Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:27

IMANDRA schreef:
Ah ja, heel nuchter en zonder bias geschreven :j

Citaat:
De havermelkelite heeft de paardensector ontdekt. Mensen die denken dat dierenleed begint bij een bit en eindigt bij een stal. Vanuit hun loft met een doorgefokte obese designerhond en havercappu bemoeien ze zich luidruchtig met paardenwelzijn — terwijl ze nog geen ruin van een hengst kunnen onderscheiden.

Ik vind het een ongenuanceerd pleidooi voor (ver) rechts en conservatief stemmen.

Ik vind het vooral heel grappig, want in 2005 is er al onderzocht wie het paardenmens 2020 zouden worden, en dat was toch echt die hoogopgeleide vrouw uit de randstad. KWPN heeft dat onderzoek gedaan en zijn toen ook qua marketing die groep gaan verleiden.

En volgens mij is dat toch echt de havermelk elite :+

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:31

Gnome schreef:
In mijn omgeving/vrienden/familie ken ik alleen maar mensen die helaas echt last hebben en daardoor op zulke partijen stemmen dus ik denk dat het probleem groter is dan jij denkt. We wonen ook nog verspreid in het land dus het is niet regio gebonden.

.

Maar omschrijf die last dan eens? Want ik ken mensen hier in het dorp die ergeren zich al als iemand met een hoofddoek op straat loopt. Of uberhaupt dat iemand moslim is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 12:58

Benzz schreef:
Gnome schreef:
In mijn omgeving/vrienden/familie ken ik alleen maar mensen die helaas echt last hebben en daardoor op zulke partijen stemmen dus ik denk dat het probleem groter is dan jij denkt. We wonen ook nog verspreid in het land dus het is niet regio gebonden.

.

Maar omschrijf die last dan eens? Want ik ken mensen hier in het dorp die ergeren zich al als iemand met een hoofddoek op straat loopt. Of uberhaupt dat iemand moslim is.

Herkenbaar, die zien en horen alleen negatieve berichten met moslims of allochtonen.

Ik heb veel collega's met een migratie-achtergrond. Sommigen zijn leuk, sommigen minder. Gewoon hetzelfde als met Nederlandse collega's.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:31

MarlindeRooz schreef:
journee schreef:

Els rechts? Of de hooligans die de demonstratie gebruikenten als excuus om rel te schoppen?

Ze heeft zelf die Hooligans vooraf netjes welkom geheten. Dus ze wist dat dit ging gebeuren. Hooligans uitnodigen op een demonstratie en dan verwachten dat ze gezellig met hun pinkje omhoog een theekransje gaan houden is bijzonder naïef.

Naïef zeker, maar of ze helderziend is betwijfel ik ten zeerste :D . En als we mensen schuldig moeten gaan bevinden door associatie, kunnen we de ouders van de zich misdragende marrokaanse jeugd ook wel veroordelen, want we moeten iedereen tenslotte wel gelijk behandelen. ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:48

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 13:52

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dat klopt dat Joden altijd vervolgd worden. Echter was Nederland ook niet heilig in die tijd en ervoor. Joden waren hier ook niet veilig. En nederland heeft zich verzet maar vanuit Nederland zijn ook de meeste joden gedeporteerd… Vaak ook met behulp van Nederlandse mensen / overheden. Vergeet de NSB vooral niet. Dat waren niet maar een paar extreme gekkies. Dat waren heel veel “normale” mensen. Met normale banen.

Anti-semitisme was in West-Europa “normaal”. Vandaar dat Hitler ook niet al te veel weerstand kreeg in zijn uitroei-plannen. Hij heeft het niet bedacht het was allang een probleem.

Het is misschien goed om voorzichtig te zijn met uitspraken die zo ernstig zijn en om het dan zo algemeen te houden. Je kan niet in 7 zinnen de geschiedenis van ons land voor en tijdens de 2e wereldoorlog en holocaust samen vatten en zeker niet op deze manier. Je beseft het hopelijk niet, maar je trekt extreme daden en extreem gedachtengoed hiermee naar het acceptabele midden en dat is kwalijk. Antisemitisme bestaat, maar dat maakt het nog niet "normaal". Er is echt niks positiefs aan antisemitisme, of welke vorm van volken- of rassenhaat dan ook.

Elisa heeft meer dan gelijk over polarisering hier op bokt.

Mee eens.

@marlinderooz, je hebt bijvoorbeeld gelijk dat vanuit Nederland de meeste Joden zijn gedeporteerd, maar weet je ook hoe dat zo kwam? In de ons omringende landen hebben mensen namelijk vrijwillig meegewerkt met Duitsers bij de deportatie van Joden, waardoor landen zelf een vinger in de pap hielden en minder fanatiek waren in hun vervolging dan de Duitsers zelf. In Nederland was er zoveel protest geweest dat de vervolging van de joden hier door het Duitse gezag zelf werd uitgevoerd. Dat zijn in mijn optiek best belangrijke details om te weten, voordat je bepaalde conclusies trekt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:01

Dat is historisch niet correct. En veel te kort door de bocht. En ik normaliseer antisemitisme niet dat maken jullie er van. Ik herinner jullie er alleen aan dat antisemitisme in West-Europa geen idee van Hitler was maar dat was al een bestaand probleem was. Daardoor kreeg Hitler zo makkelijk voet aan de grond.

Daarbij deed Nederland voor de oorlog erg lastig over het opvangen van Joodse vluchtelingen… Dus ook Nederland was niet heilig.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:20

MarlindeRooz schreef:
Dat is historisch niet correct. En veel te kort door de bocht. En ik normaliseer antisemitisme niet dat maken jullie er van. Ik herinner jullie er alleen aan dat antisemitisme in West-Europa geen idee van Hitler was maar dat was al een bestaand probleem was. Daardoor kreeg Hitler zo makkelijk voet aan de grond.

Daarbij deed Nederland voor de oorlog erg lastig over het opvangen van Joodse vluchtelingen… Dus ook Nederland was niet heilig.

Je doet het gewoon weer, maar kennelijk besef je het zelf niet.

Kimmie25501

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:28

Ik dacht juist dat er in Nederland zoveel Joden zijn afgevoerd vanwege de enorme bureaucratie. Ambtenaren hebben enorm veel adressen en gegevens bijgehouden en gedeeld. Ik heb dat toen gekeerd uit de serie over de geschiedenis van Nederland, vond ik sowieso een enorm interessante serie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:38

Kimmie25501 schreef:
Ik dacht juist dat er in Nederland zoveel Joden zijn afgevoerd vanwege de enorme bureaucratie. Ambtenaren hebben enorm veel adressen en gegevens bijgehouden en gedeeld. Ik heb dat toen gekeerd uit de serie over de geschiedenis van Nederland, vond ik sowieso een enorm interessante serie.

Klopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 14:42

Kimmie25501 schreef:

Klopt; plus dat men (ook de joodse gemeenschap in Nederland) hoopte dat het door mee te werken allemaal met een sisser zou aflopen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 15:42

Kimmie25501 schreef:

Dat is waar, maar het is ook waar dat er in maart '43 een aanslag is geweest op het bevolkingsregister waardoor er brand ontstond en er gegevens verloren zijn gegaan. De aanslag was minder effectief dan men had gehoopt en de schade bleef (helaas) beperkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:10

De joden waren de grootste groep maar niet de enigen.
Naast Joden en Roma/Sinti vermoordden de nazi's ook andere groepen mensen, waaronder gehandicapten, politieke tegenstanders, homoseksuelen, jehova's getuigen, en Sovjet-krijgsgevangenen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:20

MarlindeRooz schreef:

Tja, ik gaf de korte samenvatting. :) Maar voor wie het interesseert hier het uitgebreide verhaal van de annefrank stichting:

https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/verdieping/nederland-het-hoogste-aantal-joodse-slachtoffers-west-europa/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:02

Kimmie25501 schreef:

En ook omdat Nederland rechtstreeks onder Berlijn viel voor wat betreft de uitroeiing.

Judenreferat IV B4 viel rechtstreeks onder het Reichssicherheitsamt in Berlijn. De organisatie van Himmler.

Andere bezette landen, vielen grotendeels onder een militaire bezettingsmacht en die liepen vaak wat minder hard als het om de joden ging.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:53

Huh dit snap ik niet helemaal. Zou je dit verder uit kunnen leggen?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:56

Kimmie25501 schreef:
Huh dit snap ik niet helemaal. Zou je dit verder uit kunnen leggen?

In het linkje van de annefrank stichting wat ik hierboven heb gedeeld wordt het ook wel aardig uitgelegd. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 20:48

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:07

Elisa2 schreef:
Wie verlegd dan de aandacht naar links? Want ik zie dat juist steeds andersom gebeuren in dit topic.

Het is natuurlijk een truc van radicaal rechts om van alles af te schuiven op de linkse partijen. " Linkse hobby", links wil de grenzen open zetten, van inks mogen we niets meer ivm het milieu etc

Ik lees op meer rechtse socialmedia ook continu: links heeft alles kapot gemaakt.
Wat knap is omdat we al heel erg lang geen links kabinet hebben gehad.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:08

Elisa2 schreef:
Overigens persoonlijk heb ik een hekel aan al het extreminisme..heb altijd het gevoel dat dit soort mensen emotioneel niet helemaal in balans zijn. Welke kant het dan ook op is..

Extremisme is "te" en te is nooit goed behalve tevreden. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:22

anjali schreef:
Wel iets van iemand die dacht dat SGP hetzelfde is als SP ! Blijkbaar zijn veel mensen helemaal niet met politiek bezig, wat je niet zou denken als je de media bekijkt.

_O-

Het scheelt maar 1 letter!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:25

fransje23 schreef:
anjali schreef:
Wel iets van iemand die dacht dat SGP hetzelfde is als SP ! Blijkbaar zijn veel mensen helemaal niet met politiek bezig, wat je niet zou denken als je de media bekijkt.

_O-

Het scheelt maar 1 letter!

BBBijna hetzelfde!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:40

Wat betreft polarisatie in dit topic.
Eigenlijk valt het mij mee, we hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn? Het is een discussie en over het algemeen gaat het best respectvol.
Althans zo ervaar ik het :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:21

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
Wie verlegd dan de aandacht naar links? Want ik zie dat juist steeds andersom gebeuren in dit topic.

Het is natuurlijk een truc van radicaal rechts om van alles af te schuiven op de linkse partijen. " Linkse hobby", links wil de grenzen open zetten, van inks mogen we niets meer ivm het milieu etc

Ik lees op meer rechtse socialmedia ook continu: links heeft alles kapot gemaakt.
Wat knap is omdat we al heel erg lang geen links kabinet hebben gehad.

Zoals het dezelfde truc is van links om continu alles op rechts af te schuiven?

Want ik zie dit continu aan beide kanten en het draagt bij aan de polarisatie waar ik het eerder over had.

En nu gaat het redelijk respectvol hier ja, maar het kan nog wel beter en het is ook weleens zo erg geweest dat iedereen die iets anders dacht dan het vaste clubje flink belaagd werd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:22

Iets afschuiven naar een partij die daadwerkelijk al heel lang aan de macht is dat schuift wel makkelijker dan naar een partij die al jaren niet geregeerd heeft. :+