageert niet voor de camera... 8)7

Tsjonge jonge, lijkt me zeeeer verstandig dat ze het kind uit de media houden!
Vind t al knap dat die ouders überhaupt hun verhaal voor de camera doen, want je krijgt zoveel walgelijke praat over je heen %)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

Ik lees vooral mee en weet niet of dit al gepost is. Wij zijn op vakantie op de Veluwe en las dit in dit krantje. Ik vind dit toch wel heel bijzonder..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:09

MarrieLeen schreef:
https://www.tubantia.nl/enschede/vier-s ... ~aa8fc409/
Gezellig aan de rand van Enschede, toch best een grote stad.

Citaat:
31 juni 2025/Enschede/Overijssel
Archieffoto

Vier spelende wolfjes gezien in weiland aan de rand van Enschede: ‘Ik wist niet wat ik zag’

Ze zag ze woensdag rond het middaguur vanuit het raam van haar woning spelen: vier jonge wolvenwelpjes. „Gewoon hier in het weiland aan de overkant. Ik wist niet wat ik zag. Toen ik naar buiten liep om ze van dichterbij te bekijken, renden ze het bos in”, zegt Grace de Roest.
De bewoonster van de Driehoeksweg in Enschede meldde de aanwezigheid van de jonge wolfjes in de buurtapp. „Er loopt rond de weilanden op de es hier tegenover een populair wandelpad. Daar laten mensen hun hond vaak onaangelijnd lopen. Het is misschien toch goed de hond voortaan aan de riem te doen.”
Paarden op stal

De Driehoeksweg ligt tussen de Lossersestraat, Oldenzaalsestraat en Noord-Esmarkerrondweg. Het perceel met weidegrond en wandelpad, dat uiteindelijk uitkomt op landgoed De Hooge Boekel, is deels eigendom van de erven van de textielfamillie Lassonder.

Op het terrein staat ook de boerderij van Carl Luttikhuis. „Vier welpjes zonder dat er een volwassen wolf bij is, ik weet het niet, hoor”, zegt Oude Luttikhuis. „Maar voor de zekerheid hebben we onze paarden wel op stal gezet. Mogelijk wolven in de buurt, is toch geen fijn gevoel.”
Het is niet de eerste melding van een wolf in deze contreien. Aan de Voortmanslaan, hemelsbreed twee kilometer verderop, werden eind april zeven schapen doodgebeten door een wolf.

https://www.tubantia.nl/enschede/vier-s ... ook.com%2F

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/16vx6w ... tid=wwXIfr

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Laatst bijgewerkt door Polly op Gisteren, 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typo

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

Ze gaan dan Bram doodschieten (als dat uberhaupt ooit gebeurd) wat op zich triest is maar het neemt het probleem niet weg. Er lopen dan een hele roedel pups die ook weer voor problemen gaan zorgen en het fokt maar verder en fokt maar verder. Ik vind het voor de wolven zelf ook sneu want ze hebben te weinig ruimte om te leven en dat zorgt voor problemen en gevaar... Er komt geen oplossing met 1 wolf neerschieten en de rest laten verder fokken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:27

Je zult maar lid zijn van deze club, zum kotzen.
Afbeelding

Je wilt je niet verlagen tot hun niveau, maar er gaan wel dingen door mijn hoofd.
Wat een sc***volk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:31

Hoe belachelijker zich maken hoe beter.

Dan blijven echt enkel de mensen over die niet meer te redden zijn.
De rest opent een keer de ogen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:33

tienus63 schreef:
[ Afbeelding ]

Je wilt je niet verlagen tot hun niveau, maar er gaan wel dingen door mijn hoofd.
Wat een sc***volk.

Je mag het niet hopen want je gunt het niemand, maar als er dan slachtoffers moeten vallen, dan graag uit deze groep

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Het punt is wel dat alle dierenslachtoffers bijna niemand meer iets kan schelen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:57

Bij mijn weten zijn ook mensen biologisch gezien gewoon dieren (Fauna)

Fauna bescherming mag zich wel eens iets drukker maken om de bescherming van de juveniele (en adulte) Homo sapiens wat mij betreft.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Citaat:
Niet aannemelijk dat dit een andere wolf is'
Wolvenkenner Dick Klees wil zover nog niet gaan. "Een wolf is heel efficiënt in het doodbijten. Dat is dit niet. Wat het dan wel is, is heel moeilijk te zeggen. Maar dit is wel aan het escaleren. Je wil dit niet op z'n beloop laten."

Even een stukje uit dit artikel

https://www.nu.nl/wolf/6364272/grote-zo ... doden.html

Hoezo heel efficiënt in doodbijten. Waarom wordt dan meer dan de helft van de aangevallen dieren aangevreten en levend gevonden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Loretta schreef:
Het punt is wel dat alle dierenslachtoffers bijna niemand meer iets kan schelen.

Ja dat lijkt inderdaad wel zo. En dan wordt het afgedaan met "had je je dieren maar moeten beschermen"
Want jij wil dieren houden dus jij moet zorgen dat ze veilig zijn. En als je dat niet kan moet je ze maar weg doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

anca schreef:
Citaat:
Niet aannemelijk dat dit een andere wolf is'
Wolvenkenner Dick Klees wil zover nog niet gaan. "Een wolf is heel efficiënt in het doodbijten. Dat is dit niet. Wat het dan wel is, is heel moeilijk te zeggen. Maar dit is wel aan het escaleren. Je wil dit niet op z'n beloop laten."

Even een stukje uit dit artikel

https://www.nu.nl/wolf/6364272/grote-zo ... doden.html

Hoezo heel efficiënt in doodbijten. Waarom wordt dan meer dan de helft van de aangevallen dieren aangevreten en levend gevonden

Wel mooi artikel om te lezen. Glenn Lelieveld noemt het gedrag van gisteren gewoon wat het is. Namelijk predatorisch gedrag. Die andere pannenkoek durft het nog niet te benoemen wat het is.

Altijd weer grappig om te zien hoe "deskundigen" elkaar steevast tegen spreken. Maar ondertussen zitten we nu wel met een aantal behoorlijke probleemwolven. En dan lopen de aanvallen op vee ook nog eens de spuigaten uit en daar hoor je niemand over.

Gewoon nog even dralen met het afschieten van Bram. Dan leert die dit gedrag ook aan zijn welpen en kan straks niemand nog veillig naar buiten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Lelieveld heeft altijd om het hardst geroepen dat ze schuw zijn, mensen mijden etc. Ik vind het heel bijzonder wat hij nu allemaal zegt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:55

Zijn bijnaam Leugenveld past hem nog steeds.

Door oa hem zitten wij er mee.
Hij beweerde dat ze schuw waren.
Geen mensen zouden bijten.
Geen groepen paarden.
Wolfwerende hekken zouden werken.
Enz

En nu is het anders?
Ze moeten hem aansprakelijk stellen..

Elk die er niet aan verdiende zei het gaat een keer fout.. Hoeveel fouter wachten we nog op?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:14

Citaat:
31 juli 2025/RTV Utrecht
Lelieveld vergeet even makkelijk dat er ook een bijtgrage wolf op PHV rondloopt, die ook afgeschoten moet worden
---
Wolvenexperts slaan alarm na nieuw bijtincident: 'Hij gaat het nog een keer doen'

Austerlitz - Na weer een incident met hoogstwaarschijnlijk een wolf bij de Pyramide van Austerlitz maken experts zich grote zorgen. Ze willen dat het dier dat er vermoedelijk bij betrokken was zo snel mogelijk wordt afgeschoten. "Vroeg of laat gaat er iemand dood."

Een 6-jarig jongetje werd gisterochtend meegesleurd door vermoedelijk een wolf bij de Pyramide van Austerlitz. Volgens betrokkenen liet het dier pas los toen het door een omstander werd geslagen met een stok. "Dankzij het moedige ingrijpen van omstanders kon een tragedie ternauwernood worden voorkomen", zegt wolvenexpert Erwin van Maanen. "Het kind werd gered, waarmee zijn familie – en de samenleving – een onvoorstelbaar verlies is bespaard gebleven."
Hoewel dna-onderzoek nog moet uitwijzen of het daadwerkelijk om een wolf gaat, gaan experts daar wel vanuit. Zij denken dat het gaat om mannetjeswolf GW3237m, die al eerder bij andere incidenten betrokken was. Zo bleek uit eerder dna-onderzoek dat het dier in mei nog een vrouw beet die aan het wandelen was op landgoed Den Treek. Naar aanleiding van de eerdere incidenten besloot de provincie begin deze maand dat de probleemwolf mag worden afgeschoten, maar dat is nog niet gebeurd.

Kwaad tot erger
Wolvenexperts Van Maanen, Glenn Lelieveld en Leo Linnartz zijn het erover eens: dat moet wel zo snel mogelijk gebeuren. "Als je kijkt naar de intensiteit van de incidenten, maak ik me grote zorgen. Wat gebeurt er hierna?", vraagt Lelieveld zich af. Linnartz denkt dat het alleen maar verder uit de hand zal lopen. "Als er niets gebeurt, gaat het van kwaad tot erger. De wolf leert dan dat hij ermee wegkomt." Niet corrigeren is volgens hem geen optie. "Vroeg of laat gaat er iemand dood."
Volgens Lelieveld had het incident van gisteren voorkomen kunnen worden als er eerder was ingegrepen, bijvoorbeeld door het dier te zenderen en af te schrikken met een paintballgeweer. Dierenorganisaties staken daar via de rechter een stokje voor. Lelieveld: "Deze wolf heeft nog nooit een tik op zijn poot gehad. Als een hond één keer zijn poot op de bank zet en je doet niets, komt er een tweede poot bij. Doe je weer niets, dan ligt hij vervolgens helemaal op de bank."

Prooi
Waarom de wolf het 6-jarige jongetje aanviel, is onduidelijk. Volgens Linnartz is niet te achterhalen of het dier het kind als een prooi zag. "Dat is lastig bij individuele gevallen. Ik weet niet wat er in het hoofd van de wolf rondgaat. In de ogen van de mens doet hij iets verkeerds, maar de wolf doet in zijn eigen ogen iets normaals. Natuurlijk gaat hij het nog een keer doen."
Waarschijnlijk duurt het nog wel even voordat de uitslag van het dna-onderzoek er is. Lelieveld denkt dat het ongeveer één tot twee weken zal duren. "Het is nu zomervakantie. Zo'n onderzoek kost best wel wat tijd - het is geen CSI. Iedereen wil vandaag een antwoord, maar dat is er niet."
Een woordvoerder van de provincie Utrecht zegt dat momenteel onderzocht wordt welk instituut het dna-onderzoek zo snel mogelijk kan uitvoeren. In eerdere gevallen werd dat gedaan aan de universiteit van Wageningen, maar nu wordt dus ook naar andere opties gekeken. Ook bekijkt de provincie vanmiddag of er mogelijk meer maatregelen op het landgoed moeten worden genomen. Nu wordt alleen geadviseerd het gebied met kinderen te vermijden.

Bosgebied vermijden
Linnartz gaat een stapje verder en roept alle mensen op het bosgebied te vermijden. "Ik ga daar zeker niet naartoe. Ik ben niet bang, want volwassen mannen hebben het minst te vrezen. Maar als er ergens een bosbrand is of een gevaarlijk mens rondloopt, gaan we ook niet met zijn allen kijken."
Lelieveld benadrukt dat slechts één wolf op het landgoed dit probleemgedrag vertoont. "Er zijn meer dan honderd wolven in Nederland die zich perfect gedragen, dus de wolf an sich is niet het probleem."

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392580 ... 6IJDOXi0XA

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1HK1tn ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:21

Vanwege alle documenten, kijk vooral even bij de bron.
Citaat:
‼️‼️‼️‼️‼️‼️UPDATE‼️‼️‼️‼️‼️‼️
Rapportage Deskundigenbeoordeling van het bijtincident met een wolf op 19 mei 2025 op Landgoed Den Treek-Henschoten bij Leusden. EcoNatura en Natuurlijk/ Stichting Wildaanrijdingen Nederland. #wolf #bram #utrecht #leusden

Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/14FhCzTzsqg/?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:37

Hoe naïef mensen zijn..

Lees nog reacties dat die verwondingen niet van wolf zijn..

En die vrouw in een van die link indat filmpje ik heb de hond bij me.. en kijk wat meer om me heen..

Dat afschieten zijn ze vast wel mee bezig maar lastig met al die media e. Mensen die er mee gaan bemoeien

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

tienus63 schreef:
[ Afbeelding ]

Wat een sc***volk.

Dat is dan een club of stichting. Vind zoiets echt schandalig

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Citaat:
Lelieveld benadrukt dat slechts één wolf op het landgoed dit probleemgedrag vertoont. "Er zijn meer dan honderd wolven in Nederland die zich perfect gedragen, dus de wolf an sich is niet het probleem."

Zucht |o