Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:23

Hij is dus wanhopig, want de sancties raken blijkbaar zoveel dat hij zonder gasinkomsten kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:39

BigOne schreef:
Hij is dus wanhopig, want de sancties raken blijkbaar zoveel dat hij zonder gasinkomsten kan.

Die logica volg ik niet helemaal...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 17:42

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:52

Sizzle schreef:
Of het gaat dadelijk via de Iran deal via een omweg alsnog naar europa.
https://www.iranintl.com/en/202208120211

Hoe haal je dat uit dit artikel? De enige manier waarop Russisch gas via Iran hier kan komen is als LNG en het artikel gaat juist over het gasgebrek in Iran zelf?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:55

storrum schreef:
Game set and match voor Putin.

Rusland stopt de toevoer van gas naar Europa totdat de sancties zijn opgeheven.
https://www.ft.com/content/2624cc0f-57b ... 41833a73dd

Zit achter een betaal muur.. maar geen gas via de Main Pipeline is iets anders dan geheel geen gas.. er is meer dan 1 Pipeline..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 18:04

Martichr, daar heb je gelijk in, die omweg is wellicht niet haalbaar.
Hoe dan ook zit Rusland niet bepaald stil met het vinden van alternatieve handelspartners. Als Iran interesse heeft in nieuwe deals dan is het voor mij niet perse zo klaarhelder dat ze dadelijk in vreselijk financiele nood zijn omdat Duitsland niet meer wil of krijgt.
Ik ben nog wantrouwend op dat gebied.
Putin mag dan wel een zak hooi zijn, maar hij is niet op zijn achterhoofd gevallen.

Ik heb toevallig net met een Russisch export product te maken dat welliswaar via direct export niet geaccepteerd wordt, maar nu via Turkije komt. Dan kraait er geen haan naar.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:50

martichr schreef:
storrum schreef:

Zit achter een betaal muur.. maar geen gas via de Main Pipeline is iets anders dan geheel geen gas.. er is meer dan 1 Pipeline..

North stream 1 is dicht. De rest is open.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:13

Sowieso zijn vrijwel alle voorraadlokaties in Europa inmiddels voor ruim 80% gevuld. Dus een tekort zal er deze winter zeer waarschijnlijk niet optreden. Enige vraag is, blijft het betaalbaar en dat is meer een economisch vraagstuk: Blijft gas op de vrije markt of wordt het een gereguleerd product.

Voor particulieren: Ga isoleren, zet de thermostaat een graad (of meer) terug, douche beperkt en koop een elektrische infraroodheater. Ontplooi wat actie, krijg je het ook warm van :)

Wat betreft Game, set en match voor Putin? Dit is zijn laatste troefkaart op het gebied van het gas. Hij kan het gas dat niet naar Europa gaat niet elders leveren omdat daar geen infrastruktuur voor bestaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 19:20

Wij stoken nog olie, die is net weer gevuld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:36

irmaz schreef:
Wat betreft Game, set en match voor Putin? Dit is zijn laatste troefkaart op het gebied van het gas. Hij kan het gas dat niet naar Europa gaat niet elders leveren omdat daar geen infrastruktuur voor bestaat.

Ze fakkelen nu al miljoenen kubs af..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:17

storrum schreef:

Doet me een beetje denken aan een dreigement dat mijn (toen) 5-jarige dochter uitte toen ze haar zin niet kreeg over het een of ander: “Als ik dat niet mag, dan…..dan….dan SPEEL IK NOOIT MEER MET MIJN SPEELGOED!”

We waren niet onder de indruk. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:33

Hahaha Cowboy55

Update vanuit de Volkskrant. Deze gaat over Macron die ons aanraadt flink energie te besparen voordat hij ingrijpt, over samenwerking met Duitsland (Duitsland blijft stroom leveren aan Fr en omgekeerd blijft gaslevering intakt ) en andere zaken.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b59f16c6/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 20:57

Cowboy55 schreef:
Doet me een beetje denken aan een dreigement dat mijn (toen) 5-jarige dochter uitte toen ze haar zin niet kreeg over het een of ander: “Als ik dat niet mag, dan…..dan….dan SPEEL IK NOOIT MEER MET MIJN SPEELGOED!”

We waren niet onder de indruk. :D

Dat geeft wel goed het niveau van Putin en de zijnen weer _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 07:24

Of die van ons op dezelfde leeftijd, die heel irritant door een gesprek heen zat te emmeren: "als jullie nu niet luisteren...dan.... dan praat ik nooit meer tegen jullie!". Gevolgd door met zo'n opstandig geluidje en zijn armen over elkaar zijn mond dicht ritsen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 07:41

Om de oorlog te stoppen zijn wel nog wat meer sancties nodig ben ik bang.

„Inkomsten uit olie- en gasverkoop hoger dan oorlogskosten:
De verkoop van fossiele brandstoffen zoals olie en gas bracht de Russische schatkist in de afgelopen zes maanden bijna 160 miljard euro op. Dit is de conclusie van de Finse denktank "Center for Research on Energy and Clean Air".

Deze inkomsten overtreffen duidelijk de kosten van de invasie van Oekraïne in de eerste zes maanden van de oorlog in Oekraïne, schrijft de denktank. Zij schat deze op ongeveer 100 miljard.

Hoewel de uitvoervolumes zijn gedaald, maakt Rusland er nog steeds recordwinsten mee dankzij de gestegen prijzen voor gas en olie. De grootste afnemers van Russische energie zijn China en de EU.“
Het goede nieuws is wel dat de transitie naar groenere energie veel sneller gaat dan voorheen, uiteindelijk is het hopelijk winst voor het milieu.

Bron SRF en het origineel:
https://energyandcleanair.org/publicati ... f-ukraine/

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:29

De aanslag op de Russische ambasade in Kabul is opgeeist door IS.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:16

Rusland mag dan wel flinke inkomsten uit olie/gasverkoop hebben gehad, wanneer ze geen materiaal kunnen krijgen om de oorlog op het slagveld goed kunnen voeren hebben ze er weinig aan. En ook wat betreft militairen doen ze het niet zo geweldig, ook al heeft Putin het directe commando overgenomen, ze lopen flink achter de feiten aan de laatste tijd met zeer veel verliezen en demotivatie als gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:22

De verhalen over grote verliezen en deserteurs hoor ik al sinds dag 1 van beide kanten komen, inclusief de videobeelden. Hetzelfde als dat de voorraden op zijn, net zoals de nieuwe aanwas van soldaten. De betrouwbare onderbouwing met getallen en het verloop per periode ontbreekt echter ook al sinds dag 1. De berichten lijken vooral vol met "hopium".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 09:27

Ik zag net foto‘s van Putin die de Champagne aanstootte met Kim Jong Un vanwege een nieuwe wapendeal.
Persoonlijk krijg ik steeds meer het idee dat men zich in de EU en US iets te triomfantelijk op de borst slaat terwijl de wereld groter is dan dat.

Dan komt er vast weer het argument: ja maar „onze“ wapens zijn veel beter/nieuwe/geavanceerder“. Dat zal allemaal best, maar een landmijn is ook dodelijk als hij niet state of the art is en misschien krijg je er dan wel veel meer voor weinig.

Wat overigens los staat van het het feit ik sancties ondersteun, niet dat we die discussie weer krijgen.
Ik vraag me echter wel af of we nu niet naief bezig zijn door theoretische sancties via de achterdeur binnen te laten voor een hogere prijs.

Echter, als ik al zie dat kleine bedrijven hun transporten al domweg rerouten zodat ze gewoon via het midden-oosten of Turkije in de EU aankomen, dan zijn de serieuze gelden uiteraard ook op andere wegen onderweg.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-09-22 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:29

Sizzle schreef:
Ik zag net foto‘s van Putin die de Champagne aanstootte met Kim Jong Un vanwege een nieuwe wapendeal.
Persoonlijk krijg ik steeds meer het idee dat men zich in de EU en US iets te triomfantelijk op de borst slaat terwijl de wereld groter is dan dat.

Wat overigens los staat van het het feit ik sancties ondersteun, niet dat we die discusdie weer krijgen.

Echter, als ik al zie dat kleine bedrijven hun transporten al domweg rerouten zodat ze gewoon via het midden-oosten of Turkije in de EU aankomen, dan zijn de serieuze gelden uiteraard ook op andere wegen onderweg.

Vanuit iemand die in de haven van Rotterdam werkt hoor ik dit soort dingen ook. Komt gewoon uit Rusland binnen maar er hangt een hoger prijskaartje aan waardoor de koper de banketstaaf is en Putin extra inkomsten heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:56

Maar toch: paar pagina's geleden plaatste ik een stukje uit de Volkskrant waarin staat dat er in mei, de laatste maand waarover het Kremlin data gaf, dat er de helft minder olie- en aardgasbaten binnenkwamen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:20

Die tussenhandelaren worden daar steenrijk van. Terwijl Poetin zijn verdiensten grotendeels doorlopen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:29

Sizzle schreef:

Dan komt er vast weer het argument: ja maar „onze“ wapens zijn veel beter/nieuwe/geavanceerder“. Dat zal allemaal best, maar een landmijn is ook dodelijk als hij niet state of the art is en misschien krijg je er dan wel veel meer voor weinig.

Wat overigens los staat van het het feit ik sancties ondersteun, niet dat we die discussie weer krijgen.
Ik vraag me echter wel af of we nu niet naief bezig zijn door theoretische sancties via de achterdeur binnen te laten voor een hogere prijs.

Ja om munitie te kopen van NK... dus de oneindige voorraad is niet oneindig blijkbaar..

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:44

Sizzle schreef:
Om de oorlog te stoppen zijn wel nog wat meer sancties nodig ben ik bang.

„Inkomsten uit olie- en gasverkoop hoger dan oorlogskosten:
De verkoop van fossiele brandstoffen zoals olie en gas bracht de Russische schatkist in de afgelopen zes maanden bijna 160 miljard euro op. Dit is de conclusie van de Finse denktank "Center for Research on Energy and Clean Air".

Deze inkomsten overtreffen duidelijk de kosten van de invasie van Oekraïne in de eerste zes maanden van de oorlog in Oekraïne, schrijft de denktank. Zij schat deze op ongeveer 100 miljard.

Hoewel de uitvoervolumes zijn gedaald, maakt Rusland er nog steeds recordwinsten mee dankzij de gestegen prijzen voor gas en olie. De grootste afnemers van Russische energie zijn China en de EU.“
Het goede nieuws is wel dat de transitie naar groenere energie veel sneller gaat dan voorheen, uiteindelijk is het hopelijk winst voor het milieu.

Bron SRF en het origineel:
https://energyandcleanair.org/publicati ... f-ukraine/

Het is veel interessanter om te weten hoe de totale inkomsten en uitgaven zich verhouden tot vorig jaar. Dat de inkomsten uit gas- en olie nu hoger zijn dan de inkomsten hieruit vorig jaar is verder niet zo interessant.. toen waren er ook geen 100 miljard nodig voor een oorlog. Voor de duidelijkheid, die 160 miljard is niet wat er extra binnenkomt volgens het artikel, maar de totale opbrengst. De Russische economie was in 2020 zo'n 1500 miljard groot, hiervan is blijkbaar een procent of 30 energie gerelateerd. Om er iets zinnigs over te zeggen zou je het totale plaatje moeten weten. Ik heb hierover nog geen betrouwbare gegevens kunnen vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 10:55

Ik ook niet, ik weet ook niet of dat bestaat.
Vandaag mijn terughoudendheid in de gloria stemming.
Ik durf iemand als Poetin niet als naieve stampvoetende kleuter weg te zetten eigenlijk, want ik denk dat hij precies weet wat hij doet. Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk heb.

Als ik zulke artikelen als hieronder lees dan zie ik wel dat er effect is, maar voor mij voelt nou niet echt als een effect waarvoor ik nu alvast in de jubelstemming moeten raken.
Als er ook maar iets van klopt (want dat weet je nooit met Rusland), dan is de hoogte van de inflatie in de EU eigenlijk slechter dan in Rusland.
https://www.weforum.org/agenda/2022/08/ ... ion-money/

Ik kijk nog even verder de kat uit de boom voorlopig :o