Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 11:53

Ja, ook zo belangrijk voor het land :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:03

Dank voor de samenvatting

En in wat voor land leven we eigenlijk |( hard op weg naar een regelrecht drama voor iedereen die niet aan de ideaalbeelden van Extreem rechts past of een land waarin iedereen naast elkaar kan leven in vrede en vrijheid en kan zijn wie ze zijn?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:06

juval schreef:
ik heb het live debat van de 2ekamer maar weer eens aangezet. Kennelijk gaat het vandaag over het door de pvv aanvragen van het ontslag van burgemeester Halsema...
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... naire-zaal

Allemaal om de bühne en weer hebben we het niet over de echte belangrijke zaken. Want weer wordt het nieuws gekaapt door de PVV.
Meesterlijke zet om wederom alle aandacht te krijgen voor iets totaal onhaalbaar iets dat Wilders weet. Pfff een van de reden dat ik al een tijdje zo'n hekel heb aan praatprogramma 's.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:12

996981 schreef:
Benzz schreef:
Journalisten zien het probleem echt wel. Kijk naar de talkshows.

Denk ik ook hoor. Ik denk dat journalisten vooral ook niet te uitgesproken willen zijn. Dat is volgens mij hun rol simpelweg ook niet

Jawel hoor. Men buitelt over elkaar heen in talkshows, columns en blogs om hun mening te ventileren. In persconferenties komen er altijd kritische vragen van journalisten. Voor het goed werken van een democratie is een onafhankelijke, kritische journalistiek zeer belangrijk. Denk ook aan onderzoeksdocumentaires (Keuringsdienst van Waarde, 2Doc, Zembla). Allemaal dingen waarop GW wil bezuinigen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:14

Met zulke debatten heb je geen praatprogramma’s meer nodig -O-

Ik vind RTL4 wel echt kritisch op de huidige regering. Journalisten zoals Floor Bremer vragen door en stellen ook vragen waar je de huidige ministers echt van ziet zuchten. Heel goed! Zij was ook degene die doorvroeg bij minister ‘Ik ben beleid’ Faber.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:16

nps schreef:
996981 schreef:

Jawel hoor. Men buitelt over elkaar heen in talkshows, columns en blogs om hun mening te ventileren. In persconferenties komen er altijd kritische vragen van journalisten. Voor het goed werken van een democratie is een onafhankelijke, kritische journalistiek zeer belangrijk. Denk ook aan onderzoeksdocumentaires (Keuringsdienst van Waarde, 2Doc, Zembla). Allemaal dingen waarop GW wil bezuinigen.

Oh dat zou kunnen. Ik merk het zelf niet zo. Ligt er misschien ook aan welke nieuws mediums je volgt. Helemaal eens dat kritische, onafhankelijke journalistiek belangrijk is :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:25

Berdien schreef:

Ik vind RTL4 wel echt kritisch op de huidige regering. Journalisten zoals Floor Bremer vragen door en stellen ook vragen waar je de huidige ministers echt van ziet zuchten. Heel goed! Zij was ook degene die doorvroeg bij minister ‘Ik ben beleid’ Faber.

Die journalist kende ik eigenlijk niet zo (kijken niet zo vaak RTL 4), maar ik vond het een geweldig interview. Daar kon ik nu echt van genieten. Ouderwetse goede journaliste zeiden wij hier tegen elkaar toen we in de lach schoten vanwege haar scherpe vragen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:26

juval schreef:
ik heb het live debat van de 2ekamer maar weer eens aangezet. Kennelijk gaat het vandaag over het door de pvv aanvragen van het ontslag van burgemeester Halsema...
https://www.tweedekamer.nl/vergaderinge ... naire-zaal

Diep- en dieptriest, echt om te huilen dit. Hoe helpt dit Nederland verder met écht belangrijk thema's.

@99691 is echt belangrijk, ik luisterde eerst vaak Zembla - die onderzoek doet naar belangrijke maatschappelijk onderwerpen. Ik doneer ook aan Follow the Money - een groep onafhankelijke journalisten die geldstromen volgt van mensen, organisaties en systemen die zich, vooral financieel-economisch, misdragen of de samenleving zwaar benadelen (copy pasta van wiki). Kijk geen praatprogramma's maar wel publieke omroep, en die heeft nogal wat praatprogramma's waar steeds onderwerpen worden aangekondigd ;).

@berdien jaaaa die ik ben beleid van Faber, haha wauw. Hier te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=H7iIdCJxOoo (en inderdaad een mooi voorbeeldje van kritische journalistiek).

Over gym - het is niet leuk, maar ondertussen bewegen jongeren steeds minder (https://www.nji.nl/nieuws/vooral-jonger ... -te-weinig oa) en worden we steeds dikker (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/10 ... rievoudigd oa). Dus investeren in beweging lijkt me vrij belangrijk.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:52

Over kritische journalistiek: gisteren en eergisteren is eens te meer duidelijk geworden dat de wijze waarop meningen worden gevormd enorm afhangt van wat er aangeboden wordt in het nieuws. Gisteren werd in alle late talkshows aangehaald wat Halsema over de tweet van de leider van de PVV vond, maar alleen in het volledige gesprek met Eva werd duidelijk wat voor haar het allerbelangrijkste was aan de gebeurtenissen van maandag. Vanmorgen werd hier in het topic al aangegeven dat het lezen/bekijken van samenvattingen vaak niet een volledig beeld geeft omdat de inhoud sterk afhangt van de belangen van de samenvatter. Vwb Halsema is het handig om even het hele interview te bekijken, wat ze aangeeft is namelijk heel belangrijk en heeft weinig met politiek te maken, maar veel met de zoveel besproken rechtsstaat.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 09-10-24 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:52

Citaat:
Citaat:
waarin iedereen naast elkaar kan leven in vrede en vrijheid en kan zijn wie ze zijn

Normaal reageer ik hier niet op
Maar ik geboren en getogen Nederlandse kan al jaren niet meer mezelf zijn
En zo met mij heel veel anderen

Al tijden krijgt mijn zus en heel veel vrienden de pakjes en post zo binnen

Afbeelding

Worden we op straat bespuwd en gehoord

Wil de politie onze objecten niet meer bewaken
Gaan de kinderen naar school achter 3 meter hoge hekken met bewaking...

Kunnen we geen uitingen van ons geloof enz meer laten zien

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:58

Dat gebeurt in jouw woonplaats ?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:00

Ook inmiddels al, maar zeker bij mijn zus en veel familie..
Angst om onze kinderen, in een land dat veilig zou moeten zijn

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:01

Dat vind ik heel verdrietig Echwel en zo oneerlijk! Het zou echt niet moeten mogen gebeuren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:03

wat vreselijk Echwel :(

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:04

pien_2010 schreef:
Dat vind ik heel verdrietig Echwel en zo oneerlijk! Het zou echt niet moeten mogen gebeuren.

Maar het gebeurt wereldwijd ook in Frankrijk Pien met ernstige gevolgen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:12

Echwel schreef:
pien_2010 schreef:

Maar het gebeurt wereldwijd ook in Frankrijk Pien met ernstige gevolgen

Maar dat is ook vreselijk, vind ik. Heel heel verdrietig.

Kijk laat ik er heel helder over zijn met Hamas, Hezbollah en de regering van Israël heb ik helemaal niets. Ten gevolge van hun gedrag is de bevolking aan beiden kanten de pineut.
Dat hele antisemitisme begrijp ik dan ook niet. Omdat wij nu Wilders hebben ben ik toch ook niet opeens fout. Of anders gezegd er zijn genoeg Israëlische mensen die het beleid van hun regering afwijzen (en genoeg die het wel goed keuren) net als in Gaza ten opzichte van Hamas en in Libanon de mensen tov Hezbollah.

Maar jou hakenkruizen sturen en andere nare zaken daar is nooit maar dan ook nooit een excuus voor. Dat is gewoon antisemitisme. Brrrrrrr heel naar en ook behoorlijk intimiderend vind ik het.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:14

Berdien schreef:

Ja Floor Bremer is echt scherp. Maar vind dat Arjan Lubach ook de zaken helder schetst. Maar helaas zullen daar niet al te veel PVV stemmers naar kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:18

Echwell , ik neem aan dat de ontvanger van dit pakket aangifte of melding heeft gedaan, het is heel goed uit te zoeken wie het pakket allemaal in handen heeft gehad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:21

BigOne schreef:
Echwell , ik neem aan dat de ontvanger van dit pakket aangifte of melding heeft gedaan, het is heel goed uit te zoeken wie het pakket allemaal in handen heeft gehad.

Zeker
Bij Bol en bij het CIDI
Ergste is het pakket was voor een 14 jarig meisje...gewoon boeken
Maar dit is al de zoveelste.
Heel veel huizen in Amsterdam is de mesoeza van de deur gehaald
Fietsen groepen jongens rond en maken foto's van joodse objecten en scholen enz..onderwijl bedreigingen uitten, later staan de objecten en huizen online met bedreigingen en oproepen de mensen te martelen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:25

Continu alles melden bij de politie! Die kunnen achterhalen wie de foto’s plaatst. En bij Cidi melding ? Tja daar heb ik een eigen mening over. Zou dit eerder bij de politie melden. En het verhaal over politieagenten die geen joodse objecten wilden bewaken? Blijkt een grove leugen te zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:38

Wat vreselijk Echwel. Geen woorden voor…

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:46

Wat verschrikkelijk Echwel -O-

Net het interview tussen Femke Halsema en Eva Jinek gekeken. Zeer de moeite waard. Heel helder, standvastig en rustig uitgelegd door Halsema. En het kan niet genoeg herhaald worden: tegen het beleid van Israël zijn betekent níet dat je antisemiet bent. Ik snap gewoon niet dat dat onderscheid maar niet gemaakt kan worden, het verscherpt zo het debat hierover. Maar ja, het is wel heel makkelijk…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:55

Berdien schreef:
Wat verschrikkelijk Echwel -O-

Net het interview tussen Femke Halsema en Eva Jinek gekeken. Zeer de moeite waard. Heel helder, standvastig en rustig uitgelegd door Halsema. En het kan niet genoeg herhaald worden: tegen het beleid van Israël zijn betekent níet dat je antisemiet bent. Ik snap gewoon niet dat dat onderscheid maar niet gemaakt kan worden, het verscherpt zo het debat hierover. Maar ja, het is wel heel makkelijk…

Ben het weer met je eens. In Buitenhof was Halsema ook ongewoon helder. En inderdaad ik ben tegen het beleid van de regering van Israël. Er is me daardoor eerder antisemitisme verweten. Dat deed me helemaal niets want ik weet dat ik dat niet ben. Maar het helpt niet het openbare debat. Daarom is het ook heel erg goed dat in Israël nu ook groepen georganiseerde mensen zijn opgestaan die (ook mijn kritiek) tegen deze regering verwoorden. Deze groep verwoord precies wat ik ook tegen heb op de huidige regering.
En dat er dan mensen gelijk als de kippen erbij zijn en opstaan om dit soort nare dingen te doen in andere landen waar joodse gemeenschappen wonen en hen te bedreigen, dat is onbegrijpelijk en zo fout.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:10

BigOne schreef:
Continu alles melden bij de politie! Die kunnen achterhalen wie de foto’s plaatst. En bij Cidi melding ? Tja daar heb ik een eigen mening over. Zou dit eerder bij de politie melden. En het verhaal over politieagenten die geen joodse objecten wilden bewaken? Blijkt een grove leugen te zijn.

Een grove leugen?

''Er zijn collega's die Joodse objecten of evenementen niet meer willen beschermen", staat er in het interview. "Dan hebben ze het over 'morele dilemma's' en ik zie de neiging ontstaan om daaraan toe te geven. Dat zou echt het begin van het einde betekenen." Leidinggevenden gaan daar volgens de twee politiemensen niet goed mee om. "We zien dat de leiding daarmee worstelt. Zeker nu, met het conflict in het Midden-Oosten, dreigen we af te drijven van waar we als collectief voor moeten staan."

https://nos.nl/artikel/2539361-agent-ma ... or-gesprek

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:37

Echwel schreef:
Normaal reageer ik hier niet op
Maar ik geboren en getogen Nederlandse kan al jaren niet meer mezelf zijn
En zo met mij heel veel anderen

Al tijden krijgt mijn zus en heel veel vrienden de pakjes en post zo binnen

[ Afbeelding ]

Worden we op straat bespuwd en gehoord

Wil de politie onze objecten niet meer bewaken
Gaan de kinderen naar school achter 3 meter hoge hekken met bewaking...

Kunnen we geen uitingen van ons geloof enz meer laten zien

Dit is verschrikkelijk Echwel, ik heb er echt geen woorden voor en wist ook niet dat het zo erg was in dit land. :knuffel:

Is het trouwens waar dat de politie jullie objecten niet wil bewaken? Ik had begrepen dat de politieleiding dat heeft tegen gesproken?