Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:42

nps schreef:
robert45 schreef:
Met of zonder klimaatplannen, die 3 graden zullen we dan wel halen. De vraag is alleen of het leven nog betaalbaar blijft zonder al die idioterie. Groen is leuk maar je mag er wel stevig de portemonnee voor trekken. Neem al zoiets als de verpakkingstaks. Gewoon een lastenverzwaring die totaal nutteloos is. Het geld gaat in de zak van een supermarkt en oma mag betalen voor het bekertje.

Heb je naar de samenvatting van het CPB gekekren? Koopkracht stijgt het hardst bij PvdA / GroenLinks (wat mij ook verbaasde). Dus je kan wel allemaal huilie roepen over iedere individuele lastenverzwaring, puntje bij paaltje hou je het meest “over” bij PvdA / GroenLinks. Dat een partij zich bezighoudt met klimaat, betekent niet per definitie lastenverzwaring voor de middeninkomens (al is dat natuurlijk wel populair om te geloven en een hele ongefundeerd argument om maar niets aan het klimaat te moeten doen).

Niets doen is duurder. De kosten die wij moeten gaan betalen als gevolg van adaptieve maatregelen nadat de effecten van klimaatverandering merkbaar zijn, zijn gewoon enorm veel hoger. Dat ga je pas voelen in je portemonnee. En niet alleen dat, we krijgen ook veel meer klimaatvluchtelingen. In Nederland hebben we er relatief weinig last van de gevolgen van klimaatverandering. Daarbij in acht genomen dat, weersverandering lastig zijn toe te schrijven aan klimaatverandering. Klimaatverandering is in feite een verandering in de kans dat ‘x’ weer vaker gaat voorkomen. Maar er zijn zeker gebieden waarbij een aantal veranderingen aan klimaatverandering toe te schrijven zijn. Daarnaast, door de verandering die niet is op te volgen door de soortenrijkdom hebben we last van massa uitsterving en verlies van natuurlijk kapitaal. Hetgeen waar onze economie ook op draait. Dus ja, nu investeren is later oogsten.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:44

996981 schreef:
Niemand die weet hoeveel de inkomstenbelasting verlaagd wordt?

Introductie zesschijvenstelsel (GL-PvdA_202)
GroenLinks-PvdA introduceert een zesschijvenstelsel voor personen onder de AOW-leeftijd:
Belastbaar inkomen Tarief
tot 25.000 euro 30%
25.000 – 35.000 euro 35%
35.000 – 45.000 euro 40%
45.000 – 65.000 euro 45%
65.000 – 150.000 euro 49,5%
vanaf 150.000 euro 60%
De schijfgrenzen van 65.000 euro en 150.000 euro worden tussen 2024 en 2028 bevroren, de
overige schijfgrenzen worden op reguliere wijze geïndexeerd. Voor personen boven de AOWleeftijd geldt in de eerste schijf van het zesschijvenstelsel een lager tarief, omdat zij in die
schijf - evenals in het huidige stelsel - geen AOW-premie betalen. Per saldo is dit een
lastenverlichting voor gezinnen van 5,0 mld euro

Voor de volledige plannen,
https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... s-PvdA.pdf

Berdien

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:46

Ter vergelijking, dit zijn de huidige tarieven:
Belastingschijf Belastbaar inkomen uit werk en woning Tarief
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%
(bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen )

Dat betekent dat voor een aanzienlijk deel in NL de belasting dus omhoog zou gaan, en niet (!) naar beneden. Sterker nog, dat zou voor mij persoonlijk betekenen dat ik bijna 10 procent meer belasting zou gaan betalen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:48

martichr schreef:
996981 schreef:
Niemand die weet hoeveel de inkomstenbelasting verlaagd wordt?

GroenLinks-PvdA introduceert een zesschijvenstelsel voor personen onder de AOW-leeftijd:
tot 25.000 euro 30%
25.000 – 35.000 euro 35%
35.000 – 45.000 euro 40%
45.000 – 65.000 euro 45%
vanaf 150.000 euro 60%
De schijfgrenzen van 65.000 euro en 150.000 euro worden tussen 2024 en 2028 bevroren, de
overige schijfgrenzen worden op reguliere wijze geïndexeerd. Voor personen boven de AOWleeftijd geldt in de eerste schijf van het zesschijvenstelsel een lager tarief, omdat zij in die
schijf - evenals in het huidige stelsel - geen AOW-premie betalen. Per saldo is dit een

Ah, dus voor de lage inkomens (tot €35.000) gaat het iets omlaag. Voor iedereen daarboven omhoog.

Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:49

Cer schreef:
De cijfers van Robert45 kloppen toch wel?
het is toch 25, 35 en 45%
En dan over het afbetaalde woonhuis van de ouders, dat klopt toch ook?

Ik weet niet wat het voor mensen die boven het minimum verdienen, gaat betekenen. Nu zijn er mensen die precies tussen wal /schip vallen. 1 euro te hoog voor toeslagen bijvoorbeeld. Is er bekend hoe daar straks mee omgegaan zou worden?

IB wordt wanneer verlaag? Want in 2024 gaat ie omhoog, lees ik?
Welke belastingschijf zit ik 2024?
Veranderingen inkomstenbelasting 2024
Het kabinet heeft aangekondigd dat het belastingtarief in schijf 1 in 2024 iets verhoogd wordt: van 36,93% naar 36,97%. Het drempelbedrag voor de tweede schijf gaat iets omhoog: van € 73.071 in 2023 naar € 75.624 in 2024

(maar voor rekenen moet je echt niet bij mij zijn)

Ja zijn cijfers kloppen gewoon, ik heb tig pagina's terug ook doorgerekend wat de gevolgen zijn. De PvDA/Groenlinks zorgt niet perse voor een hogere erfbelasting voor vermogenden, maar voor mensen met kinderen. Het nivelleren is dus niet erg gelukt.. aan de reacties te zien heeft 90% dit nog altijd niet begrepen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:50

Berdien schreef:
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%

Dat betekent dat voor een aanzienlijk deel in NL de belasting dus omhoog zou gaan, en niet (!) naar beneden. Sterker nog, dat zou voor mij persoonlijk betekenen dat ik bijna 10 procent meer belasting zou gaan betalen.

Je bent rijker dan je zelf dacht.. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:51

Ik snap echt niet waar GL/PVDA (lees: Frans T.) het lef vandaan haalt om maar te blijven roeptoeteren dat ze de belasting op inkomen verlagen terwijl dit dus gewoon niet waar is. Ja, voor een klein deel in NL, en dat wordt opgehoest door de belasting voor heel, heel veel mensen (fors) te verhogen. Ik ben echt woest :=

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:51

Berdien schreef:
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%

Dat is inderdaad een hele dure, ook voor mij.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:55

Cowboy55 schreef:
Berdien schreef:
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%

Dat is inderdaad een hele dure, ook voor mij.

Ik weet jullie inkomen niet, maar het is wel een schijvenstelsel he.. dus niet dat je boven 65000 over alles 49,5% betaald.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:55

LOL! Ja hoor, bekend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:56

Ja dat is zeker bekend :) Maar het is hoe dan ook geen belastingverlaging voor een heel groot deel van NL.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:58

Voor het voortbestaan van de kleinere bedrijven is die erfbelasting wel funest.
Als de nieuwe generatie het bedrijf wil overnemen, moeten ze fors meer belasting betalen. Als dat geld er niet is, moeten ze een deel van het bedrijf verkopen, of zelfs stoppen.
Het MKB , midden en klein bedrijf is best belangrijk voor de leefbaarheid, en voor de economie.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 21-11-23 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:58

Berdien schreef:
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%

Dat hangt er vanaf wat je met aanzienlijk deel bedoelt. Als je € 50.000 per jaar verdient betaal je met het huidige stelsel € 18.465 belasting en met het GL/PvdA voorstel € 17.250, een verschil van ruim € 1.200. Omslagpunt ligt zo te zien rond een jaarsalaris van € 65.000.

996981 schreef:
martichr schreef:
tot 25.000 euro 30%
25.000 – 35.000 euro 35%
35.000 – 45.000 euro 40%
45.000 – 65.000 euro 45%
vanaf 150.000 euro 60%

Ah, dus voor de lage inkomens (tot €35.000) gaat het iets omlaag. Voor iedereen daarboven omhoog.

[ [url=m/j8BtBK.png]Afbeelding[/url] ]

Voor heel veel mensen gaat het omlaag. Die 30% geldt over de eerste 25k die je verdient, ook als je meer verdient. Zo werkt het met de huidige schijven ook, je gaat niet opeens veel meer belasting betalen omdat je 75k verdient, die 49,5% betaal je enkel over je inkomsten boven die € 73,031.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:00

Raineri schreef:
Loretta schreef:
De laatste peiling maakt het zeer spannend.
VVD PVDA/GL en de PVV samen aan kop.

https://www.ioresearch.nl/actueel/io-ze ... k-aan-kop/

Deze verkiezingen zijn toch wel een heel stuk spannender dan de vorige.

Nee dat meen je niet! Vuurvleugels, Pien en Winged hadden me net een beetje overgehaald niet-strategisch te stemmen :')

Ik kan deze spanning slecht aan _O-

Hahaa nja je moet altijd zelf kiezen wat jij zelf wil. Volg jouw gevoel, dan is jouw stem nooit verkeerd (en ja, dat is ongeacht wat je gaat stemmen. Zo lang je maar stemt is het helemaal prima!)

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:06

Berdien schreef:
Ja dat is zeker bekend :) Maar het is hoe dan ook geen belastingverlaging voor een heel groot deel van NL.

Dat zou ik op moeten zoeken, het omslagpunt ligt ergens rond de 63000 euro even snel gerekend, gemiddelde mediane inkomen voor werkenden zou 40000 euro zijn in 2023, hoeveel er dan in de categorie boven de 63000 zitten, geen idee. Een aardige groep in ieder geval.

edit:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling
Laatst bijgewerkt door martichr op 21-11-23 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:06

Cowboy55 schreef:
Mooie slotzin na een hele paragraaf over jou en jouw situatie en hoe goed je het wel niet geregeld hebt voor jezelf...... _O-

Want? Het idee achter de maatregel is inkomensongelijkheid verkleinen. Mensen die twee huizen te erven hebben, hebben - laten we eerlijk zijn - zelfs mét belastingverhoging een behoorlijk streepje (of steentje, hahaha) voor op mensen die alleen schulden erven van hun ouders of niks. Hoe dan ook is erven geld "krijgen" bovenop je eigen vermogen. Maar laat ik mijn punt dan iets nuanceren - ik vind er wel wat van dat mensen die er warmpjes bij zitten vallen over de maatregel als ze er zelf hoe dan ook niet op achteruit gaan maar op vooruit gaan. En probeer een scenario te schetsen voor wie deze maatregel nou gevolgen zou kunnen hebben, en hoe erg dat eigenlijk is.

Ik heb nog eens gezocht naar informatie over de erfbelasting, want de berekeningen zeggen me niet zoveel. Uit dit artikel: https://pointer.kro-ncrv.nl/gl-pvda-lij ... .%E2%80%9D

Pointer schreef:
De woordvoerder van Frans Timmermans gaat niet in op de specifieke uitspraken van Timmermans, maar laat weten dat de partij achter de verhoging staat: “We verhogen de erfbelasting voor een selectieve groep en dat vinden we zeer verdedigbaar. De helft van alle erfenissen in Nederland bedraagt minder dan €27.000, die zal met onze plannen niet worden belast.” Ze leggen de nadruk op de hogere erfbelasting als onderdeel van een bredere hervorming van het belastingstelsel. “Wij sluizen de opbrengsten terug naar enorme lastenverlichting op werk. En vanuit de optiek van gelijke kansen is een hogere belasting te rechtvaardigen: een erfenis beloont een gelukkige geboorte.”

De maatregel geldt, voorzover ik het begrijp, dus echt voor de hogere inkomens en zal bijvoorbeeld mij raken. En ja, dan blijf ik er van wat vinden dat mensen maar dit soort ongenuanceerde halve waarheden de wereld in blijven slingeren.Dit punt wordtkeer op keer gecherrypicked als "ze pakken ons geld af!" maatregel terwijl het hele verhaal véél genuanceerder ligt. Puntje bij paaltje stijgt koopkracht het meest onder PvdA / GL (aldus de berekeningen van het CPB) dus wordt er helemaal geen geld "afgepakt", maar eerlijker verdeeld. Als ik zie hoe makkelijk dit soort stemmingmakerij geloofd wordt en hoe weinig moeite er wordt gedaan uit te zoeken hoe het eigenlijk zit en wat voor gevolgen het heeft voor jou doet dat mijn vertrouwen geen goed nee. En dat geldt niet alleen voor de erfbelasting.

Cer schreef:
Ik ben zelf vooral benieuwd waar die grenzen dan liggen bijvoorbeeld, maar ik kan daar maar weinig over vinden.
En wat het bijvoorbeeld voor kleine bedrijven inhoudt, waar komt de loonsverhoging vandaan, of is dat die belastingverlaging, wanneer is iemand echt vermogend, of rijk, of kan wel wat missen.. ik heb nog nooit zoveel gegoogled (en dat wil wat zeggen :+ ) als de laatste twee maanden..

Zie de berekeningen van het CPB, die zijn behoorlijk veelomvattend maar leggen wel goed uit waar het geld over het algemeen wordt opgehaald. Over de hele linie gaat bij alle partijen de koopkracht omhoog en stijgt het minimumloon, de grote verschillen zitten 'm vooral in waar dat geld wordt opgehaald.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:11

Exitium schreef:
Voor heel veel mensen gaat het omlaag. Die 30% geldt over de eerste 25k die je verdient, ook als je meer verdient. Zo werkt het met de huidige schijven ook, je gaat niet opeens veel meer belasting betalen omdat je 75k verdient, die 49,5% betaal je enkel over je inkomsten boven die € 73,031.

Joh. Iemand die €40.000 verdient gaat er €1.700 op vooruit. Iedereen daarboven gaat er op achteruit….

Iedereen met een iets boven modaal inkomen wordt dus al als rijk gezien… immers gaan de rijken de lasten dragen.

Die rijken blijken dus ook middeninkomens en mkb’ers.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:11

sterregoud schreef:
Voor het voortbestaan van de kleinere bedrijven is die erfbelasting wel funest.
Als de nieuwe generatie het bedrijf wil overnemen, moeten ze fors meer belasting betalen. Als dat geld er niet is, moeten ze een deel van het bedrijf verkopen, of zelfs stoppen.
Het MKB , midden en klein bedrijf is best belangrijk voor de leefbaarheid, en voor de economie.

Als ik het zo lees is dat niet waar, bestaat er vrijstelling voor de bedrijfsopvolging (BOR).

Zie oa: https://www.alfa.nl/actueel/aanpassing- ... or-het-mkb
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... of-erfenis

Belastingdienst schreef:
Als u het bedrijf voortzet, kunt u een vrijstelling van erfbelasting of schenkbelasting krijgen
Bijvoorbeeld als u het familiebedrijf overneemt van uw ouders. Deze regeling heet de bedrijfsopvolgingsregeling. U betaalt dan minder of geen belasting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:14

nps schreef:
Belastingdienst schreef:
Als u het bedrijf voortzet, kunt u een vrijstelling van erfbelasting of schenkbelasting krijgen
Bijvoorbeeld als u het familiebedrijf overneemt van uw ouders. Deze regeling heet de bedrijfsopvolgingsregeling. U betaalt dan minder of geen belasting.

Ja, dat wil GL eraf hebben toch?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:14

Ik vind € 1.200 per jaar meer aan belasting betalen best wel heel fors.

Ik val zelf in de groep 'rond het omslagpunt' en blijk dus inderdaad een van de rijken te zijn die de lasten moet gaan dragen. Met mijn appartementje en auto van 10+ jaar oud :') Ik heb een goed inkomen, maar dat maakt mij echt niet rijk. Enige belastingvoordeel dat ik heb is de HRA, en daar word je ook niet echt rijk van.

Nps, de BOR afschaffen/afschalen is toch één van de maatregelen die GL/PVDA wil treffen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:15

Berdien schreef:

Nee, een belastingverhoging voor een klein, vermogend deel van NL :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:16

Berdien schreef:
1 tot € 73.031 36,93%
2 vanaf € 73.031 49,50%

Wat ik al dacht dus… Fijn.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:16

pien_2010 schreef:
De veranderingen, als ze er ooit al komen, zullen jaren op zich laten wachten want de belasting dienst kan zoiets op kort termijn veranderen glad niet aan.

Mijn irritatie bij de post van Robert is, dat hij in mijn beleving binnen komt rennen, paniek zaait, over een onderwerp dat uitgebreid in goede vriendelijke sfeer is besproken een aantal bladzijde hervoor. Waarvan het nu lijkt alsof dat helemaal niet gebeurd is.
Ik heb dan ook besloten dat ik daar niet meer op in ga, want ik vind het mensen onnodig bang maken en anderen die al flink inhoudelijk geleverd hebben hier, zoals ik, weer aan het werk zetten. Vandaag is mijn tijd daarvoor voor dat herhalende onderwerp, te kostbaar want heb veel andere dingen te doen.

Opvallend is dat we het weer over ons geld hebben, en de schrikbarende klimaat cijfers door de VN gisteren naar buiten gebracht en door mij hier gisteren gepost, niet de moeite waard vinden om tot ons te nemen.
Als het zo door gaat lieve mensen hoeft niemand zich over zoveel jaar niet meer druk te maken over meer belasting betalen want dan hebben de klimaat stormen, de enorme regens, het stijgen van de zee , al onze aandacht nodig. En kost dat ook individueel de mensen zeer veel geld.

De transitie nodig, is een goed verdienmodel.

Je kan niet verwachten dat iemand alle pagina’s doorleest in dit topic helaas.

PvdA GroenLinks zal een prima partij zijn voor de lage inkomens. Die zullen er heus op vooruit gaan. De rest mag zoals gebruikelijk weer betalen voor die plannen. Ze willen het weghalen bij de bedrijven, ze vertellen er alleen niet bij dat dit het MKB is en niet de Shell etc.

Verder willen ze rekeningrijden, verpakkingstaks, heffing voor vrachtwagens. Wat denk je dat dit met de prijzen gaat doen?

we hebben in Groningen een GroenLinks/PvdA gemeente bestuur. Het gaat hier alleen maar over boompjes, groen, etc. Aan de mkb ondernemers hebben ze compleet lak. Niet echt een succes voor veel inwoners. Helaas hebben we veel studenten die fietsen en dus GroenLinks stemmen.

We hebben wel in alle wijken een torenhoge parkeervergunning, de hoogste woz van het land etc. Volgend jaar komt er een reclamebelasting voor bv je reclame op je gevel. 100 euro per m2. Verder gaat de woz nog verder omhoog omdat ze de gaten om begroting willen dichten. Ze denken blijkbaar de het mkb een melkkoe is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:23

Berdien schreef:
Ik vind € 1.200 per jaar meer aan belasting betalen best wel heel fors.

Ik val zelf in de groep 'rond het omslagpunt' en blijk dus inderdaad een van de rijken te zijn die de lasten moet gaan dragen. Met mijn appartementje en auto van 10+ jaar oud :') Ik heb een goed inkomen, maar dat maakt mij echt niet rijk. Enige belastingvoordeel dat ik heb is de HRA, en daar word je ook niet echt rijk van.

Nps, de BOR afschaffen/afschalen is toch één van de maatregelen die GL/PVDA wil treffen?

Ik heb even snel ge-let-me-googled that for you, dat klopt gedeeltelijk.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... ersoberen/

Ze willen het niet afschaffen, maar inderdaad versoberen. Ook in het eerdere artikel van Alfa staat dat de maatregel niet helemaal efficient is en er veel misbruik van wordt gemaakt.

Alfa schreef:
Op de eerste plaats wil het kabinet opmerkelijke belastingconstructies aanpakken. In dit kader kan bijvoorbeeld de aanpak van baby-bv’s worden genoemd, waarbij toekomstige schenk- of erfbelasting wordt voorkomen of verminderd.

Daarnaast wil het kabinet schijnconstructies en oneigenlijk gebruik van de bedrijfsopvolgingsregelingen aanpakken. Een van de voornemens is dat aan een ander verhuurde onroerende zaken in alle gevallen voor deze worden aangemerkt als beleggingsvermogen. Onroerende zaken die worden gebruikt voor de eigen bedrijfsuitoefening blijven tot het ondernemingsvermogen behoren. De benodigde wetsaanpassing zal deel uitmaken van het Belastingplan 2024.

Taxlive schreef:
Met het wetsvoorstel willen de twee linkse partijen onder meer de gedeeltelijke belastingvrijstelling bij opvolging binnen een bedrijf (waarbij ondernemingsvermogen wordt overgedragen) beperken. De belangrijkste regeling die PvdA en GroenLinks willen uitkleden, de bedrijfsopvolgingsregeling (de BOR), is veel partijen al langer een doorn in het oog. Er is discussie over de doelmatigheid van de regeling, die ook nog eens zeer misbruikgevoelig is.

Lang verhaal kort - de soep is niet zo heet als het wordt gegeten. Er zijn zeer vriendelijke aflossingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven en er is een vrij inefficentie vrijstellingsregeling die door de handige adviseur gemakkelijk te omzeilen is, als ik het zo heel snel mag samenvatten. GroenLinks / PvdA wil daar inderdaad wel iets mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 10:31

nps schreef:
Berdien schreef:

Nee, een belastingverhoging voor een klein, vermogend deel van NL :)

Een klein deel? 25% van de Nederlandse huishoudens gaat meer betalen.