Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:35

pmarena schreef:
mysa schreef:
Eens. Hier zo'n familiebedrijfje dat zich net kan onderhouden. En waar zoon graag mee verder wil. Van nul opgebouwd tot een redelijk goed lopend piepklein bedrijfje. Deze kleine bedrijfjes hebben een probleem. De grotere bedrijven kunnen het gemakkelijk betalen.

Citaat:
Ik vind het vooral heel zwaar wegen dat zo'n bedrijfje alleen maar waarde heeft omdat een persoon daar zijn ziel, zaligheid en spaargeld in heeft gestoken in plaats van dat te verkwanselen aan leuke vakanties, kleren, een dure hobby of luieren of weet ik wat. Als Pietje besluit zoveel van zichzelf te investeren om iets op te bouwen voor zijn kinderen, dan moet hij dat ook door kunnen geven :j

Maatschap...?

Loretta

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:41

Wat was er voor al die familiebedrijven nu zo geweldig aan de afgelopen 13 jaar VVD beleid vraag ik me af.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:10

Celiien schreef:
En mag ik dan de mening hebben dat als je hard werkt, je ook beloond mag worden? Want dat zie ik nergens terug in deze plannen. En dan heb ik het niet over degene die 100 panden in bezit hebben die tegen onredelijke prijzen worden verhuurd. Maar wel over zij die zich een slag in de rondte werken om een goed inkomen te krijgen. Die geen toeslagje hier, toeslagje daar krijgen als de gasprijzen weer eens absurd hoog worden. En dat is een fout in het systeem: het moet niet zo kunnen zijn dat werken minder loont.

Hier wil ik even op inhaken. Hard werken staat niet gelijk aan rijk beloond worden. Ook mensen die heel hard werken hebben afentoe een toeslagje nodig om rond te komen, omdat dingen gewoon heel erg duur zijn geworden. Daarnaast wordt werk met maatschappelijke impact (in onderwijs en zorg bijvoorbeeld) - uitvoerend - helemaal niet zo goed beloond in verhouding tot het bedrijfsleven. Ik ben ZZP'er, de tarieven in mijn branche (IT) liggen beduidend hoger dan de tarieven in bijvoorbeeld het onderwijs of in de zorg. Terwijl de mensen in de klas of aan de bedden écht niet minder hard werken dan ik en werk doen met meer maatschappelijke waarde. Het is een misvatting dat werken altijd loont. Denk ook aan de MKB'er of de boer die hard werken voor weinig.

pmarena schreef:
Nee het is ook niet eerlijk als de Jantjes hele vakanties met hun reet in het zwembad lagen ergens in een vreetschuur in het buitenland, en daar hun tijd en geld in gestopt hebben terwijl de Pietjes behalve een weekje op de camping altijd druk bezig waren om iets op te bouwen en dáár hun tijd en geld in hebben gestopt....

Ik snap je, het schuurt ergens dat mensen die domme keuzes maken gecompenseerd worden. Maar tegenover de mensen die hun geld in de kliko gooien voor vakanties en vreetschuren zijn ook gewoon de hard werkende mensen die het niet redden met hun loon (en dus ook niet op vakantie gaan). De kinderen van de mensen die iets hebben opgebouwd krijgen alsnog een betere springplank kinderen van de mensen die vakantieschulden erven. Er zullen altijd mensen zijn die niet goed met geld omgaan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:34

Sheran schreef:
Sabri schreef:
Ik begrijp niet dat sommige hier vooral hun eigen portemonnee het allerbelangrijkste vinden. En hele rekensommen maken.
Wat heb je eraan als je ziek wordt, als de natuur naar de vernieling gaat, de samenleving steeds meer polariseert want verschil arm en rijk worden steeds groter, en het niet meer leuk is in Nederland door de ene naar de andere schandaal. Kindjes die niet te eten hebben, voedselbanken want honger, mensen die verkleumen en met pijn in de mond geen geld hebben naar de tandarts te gaan. En dan zitten mensen zich druk te maken of ze nog wel meer belasting over dat dure huis van een miljoen moeten betalen. Hallooo! Ehhh ja misschien eerlijk 'verdiend' maar iemand die wat meer pech heeft, dat is dan maar eigen schuld ofzo?
Ik zou ook in mijn eigen portemonnee en wat ik straks van ouders kan erven als uitgangspunt kunnen nemen. Maar laat ik dat nou eens behoorlijk egoïstisch vinden! En ook denk ik dat je aan anderen die het minder hebben moet denken. Niet alleen aan jezelf. Of vvd omdat dit voor jezelf financiëel voordelig is, ieder zijn keus maar ik zou me er niet goed bij voelen zelf.

Ik vind het mooi dat je zo denkt. Ik heb ook vrienden met een koophuis die iets gaan stemmen wat niet gunstig voor henzelf is, maar wat ze wel het beste vinden voor de maatschappij. Bij mij komt het nog steeds redelijk overeen, wat het beste voor mij is en wat ik het beste vind voor de maatschappij, maar ik hoop altijd het laatste te kiezen.

Verder vind ik het ook lastig om te begrijpen dat mensen blijven hangen in (in mijn ogen) kleine details, terwijl we met een enorme klimaatcrisis te maken hebben. Dat heeft het allergrootste gevolg van allemaal, en je kunt wel allemaal dingen beter willen, maar als het op deze manier helpen we de wereld gewoon de vernieling in. En ik vind het lastig dat het lijkt alsof mensen dan niet uit hun eigen bubbel willen stappen en de stap willen zetten naar een leefbare situatie. Het is je PLANEET!

Ga jij toch lekker in de kou
En in donker zitten. Met een wortel
En kleding waar gaten in zitten.
Niemand houd je beet.
Hou toch eens op met die klimaat toestand zo op te dringen.

Het Klimaat model is een verdien model, niks meer of minder.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:49

Ah.

Misschien goed om dat in een ander topic te bespreken. Daarnaast wel fijn elkaars politieke keuze en prioriteiten beetje respectvol te bejegenen of in ieder geval wat argumenten te geven O:)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:14

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:26

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:28

Loretta schreef:
De laatste slotpeiling van IO.
PVV aan kop, op de hielen gezeten door GL/PVDA en GL

https://www.ioresearch.nl/actueel/io-sl ... ke-hoogte/

Loretta, ik geloof er helemaal niets van. Het zal wel net zo gaan als altijd, zodra mensen in het stemhokje zijn, dat gaat dat rode potlood echt niet massaal naar GL/PvdA.
Ik hou nog steeds mijn hart vast. Het wordt een uiterst knetterrechts kabinet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:29

Pfoe, dat wordt spannend morgen. Dat PVV nog eens zo groot zou worden. En wat Pien zegt. Migratie lijkt het grootste speerpunt te zijn deze verkiezingen, en dat stemt mij erg verdrietig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:34

Ook klimaatontkenning, zoals Olejon hier boven zegt met dat klimaatopwarming een verdienmodel is.
Mensen zitten of in de klimaat problemen ontkenning (vooral FvD maar ook veel PVV -ers kiezers) of denken "ik geloof het wel, of doen zelf privé wel veel maar stemmen toch een partij die nog steeds fossiele brandstoffen bedrijven faciliteert middels allerlei subsidies en dan heb ik het over de VVD.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:41

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:

Loretta, ik geloof er helemaal niets van. Het zal wel net zo gaan als altijd, zodra mensen in het stemhokje zijn, dat gaat dat rode potlood echt niet massaal naar GL/PvdA.
Ik hou nog steeds mijn hart vast. Het wordt een uiterst knetterrechts kabinet.

Ik ben er eigenlijk ook wel bang voor dat we weer de VVD als grootste krijgen en dan in het ergste geval met de PVV als mee stem partij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:58

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:34

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:35

nps schreef:
Pfoe, dat wordt spannend morgen. Dat PVV nog eens zo groot zou worden. En wat Pien zegt. Migratie lijkt het grootste speerpunt te zijn deze verkiezingen, en dat stemt mij erg verdrietig.

Mij juist positief, Nederland heeft genoeg vluchtelingen op gevangen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:48

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:50

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:53

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2142716 ... -peilingen
Opmars PVV zet door in laatste peilingen
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Aangepast: 2 min geleden55 min geledenin BINNENLAND

DEN HAAG - De strijd aan de top is volgens de peilingbureaus ongemeen spannend. In de slotpeilingen van Ipsos, I&O Research en Maurice de Hond is de PVV van Geert Wilders bezig met een gestage opmars. In een week tijd heeft de PVV er in de peiling van Ipsos/EenVandaag tien zetels bijgekregen: daarmee zou de partij de tweede van het land worden (27 zetels). Ipsos peilt de VVD op 29 zetels en PvdA/GL op 24 zetels.

Geert Wilders (PVV) bij het EenVandaag-verkiezingsdebat 'De Toekomst van Nederland' in Ahoy Rotterdam
© ANP
Geert Wilders (PVV) bij het EenVandaag-verkiezingsdebat 'De Toekomst van Nederland' in Ahoy Rotterdam

Ook bij I&O Research is het succes van Wilders terug te zien. Dat onderzoeksbureau peilt de PVV op 28 zetels: een groei van twee ten opzichte van maandag. I&O schat zowel de VVD als PvdA/GL op 27 zetels, waarmee de drie partijen volgens het onderzoeksbureau op gelijke hoogte staan. Ook Maurice de Hond schat de PVV in als grootste partij van het land, met 29 zetels. De Hond verwacht dat PvdA/GL met 28 zetels de tweede partij wordt, op de voet gevolgd door de VVD (26 zetels).

NSC van Pieter Omtzigt blijft bij I&O steken op 21 zetels. Volgens I&O kunnen de zetelaantallen bij deze vier partijen nog drie hoger óf drie lager uitpakken. Ook De Hond hanteert ruimte marges: volgens hem krijgt de PVV tussen de 26 en 34 zetels, PvdA/GL tussen de 25 en 31 zetels en de VVD tussen 23 en 29 zetels. Daarmee is sprake van een driestrijd om wie de grootste wordt.

Zowel I&O als Ipsos verwachten dat D66 de vijfde partij van het land wordt, met 9 tot 11 zetels. D66-lijsttrekker Rob Jetten lijkt het de laatste dagen goed te doen, zijn partij stijgt licht. Verder valt bij beide onderzoeksbureaus het verlies op van BBB: de partij van Caroline van der Plas is bij Ipsos in een week tijd teruggevallen van 9 naar 6 zetels.

het gevecht om het torentje!!, iets te gretig geweest!!! bizar, donderdag zal veel duidelijk maken, hoe lang b.v. de formatie gaat duren
Laatst bijgewerkt door mce op 21-11-23 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:56

OleJon schreef:
Loretta schreef:

Mooi zo, laat duidelijk zien, dat veel mensen vinden dat er genoeg vluchtelingen zijn

Moet je eens opletten hoe veel extra vluchtelingen er komen als meer en meer delen van de aarde onbewoonbaar worden. Door hitte. Droogte. Natte voeten. Steeds extremere weersomstandigheden.

Waar denk je dat die mensen naartoe gaan....?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:02

Moet je eens opletten hoe veel extra vluchtelingen er komen als meer en meer delen van de aarde onbewoonbaar worden. Door hitte. Droogte. Natte voeten. Steeds extremere weersomstandigheden.

Waar denk je dat die mensen naartoe gaan....?[/quotepmarena]

zolang het sociale stelsen hier zo rooskleuring blijft, jazeker blijven ze komen alle excusses zijn inmiddels bekent,
de mensenhandel stopt niet is al zo vaak gezegt door de mensenhandelaren voor hun ook big bussiness

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:02

mce schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2142716 ... -peilingen
Opmars PVV zet door in laatste peilingen
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE

Aangepast: 2 min geleden55 min geledenin BINNENLAND

DEN HAAG - De strijd aan de top is volgens de peilingbureaus ongemeen spannend. In de slotpeilingen van Ipsos, I&O Research en Maurice de Hond is de PVV van Geert Wilders bezig met een gestage opmars. In een week tijd heeft de PVV er in de peiling van Ipsos/EenVandaag tien zetels bijgekregen: daarmee zou de partij de tweede van het land worden (27 zetels). Ipsos peilt de VVD op 29 zetels en PvdA/GL op 24 zetels.

© ANP

Ook bij I&O Research is het succes van Wilders terug te zien. Dat onderzoeksbureau peilt de PVV op 28 zetels: een groei van twee ten opzichte van maandag. I&O schat zowel de VVD als PvdA/GL op 27 zetels, waarmee de drie partijen volgens het onderzoeksbureau op gelijke hoogte staan. Ook Maurice de Hond schat de PVV in als grootste partij van het land, met 29 zetels. De Hond verwacht dat PvdA/GL met 28 zetels de tweede partij wordt, op de voet gevolgd door de VVD (26 zetels).

NSC van Pieter Omtzigt blijft bij I&O steken op 21 zetels. Volgens I&O kunnen de zetelaantallen bij deze vier partijen nog drie hoger óf drie lager uitpakken. Ook De Hond hanteert ruimte marges: volgens hem krijgt de PVV tussen de 26 en 34 zetels, PvdA/GL tussen de 25 en 31 zetels en de VVD tussen 23 en 29 zetels. Daarmee is sprake van een driestrijd om wie de grootste wordt.

Zowel I&O als Ipsos verwachten dat D66 de vijfde partij van het land wordt, met 9 tot 11 zetels. D66-lijsttrekker Rob Jetten lijkt het de laatste dagen goed te doen, zijn partij stijgt licht. Verder valt bij beide onderzoeksbureaus het verlies op van BBB: de partij van Caroline van der Plas is bij Ipsos in een week tijd teruggevallen van 9 naar 6 zetels.

het gevecht om het torentje!!, iets te gretig geweest!!! bizar, donderdag zal veel duidelijk maken, hoe lang b.v. de formatie gaat duren

De kans is heel groot dat Nederland morgen voor een knetterrechts kabinet kiest.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:05

Maar klimaat is voor de toekomst van de jongeren toch belangrijk.. die zullen dan toch massaal GL gaan stemmen hoop ik?

Of zijn die met te weinig ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:07

Cer schreef:
Maar klimaat is voor de toekomst van de jongeren toch belangrijk.. die zullen dan toch massaal GL gaan stemmen hoop ik?

Het is er op of er onder. Deze verkiezingen zijn echt de meest spannende sinds lange tijd.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:10

OleJon schreef:
nps schreef:

Mij juist positief, Nederland heeft genoeg vluchtelingen op gevangen.

Werkelijk waar, hoe dan? Als je bekijkt dat maar 28.000 van de 400.000 migranten van afgelopen jaar vluchtelingen zijn (weliswaar enkel de niet-Europese, maar dat is waar imo iedereen over valt). Deze mensen vluchten van gebieden met oorlog, terreur, pijn en verdriet.

En over de 42.000 internationale studenten die afgelopen jaar naar Nederland zijn gekomen en vervolgens weer huiswaarts gaan zonder directe waarde toe te voegen aan de Nederlandse maatschappij hoor je niemand. Of de arbeidsmigranten, die ons vuile werk op komen knappen, maar ook met zijn allen ‘onze’ huizen bezetten. Werk wat óók door vluchtelingen gedaan zou kunnen worden, die staan te springen om een baan, of onderdak.

Bah, ik wens niemand zoiets verschrikkelijks toe als wat vluchtelingen mee moeten maken (ontheemd, het verliezen van dierbaren, een mega risico volle overtocht). Hoe schrijnend gevallen in Nederland ook zijn, dat ontken ik ook zeker niet, wij hoeven in 99,999% niet dag in dag uit te vrezen voor een kogel door ons kop of dat we halsoverkop ons huis uit moeten vluchten.

Een beetje mensenlijkheid mis ik soms wel, en dat stemt mij dan weer verdrietig.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:11

Cer schreef:

Ik kan me voorstellen dat Timmermans niet de meest aansprekende politicus is voor jongeren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:14

OleJon schreef:
Loretta schreef:

Mooi zo, laat duidelijk zien, dat veel mensen vinden dat er genoeg vluchtelingen zijn

Eens. En dat probleem wordt alleen maar groter en gaat Wilders ook niet oplossen. Daarvoor is het te complex.
Wilders zal polariseren, tegenstellingen vergroten, en voor de bühne politiek gaan bedrijven.
Let maar op mijn woorden.

Er komen in de toekomst ook nog klimaat vluchtelingen bij. Australië heeft al eilandbewoners voor hun kust asiel aangeboden. Dit daar het eiland in de zee aan het verdwijnen is.