Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:15

Iedere dag champagne drinken gaat ook vervelen. Ik weet niet wat de afzetmarkt is in de VS, maar bedrijven in Europa moeten niet failliet gaan door deze vreemde besluiten van Trump?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:18

Veronica2 schreef:
foxy80 schreef:

Nadat hij zelf in 2018 het nuclear akkoord met Iran op blies, gaat hij een nieuwe nucleaire deal onderhandelen - ondertussen heeft Iran nog meer verrijkt uranium in bezit natuurlijk. Maar dat zal vast wel uit te leggen zijn in Trump logica. Iemand een poging?

Iran is buitengewoon vijandig richting alles wat met de VS te maken heeft, het kan nog lastig worden om daar een nieuw akkoord mee te sluiten. Misschien als hij belooft om nooit meer te proberen iets over Gaza te zeggen?

Hahaha, grapjas, Trump iets beloven?

Iran wordt geleid door godsdienstige fanatici, en het enige waar Trump in gelooft is de wet van de dollar. Erger kan je het verschil niet hebben. Die hebben 0 raakvlak. En ze overleven al jaren op extreme sancties dus laat ome donald maar komen :')

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:21

Ann schreef:
Iedere dag champagne drinken gaat ook vervelen. Ik weet niet wat de afzetmarkt is in de VS, maar bedrijven in Europa moeten niet failliet gaan door deze vreemde besluiten van Trump?

Muselet.nl zegt dit

Rang Land Champagneconsumptie in 2022
1 Frankrijk 138.3 miljoen flessen
2 Verenigde Staten 33.7 miljoen flessen
3 Verenigd Koninkrijk 28 miljoen flessen
4 Japan 16.6 miljoen flessen
5 Duitsland 12.2 miljoen flessen
6 Italië 10.6 miljoen flessen
7 Australië 10.5 miljoen flessen
8 België 10.3 miljoen flessen
9 Zwitserland 6.4 miljoen flessen
10 Spanje 4.9 miljoen flessen
11 Zweden 3.8 miljoen flessen
12 Canada 3.5 miljoen flessen
13 Nederland 3.4 miljoen flessen

Als ze in de UK 2 flessen drinken ipv 1 zijn we er bijna.
Hey, noorderburen, jullie drinken 1 fles waar wij er 3 drinken. -O-
Doe ff een inspanning ja, het leven is nu nog een feesjuh :')
Sorry ik word melig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:24

:') Dat moet wel lukken toch?
Laatst bijgewerkt door Ann op 13-03-25 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:26

Met wijn moet het wel lukken, maar champagne gaat bij mij echt niet, dat lust ik gewoon NIET!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:30

foxy80 schreef:

Misschien kan Schoof dat voorstellen in plaats van de Europese leningen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:44

foxy80 schreef:
Ann schreef:

Muselet.nl zegt dit

Rang Land Champagneconsumptie in 2022
1 Frankrijk 138.3 miljoen flessen
2 Verenigde Staten 33.7 miljoen flessen
3 Verenigd Koninkrijk 28 miljoen flessen
4 Japan 16.6 miljoen flessen
5 Duitsland 12.2 miljoen flessen
6 Italië 10.6 miljoen flessen
7 Australië 10.5 miljoen flessen
8 België 10.3 miljoen flessen
9 Zwitserland 6.4 miljoen flessen
10 Spanje 4.9 miljoen flessen
11 Zweden 3.8 miljoen flessen
12 Canada 3.5 miljoen flessen
13 Nederland 3.4 miljoen flessen

Sorry ik word melig

Oké, oké, komt goed. ik ga voortaan champagne drinken ipv koffie.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:48

foxy80 schreef:
Veronica2 schreef:

Iran is buitengewoon vijandig richting alles wat met de VS te maken heeft, het kan nog lastig worden om daar een nieuw akkoord mee te sluiten. Misschien als hij belooft om nooit meer te proberen iets over Gaza te zeggen?

Hahaha, grapjas, Trump iets beloven?

Iran wordt geleid door godsdienstige fanatici, en het enige waar Trump in gelooft is de wet van de dollar. Erger kan je het verschil niet hebben. Die hebben 0 raakvlak. En ze overleven al jaren op extreme sancties dus laat ome donald maar komen :')

Ze hebben een belangrijk raakvlak en dat heet olie. Geen idee wat drill baby drill in farsi is, maar ik kan het even navragen.

Als ome Donald ook maar 1 palestijn een haar krenkt dan staan ze bij hem op de stoep met hun nucleaire plannen. Zeg maar piepklein atoombommetje voor in zijn onderbroek.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 17:53

Veronica2 schreef:
Zeg maar piepklein atoombommetje voor in zijn onderbroek.

Daar heb je toch geen atoombommetje voor nodig? Klein rotje is volgens mij voldoende :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:05

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:

Daar heb je toch geen atoombommetje voor nodig? Klein rotje is volgens mij voldoende :D

Smallest rotje the world has ever seen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:10

Biggest firecracker you’ve ever seen, nobody has ever had such a big firecracker in his diaper!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:15

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 18:34

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:

Een brok dynamiet met een verrassend kort lontje :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:01

Het paddenstoeltje heeft hij al (volgens Stormy) maar of een ontploffinkje nog lukt...?
Nah dit niveau wordt me eigenlijk iets te laag :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:44

pmarena schreef:
Het paddenstoeltje heeft hij al (volgens Stormy) maar of een ontploffinkje nog lukt...?
Nah dit niveau wordt me eigenlijk iets te laag :=

Ja, onder de gordel…. _O-

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 00:56

Pandora2 schreef:
Ze halen ook een streep door 31 klimaatmaatregelen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/13 ... len-maatr/

De EU moet echt gaan subsidiëren of import verbieden. Moet je hier als ondernemer hoge kosten maken om te vergroenen terwijl het buitenland dat niet doen.

We moeten weer zelfvoorziening worden in alles i.m.o.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:24

Zelfvoorzienend in alles is een utopie. Vooral omdat bepaalde grondstoffen hier gewoon niet voorkomen.

Wel eens wat we veel meer voor eigen markt moeten produceren en van eigen markt moeten kopen. En dan vooral wat voedsel en nutsvoorzieningen betreft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:36

ruitje schreef:
De EU moet echt gaan subsidiëren of import verbieden. Moet je hier als ondernemer hoge kosten maken om te vergroenen terwijl het buitenland dat niet doen.

We moeten weer zelfvoorziening worden in alles i.m.o.

Het gekke is dat veel mensen dat tijdens corona ook vonden, maar dat we inmiddels juist meer afhankelijk zijn van het buitenland dan daarvoor. Medicijnen, hulpmiddelen, zonnepanelen, lithiumbatterijen, we zijn juist minder zelfvoorzienend geworden :(
https://www.nu.nl/binnenland/6338887/fo ... samen.html

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 07:45

_San87_ schreef:
Zelfvoorzienend in alles is een utopie. Vooral omdat bepaalde grondstoffen hier gewoon niet voorkomen.

Wel eens wat we veel meer voor eigen markt moeten produceren en van eigen markt moeten kopen. En dan vooral wat voedsel en nutsvoorzieningen betreft.

In heel de EU zou je volgens mij best een eind moeten komen om dat te worden? Wat hebben we niet in de EU waar we niet een vervanging voor zouden kunnen maken zelf?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:12

Lieser schreef:
Het gekke is dat veel mensen dat tijdens corona ook vonden, maar dat we inmiddels juist meer afhankelijk zijn van het buitenland dan daarvoor. Medicijnen, hulpmiddelen, zonnepanelen, lithiumbatterijen, we zijn juist minder zelfvoorzienend geworden :(

Ik zat even door te klikken en toen kwam ik deze zin tegen:
"Maar we zien steeds meer middelen die alleen in Nederland niet beschikbaar zijn." Het is niet duidelijk hoe dat komt."
Hoezo weten ze niet hoe dat komt? Ik vind dat echt bizar...

Zou het ook weer te maken hebben met te strenge wet en regelgeving, bijv rond startups.. Dat men hier toch meer het eigen ondernemersschap een beetje tegenwerkt ofzo? (dat artikel stond een paar pagina's terug)
Of komt het dat we een tijd het ideaal hebben gehad dat het één wereld is en dat iedereen overal alles deelt (wat natuurlijk een utopie is) en dat landen elkaar voorzien van zaken die ze zelf niet hebben of kunnen maken (wat uiteindelijk gewoon handel is en hoe minder een ander heeft hoe meer je zelf kan verkopen)

Ik was best verbaast dat we eigenlijk zo afhankelijk zijn, dat had ik niet gedacht (geen idee waarom, dat was meer gevoelsmatig denk).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 08:21

ruitje schreef:
_San87_ schreef:

In heel de EU zou je volgens mij best een eind moeten komen om dat te worden? Wat hebben we niet in de EU waar we niet een vervanging voor zouden kunnen maken zelf?

Ja, als je op EU-schaal kijkt dan denk ik ook wel dat je een eind komt :j.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:13

Je zou toch hopen dat "we" genoeg redenen zien om te proberen zoveel mogelijk lokaal te produceren en (ver)kopen. Vooral voor de eerste levensbehoeftes.

Ik vind het wel spannend nu in de USA, met de CR (continuing Resolution) waarvoor gestemd moet worden. Ze hebben daarvoor ook Democratische stemmen nodig maar het is een waardeloze situatie..... als je VOOR stemt dan stem je er dus mee in dat je Trump / DOGE / de Republikeinen veel te veel macht geeft en het lijkt alsof je er achter staat dat ze zoveel ellende veroorzaken voor de gewone man.

Maar stem je TEGEN..... dan heb je een government shutdown en dat is óók een ellende voor de gewone man. Veel chaos, veel ellende, en het schijnt dat je "team Trump" alleen nog maar meer macht geeft en ze een handje helpt om de boel nouja letterlijk "down te shutten". En je dan misschien nog minder kan doen om ze tegen te houden omdat dan ook de courts niet meer lijken te kunnen helpen....

Ik weet er het fijne niet van verder maar wat een waardeloze keuze......wat je als Democraat ook kiest je krijgt er altijd gezeik over want er IS geen goede keuze..... -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:33

Cer schreef:
Lieser schreef:

"Maar we zien steeds meer middelen die alleen in Nederland niet beschikbaar zijn." Het is niet duidelijk hoe dat komt."

Zou het ook weer te maken hebben met te strenge wet en regelgeving, bijv rond startups.. Dat men hier toch meer het eigen ondernemersschap een beetje tegenwerkt ofzo? (dat artikel stond een paar pagina's terug)
Of komt het dat we een tijd het ideaal hebben gehad dat het één wereld is en dat iedereen overal alles deelt (wat natuurlijk een utopie is) en dat landen elkaar voorzien van zaken die ze zelf niet hebben of kunnen maken (wat uiteindelijk gewoon handel is en hoe minder een ander heeft hoe meer je zelf kan verkopen)

Ik was best verbaast dat we eigenlijk zo afhankelijk zijn, dat had ik niet gedacht (geen idee waarom, dat was meer gevoelsmatig denk).

Nederland is echt niet zo groot, dus het is niet gek dat we afhankelijk zijn van anderen. Dat heeft decennialang goed gewerkt. Nederland is behoorlijk innovatief, met name in landbouw, teelt, staal en zelfs dressuurpaarden ;).

Qua technologie is het inderdaad best gek dat we zo afhankelijk zijn, er zit hier meer dan genoeg kennis. Maar, misschien zijn we ook wat braver. Durven we minder. En tot Trump in the white house zat was er geen enkel risico met onze data in Amerika. We konden er immers goede afspraken over maken, en kennelijk hadden zij de dingen die we nodig hadden. Als Harris nu president was geweest was er ook geen probleem geweest. Door Trump worden de geopolitieke verhoudingen op scherp gezet en worden decennialange afspraken en verhoudingen in de kliko gegooid alsof het lege blikjes zijn. Ipv samenwerken wordt er aangestuurd op keihard tegenover elkaar staan. Nu we moeten zou het me niks verbazen als de EU wat soepeler wordt in bepaalde dingen en wat meer gaat investeren in eigen technologische infrastructuur.

Zo jammer, want men kan veel van elkaar leren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:33

Autobouwer Tesla heeft gewaarschuwd dat de handelsoorlog van de Amerikaanse president Donald Trump het bedrijf kwetsbaar kan maken voor vergeldingstarieven. Ook kan het de productiekosten van in de Verenigde Staten gemaakte voertuigen opdrijven.
https://www.nu.nl/economie/6349125/tesl ... ijven.html

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 10:41

Cer schreef:

Ik vermoed dat dat komt doordat we in Nederland (maar ook in Europa) al decennialang de vrije markteconomie aanhangen. Onze regeringen zijn er steeds vanuit gegaan dat geld alles reguleert en oplost. De hele marktwerking is daarop gebaseerd, op het idee dat mensen bereid zijn om meer te betalen voor kwalitatief betere producten in de ruimste zin van het woord. En dat slechte producten vanzelf uit de markt gehaald worden omdat niemand daar meer geld voor wil betalen.
Maar mensen laten zich niet leiden door geld alléén. Maar mensen brengen bijvoorbeeld hun kind niet elk jaar naar een ander kinderdagverblijf omdat die beter of goedkoper zou zijn. De huidige huizenmarkt voorkomt dat mensen massaal slecht geïsoleerde huizen verlaten voor betere woningen. En bedrijven importeren liever goedkope zonnepanelen uit China dan duurdere uit Nederland, ongeacht of die langer mee zouden gaan.