Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:04

Nederland is slachtoffer geworden van doorgeschoten globalisering. Allerlei kleinere initiatieven zijn weggeconcureerd, net als de bakker en de slager in de wijk. Kleinere bedrijven worden ofwel gekocht door grotere bedrijven, of ze moeten stoppen. Bij grote bedrijven geldt alleen het grote geld en dat bestaat vooral uit dividend voor de aandeelhouders. In een notedop: vroeger was winst maken top en kon je weer in je eigen bedrijf investeren en eventuele tegenvallers opvangen. Tegenwoordig moet het allemaal meer, meer, meer en alleen maar om shareholder value te verhogen. En ja, die aandeelhouders hebben geinvesteerd in het bedrijf, maar worden daar onevenwichtig zwaar voor beloond, jaar na jaar. Daarom gaat veel productie van spullen naar lage lonen landen en blijft hier alleen achter wat zichzelf kan bedruipen, zoals ASML en Tata Steel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:09

Medicijnen komen volgens mij ook grotendeels van buiten de EU. En kleding.

Ondertussen vraag ik me af wanneer we een teruggang in het aantal percelen met lelies gaan zien. Die worden vooral geëxporteerd naar USA en Ru..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:29

Medicijnen is erg zorgelijk. Geloof dat het grootste deel van antibiotica ook uit China komt.

Meer in het algemeen: je kunt - en hoeft - niet 100% zelfvoorzienend te zijn. Maar je moet je risico's wel spreiden. En dat gebeurt nu niet.
Laatst bijgewerkt door mysa op 14-03-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:30

Ah, nog een oorlog. :+
Citaat:
Trump geeft het Amerikaanse leger opdracht plannen op te stellen voor een grotere troepenaanwezigheid in Panama om het Panamakanaal te “heroveren”.

Bron: Reportersonline

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 11:32

Hij wil daar gewoon een tolhuisje om inkomsten uit te halen. Dat kan hij beter aan zijn eigen grens doen, maar hij ziet maar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:12

Veronica2 schreef:
Hij wil daar gewoon een tolhuisje om inkomsten uit te halen. Dat kan hij beter aan zijn eigen grens doen, maar hij ziet maar.

Heeft hij al gedaan, voor 5 miljoen USD kan je een verblijfsvergunning kopen. Aanbod geldt ook voor russische oligarchen.

En met het huidige succes van de wegjaagmaatregelen, met meer dan 100% mensen die de grens oversteken, kan hij beter tol vragen van lui die de VS uit willen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:28

Zagen jullie hoe hij met Mark Rutte naast zich heel serieus was over Greenland en Canada wederom....

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:30

Je moet je gezicht wel goed in de plooi weten te houden als "trump-fluisteraar" zijnde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:31

Pfffft nou.....de ellende is dat je naar een berg onzin zit te luisteren en dat je weet als je er tegenin gaat, dat je dan helemaal niks meer van hem gedaan krijgt -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 12:32

Ja maar Rutte hield zich mooi op de vlakte. Gaf trump gelijk dat invloed daar belangrijk is ivm Russische en Chinese routes maar wilde daar geen nato bij betrekken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:09

To be fair, Rutte is niet bepaald van mijn partij,

Maar ik ben blij met hem in de functie die hij heeft.

Polderen en rustig zijn kant op sturen is iets dat hij goed kan, en waarschijnlijk de veiligste aanpak richting Trump ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:10

Als er iemand is die goed kan slijmen dan is het Rutte wel. Ongelooflijk hoe die man kan slijmen. en ook ongelooflijk dat maar zo weinig mensen het zien. Tja, slijmen is een vak.

Op dit specifieke moment is Rutte wel de beste persoon voor de functie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:21

Loretta schreef:
Als er iemand is die goed kan slijmen dan is het Rutte wel. Ongelooflijk hoe die man kan slijmen. en ook ongelooflijk dat maar zo weinig mensen het zien. Tja, slijmen is een vak.

En Trump vindt het klaarblijkelijk heerlijk als er ook even tegen hem aan gejokt wordt. Mark heeft hem zoete, leugenachtige stroop om de mond gesmeerd en dat is op dit moment het beste.

Wat Groenland betreft is het aan Rutte om Trump te manoeuvreren naar een uitgebreidere aanwezigheid dan de huidige en hem de gelegenheid te geven om alle spionage-, beveiligingsactiviteiten te doen die nodig zijn. Heeft iedereen iets aan, laat de Amerikanen dat maar doen op Deens/Groenslandse bodem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:34

Het is zeker de beste strategie voor dit moment. Een slijmbal heen sturen om tijd te rekken en ondertussen verder werken aan je eigen onafhankelijkheid.

Ik blijf het echter verbazingwekkend vinden dat er zoveel mensen in dat sport geslijm trappen. Maar goed, je ziet het ook in het dagelijkse leven. Veel mensen zien niet dat er tegen hun geslijmd wordt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:27

Loretta Trump is erg gevoelig voor wat Rutte deed. Ik was opgelucht dat te zien. Het gaat namelijk wel ergens over

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:52

Het is zeker een mooi resultaat. En Trump is dom genoeg om het niet te zien.
Hopelijk waait de wind volgende week niet weer heel anders, want dat is ook een Trump euvel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:53

Ik denk dat je vooral ook beducht moet zijn dat je het stroop smeren wel op de juiste manier doet.

Als je iemand prijst om dingen waar an sich wel iets positiefs over te zeggen valt, dan ga je niet echt voorbij aan je eigen principes. En zullen de meeste mensen ook sneller wat tegengas van je accepteren.

Zoals Rutte dat doet van niet tegen Trump in gaan maar hem prijzen en tegelijk het verhaal iets aanpassen op een subtiele manier, hopend dat Trump er in mee gaat, is de voor de wereld / NATO meest veilige optie denk ik....

Dus niet keihard roepen dat hij moet kappen met zijn onzin van *vul maar in* innemen kostte wat kost.
Maar zeggen "ja ik ben het helemaal met u eens dat het een strategisch belangrijke locatie is en via goede samenwerking weet ik zeker dat we ieders belangen dienen onder uw sterke leiderschap".

Dan heb je in ieder geval "ieders belangen" of "samenwerking met de lokale..." er in geduwd en met een beetje geluk neemt Trump die woorden over. Als je maar de laatste in zijn oor bent lukt dat vaak wel aardig.... Maarja je bent niet snel de laatste met die zuigers om hem heen -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:59

pmarena schreef:
Ik denk dat je vooral ook beducht moet zijn dat je het stroop smeren wel op de juiste manier doet.

Als je iemand prijst om dingen waar an sich wel iets positiefs over te zeggen valt, dan ga je niet echt voorbij aan je eigen principes. En zullen de meeste mensen ook sneller wat tegengas van je accepteren.

Zoals Rutte dat doet van niet tegen Trump in gaan maar hem prijzen en tegelijk het verhaal iets aanpassen op een subtiele manier, hopend dat Trump er in mee gaat, is de voor de wereld / NATO meest veilige optie denk ik....

Dus niet keihard roepen dat hij moet kappen met zijn onzin van *vul maar in* innemen kostte wat kost.
Maar zeggen "ja ik ben het helemaal met u eens dat het een strategisch belangrijke locatie is en via goede samenwerking weet ik zeker dat we ieders belangen dienen onder uw sterke leiderschap".

Dan heb je in ieder geval "ieders belangen" of "samenwerking met de lokale..." er in geduwd en met een beetje geluk neemt Trump die woorden over. Als je maar de laatste in zijn oor bent lukt dat vaak wel aardig.... Maarja je bent niet snel de laatste met die zuigers om hem heen -O-

Dat is wel een vaardigheid die Rutte zeer goed beheerst.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:23

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:35

foxy80 schreef:
Ze peilen de gekste dingen tegenwoordig, nu is er aan de Canadezen in een poll gevraagd of ze lid willen worden van de EU 8)7

https://www.hln.be/buitenland/46-procen ... ~aa4d143a/

Het is wel degelijk interessant want als Trump toch NAVO exit wil, dan zullen er andere samenwerking verbanden moeten komen.
Australië, Canada, Nieuw Zeeland zijn goed functionerende democratische landen. Volgens mij Japan ook. Oekraïne heeft bewezen dat ze goed kunnen knokken en dapper zijn plus een moderne manier van oorlogsvoering beheersen.
Want als het echt hard tegen hard gaat dan zullen de democratieën het hard te verduren krijgen en je moet toch wat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:39

Ik vind Canada bij de EU niet eens zo'n heel gek idee eigenlijk. Het is wel een land wat je er ook goed bij kan hebben. Maar... Waar ga je dan de grens trekken om mensen bij de EU te laten of weg te houden?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:58

Loretta schreef:

Ik vond het ergens ook wel tenenkrommend om te zien, hoewel ik het er mee eens ben dat Mark Rutte nu niet veel anders kan. Je zag ook echt zijn ongemak in zijn lichaamtaal die tegenstrijdigheid was met wat hij zei. Zoals hij bijvoorbeeld aan zijn stropdas trok en continu op zijn stoel zat te draaien...
Bijna net zo erg als nagels op een schoolbord. :brr:

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:02

foxy80 schreef:
Ze peilen de gekste dingen tegenwoordig, nu is er aan de Canadezen in een poll gevraagd of ze lid willen worden van de EU 8)7

https://www.hln.be/buitenland/46-procen ... ~aa4d143a/

Als de Britten er niet uit waren gestapt dan was Canada al soort van lid van de EU geweest. Maar nu met de Britten op hun eiland is het makkelijk om een soort pan-Europees verbond te sluiten met een kroontje van de Britten erboven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:05

journee schreef:
Loretta schreef:

Ik vond het ergens ook wel tenenkrommend om te zien, hoewel ik het er mee eens ben dat Mark Rutte nu niet veel anders kan. Je zag ook echt zijn ongemak in zijn lichaamtaal die tegenstrijdigheid was met wat hij zei. Zoals hij bijvoorbeeld aan zijn stropdas trok en continu op zijn stoel zat te draaien...
Bijna net zo erg als nagels op een schoolbord. :brr:

Maar Trump slurpte het op als ranja door een rietje en dus is al dat gejok best gerechtvaardigd. En zoals pmarena al aangaf, zat de echte boodschap er ook in verstopt. Het doel is heel simpel: Trump mag best meer en grotere legerbases in Groenland hebben, daar zit niemand mee en daar moet het dus op uitkomen. Hij moet dan wel pacht betalen aan Denemarken, maar dat is voor later.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:13

heidy_wilco schreef:
Ik vind Canada bij de EU niet eens zo'n heel gek idee eigenlijk. Het is wel een land wat je er ook goed bij kan hebben. Maar... Waar ga je dan de grens trekken om mensen bij de EU te laten of weg te houden?

Die is er al. Blijkbaar moet het grondgebied in Europa liggen. Groenland is ook geen lid van de EU denk ik, terwijl het wel deel van Denemarken is.