Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:35

Kaja schreef:
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er ingegrepen moet worden, snap ik echt niet dat je nu nog het desbetreffende bos in gaat met (kleine) kinderen. We kunnen allemaal lang en breed praten, maar dat begrijp ik echt niet. Net zo min, dat je daar nog met een (aangelijnde) hond loopt…

Ze waren bewust niet naar Den Treek gegaan. Op basis van de informatie die ze bereikt heeft gingen ze dus een stukje verder naar een toeristische plek. Want ze waren zich er niet van bewust dat die wolven overal lopen en mensen niet uit de weg gaan. Ze geloofden de desinformatie van poffertjes zoals Leugenveld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Er zullen daar nu zeker minder bezoekers komen. Dus voor de lokale ondernemers is het net als vorig jaar weer een enorme strop.

Ik denk wel dat het daar nu aanzienlijk rustiger wordt.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Kaja schreef:
Alhoewel ik het ermee eens ben dat er ingegrepen moet worden, snap ik echt niet dat je nu nog het desbetreffende bos in gaat met (kleine) kinderen. We kunnen allemaal lang en breed praten, maar dat begrijp ik echt niet. Net zo min, dat je daar nog met een (aangelijnde) hond loopt…

Het is bij een speeltuin, dat tegen het bos aan ligt. Heel druk daar, snap wel dat je je daar nog veilig waant.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Sanet schreef:
Christiene schreef:
Wachten tot er wel een dood gaat, broertje van 3 stond er naast..
En dan pakt die wolf De 6 jarige .
Die is dus ook niet onder de jbdruk van wat groter

Levensgevaarlijk ik durf hier ook al niet echt neer het bos in. Hier lopen er soms wel 5 voor de camera's

Hier? Bij jouw camera?

In de buurt op wild camera ‘s van buren langs hun land. De roedel hier eet dan nog geen mensen zoals die in Utrecht .

Hond uitlaten zien ze wel eens een wolf of meerdere in de verte
Laatst bijgewerkt door Christiene op Gisteren, 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

Voor hoe dicht alles bij elkaar ligt,
Ik heb het even voor jullie op een kaart gezet.

1 = Hardloper gebeten
2 = Meisje met 'Bra(m)menschrammen'
3 = Poedel meegenomen
4 = Omvergelopen meisje
5 = Meegesleurd 6jarig kind

Meeste locaties op 100 meter nauwkeurig, alleen 2 is iets meer gok maar wél ongeveer daar.

Lichtblauw= gebied dat vorig jaar tijdelijk afgesloten was

Pijl= Austerlitz

In Austerlitz en directe omgeving wordt zéker 2x per week wolf gespot (door oa postbode, hondenuitlaters etc)
(Info uit dorp plus dorpsapps zélf ;) )

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op Gisteren, 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Pommier schreef:
Kaja schreef:

Het is bij een speeltuin, dat tegen het bos aan ligt. Heel druk daar, snap wel dat je je daar nog veilig waant.

Het is ook wel heel ver heen met deze wolf. Op klaarlichte dag op een drukke plaats gewoon een kind weg grissen.

Christiene

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

Dit is gewoon jagen, eten vangen.

En schuw… wie dat nog zegt gelooft toch niemand meer

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Kaja schreef:

Tsja,

Als je in Austerlitz woont heb je alvast weinig keus ;)

En pyramide van Austerlitz of Austerlitz zelf wordt eigenlijk nergens genoemd in de media.
Alleen het landgoed.

Zie kaartje hierboven.

Overigens, de 2 a 3 keer per week dat een wolf (meestal Bram, de mensen hier herkennen hem aan iets afwijkende vachttekening) gezien wordt,
is doorgaans iets Zuid/Zuidoost van Austerlitz,
Vooral ochtend en avondschemering.

Austerlitz ligt midden in het bos, en midden in Bram gebied.
Als je hier woont kun je niet anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Femke_Tweety schreef:

En pyramide van Austerlitz of Austerlitz zelf wordt eigenlijk nergens genoemd in de media.
Alleen het landgoed.

Ik vraag me wel af hoe de meeste mensen in Austerlitz er nu mee om gaan? En zeker na dit geval.
Het blijkt vandaag dat het daar in de omgeving nergens meer veillig is. Ook niet op drukke plaatsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:06

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

Alleen het landgoed.

Ik vraag me wel af hoe de meeste mensen in Austerlitz er nu mee om gaan? En zeker na dit geval.
Het blijkt vandaag dat het daar in de omgeving nergens meer veillig is. Ook niet op drukke plaatsen.

Je zult er maar wonen, wat een beperking, ik vind het heftig.

Femke_Tweety

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

Alleen het landgoed.

Heel wisselend.

Tussen laconiek en paniek en alles ertussenin.

Mensen die nagenoeg niet buiten durven, of alleen nog midden in de bebouwing.
Anderen doen door alsof er niets veranderd is sinds voor de wolven.

Loretta

Ik ben ook wel benieuwd hoe lang het nog duurt voordat Bram zijn kogel nu krijgt. Want dit is niet meer verantwoord.

Aan de andere kant lijkt men in Nederland ook wel bang om ook maar de kleinste kans te lopen de verkeerde af te schieten. Die andere wolf op de hoge Veluwe is ook nog steeds niet geschoten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:23

Ben ook wel benieuwd wie ze bellen voor het afschieten. Zullen ze iemand regelen die vaker wolven of grotere dieren heeft geschoten? Of een dierenarts die in de dierentuin werkt, met een euthanasol pijltje?
Denk dat je in Nederland niet een vergunning krijgt voor kogels zwaarder dan wat nodig is voor een zwijn (of zal die ook met een zwaar kaliber, gelijk aan de wolf, moeten?)

Ja beetje luguber misschien maar ik vraag me dit oprecht af :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:30

Zichtmelding Olst Ov
Citaat:
Olst Overijssel
30-07-2025
Vanavond

Zichtmelding

Mogelijk is er een wolf gezien in het bos bij Langedijk - Molenweg - Eikelhofweg. Ging richting Eikelhofweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CVUV9 ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:31

Loretta schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe lang het nog duurt voordat Bram zijn kogel nu krijgt. Want dit is niet meer verantwoord.

Aan de andere kant lijkt men in Nederland ook wel bang om ook maar de kleinste kans te lopen de verkeerde af te schieten. Die andere wolf op de hoge Veluwe is ook nog steeds niet geschoten.

Het schijnt vrij lastig te zijn, je mag alleen overdag schieten en je moet maar net op de goede plek zitten, die dieren hebben een groot territorium. Schijnt al met al nog best lastig te zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:33

Nyaleti schreef:
Ben ook wel benieuwd wie ze bellen voor het afschieten. Zullen ze iemand regelen die vaker wolven of grotere dieren heeft geschoten? Of een dierenarts die in de dierentuin werkt, met een euthanasol pijltje?
Denk dat je in Nederland niet een vergunning krijgt voor kogels zwaarder dan wat nodig is voor een zwijn (of zal die ook met een zwaar kaliber, gelijk aan de wolf, moeten?)

Ja beetje luguber misschien maar ik vraag me dit oprecht af :')

Ik hoop enkel dat ze de jager niet bekend maken. Met pijltje schieten geloof ik niet, moet je met pijl ook niet dichterbij staan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:49

Pijl kan ook vanaf een afstand. Hoever en wat het verschil is tov geweer weet ik niet. Wordt ook wel mee geschoten vanuit een helikopter (voor verdoving dan).

Ik zit wat te denken.. Bram is dan toch ook gewoon een domme wolf? Die had daar vorig jaar ook al z'n nest, is daar enorm verstoord door alle drukte met stress en aanvallen tot gevolg. Vervolgens zit hij daar dit jaar opnieuw.
Dat zegt toch ook gewoon heel veel hoe vol het is in dit land? Zowel met mensen als met wolven. Dat zij geen andere plek hebben gevonden om 'in rust' te werpen?
Of zijn die dieren zo enorm honk vast dat ze no matter what terug keren naar hun hol?
Is Den Treek op de verkeerde momenten afgesloten geweest misschien?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:51

Wintu schreef:
Kaja schreef:

Als we zo gaan denken, kan ik straks mn huis niet meer uit.

ik zit onder de meeleessteen, maar inderdaad dat zou betekenen dat ik ook opgehokt zit.
Heb te doen met de mensen daar. 'gelukkig' focussen ze hier zich vooralsnog niet op mensen.

Wintu schreef:
Loretta schreef:

Het schijnt vrij lastig te zijn, je mag alleen overdag schieten en je moet maar net op de goede plek zitten, die dieren hebben een groot territorium. Schijnt al met al nog best lastig te zijn.

Misschien een goede oefening in het oefenterrein.
ipv losse flodders nu eens oefening op scherp :o

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:55

Anne_GTI schreef:
Kaja schreef:

Ze waren bewust niet naar Den Treek gegaan. Op basis van de informatie die ze bereikt heeft gingen ze dus een stukje verder naar een toeristische plek. Want ze waren zich er niet van bewust dat die wolven overal lopen en mensen niet uit de weg gaan. Ze geloofden de desinformatie van poffertjes zoals Leugenveld.

Dat geloof ik ook, want er zijn vaker problemen geweest op drukke toeristische plekken. Dat biedt geen enkele bescherming.
Ik snap ook niet dat de gemeente dergelijke gebieden uit voorzorg niet sluit. Er zijn zoveel regeltjes waarin ze burgers betuttelen en hier staan ze bij en kijken ze naar…

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:00

Happinez schreef:
ik zit onder de meeleessteen, maar inderdaad dat zou betekenen dat ik ook opgehokt zit.
Heb te doen met de mensen daar. 'gelukkig' focussen ze hier zich vooralsnog niet op mensen.

Ik verwacht wel dat we hier meer roedels gaan krijgen en dan kan het wel eens snel escaleren. Dan zitten ze niet alleen meer met hun hol bij het onderduikershol, maar ook bij jou achter en ook hier. Ze lopen hier nu ook, maar als ze hier ook echt hun hol gaan vestigen, nou dan kan het huis te koop, want dan kan je niks meer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:01

Kaja schreef:
Anne_GTI schreef:

Dat geloof ik ook, want er zijn vaker problemen geweest op drukke toeristische plekken. Dat biedt geen enkele bescherming.
Ik snap ook niet dat de gemeente dergelijke gebieden uit voorzorg niet sluit. Er zijn zoveel regeltjes waarin ze burgers betuttelen en hier staan ze bij en kijken ze naar…
Omdat je dan straks half nederland dicht kan gooien. Verder zijn er ook mensen die daar hun brood verdienen. Het is toch van de zotte dat je drukke toeristische plekken, zoals speeltuinen moet gaan sluiten in het hoogseizoen, omgekeerde wereld.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:06

Wintu schreef:
Happinez schreef:

Ik verwacht wel dat we hier meer roedels gaan krijgen en dan kan het wel eens snel escaleren. Dan zitten ze niet alleen meer met hun hol bij het onderduikershol, maar ook bij jou achter en ook hier. Ze lopen hier nu ook, maar als ze hier ook echt hun hol gaan vestigen, nou dan kan het huis te koop, want dan kan je niks meer.

Klopt hoor , dat verwacht ik ook. Kwestie van tijd.. tikkende tijdbom.
Vandaar ook het 'vooralsnog'.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:17

De welpen zijn nu wat groter en gaan wat meer mee op pad. Wat het risicogebied ook wel weer wat groter maakt. De afstand landgoed den Treek naar de piramide is door het bos zo afgelegd. Maar dat is naar de andere dorpen ook zo. Moeten we allemaal maar binnen blijven nu? Huizen verkopen en in centrum Utrecht gaan wonen? Kan me ook heel goed voorstellen dat als je het hele wolven gebeuren ook niet zo goed volgt als wij hier en daarbij de regio niet kent je je veilig waant in een toeristische trekpleister als de piramide, wat zoals al eerder hier beschreven, niet eens diep in het bos ligt.

Wat mij vooral verontrust is de manier van aanvallen. Ik ben natuurlijk helemaal geen expert en heb nul ervaring met een wolf, maar het meeslepen van een hond (Veluwe) en nu dus kind is in mijn beleving niet verdedigen, maar een prooi pakken. Er is gewoon totaal geen angst voor de mensen! Logisch ook want mensen doen immers niets. En dit is dus op meerdere plekken in Nederland al aan de hand.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:26

Happinez schreef:
Klopt hoor , dat verwacht ik ook. Kwestie van tijd.. tikkende tijdbom.
Vandaar ook het 'vooralsnog'.

Hou jij er nu rekening mee in doen en laten?

Mijn paard staat in Wapserveen en die gaat in de nacht naar binnen, daar heb ik de minste zorgen over. Mijn euvel is voornamelijk op pad gaan met de honden. Mn dorp is compleet ingebouwd met mais en hennep en we grenzen aan het bos, waar de wolf met regelmaat rond loopt. Normaliter kan ik nog wel wat ver kijken, maar het zicht is nu compleet weg. Ik merk dat ik gespannen ben, ik ga maar met de aut o naar iets verderop, want daar heb ik zicht, maar ook dat is gewoon bos en wei.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 03:18

Citaat:
30 juli 2025/Veluwe/Gelderland
Een doodsbang paard, geen wolf te zien, wellicht wel voor het paard te ruiken
Het paard wil zo snel mogelijk weg.
Vertrouw altijd op het instinct van je dieren

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/1GjvrP ... tid=wwXIfr