Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Loretta schreef:
En dan even een overzicht van de partijen waar het over gaat.

Patiëntenorganisaties waarschuwen: goede zorg wordt iets voor de rijken - https://nos.nl/l/2586989

En het lijkt me goed dat mensen bedenken dat het gaat om behandelingen die je echt niet zelf kunt betalen, ook niet als je redelijk welgesteld bent. Bestaande middelen, dat lukt soms nog wel. Maar een nieuwe kankerbehandeling? En hoe minder mensen dat kunnen betalen, hoe minder onderzoek, hoe minder ervaring, en ook hoe minder snel de prijs daalt.

Dit afgelopen jaar heb ik al twee familieleden die nu zonder al te veel gevolgen weer kankervrij zijn waar dat 20 jaar geleden echt einde oefening was geweest. Niet te geloven als we met dat soort vooruitgang gewoon zouden stoppen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Elisa2 schreef:
Fransje, nee het is niet hetzelfde als wat jij schreef. Oppositie kan dus heel goed plannen tegenhouden en dat is helemaal niet zo moeilijk.

Momenteel met de huidige eerste Kamer wel, maar dat is niet altijd zo.

:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Ik las van de week bij een denktank, bewoners die meedenken over de toekomst van de gemeente, dat iemand als voorbeeld gaf on een azc te bouwen. Deze 3 of 5 jaar daarvoor in te zetten en daarna geschikt te maken voor jongeren uit de gemeente.

Ik denk dat zo een plan wel draagvlak zou krijgen of niet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:41

Benzz schreef:
En om de woorden van Aboutaleb maar eens te gebruiken: Wanneer ben je een Nederlander? 3de en 4de generatie mensen die hier hun hele leven al zijn, we blijven ze buitenlander noemen. Hoe denk je dat het voor die groep voelt? Stelselmatig blijven horen: Jij hoort er niet bij.

als je je als 2e, 3e of 4e generatie jezelf buiten de maatschappij zet, dan hoor je er niet bij, denk ik.

Hier las ik ook ergens over dat de sissende (vnl marrokkaanse?) jongeren ook een latere generatie zijn. Er lijkt daar een hele subcultuur te zijn.. De KK-hoe-urrr en je-moedurrrr is meestal ook niet iets wat de witte jongere zegt. Maar misschien is dat beeld vertekend om dat zij meestal in beeld zijn op de socials..
Dan is het maar de vraag hoe goed de integratie gewerkt heeft..? Of kunnen ze zelf echt niet bedenken dat dat gedrag niet meehelpt?
(waarschijnlijk niet want meerdere mensen kunnen niet bedenken dat asociaal gedrag over het algemeen niet wenselijk is)

@Fransje23: ja dat is de moeite van een proefballonnetje waard denk?

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Hier helaas heel veel jongeren, ongeacht kleur, die zulke dingen zeggen. Sommige kunnen niet eens een zin zonder kk erin formuleren. Blijkbaar heel normaal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Cer schreef:
als je je als 2e, 3e of 4e generatie jezelf buiten de maatschappij zet, dan hoor je er niet bij, denk ik.

Hier las ik ook ergens over dat de sissende (vnl marrokkaanse?) jongeren ook een latere generatie zijn. Er lijkt daar een hele subcultuur te zijn.. De KK-hoe-urrr en je-moedurrrr is meestal ook niet iets wat de witte jongere zegt. Maar misschien is dat beeld vertekend om dat zij meestal in beeld zijn op de socials..
Dan is het maar de vraag hoe goed de integratie gewerkt heeft..? Of kunnen ze zelf echt niet bedenken dat dat gedrag niet meehelpt?
(waarschijnlijk niet want meerdere mensen kunnen niet bedenken dat asociaal gedrag over het algemeen niet wenselijk is)

@Fransje23: ja dat is de moeite van een proefballonnetje waard denk?

Ik heb dit aan deze jongeren gevraagd, want de overlast bij ons in de straat is in het weekend groot van dit soort jongeren.

Zelf denk ik dat het weinig met hun migratieachtergrond te maken heeft, maar wel door armoede, er niet bij kunnen horen en bepaalde wijken waar je als jonge jongen echt niet normaal kunt opgroeien. En wederom, het manosphere probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Dat sissen is echt niet sinds Tate hoor …

Ik heb het idee dat het een soort modewoord is zodat ze vooral niet naar zichzelf hoeven te kijken maar vooral overal slachtoffer van zijn zodat ze zich asociaal kunnen gedragen?
En die bepaalde wijken zijn er helaas ook, dat werd mij pas echt duidelijk door t programma van die man die met politie meeliep “dit is een probleemwijk, daar escaleert het bijna altijd, we gaan er zo kort mogelijk in (politie werd gevraagd een ambulance bij te staan, omdat sommige mensen blijkbaar niet weten hoe hulpverlening werkt, en oh ja, een taalprobleem) ik vond dat echt shocking

En dat is dan standaard… dus niet alleen bij een demonstratie of voetbalwedstrijd

Gnome, dat is ook zeker zo. En daar moet echt aandacht voor zijn. Dat filmpje wat ik laatst plaatste van een jonge jongen die een vrouw keihard in haar gezicht slaat omdat ze blijkbaar wat had gezegd over vuurwerk, dat groepje was ook gemengd (met capuchon en fatbike ook)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

agressief reageren als je wordt aangesproken op vuurwerk nam pas echt een grote vlucht toen de VVD en Wilders en andere populisten het deel van hun verhaal maakten. Mooi in het staartje van de hyperagressieve reacties op de coronamaatregelen. Nou was vuurwerk altijd nogal schadelijk, agressief en mondde het tegen de tijd dat iedereen dronken was wel meestal uit in problemen - vandaar ook de poging om het af te schaffen. Maar dat het ineens onderdeel gemaakt werd van politieke spelletjes maakte dat de agressie door vuurwerkafstekers enorm toenam.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Benzz schreef:
Veronica2 schreef:
Lisa is niet vergeten, maar die gebeurtenis verandert niks aan de asielplannen van de stad waar het gebeurde: https://www.at5.nl/artikelen/235057/ams ... FW762N6RFA

Amsterdam is sowieso goed bezig op het moment. Het zorgen dat asielzoekers zo snel mogelijk mogen werken en hun begeleiden naar werk. Ik zag daar bij Nieuwsuur een mooi stukje over afgelopen week.

Voor onze nieuwkomers ook vele malen fijner dat ze gelijk mee mogen doen met de samenleving en hun stukje mogen bijdragen. Het gros wil dat ook graag.

Dat klopt, maar het gaat nog niet helemaal foutloos en een deel wil het niet. Werkgevers vinden het ook nog een flinke hindernis, maar het begin is er. Bron: https://www.at5.nl/artikelen/235034/zon ... n-gemeente

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

fransje23 schreef:
Ik las van de week bij een denktank, bewoners die meedenken over de toekomst van de gemeente, dat iemand als voorbeeld gaf on een azc te bouwen. Deze 3 of 5 jaar daarvoor in te zetten en daarna geschikt te maken voor jongeren uit de gemeente.

Ik denk dat zo een plan wel draagvlak zou krijgen of niet?

Klinkt prima, ik ben benieuwd of je nog hoort hoe en of dit idee nog verder uitgewerkt wordt.

In de tijd dat Oudkerk het nog over poedersuiker had, heb ik wel eens gedonder gehad met een groepje van die jongens. Uiteindelijk heb ik gewonnen en daarna bleven ze weg met hun kattenkwaad. Toch denk ik dat de fatsoenslat een aardig stukje gezakt is in het algemeen en ik denk dat 'wij' te snel denken dat we ergens niks aan kunnen doen of aan moeten doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

Loretta schreef:
En dan even een overzicht van de partijen waar het over gaat.

Patiëntenorganisaties waarschuwen: goede zorg wordt iets voor de rijken - https://nos.nl/l/2586989

Tot mijn verbazing zitten er ook een paar partijen bij die cultureel meer links zijn. Maar sociaal economisch kneiter rechts.

Goed dat ze hier aandacht aan besteden, ik ben hier ook zo van geschrokken. Er moet echt niet nog meer bezuinigd gaan worden op de zorg.

Nieuwkomers direct laten werken vind ik trouwens een hele positieve ontwikkeling. +:)+

De marrokanen cultuur is er trouwens niet door de manosphere.. dat is gewoon een gebrek aan respect. 25 jaar geleden was er al gesis en als je niet reageerde was je als meisje/ vrouw een K prutsmuts.
Gewoon een stelletje stoere (sneue) jongetjes onder elkaar die eigenlijk gewoon een ouder nodig hebben die ze even op de plek zet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

De ouder die het vroeger zelf ook deed?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Ik zou het ook fijn vinden als er een maximum tarief zou komen op nieuwe medicatie. Want doordat het hier in NL geen maximum tarief is maakt dit naar mijn idee de premie ook een stuk duurder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

De vooroordelen worden nou wel heel smakeloos, mag het een paar tandjes minder?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Als het eigen ervaring is, is het dan een vooroordeel? Of het gebeurt niet wou je zeggen?

Maar oké, we gaan weer verder over alle boeren en alle mannen :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:28

Shadow0 schreef:

Tja, dat weet je toch inmiddels?
Niet voor niets zijn de rechts-populistische partijen populair bij Bokkers.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:30

Het cultuur verschil is te groot voor jongeren van een niet Nederlandse afkomst. Deze kinderen stappen in een hele andere wereld als zij hun voordeur uit lopen. Dat merk je overal, maar is met name op scholen een groot probleem. Daarbij is de maatschappij verhard en er is weinig tot geen respect meer voor elkaar.
Wanneer de opvoeders onvoldoende Nederlandse taal beheersen, wordt deze kloof enkel groter. Er is geen invloed als zij de voordeur uitlopen en als er dan ook nog op weekend scholen een verkeerd beeld wordt geschetst, dan is en blijft het cultuur verschil een issue. Zij integreren niet zoals wij dat graag zouden zien en dat is uiteraard een keuze. Wel eentje van groot belang. Want we kunnen wel zeggen dat het een probleem is van (huidige) rechtse politiek leiders, maar we kunnen ook niet ontkennen dat dit probleem 20 jaar geleden al een aan de orde was. Deze probleemjongeren kunnen inmiddels zelf ook wel ouder zijn en je gaat mij niet vertellen dat zij aan hun kinderen meegeven respect te hebben voor de Nederlandse cultuur en haar normen en waarden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

Electra63 schreef:
Shadow0 schreef:

Tja, dat weet je toch inmiddels?
Niet voor niets zijn de rechts-populistische partijen populair bij Bokkers.

Hoe trek jij deze conclusie nu ineens weer, over polariseren gesproken…

Maar het is dus zo dat de beweringen gelogen zijn? Of wat bedoel je nou eigenlijk? Mensen hebben andere ervaringen.. die doen er niet toe?

Is dat niet precies wat ook een probleem is? Niet erkennen van issues .. ?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Gaan er nog mensen naar het debat kijken, strakjes op RTL4?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Ik woon naast een Christelijke middelbare school, waar 95% van de jongeren wit is.
Ik hoor heel de dag het woord kanker.... er wordt in het pad achter mijn huis geblowd en bier gedronken. Er wordt bizar veel vuurwerk afgeschoten en dingen gesloopt en vooral in de fik gestoken.
Er is weinig verschil met toen ik tot een paar jaar geleden in Rotterdam naast een openbare middelbare school woonde; behalve dat daar 90% een kleurtje had.

Het woord kanker heeft weinig betekenis voor jongelui.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Dat is hetzelfde als met “haat” tegenwoordig denk

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Veronica2 schreef:

Ik kijk het later terug.
Ik ben wel benieuwd!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:51

Kaja schreef:
Zij integreren niet zoals wij dat graag zouden zien en dat is uiteraard een keuze.

Hou mij er buiten aub. Hoe IK het graag zou zijn is heel anders dan hoe jij het zou zien, want ik zou hopen dat we ons uiteindelijk kunnen scharen achter beginselen in de Grondwet, binnen een respectvolle democratische rechtstaat, terwijl bv Wilders dat soort integratie stelselmatig ondermijnt.

Citaat:
Deze probleemjongeren kunnen inmiddels zelf ook wel ouder zijn en je gaat mij niet vertellen dat zij aan hun kinderen meegeven respect te hebben voor de Nederlandse cultuur en haar normen en waarden.

Dat ga ik toch vertellen. En het is moeilijk, want onze regering, onze kamerleden, onze politici, trappen die normen en waarden dagelijks aan gort. Maar ondanks dat doen de meeste ouders hun best om hun kinderen op te voeden en respect mee te geven, het beste te bieden aan hun kinderen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

De meesten wel, maar een aantal toch niet …

Maar goed als je daar echt over gaat filosoferen kan je aan het recht om kinderen te krijgen gaan komen, want iedere halve tamme met een voortplantingsorgaan kan kinderen krijgen, maar dat is weer een heel andere discussie
Daar is weinig tegen te doen denk

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Veronica2 schreef:

Ja, ik geloof steeds minder in Timmermans...