Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:06

robert45 schreef:
verplicht zelfstandigen om tot een inkomen van 80.000 euro pensioen op te bouwen, met een premiepercentage van 10%. Dit is een lastenverlichting voor bedrijven. De hogere aftrek van pensioenpremies leidt tot 1,3 miljard euro minder belastinginkomsten. Op lange termijn zijn de pensioenuitkeringen hoger door de hogere pensioenpremies.
schaft de mkb-winstvrijstelling af. Dit is een lastenverzwaring voor bedrijven van 2,6 miljard euro.
wijzigt de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. De partij kiest voor een variant met maximale grondslag op WIA-niveau en een uitkering op 70% daarvan. De wachttijd is zes maanden. De hogere uitkeringslasten (GL-PvdA_173_a) worden deels gefinancierd uit een premieverhoging. Dit is een lastenverzwaring voor bedrijven van 1,1 miljard euro. Het structurele bedrag is hoger doordat de maatregel geleidelijk ingroeit.
schaft de aftrekposten af die vallen onder de ondernemersaftrek. Dit zijn de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek, de aftrek voor speur- en ontwikkelingswerk, de meewerkaftrek en de stakingsaftrek. Dit is een lastenverzwaring voor bedrijven van 0,4 miljard
Interessant, maar ik mis een beetje de haakjes.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:13

Janneke2 schreef:
robert45 schreef:
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting op gaan delen in drie schijven, daaruit blijkt: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25 procent, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35 procent, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45 procent.”

Dit klopt, maar het is onvolledig.
Citaat:
Ook het allang afbetaalde woonhuis van bv ouders valt onder deze regeling.
Klopt niet.
Zie de discussie een paar dagen terug.
Citaat:
Kortom je mag gewoon fors gaan betalen voor zaken waar allang belasting over is betaald.

Rare insteek.
Erven is verwerven, daar betaal je voor.
Voor 'stenen' geldt een vrijstelling voor huizen onder de 1,4 miljoen euro,
daarnaast vrijstelling tot 100.000 euro.

Citaat:
Dan alle kosten van de klimaatplannen die nu al dan pan uitrijzen…

Hihihi.
We leven in 2023, hoor.
De jaarlijkse raportage van het IPCC is niet om te lachen trouwens, we stevenen af op drie graden deze eeuw.
Maar nog even over geld: met de broodnodige innovaties valt goed geld te verdienen.
Citaat:
De werkende die net boven het minimum krijgt die mag overal flink voor gaan betalen nog hogere accijnzen etc.

Als je medelijden hebt met de harde werkers kan het zin hebben om niet rechts te stemmen...

Als je kijkt naar de doorrekeningen van het cpb of het verkiezingsprogramma dan blijkt nergens uit dat huizen buiten deze schijven vallen.

Met of zonder klimaatplannen, die 3 graden zullen we dan wel halen. De vraag is alleen of het leven nog betaalbaar blijft zonder al die idioterie. Groen is leuk maar je mag er wel stevig de portemonnee voor trekken. Neem al zoiets als de verpakkingstaks. Gewoon een lastenverzwaring die totaal nutteloos is. Het geld gaat in de zak van een supermarkt en oma mag betalen voor het bekertje.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:15

Veronica2 schreef:
Gek genoeg moest ik ook even aan jou denken, daarom viel het me ook op. Helaas denk ik dat je gelijk hebt dat het MKB het gaat betalen, simpelweg omdat er meer ondernemingen zijn in het MKB dan dat er multinationals zijn. Maar dat zullen ze nooit met zoveel woorden zeggen, ondanks dat het de realiteit is.

Fijn om te lezen dat mijn posts bij mensen een beeld brengt bij wie er een BOR nodig heeft bijvoorbeeld.

Wat ik lastig vind, is dat het MKB uiteindelijk gaat doorrekenen denk ik. Ik vraag mij af hoe alles gaat 'stapelen' voor de consument . Aan de andere kant: als we met zijn allen zeggen: zo kan het niet langer. Ja, dan moeten we betalen met zijn allen.

Ik moest wel heel hard lachen om Klaver net. Hij zei, in een discussie met de CEO van tata: de wereld veranderd, vroeger had je hoefsmeden want toen gebruikte we paarden, nu garages voor auto's dus geen hoefsmeden meer.

Wie nodigt Jesse uit voor een werkbezoekje op stal :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:19

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:
Gek genoeg moest ik ook even aan jou denken, daarom viel het me ook op. Helaas denk ik dat je gelijk hebt dat het MKB het gaat betalen, simpelweg omdat er meer ondernemingen zijn in het MKB dan dat er multinationals zijn. Maar dat zullen ze nooit met zoveel woorden zeggen, ondanks dat het de realiteit is.

Fijn om te lezen dat mijn posts bij mensen een beeld brengt bij wie er een BOR nodig heeft bijvoorbeeld.

Wat ik lastig vind, is dat het MKB uiteindelijk gaat doorrekenen denk ik. Ik vraag mij af hoe alles gaat 'stapelen' voor de consument . Aan de andere kant: als we met zijn allen zeggen: zo kan het niet langer. Ja, dan moeten we betalen met zijn allen.

Ik moest wel heel hard lachen om Klaver net. Hij zei, in een discussie met de CEO van tata: de wereld veranderd, vroeger had je hoefsmeden want toen gebruikte we paarden, nu garages voor auto's dus geen hoefsmeden meer.

Wie nodigt Jesse uit voor een werkbezoekje op stal :')

Ja echt he en laat ze dan ook het vak van hoefsmid promoten, want in sommige regio's kan je ze met een lampje zoeken onderhand.

pmarena

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:22

Nouja hij heeft wel een beetje gelijk, het lijkt een uitstervend beroep te zijn momenteel :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:23

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:
Bij Op1 zit Klaver aan tafel en die heeft zojuist het hele zogenaamde verhaal over de dekking van de belastingverlagingen zelf onderuit heeft gehaald. Dat geld komt niet van multinationals, maar komt juist van familiebedrijven uit het MKB, via de BOR.

Ja, dat stuk raakte mij wel echt. Dat hij zegt: die BOR is helemaal niet nodig.

Ik ben blij dat ik het overgenomen heb, want zonder BOR had het nooit gelukt.

Verder vond ik hem wel goed, maar ik heb het idee dat het MKB bij GL/PvdA, maar ook bij NSC echt melkkoe word.

Dat denk ik ook. Ik twijfelde of ik toch niet gl/PvdA moest gaan stemmen. Ben niet te beroerd om 'voor het hogere goed' tegen mijn eigen belangen in te stemmen maar dit zou betekenen dat mijn zoon nog meer zorgen krijgt dan wij hadden. Dus dat gaan we niet doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:50

robert45 schreef:
GroenLinks-PvdA wil de erfbelasting op gaan delen in drie schijven, daaruit blijkt: “Onder de 100.000 euro wordt het tarief 25 procent, tussen de 100.000 en 200.000 euro wordt het tarief 35 procent, en boven de 200.000 euro wordt het tarief 45 procent.”

Ook het allang afbetaalde woonhuis van bv ouders valt onder deze regeling. Kortom je mag gewoon fors gaan betalen voor zaken waar allang belasting over is betaald.

De werkende die net boven het minimum krijgt die mag overal flink voor gaan betalen nog hogere accijnzen etc.

Vrijstelling wordt verhoogd van 22.000 naar 27.000, vrijstelling van overblijvende partner wordt hoger, ongeveer 750.000 dus dan praat je al over een woning vrij van hypotheek, van 1,5 miljoen. Pas wanneer je daarboven komt moet je betalen. Schulden en dus ook hypotheek wordt er vanaf getrokken. Ja wanneer je een 100.000 euro van je ouder erft moet je wat meer betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 01:29

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:
Bij Op1 zit Klaver aan tafel en die heeft zojuist het hele zogenaamde verhaal over de dekking van de belastingverlagingen zelf onderuit heeft gehaald. Dat geld komt niet van multinationals, maar komt juist van familiebedrijven uit het MKB, via de BOR.

Ja, dat stuk raakte mij wel echt. Dat hij zegt: die BOR is helemaal niet nodig.

Ik ben blij dat ik het overgenomen heb, want zonder BOR had het nooit gelukt.

Verder vond ik hem wel goed, maar ik heb het idee dat het MKB bij GL/PvdA, maar ook bij NSC echt melkkoe word.

Ik vond hem echt heel sterk. En het was een interessant gesprek in een prettige sfeer.

De opmerking over de hoefsmid ging natuurlijk niet over de hoefsmid an sich :+

Robert: groen is niet "leuk"; het is niet een luxe product.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 07:22

Ik las idd ergens dat groen / klimaat luxe problemen zijn en dat mensen die het slecht hebben het klimaat / duurzaamheid niet hoog op hun prio lijst hebben.. je daarover druk kunnen maken is ook een soort privelige.. waar las ik dat ookalweer…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:27

BigOne schreef:
robert45 schreef:

Ook het allang afbetaalde woonhuis van bv ouders valt onder deze regeling. Kortom je mag gewoon fors gaan betalen voor zaken waar allang belasting over is betaald.

Vrijstelling wordt verhoogd van 22.000 naar 27.000, vrijstelling van overblijvende partner wordt hoger, ongeveer 750.000 dus dan praat je al over een woning vrij van hypotheek, van 1,5 miljoen. Pas wanneer je daarboven komt moet je betalen. Schulden en dus ook hypotheek wordt er vanaf getrokken. Ja wanneer je een 100.000 euro van je ouder erft moet je wat meer betalen.

Robert deze discussie, met de werkelijke cijfers tot achter de komma is royaal gevoerd en uitgelegd hoe het werkelijk zit door mensen in dit topic die goed in de materie zitten.

Je doet aan paniekvoetbal en bangmakerij, want je cijfers kloppen niet.

Ruitje het MKB en de familie bedrijven zijn te belangrijk en vaak ook te kwetsbaar. Dat gaat zeker niet gebeuren dat zij zo hard aangepakt gaan worden, want er is ook nog elites als de tweede kamer.
Iedereen kan van alles willen maar links zal rechts mee moeten nemen en rechts links want anders wordt het voorstel niet aangenomen.

Zelf loop ik al lang mee als het om GL gaat en juist de eerlijke belasting betalende familie bedrijven en bedrijven vanuit het MKB daar heb ik werkelijk nog nooit over gehoord dat "die aangepakt moeten worden".
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 21-11-23 08:31, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:29

Niemand die weet hoeveel de inkomstenbelasting verlaagd wordt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:32

De cijfers van Robert45 kloppen toch wel?
het is toch 25, 35 en 45%
En dan over het afbetaalde woonhuis van de ouders, dat klopt toch ook?

Ik weet niet wat het voor mensen die boven het minimum verdienen, gaat betekenen. Nu zijn er mensen die precies tussen wal /schip vallen. 1 euro te hoog voor toeslagen bijvoorbeeld. Is er bekend hoe daar straks mee omgegaan zou worden?

IB wordt wanneer verlaag? Want in 2024 gaat ie omhoog, lees ik?
Welke belastingschijf zit ik 2024?
Veranderingen inkomstenbelasting 2024
Het kabinet heeft aangekondigd dat het belastingtarief in schijf 1 in 2024 iets verhoogd wordt: van 36,93% naar 36,97%. Het drempelbedrag voor de tweede schijf gaat iets omhoog: van € 73.071 in 2023 naar € 75.624 in 2024

(maar voor rekenen moet je echt niet bij mij zijn)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:47

Cer zie verhaal van BigOne hierboven.
Citaat:

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:52

ja dat zie ik :j
Wat klopt er dan letterlijk niet aan wat Robert45 schrijft, want ik denk dat ik daaroverheen lees?

hij schrijft niet "partners raken hun huis kwijt", hij schrijft 'kinderen moeten belasting betalen over het afbetaalde huis van hun ouders', en dat is toch zo?

(is er ergens een langer bericht wat ik niet gelezen heb?)
Laatst bijgewerkt door Cer op 21-11-23 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:53

pien_2010 schreef:
Cer zie verhaal van BigOne hierboven.
Citaat:

2,5 keer meer overigens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:54

Nouja, werkelijke cijfers tot achter de komma royaal uitgelegd wat betreft het huis van ouders...dat is tot zoverre waar dat we dus helemaal niet goed weten wat de mogelijkheden daadwerkelijk zullen zijn qua voorwaardes en tijdsduur van uitstel van betaling over het kindsdeel, als ma in het huis wil blijven wonen als pa overlijdt (of andersom).

Dat wordt afgedaan met woorden in de trant van "daar is vast wel wat voor te regelen".
Zo'n stelling is niet echt "werkelijke cijfers tot achter de komma" wat betreft wat het in de praktijk nu effectief gaat betekenen als pa & ma ooit een goedkoop huisje hebben gekocht, daar al hun hele leven wonen, veel aan hebben verbouwd en in geïnvesteerd waardoor het nu best een mooi bedrag waard is, maar er is op dat moment nauwelijks spaargeld, door weinig inkomen of misschien wel omdat ze net nog bvb. zonnepanelen en een warmtepomp hebben geplaatst voordat pa ineens omviel...

Waardoor op het moment dat pa ineens wegvalt, ma misschien maar net 12.000 euro op de spaarrekening heeft. Waarvan ze die belasting niet kan betalen. En met het uitzicht dat die spaarpot ook niet meer echt aangevuld gaat worden want inkomsten van vader vallen (deels) weg. En vader kan klussen aan het huis niet meer doen, daar moet moeder voortaan iemand voor inhuren.

Hoe gaat zij dat betalen dan....? Hopen dat ze een hypotheek kan krijgen? Dan krijgt ze die kosten er weer maandelijks bij, terwijl het juist al krapper wordt....

Ik denk echt dat mensen er mee in de problemen kunnen komen. Tenzij er dan echt hele vriendelijke betalingsregelingen komen en/of belasting-uitstel tot de kinderen daadwerkelijk erven. Maar dat weten we dus helemaal niet of dat kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:55

Ja ik vond de strekking van "we gaan ervanuit dat de belastingdienst daar wel wat voor regelt" toch echt een beetje magertjes, maar daar werd eigenlijk door niemand verder op gereageerd.. :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 08:57

Bovenstaande inderdaad. Alsof de BD alles goed op orde heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:06

De veranderingen, als ze er ooit al komen, zullen jaren op zich laten wachten want de belasting dienst kan zoiets op kort termijn veranderen glad niet aan.

Mijn irritatie bij de post van Robert is, dat hij in mijn beleving binnen komt rennen, paniek zaait, over een onderwerp dat uitgebreid in goede vriendelijke sfeer is besproken een aantal bladzijde hervoor. Waarvan het nu lijkt alsof dat helemaal niet gebeurd is.
Ik heb dan ook besloten dat ik daar niet meer op in ga, want ik vind het mensen onnodig bang maken en anderen die al flink inhoudelijk geleverd hebben hier, zoals ik, weer aan het werk zetten. Vandaag is mijn tijd daarvoor voor dat herhalende onderwerp, te kostbaar want heb veel andere dingen te doen.

Opvallend is dat we het weer over ons geld hebben, en de schrikbarende klimaat cijfers door de VN gisteren naar buiten gebracht en door mij hier gisteren gepost, niet de moeite waard vinden om tot ons te nemen.
Als het zo door gaat lieve mensen hoeft niemand zich over zoveel jaar niet meer druk te maken over meer belasting betalen want dan hebben de klimaat stormen, de enorme regens, het stijgen van de zee , al onze aandacht nodig. En kost dat ook individueel de mensen zeer veel geld.

De transitie nodig, is een goed verdienmodel.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:11

En de verlaging inkomstenbelasting (hoeveel is het nou precies?) kunnen ze wel doorvoeren? :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:21

Toch wel jammer dat als ik dan naar een specifieke duiding vraag, dat er dan toch niet letterlijk gereageerd wordt.
Sec gezien waren zijn beweringen nl niet onjuist. Dan aangeven dat iemand onjuiste beweringen doet, is dan niet helemaal juist
Althans, ik denk dat dat zo is, ik vraag om opheldering..

En alle veronderstellingen daar kan ik niet zoveel mee. Ze hebben toch door laten rekenen.. dan weten ze toch een beetje wat het plan is ook?
Dus als de BD zegt 'wij kunnen dat de komende 8 jaar niet waar maken' dan ben je alweer twee verkiezingsronden verder .. Dus dan hadden ze op papier een goed plan waar misschien dan toch ook niks van terecht komt?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:30

robert45 schreef:
Met of zonder klimaatplannen, die 3 graden zullen we dan wel halen. De vraag is alleen of het leven nog betaalbaar blijft zonder al die idioterie. Groen is leuk maar je mag er wel stevig de portemonnee voor trekken. Neem al zoiets als de verpakkingstaks. Gewoon een lastenverzwaring die totaal nutteloos is. Het geld gaat in de zak van een supermarkt en oma mag betalen voor het bekertje.

Heb je naar de samenvatting van het CPB gekekren? Koopkracht stijgt het hardst bij PvdA / GroenLinks (wat mij ook verbaasde). Dus je kan wel allemaal huilie roepen over iedere individuele lastenverzwaring, puntje bij paaltje hou je het meest “over” bij PvdA / GroenLinks. Dat een partij zich bezighoudt met klimaat, betekent niet per definitie lastenverzwaring voor de middeninkomens (al is dat natuurlijk wel populair om te geloven en een hele ongefundeerd argument om maar niets aan het klimaat te moeten doen).

En die erfbelasting, sja. Je hebt dan al geld en je krijgt nog meer. Voor niet kunnen betalen worden regelingen voorzien voorzover ik heb begrepen (als in pas aflossen als je de rest van al dat gele wél krijgt dmv verkoop). Ik als redelijk vermogend persoon met, indien onze ouders overlijden (waarvan ik natuurlijk heel hard hoop dat ze dat voorlopig niet doen!) twee dikke woningen te erven kan me hier niet zo druk (meer) om maken, al was mijn initiele reactie ook hoho, blijf van onze spullen af!. Wij hebben een behoorlijk goed inkomen, hebben al een fantastisch huis wat we nog nét in de goede tijd hebben verkocht en verbouwd wat daarna fiks in waarde is gestegen en krijgen dan nóg vet veel meer geld. Dat kunnen we dan weer gebruiken om hypotheek af te lossen die toch al niet al te duur is omdat we een financieel adviseur konden betalen die dat allemaal handig voor ons heeft geregeld. Kortom, we hebben het al erg goed en we krijgen het dan nóg beter met gratis geld van de ouders. We gaan er echt geen boterham minder om eten als we daar wat meer belasting over moeten afdragen. Ik vind het echt weer het individualistische ikke ikke ikke en de rest kan stikken denken om van die erfbelasting zo’n punt te maken.

Er zijn veel mensen die het vertrouwen in de politiek verliezen, ik verlies eerder het vertrouwen in de kiezer. Wat zijn we een verwend, individualistisch volk geworden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:33

Mooie slotzin na een hele paragraaf over jou en jouw situatie en hoe goed je het wel niet geregeld hebt voor jezelf...... _O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:33

Ik vind het heeeeel lastig dat mensen die zelf aangeven genoeg vermogen te hebben, voor anderen beslissen dat die wel wat kunnen missen..

Ik ben zelf vooral benieuwd waar die grenzen dan liggen bijvoorbeeld, maar ik kan daar maar weinig over vinden.
En wat het bijvoorbeeld voor kleine bedrijven inhoudt, waar komt de loonsverhoging vandaan, of is dat die belastingverlaging, wanneer is iemand echt vermogend, of rijk, of kan wel wat missen.. ik heb nog nooit zoveel gegoogled (en dat wil wat zeggen :+ ) als de laatste twee maanden..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 09:35

Cowboy55 schreef:
Mooie slotzin na een hele paragraaf over jou en jouw situatie en hoe goed je het wel niet geregeld hebt voor jezelf...... _O-

Bovenstaande inderdaad. :')