Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Pijl kan ook vanaf een afstand. Hoever en wat het verschil is tov geweer weet ik niet. Wordt ook wel mee geschoten vanuit een helikopter (voor verdoving dan).
Ik zit wat te denken.. Bram is dan toch ook gewoon een domme wolf? Die had daar vorig jaar ook al z'n nest, is daar enorm verstoord door alle drukte met stress en aanvallen tot gevolg. Vervolgens zit hij daar dit jaar opnieuw.
Dat zegt toch ook gewoon heel veel hoe vol het is in dit land? Zowel met mensen als met wolven. Dat zij geen andere plek hebben gevonden om 'in rust' te werpen?
Of zijn die dieren zo enorm honk vast dat ze no matter what terug keren naar hun hol?
Is Den Treek op de verkeerde momenten afgesloten geweest misschien?
Loretta schreef:Maar nu schijnt de wolf dus naast het gebied waarvoor de afschotvergunning geldt te lopen. Dat betekend dus weer ellenlange procedures. En vervolgens weer een rechtzaak.
En zo blijf je dus achter de feiten aan lopen.
Captain schreef:"Het beest"
Nee. Een WOLF.
Christiene schreef:zullen ze het weer afsluiten vraag ik me af, en dan eet die wat verderop waar het wel open is wel iemand.
Een kudde dieren vallen ze natuurlijk ook aan en dan pakke. Ze het zwakke volwassen of jonge dier uit de kudde
Wintu schreef:Mijn euvel is voornamelijk op pad gaan met de honden. Mn dorp is compleet ingebouwd met mais en hennep en we grenzen aan het bos, waar de wolf met regelmaat rond loopt. Normaliter kan ik nog wel wat ver kijken, maar het zicht is nu compleet weg. Ik merk dat ik gespannen ben, ik ga maar met de aut o naar iets verderop, want daar heb ik zicht, maar ook dat is gewoon bos en wei.
GDG schreef:Echt idioot hoe mensen maar blijven roepen dat je uit wolvengebied moet blijven (ook hier, dat die mensen zelf zo stom zijn om daar te lopen). De roedels hebben territoria van 250km2. Denk toch eens na zeg. De helft van NL ís wolvengebied.
germie schreef:Captain schreef:"Het beest"
Nee. Een WOLF.
Nee, gewoon een beest. Zo mag je het echt wel noemen. Je zegt dit ook over mensen die verschrikkelijke dingen doen.
We moeten het nu niet weer tot een lieverdje gaan maken. Dat ze het beest een naam hebben gegeven is eigenlijk al erg, want dat laat het minder gevaarlijk lijken.
Er moet nu gewoon gehandeld worden, afschieten die hap en niet eerst rechtzaken en weet ik veel wat.
Maar de wolvenknuffelaars vinden vast dat het kind maar aangelijnd had moeten zijn, een andere tui aan had moeten doen, een betere kapper had moeten zoeken, of gewoon helemaal uit het bos moeten blijven.
De mens is ook gewoon een dier wat ruimte nodig heeft en ook wij hebben recht op het cultuurlandschap in Nederland, want echte natuur hebben we niet eens.
In 1800 kon de mens als niet samenleven met de wolf en nu lukt dat ook niet, dat is wel duidelijk.
Men zou het bij 1 of 2 roedels ergens op de veluwe moeten houden en die goed moeten bewaken. Dan zou de overlast beperkt blijven. Nu is niets meer veilig als je in de buurt van Austerlitz woont.
Loretta schreef:Maar nu schijnt de wolf dus naast het gebied waarvoor de afschotvergunning geldt te lopen. Dat betekend dus weer ellenlange procedures. En vervolgens weer een rechtzaak.
En zo blijf je dus achter de feiten aan lopen.
Citaat:Hier zwei Videos aus Oktober und November 2022 von der Hoge Veluwe in den Niederlanden. Hier kann man schön erkennen, warum sich solche Jungwölfe (der hier ist etwa ein halbes Jahr alt) zu "Problemwölfen" entwickeln können.
Es ist sehr wahrscheinlich, dass es sich bei diesem Wolf um "Bram" (GW2337m) handelt, der wenig später die Hoge Veluwe verlassen und im Mai 2023 in Den Treek bei Utrecht sein neues und eigenes Revier gefunden hat.
Die Dummheit dieser Tier- und Naturotografen kann man eigentlich kaum in Worte fassen, der Wolf in diesem Video ist eindeutig daran gewöhnt, sich in der Nähe von Menschen aufzuhalten, weil er gelernt hat, dass es dort Futter gibt.
Schon im November 2022 hat Jos de Bruin u.a. in einem Interview vor diesem Wolf gewarnt (siehe Bild), aber niemand hat ihm geglaubt.
Danke an Jos de Bruin von Wolves Unlimited für das erste Video in diesem Beitrag.
automatische vertaling Facebook
Hier twee filmpjes van oktober en november 2022 vanuit Hoge Veluwe in Nederland. Hier is duidelijk te zien waarom zulke jonge wolven (die hier ongeveer een half jaar oud is) zich kunnen ontwikkelen tot "probleemwolven".
Het is zeer waarschijnlijk dat deze wolf "Bram" (GW2337m) is, die iets later de Hoge Veluwe verliet en in mei 2023 zijn nieuwe en eigen terrein vond in Den Treek bij Utrecht.
De domheid van deze dieren- en natuurfotografen is nauwelijks in woorden te beschrijven, de wolf in deze video is duidelijk gewend om dicht bij mensen te blijven omdat hij leerde dat daar voedsel is.
Al in november 2022 waarschuwde onder meer Jos de Bruin in een interview (zie foto), maar niemand geloofde hem.
Met dank aan Jos de Bruin van Wolves Unlimited voor de eerste video in deze post.
Kaja schreef:Alhoewel ik het ermee eens ben dat er ingegrepen moet worden, snap ik echt niet dat je nu nog het desbetreffende bos in gaat met (kleine) kinderen. We kunnen allemaal lang en breed praten, maar dat begrijp ik echt niet. Net zo min, dat je daar nog met een (aangelijnde) hond loopt…