Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:23

Sizzle schreef:
Ik ook niet, ik weet ook niet of dat bestaat.
Vandaag mijn terughoudendheid in de gloria stemming.
Ik durf iemand als Poetin niet als naieve stampvoetende kleuter weg te zetten eigenlijk, want ik denk dat hij precies weet wat hij doet. Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk heb.

Als ik zulke artikelen als hieronder lees dan zie ik wel dat er effect is, maar voor mij voelt nou niet echt als een effect waarvoor ik nu alvast in de jubelstemming moeten raken.
Als er ook maar iets van klopt (want dat weet je nooit met Rusland), dan is de hoogte van de inflatie in de EU eigenlijk slechter dan in Rusland.
https://www.weforum.org/agenda/2022/08/ ... ion-money/

Ik kijk nog even verder de kat uit de boom voorlopig :o

Haal je nu niet inflatie en economische krimp door elkaar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 11:36

Ik haal het niet zozeer door elkaar, beide cijfers staan erin zowel de krimp (12% of 4%, net wie gelijk heeft) als de huidige inflatie (13%).
Ik bedoel voornamelijk te zeggen dat er ontzettend weinig inzicht lijkt te lijn aan beide kanten van de middenlijn over de effecten op RU vs de effecten op de sanctie landen maar ondertussen doen sommige mensen alsof het zo ongeveer al gegeten is en RU binnekort over het randje kiept.

Niemand lijkt dat nou eens lekker op een rijtje te hebben, in iedergeval weet ik het als gewone burger niet te vinden en dat vind ik een probleem.
Ik ondersteun de acties maar ik wel wel graag data daarbij en niet 6 verschillende prognoses waarbij het er maar net vanaf hangt wie het geschreven heeft.
Het zijn ciifers, daar moet gewoon inzicht in bestaan.

Heb jij wel beter inzicht die je met ons kunt delen?

Babootje

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:46

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:55

Sizzle schreef:
Ik ook niet, ik weet ook niet of dat bestaat.
Vandaag mijn terughoudendheid in de gloria stemming.
Ik durf iemand als Poetin niet als naieve stampvoetende kleuter weg te zetten eigenlijk, want ik denk dat hij precies weet wat hij doet. Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk heb.

Als ik zulke artikelen als hieronder lees dan zie ik wel dat er effect is, maar voor mij voelt nou niet echt als een effect waarvoor ik nu alvast in de jubelstemming moeten raken.
Als er ook maar iets van klopt (want dat weet je nooit met Rusland), dan is de hoogte van de inflatie in de EU eigenlijk slechter dan in Rusland.
https://www.weforum.org/agenda/2022/08/ ... ion-money/

Ik kijk nog even verder de kat uit de boom voorlopig :o

Poetin "beloofde" zijn soldaten ook een fors salaris, maar tussen beloven en doen zit blijkbaar nog een gapend gat.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:56

Sizzle schreef:
Ik haal het niet zozeer door elkaar, beide cijfers staan erin zowel de krimp (12% of 4%, net wie gelijk heeft) als de huidige inflatie (13%).
Ik bedoel voornamelijk te zeggen dat er ontzettend weinig inzicht lijkt te lijn aan beide kanten van de middenlijn over de effecten op RU vs de effecten op de sanctie landen maar ondertussen doen sommige mensen alsof het zo ongeveer al gegeten is en RU binnekort over het randje kiept.

Niemand lijkt dat nou eens lekker op een rijtje te hebben, in iedergeval weet ik het als gewone burger niet te vinden en dat vind ik een probleem.
Ik ondersteun de acties maar ik wel wel graag data daarbij en niet 6 verschillende prognoses waarbij het er maar net vanaf hangt wie het geschreven heeft.
Het zijn ciifers, daar moet gewoon inzicht in bestaan.

Heb jij wel beter inzicht die je met ons kunt delen?

Het ging mij om je stelling dat de hoogte van de inflatie in de EU hoger zou zijn, dat kan ik nergens uit opmaken. Zoals gezegd ik ken geen 100% betrouwbare gegevens over de staat van de RU economie. Het zijn cijfers, maar de RU cijfers worden gegeven door Rosstat meen ik dan wel het ministerie van Economische zaken en qua betrouwbaarheid heb ik daar geen vertrouwen in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 12:16

Er zijn ongeveer 7 landen in de EU waar de huidige inflactie boven de 13% is.
Niemand die nou eens even helder uitlegt dat dit wellicht niets met Rusland te maken heeft.

Ik vertrouw ook geen cijfers uit Rusland, laten we dat even helder houden.

Het is voor mij eerder onbegrijpelijk dat niemand op EU niveau nou eens moeite doet om de afhankelijkheden en effecten helder op een rijtje te zetten.
Wat zijn nog de covid effecten van toe
Wat zijn de covid effecten van de Chinese lockdowns
Wat zijn de Rusland effecten
Wat zijn de droogte effecten
Wat hebben we nog meer voor effecten

Uiteindelijk is het Rusland effect wellicht helemaal niet zo groot en als je dan een helder overzicht hebt over wat het „ons“ (let wel, ik lijdt er zelf niet onder) kost VS wat het Rusland kost dan zullen de mensen die het nu echt zwaar hebben misschien minder boos zijn.

Als men er zeker van wilt zijn dat mensen op de duur geen draagvlak meer hebben dan moeten ze vooral doorgaan met ontransparente data en de forse winsten van de energie concers in de media plempen. Ik had toch gehoopt dan men wat geleerd had na covid kwa mensen op een eerlijke en heldere manier informeren.

Daar laat ik het verder bij. Uiteraard mag iedereen het daar volledig mee oneens zijn, dit is een democratisch topic :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:21

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 8342299648

UK Intelligence meldt o.a. dat gevechtsverliezen, evenals tekorten aan componenten als gevolg van sancties, waarschijnlijk "het tactische situationele bewustzijn van commandanten verslechteren en de Russische operaties steeds meer belemmeren".

De sancties leveren blijkbaar zowel een indirecte als een directe bijdrage aan de oorlog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:25

Gisteren werd in nieuwsuur uitgelegd dat in Europa alle energieprijzen gekoppeld zijn aan de gasprijs. Dus ook by energie dat opgewekt wordt uit zonne- cq kern-cq windenergie die eigenlijk aanmerkelijk goedkoper zijn. Dat is een gemaakte afspraak.
Laat nu net, door de oorlog, die gas prijs enorm verhoogd zijn.
Dat betekent dat op dit moment de energie leveranciers behoorlijke winsten maken. Maar dat consumenten, het bedrijfsleven een enorme stijging kennen, sommige omvallen, en dat door (moeten) rekenen aan de consument. Voilà de prijsstijgingen zijn geboren. Tevens kun je daardoor voor het zelfde geld vele male minder kopen. Dat noemen ze inflatie die gigantisch is.

Het gaat nl over iedereen die geraakt wordt die energie nodig heeft (wij, maar ook bakkers, restaurants, industriën etc etc). Dus werkelijk alles wordt duurder.

En tja zoals de directeur van zo'n groot energie met een serieus gezicht aangaf, "daar is toch echt niets aan te doen". :Y)

Dus nu wil de EU in gaan grijpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:30

Maar NL spant ook wel de kroon. Omdat de accijnzen gekoppeld zijn aan de gasprijzen is de overheid op dit moment grootverdiener aan onze ellende. En is niet van zins om daar wat aan te doen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:31

Prijzen van gas snel loskoppelen van elektra. Daar hadden ze het gisteren in een Britse docu op BBC het ook over. Hoop dat dat met grote spoed en daadkracht doordevoerd wordt.
Ik snap ook niet dat Nederland de BTW op energie weer gaat verhogen. Ze harken met 9% al belachelijk veel extra binnen met de huidige bizarre prijzen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:31

Babootje schreef:
Maar NL spant ook wel de kroon. Omdat de accijnzen gekoppeld zijn aan de gasprijzen is de overheid op dit moment grootverdiener aan onze ellende. En is niet van zins om daar wat aan te doen...

Dat klopt, dat is het bijzondere van Nederland en ik geloof nog een land in het Noorden die ook zoveel betalen en hoge inflatie hebben.

Voilà elnienjo, volledig mee eens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:32

Sizzle schreef:
Niemand die nou eens even helder uitlegt dat dit wellicht niets met Rusland te maken heeft.

Het is voor mij eerder onbegrijpelijk dat niemand op EU niveau nou eens moeite doet om de afhankelijkheden en effecten helder op een rijtje te zetten.

Uiteindelijk is het Rusland effect wellicht helemaal niet zo groot en als je dan een helder overzicht hebt over wat het „ons“ (let wel, ik lijdt er zelf niet onder) kost VS wat het Rusland kost dan zullen de mensen die het nu echt zwaar hebben misschien minder boos zijn.

Als men er zeker van wilt zijn dat mensen op de duur geen draagvlak meer hebben dan moeten ze vooral doorgaan met ontransparente data en de forse winsten van de energie concers in de media plempen. Ik had toch gehoopt dan men wat geleerd had na covid kwa mensen op een eerlijke en heldere manier informeren.

Daar laat ik het verder bij. Uiteraard mag iedereen het daar volledig mee oneens zijn, dit is een democratisch topic :D

Meer effecten : Yangtze ligt vrijwel droog, 3 kloven dam genereerd dus amper stroom en veel fabrieken produceren minder tot liggen geheel stil.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:32

Babootje schreef:

Daarom snap ik niet dat dit kabinet niet afgezet wordt. Dit is bewust het hele land naar de klote helpen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:33

Sizzle schreef:

Ik ben het helemaal met jou eens hierover.
Een ander effect wat er ook nog is, is dat ineens de arbeidskrachten opgedroogd lijken te zijn waardoor er gewoon minder omzet wordt gedraaid. Ook dit is in meer landen in de EU het geval. Waar zijn al die mensen gebleven?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:37

elnienjo schreef:
Babootje schreef:

Daarom snap ik niet dat dit kabinet niet afgezet wordt. Dit is bewust het hele land naar de klote helpen.

Je blijft in veel topics maar hameren op afzetten kabinet, vertel dan ook eens wie dan wel de kar moet trekken?
Misschien fvd, bbb, pvv ja21, van Haga? ? Gaat ook niet gebeuren, thierry drukt de snor en gaat met zwangershapsverlof, Lientje en Geert vechten elkaar de tent uit want uit de eu betekend geen subsidie en veel hogere kosten.
Van de ene kant heb ik zoiets, hoppa, ga maar doen, dan zullen veel mensen nog wel twee keer nadenken voor ze ooit hier weer op stemmen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:43

elnienjo schreef:
Babootje schreef:

Omdat er op dit moment helemaal niemand is die het beter zou doen. Korte termijn pleisters hebben waarschijnlijk het effect dat er binnen heel korte tijd al het geld van de overheid (ons geld) doorheen gedraaid wordt en alsnog bij het bedrijfsleven terecht komt. Gevolg: wij met zijn allen armer en ook niet meer in de mogelijkheid om een vuist tegen het bedrijfsleven te maken.
Alles is niet zo duur omdat de grondstoffen en productiekosten ineens 4x over de kop zijn gegaan maar omdat de handel zich aan het indekken is en kijkt hoe lang (en hoeveel) iedereen wil betalen. Dus ook hier een spelletje (of oorlog) wie het eerste met de ogen knippert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 12:47

Het is ook niet dat het ineens een verrassing is dat er A een gasprijsstijging is en B een afspraak.
Ik wordt gewoon boos van de manier waarop het lijkt (let wel „lijkt“) alsof regeringsleiders continue achter de feiten aanlopen. Dat moet toch ook wel ander en progressiever gecommuniceerd kunnen worden?

Als de westerse overheden zeggen: „we hebben geen benul of de santies zinvol gaan zijn maar we willen wel een teken zetten voor onze democratie“ dan kan ik daar ook mee leven, dan is dat tenminste eerlijk. Ik verwacht echter gewoon betere wetenschappelijk onderbouwde inzichten die je ook kan gebruiken om complotten mee om de oren te slaan. Op dit moment is iedereen zo ongeveer overgeleverd aan zijn of haar google skills in diverse talen. En eerlijk is eerlijk, daar wordt ik ook geen wijs uit want het gaat echt alle kanten op terwijl dat allemaal goed gestudeerde economen zijn als je de media mag geloven.

Edit: Irmaz, mee eens.
Als ik zie hoe druk men het nog heeft met het aanklagen van covid bedriegers op dit moment terwijl je vooraf al op je vingers kon natellen dat grote internationale farma bedrijven heus geen covid steun nodig hebben, dan zie ik het ook treurig in met de energie-steun die in verkeerde handen valt.

Maar goed nu gaat het te veel off-topic denk ik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:58

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:58

Een toepasselijke tweet die ik zojuist tegenkwam:
Citaat:
De woordvoerder van #Poetin zegt het openlijk: ‘door de energiecrisis maken we het leven in Europa slechter en komen leiders onder druk te staan’.

We mogen niet toegeven aan deze chantage door #Rusland. Niet alleen #Oekraïne, ook onze vrijheid en veiligheid staan op het spel!
https://twitter.com/rubenbrekelmans/sta ... 9237389312

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:01

elnienjo schreef:
Ursula komt ook weer lekker hypocriet uit de hoek. Janken dat Putin energie als wapen gebruikt. Wie was er ook weer begonnen met die sancties?
Screenshot was blijkbaar te groot dus linkje:
https://i.postimg.cc/xTq6r3LF/screen-sh ... e979b4.png

Wie was ook al weer een Europees land binnengevallen met als excuus dat een samenwerkingsverband tussen Europese landen bedreigend voor hem was?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:04

Tsja, "chantage" is natuurlijk een wat onzinnige term. Deze tactiek wordt gewoon over en weer gebruikt, zoals de westerse sancties de Russische leiders onder druk zetten., proberen ze hetzelfde te doen met het westen, begrijpelijk, wie kaatst kan (nee, moet) de bal verwachten. Nu zien wie de sterkste zenuwen/langste adem heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:05

irmaz schreef:
elnienjo schreef:
Ursula komt ook weer lekker hypocriet uit de hoek. Janken dat Putin energie als wapen gebruikt. Wie was er ook weer begonnen met die sancties?

Wie was ook al weer een Europees land binnengevallen met als excuus dat een samenwerkingsverband tussen Europese landen bedreigend voor hem was?

Dat was niet ons pakkie an. Als wij geen sancties hadden ingesteld had Rusland gewoon moeten leveren tegen goedkope tarieven. Ik heb het vooral over het hypocriete gejank van Ursula dat Putin energie inzet als oorlogsvoering, ze had pas een punt gehad als Putin dit had gedaan terwijl wij onze afneemcontracten gewoon waren blijven nakomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:59

Zoals ik al eerder aangaf: Rusland wil niet leveren en Europa wil het niet krijgen. Waarom ze dan zo reageert wanneer ze precies krijgt wat ze wil is mij onduidelijk.

Bovendien is er niets aan de hand voor Europa komende winter volgens haar:

Afbeelding

En ik heb vertrouwen in Ursula, en met mij meer mensen. Daarom heeft ze de verkiezingen ook gewonnen en zit ze nu op die plek ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-22 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:01

elnienjo schreef:

Ursula Leyen bedoel je? Sorry hoor elnienjo, als de EU en het westen niet zo "gejankt" hadden (jouw woorden), niet zo de sancties had opgelegd, Ukraïne niet zo geholpen hadden, dan was Poetin allang doorgestoten . Dan was dit ook allemaal zo verlopen. Dat jij dit niet inziet, dat is aan jou. Ik erger me merk ik dat je zo respectloos post over mensen zoals Ursla Leyen , een vrouw die ik in ieder geval heel hoog heb, en waarvan ik vind dat ze het goed doet.

Eens met Kuggur. Poetin denkt Oekraïne zich toe te kunnen eigenen als een begin van het herstel van het oude rijk (dus er komt nog meer aan als het hem lukt), Europa en het westen zeggen→ gebeurt niet, en natuurlijk zegt Poetin dan draai ik de kraan dicht. Natuurlijk moppert de EU want als je het niet doet is het ook raar. Maar dacht je nu echt dat dit niet ingecalculeerd zou zijn?
Geloof je nu echt dat jij , ik en wij lekker door had kunnen gaan met onze leventjes als het westen had gezegd met de EU "ach Poetin, tja jonge pak maar en ga je gang" , geeft niets hoor, we mopperen wat voor de bühne en dat is het dan.
We staan op een kruispunt in onze geschiedenis. De vraag is hoe de toekomst er uit gaat zien. Maar ik hoop toch heus, dat het westen de "rug recht houdt" , want anders kan ik je wel voorspellen zal er in heel veel landen van Europa (kijk maar naar de landkaarten van vroeger) onderdrukking, armoede, dictatuur zijn en wellicht zelfs Russisch gesproken worden.
TEvens geef je dan het signaal af aan Noord Korea, China en alle andere dictaturen→ "doen jullie maar je landje pik, want wij geven niet thuis". Denk je dan echt dat er over 100 jaar nog een groot gebied is waar in een democratie geleefd wordt? Laat me niet lachen.

Of anders geschreven, het gaat om veel meer als wel of niet een koude winter (hoe klote ook), het gaat om veel meer als grote inflatie (hoe klote ook), het gaat om veel meer als enkel armoede (hoe vreselijk ook) ..... vul maar in. Maar niets doen, dan kan ik je met 100% kans verzekeren dat de ellende en vele male langer ging duren, het dodental ongelooflijk hoog zou zijn, en ook wij in ons veilige lieve landje een hoop oliebol voor onze kiezen zouden krijgen. En als je dat niet inziet, dan vind ik je erg kortzichtig en naïef.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:20

elnienjo schreef:
Babootje schreef:

irmaz schreef:
Omdat er op dit moment helemaal niemand is die het beter zou doen. Korte termijn pleisters hebben waarschijnlijk het effect dat er binnen heel korte tijd al het geld van de overheid (ons geld) doorheen gedraaid wordt en alsnog bij het bedrijfsleven terecht komt. Gevolg: wij met zijn allen armer en ook niet meer in de mogelijkheid om een vuist tegen het bedrijfsleven te maken.
Alles is niet zo duur omdat de grondstoffen en productiekosten ineens 4x over de kop zijn gegaan maar omdat de handel zich aan het indekken is en kijkt hoe lang (en hoeveel) iedereen wil betalen. Dus ook hier een spelletje (of oorlog) wie het eerste met de ogen knippert.

Het al dan niet tijdelijk verlagen van de accijnzen voor brandstof moet toch niet heel moeilijk zijn.