Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:10

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:
Gaan er nog mensen naar het debat kijken, strakjes op RTL4?

Ja, ik geloof steeds minder in Timmermans...

Vind hem hier ook niet sterk maar SP net ook niet over die zorgkosten. Dat alleen hun eigen berekening de kosten zou dekken, kwam op mij niet echt lekker over.

Benzz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 21:19

Nee, maar die heb ik nooit sterk gevonden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:04

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:
Gaan er nog mensen naar het debat kijken, strakjes op RTL4?

Ja, ik geloof steeds minder in Timmermans...

Heb ik het goed verstaan dat hij zei dat het eigen risico omlaag kan en de premie tegelijkertijd ook en dat de kosten dan wel solidair gedragen moeten worden door de maatschappij, dus door ons? Hij is steeds vaker veel te vaag over waar de rekeningen komen te liggen en daardoor vind ik hem en zijn partij niet sterk overkomen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:15

Ik raak soms wel beetje moe van onze politiek. Understatement.

Want ze laten elkaar niet eens uitpraten. Het is chaotisch en moeizaam te volgen dit debat.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:18

Electra63 schreef:
Ik woon naast een Christelijke middelbare school, waar 95% van de jongeren wit is.
Ik hoor heel de dag het woord kanker.... er wordt in het pad achter mijn huis geblowd en bier gedronken. Er wordt bizar veel vuurwerk afgeschoten en dingen gesloopt en vooral in de fik gestoken.
Er is weinig verschil met toen ik tot een paar jaar geleden in Rotterdam naast een openbare middelbare school woonde; behalve dat daar 90% een kleurtje had.

Het woord kanker heeft weinig betekenis voor jongelui.

Ach dat is enkel en alleen jouw ervaring. Wellicht ben je er teveel mee bezig en zie je alleen de negatieve kanten van deze jongeren. Dat zegt niets over het gros van de jongeren. Toch?!
Shadow0 schreef:
Hou mij er buiten aub. Hoe IK het graag zou zijn is heel anders dan hoe jij het zou zien, want ik zou hopen dat we ons uiteindelijk kunnen scharen achter beginselen in de Grondwet, binnen een respectvolle democratische rechtstaat, terwijl bv Wilders dat soort integratie stelselmatig ondermijnt.

Dat ondermijnen werkt twee kanten op.

Shadow0 schreef:
Dat ga ik toch vertellen. En het is moeilijk, want onze regering, onze kamerleden, onze politici, trappen die normen en waarden dagelijks aan gort. Maar ondanks dat doen de meeste ouders hun best om hun kinderen op te voeden en respect mee te geven, het beste te bieden aan hun kinderen.

Vanuit wiens perspectief?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 22:24

Veronica2 schreef:
Heb ik het goed verstaan dat hij zei dat het eigen risico omlaag kan en de premie tegelijkertijd ook en dat de kosten dan wel solidair gedragen moeten worden door de maatschappij, dus door ons? Hij is steeds vaker veel te vaag over waar de rekeningen komen te liggen en daardoor vind ik hem en zijn partij niet sterk overkomen.

Dat heb ik ook verstaan, maar misschien ben ik doofstomme....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 05:23

Wie vonden jullie sterk in het debat? Ik heb de samenvatting doorgelezen maar daar staat eigenlijk niet zoveel in

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 05:50

Dat zou voor mij dus een dingetje zijn. Het was al bekend dat wanneer het ER verlaagd zou worden de premie dubbel en dwars omhoog zou gaan.
Voor mij hoeft het ER niet omlaag.

Ik heb het debat niet gevolgd maar dank voor deze toevoeging.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:27

Van mij hoeft het ER ook niet omlaag. Je hoort wel eens dat mensen het zien als een soort boete op ziek zijn, maar zo zie ik het eigenlijk niet. Het is jammer dat het als een schaakstuk over het bord wordt geschoven met rare beloften.
Jimmy Dijk heeft volgens mij over het ER gezegd dat het helemaal niet nodig zou zijn en dat het volledig afgeschaft zou kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:42

Veronica2 schreef:
Van mij hoeft het ER ook niet omlaag. Je hoort wel eens dat mensen het zien als een soort boete op ziek zijn, maar zo zie ik het eigenlijk niet. Het is jammer dat het als een schaakstuk over het bord wordt geschoven met rare beloften.
Jimmy Dijk heeft volgens mij over het ER gezegd dat het helemaal niet nodig zou zijn en dat het volledig afgeschaft zou kunnen worden.

Ik denk dat dat wel eens zou kunnen kloppen wanneer er meer ingezet wordt op behandelen in plaats van administratie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:44

Jimmy had het ook over een maximum tarief van voedingsmiddelen. Vind ik ook wel een hele goede.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:45

Het zou wat mij betreft wel fair zijn als chronisch zieken of gehandicapten na, ik noem maar wat, 10 jaar of zo, vrijgesteld zouden worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:58

Veronica2 schreef:

Het vervelende is dat mensen die chronisch ziek worden al aan de onderkant komen te zitten qua financieen omdat dit vaak invloed heeft op hun vermogen tot kunnen werken. En dan komen er naast de dure maandpremie, eigen bijdragen voor medicijnen en andere therapieen ook nog een eigen risico bovenop.

Dus ja, dat het gezien wordt als een boete op ziek zijn snap ik helemaal aangezien niemand er om vraagt om chronisch ziek te worden en het leven al moeilijk genoeg is zonder dat daar dan nog financiele zorgen bij komen.

Ik blijf er bij dat de marktwerking uit de zorg moet, vroeger betaalden de werkenden premie via de werkgever. Dat lijkt me een hele goede zaak, stimuleert mensen ook om te werken. De SP wil de marktwerking uit de zorg halen en heeft hun zorgplan ook echt goed door laten berekenen. Ik blijf het de enige partij vinden die hier goed en fatsoenlijk over na heeft gedacht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:14

Sp heeft hun programma niet laten doorrekenen door het Cpb.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:17

Je betaald nu ook een deel van de zorgverzekering via je premie Zvw.
De rest komt daar dus nog boven op.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:26

Benzz schreef:
Sp heeft hun programma niet laten doorrekenen door het Cpb.

Nee gisteren zei iedereen, inclusief presentatoren ook dat hun berekening niet klopt. Dus of je daar nu zo blij van moet worden weet ik niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:31

Elisa, wij betaalden de premie en er ging nog 7 % van bruto salaris naar de belasting om zorg te betalen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:36

Veronica2 schreef:

Dit lees ik erover terug: In het programma belooft GroenLinks-PvdA volgens hem het eigen risico af te schaffen, maar in de doorrekeningen voor het CPB gaat de partij niet verder dan een halvering. Overigens schrijft GroenLinks-PvdA dat het het eigen risico 'stap-voor-stap' wil afschaffen, en komt dat voorlopig neer op 'verlagen'.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:31

mis ik in alle partijprogrammas/debatten

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:36

Ja, die oude Grieken waren zo verkeerd nog niet.

Ik merk dat ik een beetje politiek-verkiezingsmoe ben, het is een overkill op het moment. Ik heb mijn keus bepaald en verdwijn maar even in de luwte wat dat betreft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:49

Ben je niet de enige .

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:56

prompter schreef:
Ik merk dat ik een beetje politiek-verkiezingsmoe ben, het is een overkill op het moment. Ik heb mijn keus bepaald en verdwijn maar even in de luwte wat dat betreft.

Heel herkenbaar, ik kijk ook geen debatten op tv, ben alle politiek geneuzel in de talkshows ook zat, AL die podcasts. Ik weet wat ik ga stemmen en daarna zie ik het wel :+ .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:09

purny schreef:
Dat zou voor mij dus een dingetje zijn. Het was al bekend dat wanneer het ER verlaagd zou worden de premie dubbel en dwars omhoog zou gaan.

Dat is niet zomaar bekend, en dat is het punt waarop de SP en het CPB tegenover elkaar staan. Het CPB neemt zomaar aan dat de zorgkosten enorm zouden stijgen, maar dat is een aanname, en het is niet goed duidelijk waar die op gebaseerd is. Een deel van de premiestijging is te verklaren: de premie gaat omhoog en het ER omlaag - voor mensen die nooit het ER aan hoeven te spreken is dat dus een kleine stijging van de lasten, voor de mensen die steeds hun ER opmaken een kleine daling.

Maar het CPB neemt naast die verrekening nog zomaar een paar miljard aan extra kosten. Dat mensen dus nu hun eigen risico niet opmaken allemaal ter plekke hun been gaan breken voor de fun ofzo. Dat lijkt erg onrealistisch en is niet zomaar een ondubbelzinnig feit, dat is een aanname. En er kan blijkbaar niet over gesproken worden, wat wel raar is, want zo wordt een abstract model met aannames leidend over onze keuzes. (Terwijl je ook inhoudelijk natuurlijk best kunt kijken wat er dan gebeurt dat mensen ineens zoveel zorg zouden zoeken - wie en waarom? En hoe kun je daar inhoudelijk meer een onderscheid in maken? Dat valt nu buiten de discussie maar zijn wel dingen die we nodig hebben als we onze zorg beter in willen richten.)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:28

prompter schreef:
Ja, die oude Grieken waren zo verkeerd nog niet.

we zouden er nog veel van kunnen opsteken, ben blij dat ze in mijn rugzakje zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:36

behalve dan het martelen, dat doen we dan niet :Y) tenminste, meestal niet.. soms misschien wel :+
Oh, en ik lees nu iets over vrouwen en politiek, en baren van kinderen.. :')