Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:05

Ik lees stil mee hier, maar ik wil mij even invoegen in de discussie over de plannen van GL-PVDA:

Zoals Koeke al zegt, ze gaan niet alleen rommelen aan het schijvenstelsel:
- arbeidskorting steiler omlaag (minder belastingvoordeel onder aan de streep)
- hypotheekrente aftrek eruit (minder belastingvoordeel onder aan de streep)

Wat willen ze nog meer:
- het minimumloon omhoog -> hogere lasten bedrijven -> meer betalen aan de kassa
- Minimumloon omhoog = hogere uitkeringen/aow/bijstand - > arbeidsimpuls verminderd
- geen MKB-winstvrijstelling meer: lastenverzwaring bedrijven -> meer betalen aan de kassa
- Bijna alle aftrekposten die mkb/zzp heeft worden eruit gewieberd: Lastenverzwaring bedrijven -> meer betalen aan de kassa
- Verhoging arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP -> Lastenverzwaring ZZP -> meer betalen bij inhuur.

Al met al, naast het plan van een 6(!) schijvenstelsel (we komen net uit een drie-schijvenstelsel, want dat maakte het allemaal makkelijker..), komen er dus nog heel wat kosten boven op..

Heerlijk promoten met wij gaan de inkomens verhogen door de belastingen omlaag te gooien! Ja, voor wie precies? Want degene die er qua minimumloon, uitkering en/of bijstand het meest op vooruit gaan, gaan aan de kassa evengoed meer betalen..

Edit: Bronnen zijn de website van pvda/gl en https://fnvzzp.nl/nieuwsbericht/2023/11 ... or-onder-1 .

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:10

Cer schreef:
je kan, als iemand die niet in de materie zit, toch niks zinnigs over zeggen?
hoe moet iemand daar nou iets van vinden? Ik kan er niet veel mee hoor, met al die bedragen :')

En de belasting op spaargeld, staat daar nog wat over?
Helemaal mee eens hoor, hartstikke gecompliceerd dat hele belastingstelsel.

Over spaargeld:

Verhogen tarief box 3 naar 49% (GL-PvdA_238)
GroenLinks-PvdA verhoogt het tarief in box 3 naar 49%. Dit is een lastenverzwaring voor
gezinnen van 2,9 mld euro.
Belasten werkelijk rendement box 3 o.b.v. vermogensaanwas (GL-PvdA_235)
GroenLinks-PvdA voert ter vervanging van het huidige box 3-stelsel een heffing op werkelijk
rendement in, met een tarief van 49% (zie GL-PvdA_238) en een heffingsvrij inkomen van
1000 euro. Dit is een lastenverzwaring voor gezinnen van 2,1 mld euro.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:19

Helder Celiien, thanks :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:53

Janneke2 schreef:
Nee.
Het is onvolledig, en zo opgeschreven dat een halve waarheid een hele leugen wordt.

Vertel mij dan eens waar ik een leugen verkondig? Waar staat in het verkiezingsprogramma van pvda groenlinks dat een woning daar buiten valt? Want je roept alleen dat ik lieg... Wellicht lees ik er overheen maar dan hoor ik het graag:

https://groenlinkspvda.nl/wat-doen-we-m ... %20bestaan.

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:02

pmarena schreef:
pien_2010 schreef:
De veranderingen, als ze er ooit al komen, zullen jaren op zich laten wachten want de belasting dienst kan zoiets op kort termijn veranderen glad niet aan.

Mijn irritatie bij de post van Robert is, dat hij in mijn beleving binnen komt rennen, paniek zaait, over een onderwerp dat uitgebreid in goede vriendelijke sfeer is besproken een aantal bladzijde hervoor. Waarvan het nu lijkt alsof dat helemaal niet gebeurd is.
Ik heb dan ook besloten dat ik daar niet meer op in ga, want ik vind het mensen onnodig bang maken en anderen die al flink inhoudelijk geleverd hebben hier, zoals ik, weer aan het werk zetten. Vandaag is mijn tijd daarvoor voor dat herhalende onderwerp, te kostbaar want heb veel andere dingen te doen.

Opvallend is dat we het weer over ons geld hebben, en de schrikbarende klimaat cijfers door de VN gisteren naar buiten gebracht en door mij hier gisteren gepost, niet de moeite waard vinden om tot ons te nemen.
Als het zo door gaat lieve mensen hoeft niemand zich over zoveel jaar niet meer druk te maken over meer belasting betalen want dan hebben de klimaat stormen, de enorme regens, het stijgen van de zee , al onze aandacht nodig. En kost dat ook individueel de mensen zeer veel geld.

De transitie nodig, is een goed verdienmodel.

Pien, dat het niet constant over het klimaat gaat, zegt niets over hoe belangrijk mensen dat vinden :)
Voor mij is het klimaat het belangrijkst, maar ik wil óók niet dat zo'n moedertje met een probleem komt te zitten dat ze haar met bloed, zweet en tranen mooi gemaakte woning misschien niet zou kunnen houden als haar man omvalt.... of dat een familiebedrijf niet over kan gaan op de volgende generatie omdat de belastingdruk te hoog is.

Als ik kan kiezen tussen partij A, B en C die het klimaat heel hoog op de prioriteitenlijst hebben staan.
Dan kies ik natuurlijk liefst voor de partij die daarnaast óók veel oog heeft voor andere punten die ik belangrijk vind :)

Jij hebt toch ook diverse andere punten die je óók belangrijk vindt :)

Ik ben erg geschrokken dat er nu toch weer gezegd wordt dat we naar die 3 graden gaan, was net zo blij dat het eerst leek alsof we er al een half graadje vanaf hadden gesnoept -O- Dat dat klimaat volle bak aangepakt moet worden is voor mij prioriteit 1 & 2 :j

Maar op plek 3, 4 en 5 staan dan andere dingen waar je ook even naar wilt kijken welke partij dan al met al de beste optie is om met die punten aan de slag te gaan :) En daar praten we dan ook over, is logisch lijkt me :)

Het vetgedrukte haal ik eruit. Je vraagt

Citaat:
Jij hebt toch ook diverse andere punten die je óók belangrijk vindt :)

Antwoord, nee eigenlijk niet! Als de VVD de enige partij was of de BBB die dit probleem van de klimaatverandering zo hoog in het vaandel zou hebben, dan zou ik op die partijen mijn hele leven gestemd hebben ook al ben ik het met andere punten totaal niet eens.
Zonder bangmakerij, weet ik gewoon al heel lang, en de tekenen zijn aan de horizon, dat er zeer moeilijke tijden aankomen voor iedereen.
Dus als de VVD zo met het klimaat bezig zou zijn als nu GL/PvdA dan zou ik op ze stemmen in de wetenschap dat dit probleem ons allen , zonder enige uitzondering zo vreselijk gaat raken, en dan met name de laagste inkomen zoals altijd het hardste daar zij geen vet op de botten hebben, dan zou ik toch op die partij stemmen en de linkse partijen laten liggen ook al zouden die voor mijn eigen portemonnee beter zijn en de VVD slechter.

Dus ja ik heb andere punten die ik belangrijk vind, maar die hele transitie waar we echt in moeten met zijn allen, die vind ik veel belangrijker want als we dat niet doen dan is deze hele discussie over familiebedrijven en zwaarder belast worden ook een broodje aap verhaal daar iedereen geruïneerd wordt.

Wat het belastingverhaal betreft waar iedereen hier zich vreselijk over loopt op te fokken., het volgende:
ik woon in Frankrijk. Ik betaal belasting in Frankrijk. Grappend zeggen de buitenlanders hier, als je van Frankrijk houdt dan hou je van belasting betalen. Zo gaat het hier. }>
Nederland is een enorm belastingparadijs vergeleken met Frankrijk. We betalen flinke bedragen voor onze grond waarop ons koophuis staat, voor de vuilnisophaal dienst, voor het kijken naar TV en luisteren radio en er is vast nog veel meer dat ik even vergeten ben. Daar is dat hele WOZ bedrag en andere belastingen in Nederland heilig bij.
Dus zelfs met de voorstellen van GL/PvdA waar jullie je zo over opfokken, zijn jullie nog spekkopers en met name als het om de bedrijven gaat (Klein, midden en groot bedrijf). Vrienden van ons hebben een wasserij (Klein bedrijf) en die betalen erg veel. Dus ik lig van de voorstellen van GL/PvdA niet wakker want ik woon niet in Nederland en ik betaal veel meer belasting als jullie! _O-

MAAR de huizenprijzen zijn in onze streek erg laag, dus ik heb een hypotheek vrij huis, voor dat bedrag waar wij ons huis voor hebben gekocht en onze renovatie hebben gedaan inclusief zwembad daar heb je in Nederland nog geen tussenwoning voor van 60 vierkante meter.
Dus dat geeft veel woonplezier.
Tevens hebben wij oppervlakte rond het huis (Frankrijk is vele male groter als Nederland). Gezien de toekomst en de transitie hebben wij ervoor gekozen om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te kunnen zijn. En dat zijn we dus ook middels onze permacultuur groente tuin.
Wij verwachten zwaar weer, letterlijk in de toekomst, en wij zijn daarom o.a geëmigreerd, om hier een plek te creëren voor ons zelf , ook in zwaardere tijden, en een vakantie plek voor onze familie, vrienden en derden.
Dus ook al hebben wij maar 1500 euro per maand te besteden, aan de andere kant gaat er ook veel minder uit als het gaat om vaste lasten. Zeker vergeleken met toen we nog in Nederland woonden. Het kwam er toen met bakken i n onze hoogtij dagen binnen en aan de andere kant vloog het er met bakken weer uit. Dus hebben wij het roer om gegooid. Het komt minimaal binnen, maar er gaan vele male minder uit en de kwaliteit van leven is enorm verhoogd. Wij zouden in Nederland horen bij die mensen die nu door het ijs zakken en masse! Dat realiseren we ons heel erg goed.

Dus ik laat jullie met jullie discussie en ga lekker in de tuin werken. Ik heb toch al gestemd (per post) en ik zie het morgen wel hoe het gaat verlopen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:08

Ik begrijp niet dat sommige hier vooral hun eigen portemonnee het allerbelangrijkste vinden. En hele rekensommen maken.
Wat heb je eraan als je ziek wordt, als de natuur naar de vernieling gaat, de samenleving steeds meer polariseert want verschil arm en rijk worden steeds groter, en het niet meer leuk is in Nederland door de ene naar de andere schandaal. Kindjes die niet te eten hebben, voedselbanken want honger, mensen die verkleumen en met pijn in de mond geen geld hebben naar de tandarts te gaan. En dan zitten mensen zich druk te maken of ze nog wel meer belasting over dat dure huis van een miljoen moeten betalen. Hallooo! Ehhh ja misschien eerlijk 'verdiend' maar iemand die wat meer pech heeft, dat is dan maar eigen schuld ofzo?
Ik zou ook in mijn eigen portemonnee en wat ik straks van ouders kan erven als uitgangspunt kunnen nemen. Maar laat ik dat nou eens behoorlijk egoïstisch vinden! En ook denk ik dat je aan anderen die het minder hebben moet denken. Niet alleen aan jezelf. Of vvd omdat dit voor jezelf financiëel voordelig is, ieder zijn keus maar ik zou me er niet goed bij voelen zelf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:12

Eens, Sabri. Zo zie ik het ook. Ik wil alleen relaxt kunnen rondkomen. Maar dat wil ik voor een ander ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:19

Sabri schreef:
Ik begrijp niet dat sommige hier vooral hun eigen portemonnee het allerbelangrijkste vinden. En hele rekensommen maken.
Wat heb je eraan als je ziek wordt, als de natuur naar de vernieling gaat, de samenleving steeds meer polariseert want verschil arm en rijk worden steeds groter, en het niet meer leuk is in Nederland door de ene naar de andere schandaal. Kindjes die niet te eten hebben, voedselbanken want honger, mensen die verkleumen en met pijn in de mond geen geld hebben naar de tandarts te gaan. En dan zitten mensen zich druk te maken of ze nog wel meer belasting over dat dure huis van een miljoen moeten betalen. Hallooo! Ehhh ja misschien eerlijk 'verdiend' maar iemand die wat meer pech heeft, dat is dan maar eigen schuld ofzo?
Ik zou ook in mijn eigen portemonnee en wat ik straks van ouders kan erven als uitgangspunt kunnen nemen. Maar laat ik dat nou eens behoorlijk egoïstisch vinden! En ook denk ik dat je aan anderen die het minder hebben moet denken. Niet alleen aan jezelf. Of vvd omdat dit voor jezelf financiëel voordelig is, ieder zijn keus maar ik zou me er niet goed bij voelen zelf.

Ik vind het mooi dat je zo denkt. Ik heb ook vrienden met een koophuis die iets gaan stemmen wat niet gunstig voor henzelf is, maar wat ze wel het beste vinden voor de maatschappij. Bij mij komt het nog steeds redelijk overeen, wat het beste voor mij is en wat ik het beste vind voor de maatschappij, maar ik hoop altijd het laatste te kiezen.

Verder vind ik het ook lastig om te begrijpen dat mensen blijven hangen in (in mijn ogen) kleine details, terwijl we met een enorme klimaatcrisis te maken hebben. Dat heeft het allergrootste gevolg van allemaal, en je kunt wel allemaal dingen beter willen, maar als het op deze manier helpen we de wereld gewoon de vernieling in. En ik vind het lastig dat het lijkt alsof mensen dan niet uit hun eigen bubbel willen stappen en de stap willen zetten naar een leefbare situatie. Het is je PLANEET!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:19

Sabri schreef:

Zo, dat zijn nogal een bult aannames!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:21

Celiien schreef:
(over de plannen van PvdA GL, J2)

Pardon...?

1) Niet iedereen heeft een eigen huis.
Voor hen die dit niet hebben komt het neer op een subtiele lastenverlichting.
Want wie een huis bezit, gaat meer betalen.

2) Please note dat dit in feite GEEN plan is.
Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek is al jarenlang gaande.
Ook onder rechtse kabinetten...!
Wat ik als huizenbezitter een goede zaak vind, het geleidelijk verdwijnen van deze subsidie.

Citaat:
- het minimumloon omhoog -> hogere lasten bedrijven -> meer betalen aan de kassa

Hmmm, men neme het kartel AHold plus Delhaize.
Als die de vakkenvullers en caissières een beetje meer gaan betalen, komt het kartel echt niet in geldnood.

Citaat:
- Minimumloon omhoog = hogere uitkeringen/aow/bijstand - > arbeidsimpuls verminderd

Sprookje.

Lubbers geloofde dit sprookje, en als je een bedrijf als Hollandia Kloos in de familie hebt snap ik het ook wel.
Alle kennissen werden na hun afstuderen 'te werk gesteld' bij HK, en dus geloofde hij dat wie wil wel een baan krijgt.

Wakker worden, we hebben niet allemaal zo'n 'kruiwagen'.

Citaat:
Heerlijk promoten met wij gaan de inkomens verhogen door de belastingen omlaag te gooien! Ja, voor wie precies?

Goede vraag.

Het antwoord is niet zo moeilijk:
noblesse oblige,
de zwaarste lasten op de sterkste schouders.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:23

Sabri schreef:

Ik snap prima dat mensen voor hun eigen portemonnee kiezen, zekers tegenwoordig, waarom wordt daar schande over gesproken, waarom is het egoistisch om te kijken wat in je eigen situatie past, voor je eigen gezin en omgeving te kiezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:25

maar dat minimum loon gaat toch niet alleen bij Ahold omhoog?? Er zijn toch nog meer bedrijven dan die Enorm Grote Reuzen? Die kleintjes moeten toch gewoon mee met de loonsverhoging?
Of zie ik dan iets over het hoofd?

En de vraag is wat de huizenbezitter dan gaat betalen.. onderaan de streep

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:28

Sheran schreef:
Sabri schreef:

Ik vind het mooi dat je zo denkt. Ik heb ook vrienden met een koophuis die iets gaan stemmen wat niet gunstig voor henzelf is, maar wat ze wel het beste vinden voor de maatschappij. Bij mij komt het nog steeds redelijk overeen, wat het beste voor mij is en wat ik het beste vind voor de maatschappij, maar ik hoop altijd het laatste te kiezen.

Verder vind ik het ook lastig om te begrijpen dat mensen blijven hangen in (in mijn ogen) kleine details, terwijl we met een enorme klimaatcrisis te maken hebben. Dat heeft het allergrootste gevolg van allemaal, en je kunt wel allemaal dingen beter willen, maar als het op deze manier helpen we de wereld gewoon de vernieling in. En ik vind het lastig dat het lijkt alsof mensen dan niet uit hun eigen bubbel willen stappen en de stap willen zetten naar een leefbare situatie. Het is je PLANEET!

Klimaat is een groot probleem, daar moeten we iets aan doen. Maar ik denk wel dat je moet kijken, wat kost het de maatschappij en wat brengt het dan op voor de wereld. En daar een balans in zien te vinden. Ik heb een wereldbol op de kast staan en telkens zie ik nederland amper, welk effect heeft onze inspanning op het totaalplaatje. Als ik zie dat landen als India en China en dergelijke gewoon doorgaan waar ze mee bezig zijn.
Begrijp me niet verkeerd, er moet zekers wat gedaan worden, maar het mensen er het vel voor over de oren trekken door op korte termijn erg veel te willen realiseren, hoe realistisch is dat en wat is dan de totale effect daarvan op de aardbol.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:30

Cer schreef:
maar dat minimum loon gaat toch niet alleen bij Ahold omhoog?? Er zijn toch nog meer bedrijven dan die Enorm Grote Reuzen? Die kleintjes moeten toch gewoon mee met de loonsverhoging?

Ik zag gisteren bij WNL idd een cafe achtig iets, waar het meisje dat er al 5 jaar werkte nu het zelfde loon had als de jongen die er een half jaar werkte en wiens minimum loon omhoog ging. De uitbater kan de reguliere lonen echter niet omhoog gooien, want dan is hij failliet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:31

precies dit, het klimaat is een wereldwijd probleem. Dus als ik als klein melkveehouder hier mijn 100 koeien weg moet doen en nooit meer boer mag zijn, dan is er in een ander land meteen iemand die in dat gat springt en 200 koeien meer gaat houden. Dus hier schiet de wereld helemaal niets mee op.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

Wintu schreef:
Cer schreef:

Ik zag gisteren bij WNL idd een cafe achtig iets, waar het meisje dat er al 5 jaar werkte nu het zelfde loon had als de jongen die er een half jaar werkte en wiens minimum loon omhoog ging. De uitbater kan de reguliere lonen echter niet omhoog gooien, want dan is hij failliet.

Als het meisje slim is heeft de uitbater dan dadelijk een vacature die hij maar moeilijk ingevuld gaat krijgen en werkt het meisje elders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:32

Nou ja, misschien is het wel de bedoeling dat er meer MKB's omvallen.. ik lees steeds dat er meer en meer failissementen zijn.
Uiteindelijk blijven de gezonde bedrijven over, en kunnen die werknemers bij de bedrijven werken die dan nog overeind staan?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:34

Ik vind klimaat zeker belangrijk, en draag daar ook mijn steentje aan bij. Geen kinderen, ik ben vegetariër en probeer zo bewust mogelijk om te gaan met de dingen die ik koop.

Maar. Wil ik kunnen sparen voor die elektrische auto, of mijn huis kunnen verduurzamen dan komt dat niet uit de lucht vallen hè. En zo’n groot deel neerleggen bij de hogere inkomens en bedrijven keert zich op een gegeven moment ook tegen je. Bedrijven krijgen minder ruimte om te investeren in verduurzamen, of überhaupt investeren. En ik zei het al eerder, die bedrijven zijn óók werkgever. Dus die wil je echt niet in het nauw jagen. Toverwoord is balans, en dat vind ik missen bij een groot deel van de linkse partijen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:38

Cer schreef:
Nou ja, misschien is het wel de bedoeling dat er meer MKB's omvallen.. ik lees steeds dat er meer en meer failissementen zijn.
Uiteindelijk blijven de gezonde bedrijven over, en kunnen die werknemers bij de bedrijven werken die dan nog overeind staan?

Die faillissementen zijn deels te wijten aan corona (nog steeds)
en als het samenhangt met politieke beslissingen,
dan kunnen we stellen dat rechts niet goed voor het MKB zorgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:38

Sabri schreef:

Ehh.... ik heb een paar vragen aan jou n.a.v. deze post. Namelijk:

- wie zijn die sommigen dan precies die volgens jou hun eigen portemonnee het allerbelangrijkst vinden, en waardoor kom je tot die conclusie :?

- Wie hier maken zich precies druk over of zij meer belasting over een huis van een miljoen moeten betalen?

- wie neemt er precies allemaal zijn eigen portemonnee en wat hij straks van zijn ouders kan erven als uitgangspunt?

- wie denken er niet aan anderen die het minder hebben?

Want volgens mij valt dat allemaal nogal mee namelijk.

En ook het stukje
Citaat:
Hallooo! Ehhh ja misschien eerlijk 'verdiend' maar iemand die wat meer pech heeft, dat is dan maar eigen schuld ofzo?
Dat zegt volgens mij ook helemaal niemand :?

Ik denk dat het JUIST voor degene die in een gewoon gezin geboren is en met keihard werken iets heeft opgebouwd, des te zuurder is dat die zijn bedrijf misschien niet eens aan kinderen na kan laten als die kinderen niet in staat zijn om de belasting te betalen die aan een overdracht gekoppeld kan worden. Bij een echt rijke familie zal er ook wel genoeg spaargeld zijn om dan die kosten te dekken. Maar als het gaat om een familiebedrijf waar de familie zichzelf net van kan onderhouden zeg maar.... daar zit geen ruimte van tienduizenden euro's of meer die zo maar even uit het bedrijf gehaald kunnen worden om naar de BD over te maken. Lijkt me zéér zinvol om je druk over te maken of dat wel goed geregeld wordt. Want we willen het ook wel belonen lijkt mij, dat mensen hun leven inrichten op hard werken. Anders ben je beter af om gewoon in loondienst te blijven en veel meer vrije tijd te hebben en minder risico te lopen :(:)

Hier bij ons is een familiebedrijf niet aan de orde, maar dit soort dingen vind ik gewoon niet fair. Net zoals ik het niet fair vind dat een moeder op leeftijd misschien haar bloed-zweet-tranen huisje niet aan kan houden omdat ze de erfbelasting van haar kinderen niet op kan hoesten anders..... Ook deze situatie lijkt bij ons niet aan de orde, dit gaat JUIST over anderen en oneerlijkheid in de maatschappij.

Het is natuurlijk verre van het enige dat belangrijk is. Genoeg mensen die grotere en meer basale zorgen hebben in hun leven, en het klimaat uiteraard en alles. Ik ben ook niet voor niets voornemens om GL/PVDA te stemmen. Dat gaat ons waarschijnlijk alleen maar vanalles kosten, en dan maar hopen dat ze er wat spijkers met koppen doorkrijgen om daadwerkelijk nu eens gas te geven met duurzame maatregelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:52

Eens. Hier zo'n familiebedrijfje dat zich net kan onderhouden. En waar zoon graag mee verder wil. Van nul opgebouwd tot een redelijk goed lopend piepklein bedrijfje. Deze kleine bedrijfjes hebben een probleem. De grotere bedrijven kunnen het gemakkelijk betalen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:58

Janneke2 schreef:
Celiien schreef:
(over de plannen van PvdA GL, J2)

Pardon...?

1) Niet iedereen heeft een eigen huis.
Voor hen die dit niet hebben komt het neer op een subtiele lastenverlichting.
Want wie een huis bezit, gaat meer betalen.

2) Please note dat dit in feite GEEN plan is.
Het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek is al jarenlang gaande.
Ook onder rechtse kabinetten...!
Wat ik als huizenbezitter een goede zaak vind, het geleidelijk verdwijnen van deze subsidie.

Excusé, ik heb het woord versneld erin weggelaten. Had het erin moeten laten zitten. We hadden het over wat het ging kosten onder aan de streep. Voor zij die een huis bezitten (en nee, dat is niet alleen de rijke elite, maar ook gewoon mensen met een gemiddeld inkomen), is dit best een ding. Ook voor jonge starters die nu een huis hebben kunnen bemachtigen.
Het is wel een plan, en van meerdere partijen, dat klopt. Maar staat nog steeds geldig in het rijtje. Ik neem dit dus zeker wel mee met mijn afwegingen, wat je er van ook vind.
Janneke2 schreef:
Citaat:

Hmmm, men neme het kartel AHold plus Delhaize.
Als die de vakkenvullers en caissières een beetje meer gaan betalen, komt het kartel echt niet in geldnood.

Kartel AHold zal er minder last hebben, onderaan de streep, maar onder het mom van lastenverzwaring, zeker de prijzen omhoog gooien. Net als dat ze dat onder het mom beperkte grondstoffen, verhoging gasrekening hebben gedaan. Maar wat dacht je van de MKB'ers? De bakkers en de groenteboer op de hoek? Of om even de 'groene' kant op te gaan, wie denk jij dat de zonnepanelen op het dak komen gooien? Dat zijn veelal ZZP'ers en MKB'ers die dat doen. Zij hebben een lastenverzwaring (incl de andere punten die je fijn hebt weggelaten), dus de panelen kosten extra, maar we worden verplicht te verduurzamen.. Goed verhaal wel.
En inderdaad wat hierboven gezegd wordt: Minimumloon omhoog betekend dat minimumloon hoger wordt dan de onderste laag van de schaal? Dan moet dat ook omhoog. He die laag verdient nu meer, dat is niet eerlijk.. en zo werkt dat door.

Janneke2 schreef:
Citaat:

Sprookje.

Lubbers geloofde dit sprookje, en als je een bedrijf als Hollandia Kloos in de familie hebt snap ik het ook wel.
Alle kennissen werden na hun afstuderen 'te werk gesteld' bij HK, en dus geloofde hij dat wie wil wel een baan krijgt.

Wakker worden, we hebben niet allemaal zo'n 'kruiwagen'.

Als jij dat gelooft, prima. Maar ik ken toch heel wat huishoudens die het heerlijk vinden om op hun reet te zitten terwijl ze thuis zitten. Of uitrekenen met hoeveel uur ze nog steeds aansprak maken op hun toeslagen, en dus precies uitrekenen hoe ze met het minste aantal uur werken, het onderste uit de kan kunnen halen.

Janneke2 schreef:
Citaat:
Heerlijk promoten met wij gaan de inkomens verhogen door de belastingen omlaag te gooien! Ja, voor wie precies?

Goede vraag.

Het antwoord is niet zo moeilijk:
noblesse oblige,
de zwaarste lasten op de sterkste schouders.

En mag ik dan de mening hebben dat als je hard werkt, je ook beloond mag worden? Want dat zie ik nergens terug in deze plannen. En dan heb ik het niet over degene die 100 panden in bezit hebben die tegen onredelijke prijzen worden verhuurd. Maar wel over zij die zich een slag in de rondte werken om een goed inkomen te krijgen. Die geen toeslagje hier, toeslagje daar krijgen als de gasprijzen weer eens absurd hoog worden. En dat is een fout in het systeem: het moet niet zo kunnen zijn dat werken minder loont.

Jammer, ik vind je erg denigrerend overkomen en vervolgens ook de helft van mijn punten weglaat.., alleen omdat ik een andere mening verkondig. Is normaal, zoveel mensen, zoveel meningen.

Edit: paar keer spelfout, plus iets toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 21-11-23 14:06, in het totaal 4 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:01

mysa schreef:
Eens. Hier zo'n familiebedrijfje dat zich net kan onderhouden. En waar zoon graag mee verder wil. Van nul opgebouwd tot een redelijk goed lopend piepklein bedrijfje. Deze kleine bedrijfjes hebben een probleem. De grotere bedrijven kunnen het gemakkelijk betalen.

Ik vind het vooral heel zwaar wegen dat zo'n bedrijfje alleen maar waarde heeft omdat een persoon daar zijn ziel, zaligheid en spaargeld in heeft gestoken in plaats van dat te verkwanselen aan leuke vakanties, kleren, een dure hobby of luieren of weet ik wat. Als Pietje besluit zoveel van zichzelf te investeren om iets op te bouwen voor zijn kinderen, dan moet hij dat ook door kunnen geven :j

Zeker als zijn kind(eren) ook al meewerkt om dat bedrijf draaiende te houden of wellicht zelfs te laten groeien. Dan is het gewoon niet fair dat je moet betalen voor iets dat je zelf verdorie gemaakt hebt.... met als reden dat het niet eerlijk is dat Pietje Jr. "zomaar iets in de schoot geworpen krijgt" en dat Jantje Jr. dat niet krijgt "want dat is niet eerlijk tegenover Jantje jr".

Nee het is ook niet eerlijk als de Jantjes hele vakanties met hun reet in het zwembad lagen ergens in een vreetschuur in het buitenland, en daar hun tijd en geld in gestopt hebben terwijl de Pietjes behalve een weekje op de camping altijd druk bezig waren om iets op te bouwen en dáár hun tijd en geld in hebben gestopt....

Ik vind het ergens wel gek dat als je je geld uitgeeft aan onbenulligheden, dat allemaal prima is.
Maar als je exact dezelfde hoeveel geld investeert in de toekomst van je gezin, door er iets mee op te bouwen dat je door kan geven.... dat dan de BD er een flinke hap van mee wil pikken als je dood gaat -O- Ergens klopt dat toch niet :?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:08

Klopt, je zegt het goed. Mijn man heeft zich rot gewerkt en nu zoon ook. (veel meer uren dan in loondienst en zwaar lichamelijk werk)

Alleen heeft mevrouw wel een dure hobby want die had paarden (nu nog 1 oudje). ;)
Maar goed, ik heb naast de administratie nog een part time baan erbij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:32

Yeşilgöz probeert nu de brand die ze zelf veroorzaakt heeft weer onder controle te krijgen.
Het geflirt met de PVV was een enorme risicovolle gok van de VVD. Net zoals het een enorme gok van Rutte was om de stekker uit het kabinet te trekken.

https://www.nu.nl/tweede-kamerverkiezin ... -niet.html