Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Er vanuit gaande dat dit wolf Bram (of eentje uit zijn roedel is):

Als je de escalatieladder van Geist volgt, dan heeft BRam inmiddels een paar keer getest wat er gebeurt als je een mens benadert of bijt ('omver gelopen' kind, gebeten hardloopster). Dit leek een gerichte aanval op een drukke plek.

Dat betekent dat er weer een stap op die escalatieladder is genomen. We zitten nu op stap 6. Bij zeven is alle schuwheid naar de mens verloren, en zal de wolf zich niet meer laten wegjagen met herrie en afschrikken.

Hier een bericht op X hierover: https://x.com/blauwburgwal/status/1950605738134405425

Artikel van Wynia's week van eind april over dat beheer echt nodig is: https://www.wyniasweek.nl/de-tijd-van-k ... ?pdf=66530

En deze zelfs van eind augustus 2024 waarin een jager ook de escalatie ziet gebeuren en voor beheer pleit: https://dejacht.nl/jagen/jachtverhalen/de-wolf/

De wolven die hier nu voorkomen, zijn deel van een grotere Europese populatie waarvan wolven ook in Duitsland en Polen zitten. Ze zijn niet zeldzaam. En hier, in Nederland, lijkt het, zoals veel meer mensen (en ook ecologen en experts) zeggen dat het echt niet past. Er worden zoveel landbouwdieren gepakt en nu dus zelfs mensen aangevallen - 'dat doen ze anders nooit', wat mij betreft allemaal tekenen dat er een probleem is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Loretta schreef:
Popstra schreef:
Vorig jaar is daar een kind omver gelopen door een wolf

En toen wilden ze de wolf zenderen en schuw maken met paintballs. Maar dat heeft de faunabescherming weten tegen te houden. En nu is het al zover geescaleerd dat de wolf actief jaagt op kinderen.

Al dat ellenlange getreuzel is nergens goed voor.

Nee, ze hadden beter die wolf kunnen zenderen en schuw maken. Geloof dat het o.a. iets met de manier van vangen te maken had? Liever dat, dan zoals het nu uit de hand loopt. Met onbeperkt wolven de ruimte geven komt er alleen maar meer weerstand tegen de aanwezigheid van dat dier in Nederland.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:15

tienus63 schreef:
Ik hoop dat iedereen de filmpjes kan zien die in deze link staan.
Citaat:
Hier zwei Videos aus Oktober und November 2022 von der Hoge Veluwe in den Niederlanden. Hier kann man schön erkennen, warum sich solche Jungwölfe (der hier ist etwa ein halbes Jahr alt)

Voor filmpje klik op link naar bron Torsten Mols
https://www.facebook.com/share/v/1ENLoN ... tid=wwXIfr

Dit is inderdaad bizar en ontzettend stom dat er toen niet is ingegrepen. Zover ik weet is De Hoge Veluwe nooit transparant over hun beheer...

Ze voeren daar ook edelherten bij, zodat ze goed te zien zijn voor publiek. Die herten leren dus ook dat mensen geen gevaar zijn, maar vallen niet aan EN kunnen het park niet uit.

Er is kennelijk nooit ingegrepen en gehandhaafd op menselijk gedrag. Daar zouden ze best stevig op aangesproken mogen worden m.i. (en hoe doen ze dat daar nu? Er zitten immers ook daar nog steeds wolven...)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Ze hadden toen ook al moeten schieten ipv paintballen te opperen.
Helemaal gestoord, het idee alleen al dat te bedenken, paintballen op een niet schuwe wolf.
In Canada lachen ze je gewoon uit omdat wokie watjes gedoe.
Een gevaarlijk roofdier neem je weg, geen gesoebat.
Nee extreem wokie gedoe hield zelfs paintball tegen en gaan zelfs nu nog lopen emmeren over afschot.
Echt dan zit er toch geen 1 draadje meer in de bovenkamer aangesloten en is alles doorgebrand...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Popstra schreef:
Kaja schreef:
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er ingegrepen moet worden, snap ik echt niet dat je nu nog het desbetreffende bos in gaat met (kleine) kinderen. We kunnen allemaal lang en breed praten, maar dat begrijp ik echt niet. Net zo min, dat je daar nog met een (aangelijnde) hond loopt…

Ik snap je reactie echter betreft het hier een kleine speeltuin met draaimolens e.d daarbij een grote parkeer gelegenheid en daarachter de pyramide. Het is een atraktie en nu rete druk vanwege de vakantie. Ideaal uitje met kleinere kinderen. Je moet er geweest zijn wil je er een voorstelling van kunnen hebben. Er gaan ook vaak schoolklasjes naar toe.

Wat ik dan niet snapte is hoe kun je je kleintje met broertje van 10 uit het oog verliezen omdat deze de pyramide wilde laten zien!? Het betreft een groot open veld voor en om die pyramide namelijk en je moet eerst een bossig stuk door vanaf de parkeer plaats en speeltuin om daar te komen.
Ik vraag me af waar die ouders dan waren. 2 vreemde mannen moesten dat jong te hulp schieten.

Als die dat niet gedaan hadden dan was het het eerste menselijke dodelijke slachtoffer van de wolf in ons land.
Hadden we heel ander nieuws gehad.

Dat die moeder het steeds ,Het Beest, noemde vond ik ook achterlijk!

Je ziet toch duidelijk dat ze dat op die manier moet brengen, mensen meteen achterlijk noemen, gaat helemaal nergens over.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

tienus63 schreef:
Ik hoop dat iedereen de filmpjes kan zien die in deze link staan.
Citaat:
Hier zwei Videos aus Oktober und November 2022 von der Hoge Veluwe in den Niederlanden. Hier kann man schön erkennen, warum sich solche Jungwölfe (der hier ist etwa ein halbes Jahr alt) zu "Problemwölfen" entwickeln können.
Es ist sehr wahrscheinlich, dass es sich bei diesem Wolf um "Bram" (GW2337m) handelt, der wenig später die Hoge Veluwe verlassen und im Mai 2023 in Den Treek bei Utrecht sein neues und eigenes Revier gefunden hat.

Die Dummheit dieser Tier- und Naturotografen kann man eigentlich kaum in Worte fassen, der Wolf in diesem Video ist eindeutig daran gewöhnt, sich in der Nähe von Menschen aufzuhalten, weil er gelernt hat, dass es dort Futter gibt.

Schon im November 2022 hat Jos de Bruin u.a. in einem Interview vor diesem Wolf gewarnt (siehe Bild), aber niemand hat ihm geglaubt.

Danke an Jos de Bruin von Wolves Unlimited für das erste Video in diesem Beitrag.

automatische vertaling Facebook

Hier twee filmpjes van oktober en november 2022 vanuit Hoge Veluwe in Nederland. Hier is duidelijk te zien waarom zulke jonge wolven (die hier ongeveer een half jaar oud is) zich kunnen ontwikkelen tot "probleemwolven".
Het is zeer waarschijnlijk dat deze wolf "Bram" (GW2337m) is, die iets later de Hoge Veluwe verliet en in mei 2023 zijn nieuwe en eigen terrein vond in Den Treek bij Utrecht.

De domheid van deze dieren- en natuurfotografen is nauwelijks in woorden te beschrijven, de wolf in deze video is duidelijk gewend om dicht bij mensen te blijven omdat hij leerde dat daar voedsel is.

Al in november 2022 waarschuwde onder meer Jos de Bruin in een interview (zie foto), maar niemand geloofde hem.

Met dank aan Jos de Bruin van Wolves Unlimited voor de eerste video in deze post.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Voor filmpje klik op link naar bron Torsten Mols
https://www.facebook.com/share/v/1ENLoN ... tid=wwXIfr

Denk dat velen het wel geloofden hoor, met een beetje verstand en logica kom je een heel eind, maar de standaard poffertjes zijn niet in het bezit van deze eigenschappen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Ik noem haar niet achterlijk maar het feit het zo genoemd werd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Als een zware (menselijke) crimineel gezocht wordt gaat er een Europees Opsporings Bevel uit wat geldt voor heel Europa, een aanvallende wolf krijgt een schotverbod -na veel gesoebat- voor een beperkte streek waar die toentertijd gezien is.

Overigens vandaag bij Stand.nl de stelling 'we moeten leren leven met de wolf'...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Knuffeldier schreef:
Er vanuit gaande dat dit wolf Bram (of eentje uit zijn roedel is):

Als je de escalatieladder van Geist volgt, dan heeft BRam inmiddels een paar keer getest wat er gebeurt als je een mens benadert of bijt ('omver gelopen' kind, gebeten hardloopster). Dit leek een gerichte aanval op een drukke plek.

Dat betekent dat er weer een stap op die escalatieladder is genomen. We zitten nu op stap 6. Bij zeven is alle schuwheid naar de mens verloren, en zal de wolf zich niet meer laten wegjagen met herrie en afschrikken.

Hier een bericht op X hierover: https://x.com/blauwburgwal/status/1950605738134405425

Artikel van Wynia's week van eind april over dat beheer echt nodig is: https://www.wyniasweek.nl/de-tijd-van-k ... ?pdf=66530

En deze zelfs van eind augustus 2024 waarin een jager ook de escalatie ziet gebeuren en voor beheer pleit: https://dejacht.nl/jagen/jachtverhalen/de-wolf/

De wolven die hier nu voorkomen, zijn deel van een grotere Europese populatie waarvan wolven ook in Duitsland en Polen zitten. Ze zijn niet zeldzaam. En hier, in Nederland, lijkt het, zoals veel meer mensen (en ook ecologen en experts) zeggen dat het echt niet past. Er worden zoveel landbouwdieren gepakt en nu dus zelfs mensen aangevallen - 'dat doen ze anders nooit', wat mij betreft allemaal tekenen dat er een probleem is.

Mooi stukje van die jager, leest bijna als een spannend boek :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

BrankaZ schreef:
Nee, ze hadden beter die wolf kunnen zenderen en schuw maken. Geloof dat het o.a. iets met de manier van vangen te maken had? Liever dat, dan zoals het nu uit de hand loopt. Met onbeperkt wolven de ruimte geven komt er alleen maar meer weerstand tegen de aanwezigheid van dat dier in Nederland.

Iedere nuchtere voorstander van rewilding die graag wil dat het rewilding project slaagt die begrijpt dat.
Daarom vraag ik me ook echt serieus af waar de Faunabesxherming echt op uit is. Als ze het zo met deze wolf te doen hadden als ze beweren. Dan hadden ze hier in het belang van deze wolf geen zaak van gemaakt.

Ik vind dan ook zowel de faunabesscherming als Animal Rights zeer twijfelachtige organisaties.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Loretta schreef:
BrankaZ schreef:

Iedere nuchtere voorstander van rewilding die graag wil dat het rewilding project slaagt die begrijpt dat.
Daarom vraag ik me ook echt serieus af waar de Faunabesxherming echt op uit is. Als ze het zo met deze wolf te doen hadden als ze beweren. Dan hadden ze hier in het belang van deze wolf geen zaak van gemaakt.

Ik vind dan ook zowel de faunabesscherming als Animal Rights zeer twijfelachtige organisaties.

De faunabescherming of animal rights geeft niets om de wolf, maar het is een probaat middel tegen dierhouderij, dus hoe meer wolven hoe beter. Meer en meer dierhouders stoppen en dat is precies wat ze willen. Die wolf ansich boeit ze voor geen meter.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

DubbelFun schreef:
Als een zware (menselijke) crimineel gezocht wordt gaat er een Europees Opsporings Bevel uit wat geldt voor heel Europa, een aanvallende wolf krijgt een schotverbod -na veel gesoebat- voor een beperkte streek waar die toentertijd gezien is.

Overigens vandaag bij Stand.nl de stelling 'we moeten leren leven met de wolf'...

Met die stelling ben ik het nog eens ook.

Er staat namelijk niet 'vreedzaam en zonder de wolf kwaad te doen leren leven met de wolf'.

Tuurlijk moeten 'we' ermee leren leven. Ze zijn er, en alles dat doodgeschoten wordt ('uitgenomen' met een fantastisch eufemistisch woord...) wordt vanzelf aangevuld met pups of intrekkers vanuit Dld of Be.

Met díe situatie moeten we leren omgaan.

Maar voor mij betekent dat níet dat de wolven ongestoord hun ding kunnen doen

Góed beheer, aangestuurd door mensen met verstand van zaken die niet alleen reageren op wat al ís maar die voldoende verstand hebben om vooruit te kunnen kijken en te kunnen inschatten welke gevlogen welk beheer heeft, is nodig.

Dat hoort voor mij bij 'leren leven met wolven'.

De stelling vind ik een heel zwakke.
Want ik ben dus vóór wat er stáát, níet voor wat er hoogstwaarschijnlijk bedoeld wordt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

Wintu schreef:
De faunabescherming of animal rights geeft niets om de wolf, maar het is een probaat middel tegen dierhouderij, dus hoe meer wolven hoe beter. Meer en meer dierhouders stoppen en dat is precies wat ze willen. Die wolf ansich boeit ze voor geen meter.

:j

goed gezegd.

En een leugentje hier en daar zijn ze ook nooit vies van geweest als het om de dierhouderij gaat.
En ja dat zie je ze hier ook doen.
Nu valt dat hoogstens wat meer mensen op die niets met het boerderij leven hebben

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Wintu schreef:

De voorzitter van de Faunabescherming Niko Kofferman is natuurlijk ook eigenaar van het bedrijf the vegan Cowboys. Producent van plantaardige melk.
Hiervoor was hij de eigenaar van de vegatarische slager. Maar die heeft hij aan Unilever verkocht. Ik weet niet of hij daar nog aandelen van bezit eigenlijk.

En dan ook nog mede oprichter van de partij voor de dieren en nog steeds actief als senator in de eerste kamer voor die partij.

Het is allemaal wel heel dubbelzinnig als je er van buiten naar kijkt. Vooral als je dan ziet hoe ze vorig jaar feitelijk tegen het belang van deze wolf hebben geprocedeerd.

BrankaZ

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Tja, als het om de BBB gaat staan er hele groepen mensen te tetteren dat ze wordt gefinancierd door de big agro, maar deze combinatie lijkt veel mensen te ontgaan. Of niet te interesseren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:46

BrankaZ schreef:
Tja, als het om de BBB gaat staan er hele groepen mensen te tetteren dat ze wordt gefinancierd door de big agro, maar deze combinatie lijkt veel mensen te ontgaan. Of niet te interesseren.

Dat is natuurlijk net zo teijfelachtig. Wat dat betreft lijkt het wel alsof de BBB het kunstje af gekeken heeft van dePVDD.

Maar ik ben het met je eens, wanneer je de rechtse bekritiseerd moet je jat ook bij de linkse doen. Feit is wel dat de hele politiek bol staat van de hypocrisie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Hettieheks schreef:
Nyaleti schreef:
Pijl kan ook vanaf een afstand. Hoever en wat het verschil is tov geweer weet ik niet. Wordt ook wel mee geschoten vanuit een helikopter (voor verdoving dan).

Ik zit wat te denken.. Bram is dan toch ook gewoon een domme wolf? Die had daar vorig jaar ook al z'n nest, is daar enorm verstoord door alle drukte met stress en aanvallen tot gevolg. Vervolgens zit hij daar dit jaar opnieuw.
Dat zegt toch ook gewoon heel veel hoe vol het is in dit land? Zowel met mensen als met wolven. Dat zij geen andere plek hebben gevonden om 'in rust' te werpen?
Of zijn die dieren zo enorm honk vast dat ze no matter what terug keren naar hun hol?
Is Den Treek op de verkeerde momenten afgesloten geweest misschien?

Ik weet zo niet meer precies wanneer het vorig jaar was afgesloten, maar vanuit Bram zijn perspectief, ik lees nu dat hij klappen heeft gehad, maar daarvoor zijn alle momenten van agressie nog uitgepakt op rust als ik het zo lees. Na incidenten werd het gebied afgesloten. Of was men toch even weer alert.

Nou ja goed ik weet het natuurlijk niet zeker maar zo zou het ook kunnen zijn. Al vraag ik mij af of dit agressie of prooigedrag was..

Ja dat is wel waar. Maar de momenten tot aanval heeft ie wel veel stress gehad.
Nu wordt het alleen maar erger denk ik. Hij heeft nu klappen gehad en zo'n confrontatie maakt het vaak niet beter..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:49

DubbelFun schreef:

Ze weten allemaal, die de roedel om welke reden dan ook in de gaten houdt, precies waar de roedel en de individuele dieren zich op houden.
Het ís bekend wat de rendez-vous plaats is van deze roedel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Maar even, de afschot vergunning is toch afgegeven voor 1 specifieke wolf? Dan maakt het toch niet uit waar deze wolf loopt? In Oostenrijk geven ze een vergunning af voor de wolf die ze willen schieten. Ongeacht waar die loopt. Vee pakken of te dicht bij mensen in de buurt komen is al voldoende om een vergunning te krijgen. Ze zijn ook al geschoten. Kan best dat het lastiger is als een ree of hert schieten. Maar dat het te doen is dat blijkt. Er zijn diverse Europese landen waar op wolven gejaagd wordt. En waarom alleen overdag? Omdat hij dan beter te herkennen zou zijn? In dat geval is het zeker goed om het gebied een aantal dagen af te sluiten. Dat geeft faunabeheer de ruimte om hun werk te doen. Ik had dat kaartje wat gedeeld is ook wel ongeveer in mijn hoofd hij is redelijk honkvast.

En wbt de Heuvelrug, ik wandel er bijna dagelijks met de hond. Ik heb hier al wel eens gezegd dat ik voortaan mijn wandelstok mee ga nemen. Dat voornemen heb ik nog niet in de praktijk gebracht maar ga ik nu wel doen. Ook heb ik standaard iets bij me wat veel herrie kan maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

GW3237m (Bram) lijkt sowieso ook een redelijke vast rondje te hebben dat hij regelmatig loopt.

In het dorp weet men precies waar je hem in de ochtendschemering regelmatig tegen komt en waar in de avondschemering.

Vínden gaat het probleem echt niet zijn.
Veilig, 100% zeker goed raak in 1x en zonder enige twijfel GW3237m bínnen het vergunninggebied en zónder verstoorders maakt dat het niet meteen lukt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Ik denk dat er ook wat wolvenknuffelaars 24/7 hem in de gaten houden en als er een jager opduikt ze in zijn schietveld gaan staan.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:57

Ik vrees vooral de verstoorders die het lastig maken.

Als het helemaal uit de klauwen loopt, dan volgt er misschien wel een plaatselijke verordening, iedereen die zich zonder goede reden in of rond het bos begeeft, een dikke prent.
Volgens mij is het bos tussen zonsondergang en zonsopkomst verboden gebied.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

Dat is een varkens- en kippenstal ook, maar daar trekken ze zich ook weinig van aan en worden amper beboet voor het insluipen in de nacht. (verzwarende omstandigheid)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

tienus63 schreef:
Ik vrees vooral de verstoorders die het lastig maken.

Zijn die verstoorders zich er wel van bewust dat ze zelf ook nog weleens als avondeten kunnen eindigen voor hun geliefde wolvenfamilie?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Maar pro wolf wil zo graag dat het gebied voor mensen afgesloten wordt. Dus misschien moeten we hun dat pleziertje maar gunnen zodat de faunabeheerders eindelijk hun werk kunnen doen zonder dat deze verstoorders steeds voor hun voeten lopen.