Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:21

Oekraïense Generale Staf claimt een opmars van 50 kilometer (!) naar door Rusland bezet gebied in de regio Charkov en de bevrijding van meer dan 20 nederzettingen.

In de regio Kherson is in diverse richtingen terreinwinst geboekt varierend van enkele kilometers tot enkele tientallen kilometers.
https://twitter.com/olehbatkovych/statu ... 2117515266

Op de Krim zijn er explosies geweest in Novofedorivka, nabij of op het vliegveld Saki, dat begin augustus ook al was getroffen. https://twitter.com/WhereisRussia/statu ... 4768445440

In tijdelijk bezet Mariupol zijn vandaag opnieuw explosies gehoord. https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 5235331073

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:23

irmaz schreef:
Citaat:
Gemeentelijke afgevaardigden van St. Petersburg eisten dat de Doema van de Russische Federatie Poetin zou beschuldigen van verraad voor het beginnen van de oorlog.

Dit werd gemeld door Dmytro Palyuga, plaatsvervanger van de "Smolninske" MU
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 2164851712

Geen idee wat het waard is maar klinkt als een stapje in de juiste richting binnen Rusland.

Dit leest als: "Gemeentelijke afgevaardigden van St. Petersburg willen graag Navalny gezelschap houden en wachten tot ze een kop thee aangeboden krijgen van iemand met een regenjas"

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:35

irmaz schreef:
Oekraïense Generale Staf claimt een opmars van 50 kilometer (!) naar door Rusland bezet gebied in de regio Charkov en de bevrijding van meer dan 20 nederzettingen.

In de regio Kherson is in diverse richtingen terreinwinst geboekt varierend van enkele kilometers tot enkele tientallen kilometers.

Op de Krim zijn er explosies geweest in Novofedorivka, nabij of op het vliegveld Saki, dat begin augustus ook al was getroffen. https://twitter.com/WhereisRussia/statu ... 4768445440

In tijdelijk bezet Mariupol zijn vandaag opnieuw explosies gehoord. https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 5235331073

Volgens mij zijn ze goed bezig. Maar blijft moeilijk om in te schatten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:59

https://twitter.com/StateOfUkraine/stat ... Npw6pTR8Uw

Citaat:
De troepen zijn in het zuiden en het oosten in het offensief, en bevrijden gebieden in de regio's Kherson, Donetsk en Kharkiv. De operatie om Balakliia (Kharkiv reg.) te bevrijden is van strategisch belang omdat het Poetins doel om geheel Donetsk te veroveren nog onrealistischer zou maken.

Hoopgevind nieuws.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:29

irmaz schreef:

50 kilometer, zelfs als lokale winst, is wel heel veel. Meet nog eens na maten!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:30

oomens schreef:
Dit leest als: "Gemeentelijke afgevaardigden van St. Petersburg willen graag Navalny gezelschap houden en wachten tot ze een kop thee aangeboden krijgen van iemand met een regenjas"

En blijf weg bij ziekenhuisramen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:39

Cowboy55 schreef:

Die 50 kilometer schijnt overeen te komen met meldingen van gevechten door Russische telegram-bronnen.

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 17:08

En de burgers in de bezette gebieden helpen goed mee.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 6758190081
Generale Staf: Oekraïners in bezette gebieden helpen de strijdkrachten de bewegingen van Russische troepen te volgen.

Volgens Oleksii Hromov, een topofficier bij de Generale Staf, ontvangt het leger gegevens van burgers die Oekraïne helpen efficiënter toe te slaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:55

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:21

Kippevel, vooral het 1ste filmpje vind ik heel emotioneel. Het 2de is veel blijer. De 1ste vooral een enorme ontlading. Heel heftig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:26

irmaz schreef:
Cowboy55 schreef:

Die 50 kilometer schijnt overeen te komen met meldingen van gevechten door Russische telegram-bronnen.

Dat is ‘Blitzkrieg-ver’. Dan is de boel aan Russische kant behoorlijk in elkaar geklapt. Nu gauw de flanken bijtrekken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:31

Het valt me op dat bijvoorbeeld op nu.nl er nog zo weinig over geschreven wordt, daarom ben ik erg blij met dit topic.

Toevallig gisteren nog gesproken met een Russisch contact (klant). Die gaf aan dat paypal bijvoorbeeld gisteren weer beschikbaar zou zijn, maar toen ze het probeerde was het alsnog niet mogelijk. Geld overmaken vanuit Rusland naar de EU is echt een drama.

Maar daar hebben ze dus totaal geen beeld van wat er gaande is in Oekraïne zelf, ook niet dat er een tegenoffensief gaande is.

Verder kan ik alleen maar heel hard hopen en duimen (en als ik religieus was bidden) dat er een punt achter deze oorlog gezet kan worden en het volk hun land weer, in het geheel, terug heeft.

En stiekem denk ik de laatste paar dagen ook... wat na deze oorlog, hoe gaat de situatie en de wereld er dan uit zien. Oekraïne zal op zeker hard gaan werken aan wederopbouw. Maar hoe lang blijft wereldbreed de relatie met Rusland mega gespannen etc.
Maar goed, dat is misschien op de feiten vooruit lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:42

Ik mag hopen dat de Oekraïne, zodra ze de Russen er uitgekieperd hebben meteen lid van de navo worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:40

BigOne schreef:
Ik mag hopen dat de Oekraïne, zodra ze de Russen er uitgekieperd hebben meteen lid van de navo worden.

Daarvoor wil ik wel in de polonaise in Parijs. Ik hoop dat alles al klaar ligt zodat dit opgelost is en de Russen dat nooit meer doen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:28

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:58

Nico welke cultuur heerst daar volgens jou?

Ik zag nl een tijd geleden een opname binnen bezet gebied, en een vrouw vertelde dat iedereen daar niet v oor Zelensky hadden gestemd, maar dat ze daar nu zo'n spijt van had, daar die Russen, die ze altijd als vriend had beschouwd, nu opeens hun vijand bleken te zijn en nogal te keer ging. Ze was trots, zo vertelde ze op TV, op haar jonge president Zelensky een mening die volgens haar gedeeld werd door meerdere mensen die ook niet op hem gestemd hadden. HEt is maar één interview, maar dat zou toch wel kunnen dat dit zo is.
Dus ik ben benieuwd waar jij het over hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:39

pien_2010 schreef:
[
Daarvoor wil ik wel in de polonaise in Parijs. Ik hoop dat alles al klaar ligt zodat dit opgelost is en de Russen dat nooit meer doen.

Zou mooi zijn, maar ik ben bang dat het niet zo werkt.
Schattingen momenteel zeggen dat Rusland waarschijnlijk zo'n 80.000 soldaten verloren heeft (dood/verwond). Dit zal lange ernstige repercussies hebben.
Het is niet te vergelijken met een peuter op zijn vingers tikken als die een koekje jat, "niet meer doen hè"....

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 10:22

Deze oorlog gaat een veel grotere en gedurende een veel langere tijd een enorme impact hebben op een aanzienlijk deel van de wereld, dan bijv corona.

Niet alleen in de westerse wereld trouwens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 10:31

nikkel schreef:
Deze oorlog gaat een veel grotere en gedurende een veel langere tijd een enorme impact hebben op een aanzienlijk deel van de wereld, dan bijv corona.

Niet alleen in de westerse wereld trouwens.

Vooral niet op de westerse wereld.
Waar „wij“ nog opties hebben voor alternatieven na een inituele dip, zijn een hoop landen in feite gewoon overgeleverd aan absurde inflaties van 100%. Die mensen hebben vaak geen enkele buffer en gaan uiteindelijk gewoon dood van honger.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:05

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:
[

Schattingen momenteel zeggen dat Rusland waarschijnlijk zo'n 80.000 soldaten verloren heeft (dood/verwond). Dit zal lange ernstige repercussies hebben.
Het is niet te vergelijken met een peuter op zijn vingers tikken als die een koekje jat, "niet meer doen hè"....

Ik vrees het ook Kuggur.

Ik vrijwillig nu dus kan geen links plakken, maar ik zag dat Oekraïne defensie aangaf vanochtend op twitter, dat het echt goed gaat, maar dat zeker tot 2023 de oorlog zal duren en alleen gewonnen kan worden als er langere afstandsraketten door de Amerikanen geleverd gaan worden.
Tevens schreven ze dat dit bericht gedaan wordt om de hoop iets te temperen van de landgenoten.

Yuillia heeft bij wijze van spreken ook al haar koffers klaarstaan zo graag wil ze naar huis.

https://nos.nl/artikel/2443906-russisch ... est-voeden

Een interessant artikel over het gas als wapen, de Europese onrust, de protesten in Chechië die volgens de president gevoed is door pro Russische partijen , de eenheid van Europa, landen om in de gaten te houden (Griekenland staat is dat lijstje, en natuurlijk het verwachte Hongarijë).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:35

Kuggur schreef:
pien_2010 schreef:
[

In de Russische cultuur tellen mensenlevens nauwelijks, dus dat getal zegt weinig. De problemen die Putin heeft om een leger manschappen bij elkaar te schrapen zegt eigenlijk een hoop over de werkelijke strijdvaardigheid van het Russische volk.
Het is gewoon te hopen dat de actie van st Petersburg, om Putin door de Doema als landverrader aan te merken, opvolging krijgt in andere steden en republieken binnen de Russische federatie. Wat ook al helpt is dat diverse voormalige Sovjet landen regelmatig tegen Putin opstaan, zoals Kazachstan, Azerbaian en Georgië. Die laatste laat blijkbaar geen Russen meer het land binnen tenzij ze kunnen aantonen in Georgië te wonen.
Binnenkort is er een bijeenkomst van leiders van alle Europese landen waarbij ook Azerbaian en Armenië aanwezig zullen zijn.

Maar in mijn ogen het aller belangrijkste is dat de wereldeconomie meer vanuit ethiek wordt benaderd in plaats van wie het best kan graaien en zich verrijken. Dat model werkt alleen maar corruptie en uitbuiting in de hand (en helpt dus maffia-achtige bestuurders aan de macht te komen en te blijven).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 12:13

Dat is zo‘n 0,05% op de bevolking, covid komt harder aan zeg maar.
Uiteraard moet je dat cijfer nog corrigeren voor de leeftijdsgroep en geslacht, maar gezien de fokpremie voor vrouwen met 10+ kinderen zal dat wel weer spoedig rechttrekken.
En dan ook nog vooral uit arme streken waar de overheid het de kont zal jeuken of er mensen dood gaan ben ik bang.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:18

Sizzle: het treft vooral mensen in Landen die het onder normale omstandigheden, het al moeilijk genoeg hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:23

Citaat:
Maar in mijn ogen het aller belangrijkste is dat de wereldeconomie meer vanuit ethiek wordt benaderd in plaats van wie het best kan graaien en zich verrijken. Dat model werkt alleen maar corruptie en uitbuiting in de hand (en helpt dus maffia-achtige bestuurders aan de macht te komen en te blijven).
zo mee eens . Maar dat gaat echt niet gebeuren. Wat dat betreft vind ik de mens zo naar. Er is 2 dagen een oorlog, en in Africa was het meel gelijk enorm verhoogd. Belachelijk. Puur dollar tekens in de ogen, want het meel lag een dorp verder al in de silo . Was gewoon het zelfde meel als een week ervoor vertelde de bakker daar.
Zo ook hier, er is een koppeling gemaakt dat de prijs vh gas alle overige prijzen bepaald (dus ook het goedkope wind/ zonne energie) en met droge ogen en meewarig gezicht vertelt de directeur van het grote energiebedrijf in Nederland dat dit echt niet veranderen zal ondanks (lees het woord "ondanks" dat hij gebruikte) de schrijnende situatie voor veel gezinnen en de gigantische overwinsten. Ik moest echt mijn zakdoekje pakken zo had ik het te doen met die gast (maar niet heus, schop onder zijn kont moet hij krijgen). Geen enkele intentie om mee te zoeken naar een oplossing. Die miljarden zitten te lekker in zijn fabriekszak. Bah vind ik dat.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 09-09-22 12:25, in het totaal 3 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:24

irmaz schreef:
In de Russische cultuur tellen mensenlevens nauwelijks, dus dat getal zegt weinig. De problemen die Putin heeft om een leger manschappen bij elkaar te schrapen zegt eigenlijk een hoop over de werkelijke strijdvaardigheid van het Russische volk.
Het is gewoon te hopen dat de actie van st Petersburg, om Putin door de Doema als landverrader aan te merken, opvolging krijgt in andere steden en republieken binnen de Russische federatie.

Je weet wat ze in Rusland doen als St. Petersburg teveel dwars ligt?