pien_2010 schreef:Gisteren zag ik een interessant interview van Eva met Rijnoud Oerlemans die in California woont.
Hij was buitengewoon taktische over Trump en vertelde dat hij opkeek hoe groot hier Trump zijn doen en laten is.
Hij legde het verschil in cultuur uit. Nederland is een kampioen in polderen, overleggen , coalities vormen en een regering vormen neemt dan ook veel tijd in beslag.
De.VS heeft een twee partijen stelsel en voor de Amerikanen doet Trump gewoon hetgeen hij tijdens de verkiezingen beloofd heeft.
Daarbij nemen velen in de VS Trump niet zo letterlijk zoals wij doen.
Over Oekraïne zei hij, dat die hele oorlog voor de Amerikanen een ver van mijn bed show is waar zemwel veel geld (belasting geld) aan betalen. Voor de mensen en voor Trump zijn de grens problemen met Mexico en hun eigen financiën vele male belangrijker. Al jaren betaalt America veel geld voor de NAVO, Oekraïne en hij noemde nog wat brandhaarden in de wereld.
Daarbij , zo vertelde hij, is de staatsschuld enorm. En een zeer groot probleem dat echt terug gedrongen moet worden.
Dus heel bewust, zo vertelde hij, praat ik niet over goed of kwaad maar probeer het voor ons Nederlanders wat uit te leggen en te nuanceren.
Ik vond dat interessant want zo had ik er nog niet naar gekeken.
Al deze woorden van Oerlemans zijn niet echt nieuws toch.... 
Het was toch al duidelijk dat een groot deel van de Amerikanen liever geen geld over de grens meer uitgeeft, liever niet meedoet aan allerlei wereldwijde projecten, niet meer in allerlei oorlogen en onenigheid en overeenkomsten betrokken wil zijn die hen geld kosten...?
Dat is nu juist 1 van de dingen die zoveel (kortzichtige) Amerikanen geweldig vinden aan het Trumpisme. Dat is nu net waar dat hele MAGA voor staat eigenlijk: America First. En dat is wat ze nu allemaal aan het wegmaaien zijn. Zonder veel oog voor de gevolgen van isolationisme.
En op zich snap ik het ook wel dat ze zoiets hebben van Djeez wat gaat er veel geld uit van ons naar de hele wereld, en wij dan??
Als je geen beeld hebt hoeveel geld, handel en goodwill deze uitgaves je ook weer opleveren.
Het is heel grofweg een beetje vergelijkbaar met die zeikers hier over het koningshuis, dat dat allemaal te duur en belachelijk is.
Terwijl die schijnbaar hun kosten ruimschoots terugverdienen.
Of met de UK die niet langer bij de EU wilde omdat hen zo veel zou kosten.
Wat natuurlijk ook zo is
Maar je moet ook kijken naar het hele spinnenweb van wat het je oplevert.
En dat is niet inzichtelijk genoeg voor de gewone doorsnee burger vaak.