Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:46

oomens schreef:
irmaz schreef:
In de Russische cultuur tellen mensenlevens nauwelijks, dus dat getal zegt weinig. De problemen die Putin heeft om een leger manschappen bij elkaar te schrapen zegt eigenlijk een hoop over de werkelijke strijdvaardigheid van het Russische volk.
Het is gewoon te hopen dat de actie van st Petersburg, om Putin door de Doema als landverrader aan te merken, opvolging krijgt in andere steden en republieken binnen de Russische federatie.

Je weet wat ze in Rusland doen als St. Petersburg teveel dwars ligt?

Slaan we die over en gaan we meteen naar hier ;)

Hoe is het eigenlijk met Patrushev? Iemand nog iets van gehoord/gelezen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:57

pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2443906-russisch ... est-voeden

Een interessant artikel over het gas als wapen, de Europese onrust, de protesten in Chechië die volgens de president gevoed is door pro Russische partijen , de eenheid van Europa, landen om in de gaten te houden (Griekenland staat is dat lijstje, en natuurlijk het verwachte Hongarijë).

En daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik kwam net deze tweet tegen die gaat over een onderzoek dat uitwijst dat er voor 24 februari zeker 2 Russische Spetznat cellen actief waren binnen Ukraïne. Dit zou betekenen dat er een behoorlijk risico was dat er tijdens protestacties en demonstraties Russische provocateurs de boel zouden ophitsen, vermomd als demonstrant of als agent. Ditzelfde was blijkbaar duidelijk waarneembaar in de oproer in Kazachstan afgelopen januari. (Waar Ptin heel schijnheilig hulp heeft gestuurd om deze, door hem zelf georganiseerde, uit de hand gelopen oproer, neer te slaan.
(Ik snap nu ook waarom Tokayev (president Kazachstan) geen enkele reden heeft om Putin dankbaar te zijn.)

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:18

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 14:57

BigOne schreef:
https://twitter.com/derksauer/status/15 ... tI8Jp0bDdQ

Rusland roept de Veiligheidsraad voor een spoedzitting bijeen .

Enig idee waarom? Ik neem aan dat er een bepaalde reden opgegeven moet worden om een spoedzitting te regelen?

Het Ukraïnse offensief bij Kharkiv gaat enorm snel. Russische bronnen beweren dat het Ukraïnse leger inmiddels Kupjansk heeft bereikt en het ook naar het zuiden veel terrein heeft gewonnen en nu in de richting van Izium oprukken.
Kupjansk is van groot strategisch belang omdat daar een kruispunt van de spoorwegen ligt. Wanneer dit in Ukraïnse handen is wordt het voor Rusland ernstig bemoeilijkt om de richting van Izium en Lysychansk nog te bevoorraden. Zie onderstaand plaatje waarop de spoorwegen getekend zijn. Het roze blokje stelt Kupjansk voor.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:08

Daarom vermoed ik Irmaz, reden is nog niet duidelijk maar dat ze de regie volledig kwijt zijn is wel duidelijk.
Edit: blijkt de Russische Veiligheidsraad te zijn, algehele mobilisatie ?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:13

Jay, escalatie.... %)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 16:50

Kuggur schreef:
Jay, escalatie.... %)

Denk dat hij niet gek is. Dan tekent hij zijn eigen doodvonnis.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:16

En ook in Cherson gaat het door

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 2383662080
Oekraïense troepen raken Russische pontonbruggen in de oblast Cherson.

Het Oekraïense Operationeel Commando "Zuid" meldde op 9 september dat Oekraïense troepen ook 11 Russische troepen hebben gedood en twee tanks, twee zelfrijdende Pion-artillerie en een amfibisch gevechtsvoertuig hebben vernietigd.

-----

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6628965377
Reuters: Ontwerpresolutie van het IAEA-bestuur dringt er bij Rusland op aan de kerncentrale van Zaporizja te verlaten.

Een ontwerpresolutie opgesteld voorafgaand aan de vergadering van de Raad van Gouverneurs van de IAEA volgende week veroordeelt de "aanhoudende gewelddadige acties van Rusland tegen nucleaire installaties in Oekraïne", meldt Reuters.

Rusland, dat Oekraïense posities blijft aanvallen vanuit de kerncentrale van Zaporizja in het tijdelijk bezette Enerhodar, wordt ervan beschuldigd de centrale als schild en chantagemiddel te hebben gebruikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:18

Vond deze ook wel grappig.

Afbeelding

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:35

BigOne schreef:
Daarom vermoed ik Irmaz, reden is nog niet duidelijk maar dat ze de regie volledig kwijt zijn is wel duidelijk.
Edit: blijkt de Russische Veiligheidsraad te zijn, algehele mobilisatie ?

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen, zeker na die stunt van st Petersburg.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:37

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:11

BigOne schreef:
Kuggur schreef:
Jay, escalatie.... %)

Denk dat hij niet gek is. Dan tekent hij zijn eigen doodvonnis.

Een in het nauw gedreven rat "tekent zijn doodvonnis" door de kat aan te vallen.
Houdt hem niet tegen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:17

Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-09-22 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:18

Het probleem is Kuggur, dat ook al is dit gevaar reëel, je daardoor niet kan stoppen. Er is heel veel aan de gang. Dat is zeker.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 19:34

pien_2010 schreef:
Het probleem is Kuggur, dat ook al is dit gevaar reëel, je daardoor niet kan stoppen. Er is heel veel aan de gang. Dat is zeker.

Ik maak me daarover dan ook geen illusies.
Wèl zorgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:15

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:

Ik maak me daarover dan ook geen illusies.
Wèl zorgen.

Ik ook en velen met ons.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:20

Voor degenen die zich afvragen welke maatregelen er in Nederland worden genomen om ons veilig en voldoende warm door de gascrisis te loodsen is hier de brief van de Minister van Energie waarin hij de kamer informeert: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... szekerheid

Vast een kleine spoiler de hoge gasprijzen zijn onderdeel van het plan (p4)
Citaat:
De maatregelen die TNO voorstelt voor de winter 2022/2023 (brandstof switch
elektriciteitscentrales, vergroten LNG import en extra gasbesparing door hoge
prijzen)

Ik vraag me af of deze aanpak in Nederland te danken is aan de eigenwijze manier zoals "we" reageren op b.v. alle covid-maatregelen van de afgelopen jaren >;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 20:41

Of het staat er ongelukkig geformuleerd, er is al 25 % gas bespaard sinds de oorlog en consumenten( hopelijk het bedrijfsleven ook) proberen waar het maar kan minder gas te verbruiken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:32

pien_2010 schreef:
Nico welke cultuur heerst daar volgens jou?

Ik zag nl een tijd geleden een opname binnen bezet gebied, en een vrouw vertelde dat iedereen daar niet v oor Zelensky hadden gestemd, maar dat ze daar nu zo'n spijt van had, daar die Russen, die ze altijd als vriend had beschouwd, nu opeens hun vijand bleken te zijn en nogal te keer ging. Ze was trots, zo vertelde ze op TV, op haar jonge president Zelensky een mening die volgens haar gedeeld werd door meerdere mensen die ook niet op hem gestemd hadden. HEt is maar één interview, maar dat zou toch wel kunnen dat dit zo is.
Dus ik ben benieuwd waar jij het over hebt.

Cultuur in het oosten van Oekraïne. Op basis van vluchtelingen die ik persoonlijk heb gesproken. Communicatie Engels, ook gevraagd wat is de mening van jou ouders die erbij waren maar waar ik niet mee kon communiceren. Tevens op basis van kennissen die in Oekraïne geboren zijn en hier al jarenlang wonen en de Nederlandse nationaliteit hebben. Baseer mijn mening op totaal 20 personen en de mening is helaas pro Russisch.
De mening is: Het oosten van Oekraïne is vrijwel 100% Russisch kwa taal en cultuur. Dat eveneens in Oost Kiev. Daar bedoel ik mee dat velen de Oekraïense taal niet spreken, wel hun kinderen. Op school is Oekraïense taal.Er wordt hoofdzakelijk naar de Russische TV gekeken en dat beïnvloedt de mensen. Vooral ouderen hebben niets met Oekraïne ondanks hun Oekraïense nationaliteit.
Ze voelen zich verdrukt wegens taal en de kranten niet meer in het Russisch.
Gesprekken zijn moeilijk omdat men liever niet voor mening wil uitkomen, vooral niet omdat ik niet pro Russisch ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:56

Gezien het enthousiasme waarmee de Oekraïners gisteren en vandaag werden onthaald in heroverde gebieden zal de pro Russische steun wel afgenomen zijn. Ook Oekraïense steden vlak aan de grens, bvb Rubizne zijn compleet vernield. Een kennis woonde daar, sprak Russisch en wilde zich eerst niet uitspreken maar nu zeer anti Russisch. Ook zij dacht dat de Russen dit nooit zouden doen en zo zijn er veel meer. Natuurlijk zijn er ook genoeg naar Rusland gegaan maar velen zijn van neutraal of pro Russisch overgegaan op pro Oekraïne.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:11

Wat ik me afvraag is of met Zelensky als president de situatie en de mening van de mensen in het oosten van Ukraïne al niet veranderd was. De problemen in het oosten zijn in 2014 goed begonnen en Zelensky is pas in 2019 gekozen. Hij is van geboorte ook Russisch sprekend en ik heb begrepen dat men dacht dat hij pro-Russisch zou zijn als president.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:36

In navolging van St. Petersburg - roept de raad van een district van Moskou Poetin op om af te treden: 'We vragen u om uzelf van uw post te ontlasten omdat uw opvattingen hopeloos achterhaald zijn en de ontwikkeling van Rusland belemmeren', zei de districtsraad van Lomonosov in een oproep aan de president van de Russische Federatie.
Beroep van de Raad van Afgevaardigden van het stadsdeel Lomonosovsky aan V.V. Poetin over het aftreden van de president van de Russische Federatie https://twitter.com/dw_russian/status/1 ... 2064353282
Volgens Google Lens:
Citaat:
Beste Vladimir Vanch!

De verkiezingen komen eraan en over een paar dagen verandert de samenstelling van onze Raad van Afgevaardigden. We hebben onze posities vijf jaar bekleed en nu is het tijd om ze aan nieuwe mensen te geven, met nieuwe ideeën en krachten.

Studies tonen aan dat mensen in landen met een regelmatige machtswisseling gemiddeld beter en langer leven dan in landen waar de leider slechts met voeten treedt. Je had goede hervormingen in de eerste en deels tweede termijn, maar daarna ging alles mis: het BBP verdubbelde niet, het minimumloon steeg niet tot de aangegeven cijfers, slimme en hardwerkende mensen verlieten Rusland massaal. de beloofde stabiliteit is niet in zicht.

De retoriek die u en uw ondergeschikten gebruiken, is lange tijd doorzeefd met onverdraagzaamheid en agressie, die ons land uiteindelijk terug in het tijdperk van de Koude Oorlog wierpen. Rusland begint opnieuw gevreesd en gehaat te worden, we bedreigen opnieuw de hele wereld met kernwapens.

In verband met het voorgaande verzoeken wij u uzelf van uw functie te ontheffen omdat uw opvattingen, uw bestuursmodel hopeloos achterhaald zijn en de ontwikkeling van Rusland en zijn menselijk potentieel belemmeren
.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:21

Tja, Poetin je noemde Rusland democratisch/democratischer dan sommige EU landen ivm direct verkozen president. En nu wil dat democratisch ook echt zo zijn.
Volgens mij krijgt hij van alles de tegenreactie die hij juist niet wilde. Je zou hem bijna zielig gaan vinden. Hij doet zo hard zijn best ...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 00:31

irmaz schreef:
In navolging van St. Petersburg - roept de raad van een district van Moskou Poetin op om af te treden: 'We vragen u om uzelf van uw post te ontlasten omdat uw opvattingen hopeloos achterhaald zijn en de ontwikkeling van Rusland belemmeren', zei de districtsraad van Lomonosov in een oproep aan de president van de Russische Federatie.
Beroep van de Raad van Afgevaardigden van het stadsdeel Lomonosovsky aan V.V. Poetin over het aftreden van de president van de Russische Federatie https://twitter.com/dw_russian/status/1 ... 2064353282
Volgens Google Lens:
Citaat:
Beste Vladimir Vanch!

De verkiezingen komen eraan en over een paar dagen verandert de samenstelling van onze Raad van Afgevaardigden. We hebben onze posities vijf jaar bekleed en nu is het tijd om ze aan nieuwe mensen te geven, met nieuwe ideeën en krachten.

Studies tonen aan dat mensen in landen met een regelmatige machtswisseling gemiddeld beter en langer leven dan in landen waar de leider slechts met voeten treedt. Je had goede hervormingen in de eerste en deels tweede termijn, maar daarna ging alles mis: het BBP verdubbelde niet, het minimumloon steeg niet tot de aangegeven cijfers, slimme en hardwerkende mensen verlieten Rusland massaal. de beloofde stabiliteit is niet in zicht.

De retoriek die u en uw ondergeschikten gebruiken, is lange tijd doorzeefd met onverdraagzaamheid en agressie, die ons land uiteindelijk terug in het tijdperk van de Koude Oorlog wierpen. Rusland begint opnieuw gevreesd en gehaat te worden, we bedreigen opnieuw de hele wereld met kernwapens.

In verband met het voorgaande verzoeken wij u uzelf van uw functie te ontheffen omdat uw opvattingen, uw bestuursmodel hopeloos achterhaald zijn en de ontwikkeling van Rusland en zijn menselijk potentieel belemmeren
.
[ Afbeelding ]

Damn….. +:)+

Dit is wel serieuze shyte……

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:46

Wouw!!
Wat ik bijzonder vind is dat er ook gesproken wordt over dat mensen weerin die koude oorlog gedachte komen en bang zijn voor Rusland.
Nico12 het kan wat je schrijft. Ik hoor nl van Yuiilia dat er ook op haar school, mensen vanuit de Russische stroom les geven en dat vind ze vreselijk. De beelden tonen op dit moment anders, maar dat wil niet zeggen dat jij ongelijk zou hebben. In ieder geval bedankt voor je antwoord.