Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:24

De Faunabescherming beweert dat wolf Bram uit het gebied weggelopen is.

https://x.com/faunabeschermin/status/19 ... 0507441189

Ik vraag me af of het klopt of bram nu buiten het vergunde gebied is. Wat ik wel heel komisch vind is de vermenselijking van deze wolf dat door hun berichten heen sijpelt.

DubbelFun

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:25

De DNA-test zal het uitwijzen en anders is een andere wolf de pineut... hopelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:25

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 19:27

Citaat:
Foto's tonen bijtwonden van 'wolf' op 6-jarige na incident bij Pyramide van Austerlitz.

Het 6-jarige jongetje dat vanochtend is aangevallen door een mogelijke wolf bij de Pyramide van Austerlitz is weer thuis. De nagel-, bijt- en schaafwonden die het jongetje opliep, zijn waar nodig gehecht in het Utrecht Medisch Centrum (UMC).

Zijn moeder Nynke (41) was erbij. Zij zag hoe het dier opdook vanuit het niets en over het grasveld sprintte bij de Pyramide van Austerlitz naar de andere kant. Vanaf een bankje aan de zijkant van het grasveld sprong de vermoedelijke wolf op haar zoontje. Naast hem stond zijn 3-jarige broertje, die bleef ongedeerd.
Zijn grote broer werd daarentegen het bos in gesleurd, vertelt moeder Nynke. Daar werd hij gered door twee mannen die het dier wegsloegen met stokken. Twee vrouwen in de buurt belden ondertussen het alarmnummer.
Om met zekerheid te kunnen zeggen dat het gaat om een wolf nam De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) DNA-monsters op de locatie. De provincie heeft de Wageningen Universiteit gevraagd om met spoed DNA-onderzoek te doen.
Vader Mike was zelf niet aanwezig, maar vertelt nog behoorlijk geschrokken en aangedaan te zijn. "We zijn geschrokken van wat er gebeurd is en we hebben allebei een soort besef dat we geluk hebben gehad", vertelt hij (40). Hun zoon is wat stilletjes en wil op dit moment niet praten over wat er vandaag is gebeurd.
Hechtingen
Het jongetje liep nagel-, bijt- en schaafwonden op aan zijn rug en onder zijn oksel, vlakbij de zij. Hij is vandaag meteen naar het ziekenhuis in Utrecht gebracht en daar heeft hij hechtingen gekregen. Nu is hij weer thuis.

Het gezin woont in de stad Utrecht en maakt wel vaker wandelingen in de omgeving. "Toevallig waren we daar niet heel erg bekend", zegt Nynke. "Maar", vult Mike aan, "het is niet alsof we diep in het bos gingen wandelen waar normaal gesproken niemand komt."
"We wisten van eerdere incidenten op Landgoed Den Treek", zegt Mike, "maar ik wist niet dat de Pyramide van Austerlitz daar ook bij hoort."
'Probleemwolf'
Nadat vader Mike hoorde wat er gebeurd was, ging hij meteen naar het bos. Het verbaasde hem dat hij nog veel gezinnen met kinderen aantrof. Hij vindt dat overheden en betrokken diensten meer duidelijk hadden moeten maken dat mensen het bos niet meer in mochten. "Dat verbaasde mij."
Op de vraag of ze nu een hekel hebben aan de mogelijke wolf die hun zoon heeft aangevallen, reageert het stel genuanceerd. "We moeten leren leven met het feit dat er weer wolven zijn", zegt Mike. Zijn vrouw grinnikt, ze dacht dat ze 'weerwolven' hoorde.
Het stel hoopt dat het dier dat hun zoontje heeft aangevallen daadwerkelijk de 'probleemwolf' is. Mike zou het, als het om die wolf gaat, lastig vinden om te weten dat het dier nog niet afgeschoten was.
'Ga niet met kinderen het bos in'
Burgemeester Magda Jansen van de gemeente Woudenberg, waar de Pyramide van Austerlitz staat, heeft inmiddels ook gereageerd op het voorval. Ze zegt enorm met de familie van het kind mee te leven. Het advies om het bos in te gaan met kinderen is aangescherpt. "Houdt u zich aan dit advies. Ga niet met kinderen het bos in. Als volwassene zult u ook zeer alert moeten zijn als u het bos in gaat. Blijf op de paden en ga vooral niet alleen het bos in", zegt de burgemeester.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/392564 ... austerlitz

Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/16khv4 ... tid=wwXIfr

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:33

Dus de burgemeester zegt al dat je ook al volwassene niet alleen het bos in mag ?
Het moet niet gekker worden zeg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:36

De doornen van de bramenstruiken zijn flink deze keer...

Heftig zeg. Arm kind.

Ze zouden die lui die alles tegenhouden persoonlijk aansprakelijk moeten stellen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:37

Ik denk dat ik naar de zij van dit jongetje kijk toch? Dan zijn het echt fikse wonden. Arm kind!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:37

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:41

Het ligt in het bos, langs de doorgaande weg naar Zeist.

Verbaas me er weer over dat ook deze slachtoffers zeggen dat we weer moeten leren leven met de wolf. Ik geloof het gewoon niet dat ze dat zeggen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:42

Ik schrik er van.
Ik snap ook niet dat iemand uit de politiek, wiens organisatie dit soort uitlatingen doet op internet nog steeds in functie mag blijven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:43

MyChoice schreef:
Het ligt in het bos, langs de doorgaande weg naar Zeist.

Verbaas me er weer over dat ook deze slachtoffers zeggen dat we weer moeten leren leven met de wolf. Ik geloof het gewoon niet dat ze dat zeggen.

Misschien omdat ze er verder in het dagelijks leven er niet mee van doen hebben?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:45

Loretta schreef:
Moeder doet haar verhaal aan RTV Utrecht.

Ik ben niet bekend in de regio maar als ik de Pyramide van Austerlitz op zoek dan kom ik iets tegen dat niet lijkt op iets midden in de natuur. Is gewoon een klein pretpark.
https://www.pyramidevanausterlitz.nl/

Is hier vast iemand aanwezig die beter bekend is met de omgeving.

Ik zit nu in Austerlitz.

Pyramide is een soort toeristische attractie (historisch)
Met grote parkeerplaats,
Speeltuin, museum etc.

Kan echt heel druk zijn

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:47

MyChoice schreef:

Valt mij ook op dat dat bij elk incident weer gezegd word. Maar denk ook dat mensen het misschien haast ook meer zeggen uit angst.

"het is niet alsof we diep in het bos gingen wandelen waar normaal gesproken niemand komt."

"We wisten van eerdere incidenten op Landgoed Den Treek", zegt Mike, "maar ik wist niet dat de Pyramide van Austerlitz daar ook bij hoort."

Dit vind ik dus zo typerend ook. Alsof die wolven zich aan zogenaamde grenzen houden.
Ik denk dat het grootste gros gewoon geen idee heeft wat voor afstanden ze afleggen en het idee hebben dat ze net als in de dierentuin gewoon op een klein stukje blijven ofzo.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:49

Hoe kan Faunabescherming nu weten dat Bram verkast met welpen? Dat kun je toch alleen weten als je de wolven met welpen op pad ziet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:51

Knuffeldier schreef:
Hoe kan Faunabescherming nu weten dat Bram verkast met welpen? Dat kun je toch alleen weten als je de wolven met welpen op pad ziet?

Kunnen ze ook niet weten, en daarnaast is het knap onwaarschijnlijk.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:52

Femke_Tweety schreef:
Loretta schreef:
Moeder doet haar verhaal aan RTV Utrecht.

Ik ben niet bekend in de regio maar als ik de Pyramide van Austerlitz op zoek dan kom ik iets tegen dat niet lijkt op iets midden in de natuur. Is gewoon een klein pretpark.
https://www.pyramidevanausterlitz.nl/

Is hier vast iemand aanwezig die beter bekend is met de omgeving.

Klopt, het is vaak druk, zeker in vakantietijd. En vlak naast een drukke, doorgaande weg. De Piramide is echt een soorst piramide met gras erop (monument van de broer van Napoleon), dus een hele grote bult in open terrein, direct omgeven door bos.

Als die wolf erheen ging, lijkt het dat hij eerder de drukte opzocht, dan het uit de weg ging (er ligt echt heel veel rustiger bos aan alle kanten van de piramide). Welpen verdedigen vind ik een vreemd idee - juist omdat vluchten zoveel makkelijker zou zijn dan naar de voet van een grote bult waar veel mensen zijn te gaan :n

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:53

Dat zijn toch geen oppervlakkige wonden meer?! Ik word ook wel een beetje naar van onze media hoor. Zodra het op de wolf aankomt, downsizen ze alle verhalen :n

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:53

Knuffeldier schreef:

Of iets wat krom is recht proberen te banketstaaf.
Deze lui stoppen gewoon niet. Echt ziek...
Zij willen gewoon kostte wat kost elke wolf beschermen tegen de kogel.

Een wolf mag zijn welpen wel beschermen maar onze kinderen mogen blijkbaar zonder pardon weggesleept worden en aangevallen.

Als we dan toch gaan vermenselijken tja dan mogen we Brammetje ook gelijk behandelen toch? *sarcasme*.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:54

Het hele gedrag, aanval, bijten, verslepen duidt ook veel meer op prooigedrag (jacht, voedsel voorziening) dan een defensieve aanval (ter verdediging)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:06

Femke_Tweety schreef:
Het hele gedrag, aanval, bijten, verslepen duidt ook veel meer op prooigedrag (jacht, voedsel voorziening) dan een defensieve aanval (ter verdediging)

En dat op een hele drukke plaats.

Het is een womder dat het nog zo is afgelopen. Maar het laat wel zien dat kinderen in die omgeving nergens meer veilig zijn. Als het bij een drukke attractie gebeurt dan kan het nog veel makkelijker in een rustige woonwijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:12

Loretta schreef:
Femke_Tweety schreef:

En dat op een hele drukke plaats.

Het is een womder dat het nog zo is afgelopen. Maar het laat wel zien dat kinderen in die omgeving nergens meer veilig zijn. Als het bij een drukke attractie gebeurt dan kan het nog veel makkelijker in een rustige woonwijk.

Tsja, iedereen lijkt het gek te vinden op een drukke plek.

Maar als je als wolf op zoek bent naar prooi heb je daar natuurlijk wel gewoon meer kans ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:15

Femke_Tweety schreef:

Ja, en het daarvoor een plek opzoeken waar mensen zich concentreren ook. Je ziet in het wild ook roofdieren als leeuwen in hinderlaag liggen bij drinkplaatsen. Zoveel anders is een toeristisch punt niet qua waar komt een diersoort (of 2, want honden) samen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:22

In de vorige eeuw had die wolf vandaag nog geschoten zijn tijdens een klopjacht!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:23

Wachten tot er wel een dood gaat, broertje van 3 stond er naast..
En dan pakt die wolf De 6 jarige .
Die is dus ook niet onder de jbdruk van wat groter

Levensgevaarlijk ik durf hier ook al niet echt neer het bos in. Hier lopen er soms wel 5 voor de camera's

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 20:25

tamary schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ja, en het daarvoor een plek opzoeken waar mensen zich concentreren ook. Je ziet in het wild ook roofdieren als leeuwen in hinderlaag liggen bij drinkplaatsen. Zoveel anders is een toeristisch punt niet qua waar komt een diersoort (of 2, want honden) samen.

Als je het zo bekijkt dan is de kans dat het echt een keer heel erg fout gaat heel groot. Maar dat was ook de voorspelling van dhr Geist. Ik heb nog niks gezien wat het tegendeel bewijst van wat deze man ontdekt heeft in zijn studies naar wolven gedrag.