Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veronica2 schreef:foxy80 schreef:
Nadat hij zelf in 2018 het nuclear akkoord met Iran op blies, gaat hij een nieuwe nucleaire deal onderhandelen - ondertussen heeft Iran nog meer verrijkt uranium in bezit natuurlijk. Maar dat zal vast wel uit te leggen zijn in Trump logica. Iemand een poging?
Iran is buitengewoon vijandig richting alles wat met de VS te maken heeft, het kan nog lastig worden om daar een nieuw akkoord mee te sluiten. Misschien als hij belooft om nooit meer te proberen iets over Gaza te zeggen?
Ann schreef:Iedere dag champagne drinken gaat ook vervelen. Ik weet niet wat de afzetmarkt is in de VS, maar bedrijven in Europa moeten niet failliet gaan door deze vreemde besluiten van Trump?
foxy80 schreef:Ann schreef:Iedere dag champagne drinken gaat ook vervelen. Ik weet niet wat de afzetmarkt is in de VS, maar bedrijven in Europa moeten niet failliet gaan door deze vreemde besluiten van Trump?
Muselet.nl zegt dit
Rang Land Champagneconsumptie in 2022
1 Frankrijk 138.3 miljoen flessen
2 Verenigde Staten 33.7 miljoen flessen
3 Verenigd Koninkrijk 28 miljoen flessen
4 Japan 16.6 miljoen flessen
5 Duitsland 12.2 miljoen flessen
6 Italië 10.6 miljoen flessen
7 Australië 10.5 miljoen flessen
8 België 10.3 miljoen flessen
9 Zwitserland 6.4 miljoen flessen
10 Spanje 4.9 miljoen flessen
11 Zweden 3.8 miljoen flessen
12 Canada 3.5 miljoen flessen
13 Nederland 3.4 miljoen flessen
Als ze in de UK 2 flessen drinken ipv 1 zijn we er bijna.
Hey, noorderburen, jullie drinken 1 fles waar wij er 3 drinken.![]()
Doe ff een inspanning ja, het leven is nu nog een feesjuh![]()
Sorry ik word melig
foxy80 schreef:Veronica2 schreef:
Iran is buitengewoon vijandig richting alles wat met de VS te maken heeft, het kan nog lastig worden om daar een nieuw akkoord mee te sluiten. Misschien als hij belooft om nooit meer te proberen iets over Gaza te zeggen?
Hahaha, grapjas, Trump iets beloven?
Iran wordt geleid door godsdienstige fanatici, en het enige waar Trump in gelooft is de wet van de dollar. Erger kan je het verschil niet hebben. Die hebben 0 raakvlak. En ze overleven al jaren op extreme sancties dus laat ome donald maar komen
Pandora2 schreef:Ze halen ook een streep door 31 klimaatmaatregelen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/13 ... len-maatr/
ruitje schreef:De EU moet echt gaan subsidiëren of import verbieden. Moet je hier als ondernemer hoge kosten maken om te vergroenen terwijl het buitenland dat niet doen.
We moeten weer zelfvoorziening worden in alles i.m.o.
_San87_ schreef:Zelfvoorzienend in alles is een utopie. Vooral omdat bepaalde grondstoffen hier gewoon niet voorkomen.
Wel eens wat we veel meer voor eigen markt moeten produceren en van eigen markt moeten kopen. En dan vooral wat voedsel en nutsvoorzieningen betreft.
Lieser schreef:Het gekke is dat veel mensen dat tijdens corona ook vonden, maar dat we inmiddels juist meer afhankelijk zijn van het buitenland dan daarvoor. Medicijnen, hulpmiddelen, zonnepanelen, lithiumbatterijen, we zijn juist minder zelfvoorzienend geworden![]()
https://www.nu.nl/binnenland/6338887/fo ... samen.html
ruitje schreef:_San87_ schreef:Zelfvoorzienend in alles is een utopie. Vooral omdat bepaalde grondstoffen hier gewoon niet voorkomen.
Wel eens wat we veel meer voor eigen markt moeten produceren en van eigen markt moeten kopen. En dan vooral wat voedsel en nutsvoorzieningen betreft.
In heel de EU zou je volgens mij best een eind moeten komen om dat te worden? Wat hebben we niet in de EU waar we niet een vervanging voor zouden kunnen maken zelf?
Cer schreef:Lieser schreef:Het gekke is dat veel mensen dat tijdens corona ook vonden, maar dat we inmiddels juist meer afhankelijk zijn van het buitenland dan daarvoor. Medicijnen, hulpmiddelen, zonnepanelen, lithiumbatterijen, we zijn juist minder zelfvoorzienend geworden![]()
https://www.nu.nl/binnenland/6338887/fo ... samen.html
Ik zat even door te klikken en toen kwam ik deze zin tegen:
"Maar we zien steeds meer middelen die alleen in Nederland niet beschikbaar zijn." Het is niet duidelijk hoe dat komt."
Hoezo weten ze niet hoe dat komt? Ik vind dat echt bizar...
Zou het ook weer te maken hebben met te strenge wet en regelgeving, bijv rond startups.. Dat men hier toch meer het eigen ondernemersschap een beetje tegenwerkt ofzo? (dat artikel stond een paar pagina's terug)
Of komt het dat we een tijd het ideaal hebben gehad dat het één wereld is en dat iedereen overal alles deelt (wat natuurlijk een utopie is) en dat landen elkaar voorzien van zaken die ze zelf niet hebben of kunnen maken (wat uiteindelijk gewoon handel is en hoe minder een ander heeft hoe meer je zelf kan verkopen)
Ik was best verbaast dat we eigenlijk zo afhankelijk zijn, dat had ik niet gedacht (geen idee waarom, dat was meer gevoelsmatig denk).
Cer schreef:Ik zat even door te klikken en toen kwam ik deze zin tegen:
"Maar we zien steeds meer middelen die alleen in Nederland niet beschikbaar zijn." Het is niet duidelijk hoe dat komt."
Hoezo weten ze niet hoe dat komt? Ik vind dat echt bizar...
Zou het ook weer te maken hebben met te strenge wet en regelgeving, bijv rond startups.. Dat men hier toch meer het eigen ondernemersschap een beetje tegenwerkt ofzo? (dat artikel stond een paar pagina's terug)
Of komt het dat we een tijd het ideaal hebben gehad dat het één wereld is en dat iedereen overal alles deelt (wat natuurlijk een utopie is) en dat landen elkaar voorzien van zaken die ze zelf niet hebben of kunnen maken (wat uiteindelijk gewoon handel is en hoe minder een ander heeft hoe meer je zelf kan verkopen)
Ik was best verbaast dat we eigenlijk zo afhankelijk zijn, dat had ik niet gedacht (geen idee waarom, dat was meer gevoelsmatig denk).