Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:27

Het Ukraïnse offensief gaat nog steeds voorspoedig. Kupyansk (de trein-hub) is inmiddels bevrijd en vrijwel zonder tegenstand van de Russen. De laatste berichten die ik gisterenavond zag was dat ze de stad Izium naderden.

Nu er weer gebied bevrijd zijn wordt ook daar zo snel mogelijk de schade bekeken die de Russen de afgelopen maanden hebben aangericht en ook van hier komen helaas de berichten van gemartelde en vermoorde mensen binnen ;(
Citaat:
Oekraïense wetshandhavers begonnen te werken in de bevrijde gebieden van de regio Charkov.

De lichamen van twee mensen werden gevonden in het dorp Hrakove. Russen hadden hen doodgemarteld.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 7957113856

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:31

Er zal ongetwijfeld nog veel meer ellende te voorschijn komen. Helaas zijn de opdrachtgevers ( Poetin en de zijne) onbereikbaar. Bovendien alles zal altijd ontkent worden.

Pien: hele groepen mensen zijn in het verleden verplaatst naar andere gebiedsdelen. Over het algemeen hielden deze mensen vast aan hun eigen taal, waarden etc. Integreren met de reeds aanwezige bewoners gebeurt vrijwel nooit.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:56

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:19

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:39

Thx BigOne, dat is een goed leesbaar verhaal van de situatie _/-\o_

Alles gaat nu zo snel daar, inmiddels komen er ook al berichten binnen dat de Russen na Izium de volgende stad richting het oosten, Lyman, hebben verlaten. Een stad waar de Russen weken over hebben gedaan om te bezetten is nu in een paar uur heroverd door de ZSU (Ukraïnse leger).

Nog een leuk detail: Rusland is inmiddels de grootste wapenleverancier aan Ukraïne. Zij het niet helemaal vrijwillig :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:55

Zou het dan toch de goede kant op gaan?

Ik hoop het :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:03

Andermaal heel veel dank voor de berichten!!

Hier in huis hebben we vreselijk gelachen om '... ik heb drie uur geslapen en ze zijn zeven kilometer naar het oosten opgerukt - ik moest nog maar weer drie uur slapen'.

irmaz schreef:
Nog een leuk detail: Rusland is inmiddels de grootste wapenleverancier aan Ukraïne. Zij het niet helemaal vrijwillig :D

;) ... of misschien toch vrijwillig, wie zal het zeggen!

Ik stel mijn hoop op sabotage en desertie - en hiephoi voor het offensief!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:07

Het lijkt erop dat de ratten hun zinkende schip verlaten, de Oekraïnse legermacht mag dan maar een tiende van de Russen zijn, qua strategie overklassen ze op dit moment de Russen aan alle kanten, ze kunnen blijkbaar uitstekend stratego spelen, haha.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:09

Oi, die brief van de raad van st Petersburg om Putin als landverrader aan te merken, gaat mogelijk een staartje krijgen :oo
Afbeelding
Volgens de poster trekken er militaire voertuigen richting Moskou en is het verkeer op de ringweg van Moskou geblokkeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:13

Er borrelt blijkbaar wel van alles, er is is nog een brief opgedoken waarbij putin wordt verzocht op te stappen. Zal even zoeken of ik die ook kan vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:15

Dat zou nog eens een ontwikkeling zijn!
Ben benieuwd. Hopelijk is niet die hele tegenbeweging volgende week op de IC/ in een klein doosje met vergiftiging of een afdruk van een stoeptegel op het voorhoofd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:18

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:20

Even een disclaimer: Niet alle berichten die ik van Twitter haal en hier neerzet zijn op dat moment al geverifieerde berichten. Dat betekend dat sommige later fake blijken te zijn. Zodra ik daarvan op de hoogte ben zal ik dat ook hier neerzetten.

Als jullie liever hebben dat ik die berichten hier sowieso niet neer zet dan zal ik ze niet meer plaatsen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:42

Ik hoop en bid, niet dat ik zo gelovig ben, dat men ( de leiders in het Kremlin) niet overgaat tot het gooien van kernbommetjes.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:07

irmaz schreef:
Even een disclaimer: Niet alle berichten die ik van Twitter haal en hier neerzet zijn op dat moment al geverifieerde berichten. Dat betekend dat sommige later fake blijken te zijn. Zodra ik daarvan op de hoogte ben zal ik dat ook hier neerzetten.

Als jullie liever hebben dat ik die berichten hier sowieso niet neer zet dan zal ik ze niet meer plaatsen.

Lekker blijven plaatsen. Tot iets wel of niet bevestigd wordt kunnen we allemaal -of toch zeker de meesten- prima zelf nadenken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:09

BigOne schreef:
Het lijkt erop dat de ratten hun zinkende schip verlaten, de Oekraïnse legermacht mag dan maar een tiende van de Russen zijn, qua strategie overklassen ze op dit moment de Russen aan alle kanten, ze kunnen blijkbaar uitstekend stratego spelen, haha.

De vraag is wat Moskou (Poetin of whoever als niet meer Poetin) gaat doen als Loegansk, Donetsk en/of de Krim onder druk komen te staan. We zijn vooralsnog niet terug bij de grenzen van januari van dit jaar......

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:33

irmaz schreef:

Meelezer meldt zich. Van mij mag je ze blijven plaatsen, maar ik zou het wel fijn vinden als je bij de links die niet geverifieerd zijn dat er even bij zet :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:17

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:03

Een wonderlijk land dat Rusland 8)7

Citaat:
Het Russische Ministerie van Defensie zendt zijn 'business-as-usual', 'alles volgens plan' dagelijkse pers uit, pratend over verliezen in Oekraïne en onderschepte (5!) HIMAR's, met geen woord over RU territoriale verliezen en terugtrekkingen. Dit resulteert op zijn beurt in openlijke woede in militante/huurling/oorlogscorrespondentenkanalen
https://twitter.com/christogrozev/statu ... 8277811204

Die laatste hebben een open bericht gestuurd aan het accoun van het Ministerie van Defensie met het dringende verzoek de waarheid te plaatsen en er wat aan te doen dat Ukraïne zo snel terrein wint.

Een reactie daarop op Twitter:
Citaat:
Het lijkt me leuk wanneer ze deze jongens proberen te arresteren voor 'het verspreiden van valse informatie en het belasteren van het leger'.
:+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:47

Reactie op de tweet: Yeah, they intercepted those HIMARS rockets with their supply depots. _O-

Ook leuk: het Russisch leger trekt zich als overwinnaars terug terwijl de Oekrainers ze in paniek achtervolgen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:52

Kimmie25501 schreef:
irmaz schreef:

Meelezer meldt zich. Van mij mag je ze blijven plaatsen, maar ik zou het wel fijn vinden als je bij de links die niet geverifieerd zijn dat er even bij zet :)

Deze mening deel ik idd.

Wel delen, maar erbij zetten wanneer het niet geverifieerd is

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:56

Cowboy55 schreef:
Reactie op de tweet: Yeah, they intercepted those HIMARS rockets with their supply depots. _O-

Ook leuk: het Russisch leger trekt zich als overwinnaars terug terwijl de Oekrainers ze in paniek achtervolgen.

:D
Briljant waar sommige mensen mee komen. Het is dat de situatie in Ukraïne zo hartverscheurend is maar het brengt in sommige mensen wel een hoop humor naar boven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:57

hagelslag schreef:
Kimmie25501 schreef:

Deze mening deel ik idd.

Wel delen, maar erbij zetten wanneer het niet geverifieerd is

+:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:51

Mee eens hoor. Veel berichten die je via Twitter ziet zijn (nog) niet geverifieerd. De ervaring leert dat dit snel daarna wel gebeurt. Goed om erbij te zetten idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:52

Ik vind het verloop van de oorlog wel verbazingwekkend. Het lijkt wel alsof Poetin toch niet de macht heeft om te doen wat hij wil doen. Heel opmerkelijk. Of er is niet van wat we altijd gedacht hadden dat er was.
De Russen bv bij Izium worden gewoon overlopen. Met achterlaten van wapens en munitie. Bizar gewoon.