Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:54

Ik kan niks vinden over het dagboek van Anne Frank, behalve dat het uit sommige scholen gehaald is omdat er blijkbaar ook passages in staan over dat ze nieuwsgierig was naar haar anatomie en gevoelens voor een vriendin had opgeschreven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:57

Cer schreef:
Staat dat ergens?
Over de Color Purple is al jaren discussie lees ik.
Ik kan (nog) niet vinden dat het nu verboden is

Anne Frank is was in sommige staten al verboden .. (blijkbaar vanwege het ontdekken van haar lichaam :? Dat is nou het minst wat me van dat boek is bijgebleven)
Wat voor discussie is daar dan over? De film/het boek is toch een realistische beschrijving van hoe het toen was?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:00

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:06

Ailill schreef:
Wat voor discussie is daar dan over? De film/het boek is toch een realistische beschrijving van hoe het toen was?

Ja, daarom zouden linkjes handig zijn :)

https://www.nationalgeographic.com/cult ... e%20theory.

Walker’s use of slang and profanity, the book’s portrayal of brutal Black men, a same-sex encounter between the two main characters, and its depiction of sexual violence in its first pages

https://bannedbooks.library.cmu.edu/ali ... or-purple/

The Color Purple has been challenged multiple times since it published, including most recently in 2017. The book has been banned from school libraries in the United States between 1984 to 2013. Parents are the most common group attempting to remove the novel from schools. There have been different reasons for the book being banned, including religious objections, homosexuality, violence, African history, rape, incest, drug abuse, explicit language, and sexual scenes

https://pen.org/the-color-purple-and-30 ... -watching/

The Color Purple is among the thousands of books that have been swept up in the wave of book banning documented by PEN America in the past several years; the novel has been pulled from shelves in at least three counties since 2021.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:09

BigOne schreef:
https://pen.org/banned-books-list-2025/

Boeken die geband zijn op universiteit,
Goh , ik heb Jan Wolkers als 15 jarige gelezen voor m’n vwo boekenlijst :D .

Maar hier staat : “Most Banned Books of the 2023-2024 School Year“
Die waren dus al gebanned?

Daar staat Anne Frank niet bij… wel alle boeken van A court of Thorns and Roses :? :')
Laatst bijgewerkt door Cer op 10-03-25 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:12

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:29

Cer schreef:
Ailill schreef:

Ja, daarom zouden linkjes handig zijn :)

https://www.nationalgeographic.com/cult ... e%20theory.

Walker’s use of slang and profanity, the book’s portrayal of brutal Black men, a same-sex encounter between the two main characters, and its depiction of sexual violence in its first pages

https://bannedbooks.library.cmu.edu/ali ... or-purple/

The Color Purple has been challenged multiple times since it published, including most recently in 2017. The book has been banned from school libraries in the United States between 1984 to 2013. Parents are the most common group attempting to remove the novel from schools. There have been different reasons for the book being banned, including religious objections, homosexuality, violence, African history, rape, incest, drug abuse, explicit language, and sexual scenes

https://pen.org/the-color-purple-and-30 ... -watching/

The Color Purple is among the thousands of books that have been swept up in the wave of book banning documented by PEN America in the past several years; the novel has been pulled from shelves in at least three counties since 2021.
Dus we steken onze koppen in het zand en doe alsof het er niet is. Ik bedoel hiermee niet jou persoonlijk.

Bijzonder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:35

Ailill schreef:
Dus we steken onze koppen in het zand en doe alsof het er niet is. Ik bedoel hiermee niet jou persoonlijk.
Bijzonder.

Ben ik toch heel benieuwd hoe je bij die conclusie komt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:12

Precies zoals het bedoeld was, qua tekst. We wissen alles (letterlijk) uit en doen alsof het nooit heeft bestaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:19

Ik was aan het zoeken of er hier (naast MK) nog iets verboden is, maar dat is niet zo. In europa ook niet echt (lijkt het). Dat Alice in Wonderland in China verboden is, vond ik opvallend..

Paagman heeft ook nog een lijstje gemaakt met oa Duivelsverzen en Handmaids tale
https://magazine.paagman.nl/nieuws/bann ... -ze-leest/

Er is ook een boek geschreven over verboden boeken :D
https://www.hebban.nl/boek/verboden-boe ... e-molenaar

Ik denk niet dat 'alles' uitgewist wordt, gelukkig izjn er nog plekken/landen waar dingen wel mogen :j
in Amerika verschilt het ook weer per staat, als ik het goed lees.

Maar, van bepaalde dingen willen we natuurlijk ook dat ze uitgewist worden, omdat ze verkeerd weergegeven worden, of omdat we het nu anders zien.. dat is wel hoe het gaat

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:32

Ik denk dat het nooit goed is om boeken te wissen. Hoe 'verkeerd' (wat is dat eigenlijk, en wie bepaalt dat) iets ook mag lijken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:34

Eens. Wat je wel kan doen is die boeken in de context van die periode plaatsen, wanneer nodig.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:36

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:42

De VS koerst af op een recessie. Trump heeft het woord "lichte recessie" al in de mond genomen, maar, belooft hij, daarna wordt iedereen rijk.
Naast Trumpflatie is er nu ook Trumcessie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:47

Musk noemde deze op X man een verrader, omdat hij na een bezoek aan Oekraine, zich uitsprak Oekraine te steunen.
https://x.com/Acyn/status/1899285575624171768
Kelly: Ik heb 25 jaar gediend bij de Amerikaanse marine. Ik heb 15 jaar bij NASA doorgebracht, waarbij ik mijn leven riskeerde door de spaceshuttle te besturen. En de enige eed die ik kan bedenken die Elon Musk misschien heeft afgelegd, is een eed op zijn eigen betaalrekening, op zijn portemonnee - een eed, misschien, om de levens van veteranen te ruïneren. Ik had vorige week veteranen op mijn kantoor die, na echt goede prestatierapporten, erachter kwamen dat Elon Musk hen had ontslagen vanwege slechte prestaties. Hij heeft de levens van deze mensen geruïneerd. Ze dienden ons land opnieuw in zeer waardevolle rollen, en ze verdienden het niet om ontslagen te worden door middel van een e-mail van een niet-gekozen miljardair.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:55

Qimm schreef:
Ik denk dat het nooit goed is om boeken te wissen. Hoe 'verkeerd' (wat is dat eigenlijk, en wie bepaalt dat) iets ook mag lijken...

Is dat dan ook zo met boeken zoals Mein Kampf (ik ken het niet, maar dat is het enige boek wat in NL verboden is, ik heb ook geen idee of echt niet verkrijgbaar is, ik neem aan van niet)

Verder is het maar net wat erin staat want ook in boeken kan misinformatie staan, en dat willen 'we' niet op internet, dus ook niet in boeken, neem ik aan?
Ik ben overigens ook voor niet verbieden, maar wel om toelichting te geven indien nodig. (wie dan bepaald wat de juiste toelichting is, is daarna weer de vraag )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:00

Babootje schreef:
Musk noemde deze op X man een verrader, omdat hij na een bezoek aan Oekraine, zich uitsprak Oekraine te steunen.
Kelly: Ik heb 25 jaar gediend bij de Amerikaanse marine. Ik heb 15 jaar bij NASA doorgebracht, waarbij ik mijn leven riskeerde door de spaceshuttle te besturen. En de enige eed die ik kan bedenken die Elon Musk misschien heeft afgelegd, is een eed op zijn eigen betaalrekening, op zijn portemonnee - een eed, misschien, om de levens van veteranen te ruïneren. Ik had vorige week veteranen op mijn kantoor die, na echt goede prestatierapporten, erachter kwamen dat Elon Musk hen had ontslagen vanwege slechte prestaties. Hij heeft de levens van deze mensen geruïneerd. Ze dienden ons land opnieuw in zeer waardevolle rollen, en ze verdienden het niet om ontslagen te worden door middel van een e-mail van een niet-gekozen miljardair.

En deze:
"“Hey @ElonMusk, when you finally get the nerve to climb into a rocket ship, come talk to the three of us,” Kelly fired back"

Nice :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:09

Cer schreef:
Qimm schreef:

Is dat dan ook zo met boeken zoals Mein Kampf (ik ken het niet, maar dat is het enige boek wat in NL verboden is, ik heb ook geen idee of echt niet verkrijgbaar is, ik neem aan van niet)

Ja voor mij wel. Juist als je het zou wissen zorg je er voor dat mensen dingen gaan bagatelliseren, anders invullen, verdraaien, etc. Je gaat context/informatie missen en geschiedenis in een andere context zien en plaatsen. Geschiedenis wissen, in welke vorm dan ook, is voor mij altijd een no go.

En ja, het is te koop en niet verboden in Nederland. Ik heb het gelezen overigens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:10

Trump heeft laten weten dat hij een spiksplinternieuwe Tesla gaat kopen als steunbetuiging aan Musk, die het nu zo moeilijk heeft
_O- _O- _O-

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:15

Cer schreef:
Babootje schreef:

En deze:
"“Hey @ElonMusk, when you finally get the nerve to climb into a rocket ship, come talk to the three of us,” Kelly fired back"

Nice :D
Bestemming mars!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:42

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:45

Lughnassadh schreef:
En ja, het is te koop en niet verboden in Nederland. Ik heb het gelezen overigens.

https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... tot%20haat.

Het leek toch wel verboden:
"Het drukken en verhandelen van Mein Kampf is in Nederland sinds 1974 verboden omdat het boek aanzet tot haat. Om deze reden is ook de heruitgave met wetenschappelijke noten die in 2016 in Duitsland verscheen, in ons land niet te koop in de boekhandel of bij bijvoorbeeld Bol.com. Een stemming in de Tweede Kamer in 2007 bevestigde het verbod uit 1974 nog eens. Aanleiding was het voorstel van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen om het boek van de zwarte lijst te schrappen."

Edit: Oh, maar dan daarna toch niet meer idd
https://www.hogeraad.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2017/verkoper-mein-kampf-definitief-strafbaar/
De verkoper van historische exemplaren van het antisemitische boek Mein Kampf, geschreven door Adolf Hitler, is definitief niet strafbaar.

#verwarrend
Ik ken het niet overigens, alleen van horen zeggen en het incident met Giel Beelen toentertijd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:48

Cer schreef:
Qimm schreef:

Verder is het maar net wat erin staat want ook in boeken kan misinformatie staan, en dat willen 'we' niet op internet, dus ook niet in boeken, neem ik aan?
Ik ben overigens ook voor niet verbieden, maar wel om toelichting te geven indien nodig. (wie dan bepaald wat de juiste toelichting is, is daarna weer de vraag )

Mein Kampf kun je nog wel kopen hier en daar. Het is een oersaai niet door te komen poedersuiker, maar verbieden vind ik denk ik wel te ver gaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:50

Over de aanval op Twitter van gisteren en Musk die Oekraïne daar de schuld van gaf:
Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:51

Ach ik begon ook ooit eens heel spontaan enthousiast aan Dante's Inferno.. dat duurde ook precies 3 pagina's ofzo :')