Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Nee, maar wel voor al het onschuldige dat het meeneemt in de val.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

juval schreef:
dat zien we over 15 jaar wel :) we willen graag zelf de regie houden. Als het aan mijn man ligt stopt hij nooit verwacht ik.

als de mens zo verschrikkelijk is, dan zou het toch niet erg zijn als die uitsterft... voor de aarde dan.

Maar als je kijkt hoe ons klimaat in Nederland is veranderd de afgelopen ± 15 jaar? Hoeveel vaker extreme hitte in de zomer voorkomt, hoe veel meer natter het in de winter niet. Heb je dat als boer niet gemerkt? Lijkt me dat dit direct invloed heeft op jouw branche, en als we niks doen wordt dat de komende 15 jaar alleen maar sneller erger?

Persoonlijk vind ik die “na mij de zondvloed” mentaliteit echt egoïstisch overigens. Beetje alsof het niet erg is dat we alle natuur om ons heen verpesten omdat jij het individu toch dood is als de ergste gevolgen komen. Onschuldige mensen, dieren, planten die de consequenties maar moeten dragen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Mensen zijn allemaal egoïstisch. Ik heb persoonlijk ook weinig zin om grote offers te brengen voor klimaatdoelen. Ik wil best dingen doen maar nog meer kwijt zijn aan m’n auto zit ik niet op te wachten. Ik vind het al een bizar dure hobby. En ik heb hem nodig…

Ik vind het bijvoorbeeld ook egoïstisch om in deze wereld kinderen op de wereld te zetten. Wetende dat die de problemen van de voorgaande generaties op mogen gaan lossen. Maar ja mensen willen kinderen en dat mogen ze ook doen. Plus handig voor mij want ik wil later ook nog zorg en diensten enzo.

Zo lang ik leef doe ik m’n best om anderen te helpen en redelijk bewust te leven. Maar ik ga niet alles eruit knijpen wat kan voor het klimaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Misschien dat
we het in Nederland wel gaan redden met een hogere dijk. Maar wat gaat er gebeuren met de mensen in landen die nu al met de klimaatverandering te maken hebben en waar geen geld is?

Laten we die mensen verhongeren? Verzuipen?

Waarschijnlijk komt er een stroom met klimaatvluchtelingen.
Wie geeft mensen ongelijk als het in eigen land niet meer leefbaar is.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

fransje23 schreef:
Misschien dat
we het in Nederland wel gaan redden met een hogere dijk. Maar wat gaat er gebeuren met de mensen in landen die nu al met de klimaatverandering te maken hebben en waar geen geld is?

Nou ik denk dat we zelf ook gaan verzuipen. Zeker dat ze nu ook bezig zijn met openingen in de duinen. Ik zal ergens daarin wel missen maar zo houd je het water toch niet binnen? Het is niet zo bij een zee dat het water niet ineens op is en we alles in bassin opvangen ipv dat het water verder door stroomt. Even wat off topic maar wel iets wat ik mij afvraag

Edit net even opgezocht. Het moet nog wel ff bezinken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

juval schreef:
dat zien we over 15 jaar wel :) we willen graag zelf de regie houden. Als het aan mijn man ligt stopt hij nooit verwacht ik.

als de mens zo verschrikkelijk is, dan zou het toch niet erg zijn als die uitsterft... voor de aarde dan.

Ik vind dat toch altijd een wat bijzondere gedachte :o

Er moeten nog wat generaties mee, want het is niet zo dat we stante pede wereldwijd stoppen met voortplanten.
Vervolgens gaat dat uitsterven ook nog lang duren en gepaard met een zeer moeilijk leven op aarde.
Ik gun dat mijn nageslacht ook gewoon niet. Ondanks dat het mijn tijd ook wel zal duren, we hebben m.i. de plicht om aan de generaties na ons te denken en ze niet met grote problemen opzadelen die dan inmiddels zeker niet meer op te lossen zijn.
Nu kunnen we nog wat, maar dat duurt niet lang meer.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:29

Tango1979 schreef:
Ik vind dat nou echt zo'n ontzettend domme redenatie. Ja inderdaad, wat NL ALLEEN doet zal weinig verschil maken.

Daarom maken we INTERNATIONAAL afspraken.

En dragen wij als enorm rijk land ook ons steentje bij.

Sorry voor de hoofdletters maar wordt zo moe van die stomme 0.00000 redenering elke keer. Wil je het gewoon niet begrijpen?

Zullen we dan ook maar ons defensiebudget niet verhogen? Want die paar centen van ons zullen niet veel doen tegen de Russen?

Wat ik dus niet begrijp, in het kader van het internationaal oplossen van het stikstofprobleem:

Waarom nemen we bij het meten van de depositie op een bepaald natuurgebied ook de depositie uit het buitenland mee? We mogen er bij een internationale samenwerking vanuit EU regelgeving toch vanuit gaan dat onze buurlanden dit keurig oplossen? Wat is dan nog de noodzaak om dit mee te rekenen?

Afbeelding

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Zoals wij het nu al keurig oplossen voor onze buurlanden?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:37

fransje23 schreef:
Misschien dat

hun regeringen eens activeren en zeggen dat ZIJ iets moeten ondernemen voor hun land en bevolking?? Veel werk voor ontwikkelaars.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

In aanvulling op mijn vorige bericht:

In sommige individuele natura2000 gebieden is de kritieke waarde zo laag dat alleen al de depositie uit het buitenland dit overstijgt. Dit betekent dat je nog miljarden uit kan geven maar nooit onder die waarde uit gaat komen. Ik snap dus wel het punt van Mar dat ze liever ziet dat dat geld ergens anders naar toe gaat.

Wat mij betreft zijn er andere dingen die we beter aan banden kunnen leggen voor een beter milieu: alle import van goedkope aliexpres, Sheen, temu goederen verbieden. Hier zit zoveel troep bij wat niet voldoet aan eu normen.

Maar dat durven “we” niet. China is hier te machtig voor met de hoeveelheid grondstoffen die ze in hun eigen land bezitten en de mijnen die ze internationaal in eigendom hebben. Net als het ophemelen van de EV’s, zo rooskleurig is dat productieproces allemaal niet.

Misschien kunnen we ook het importeren van avocado’s en aanverwanten aan banden leggen. De vrachtscheepvaart uitstoot kan ook wel wat naar beneden. Dan eten we met zijn allen weer Hollandse seizoensgroenten.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op Vandaag, 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:47

mce schreef:
L
hun regeringen eens activeren en zeggen dat ZIJ iets moeten ondernemen voor hun land en bevolking?? Veel werk voor ontwikkelaars.

Zonder geld is er weinig te ontwikkelen.

De landen die de minste negatieve invloed hebben gehad op het klimaat betalen de hoogste prijs en hebben geen geld om er wat aan te doen.

Geld kan wel geleend worden van rijkere Westerse landen tegen ongunstige voorwaarden.
Althans ongunstig voor degene die leent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

En bezuinigingen op ontwikkelingshulp gaat daar ook niet bij helpen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

Douce schreef:
Zoals wij het nu al keurig oplossen voor onze buurlanden?

Zo zou je het kunnen zien.

Maar als er een schuld is van 1000, 500 voor de een en 500 voor de ander, en je gaat beide 1000 terugbetalen kom je toch op 2000?

Dus als Duitsland netjes de schuld inlost zoals met eu afgesproken en NL doet dat ook, waarom die getallen uit het buitenland dan beide meerekenen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:50

mce schreef:
fransje23 schreef:
Misschien dat

Ja? Die eilandstaatjes in de Stille Zuidzee? Waar het beetje dat er verdiend wordt uit het toerisme komt? En die nu al (deels) ontruimd moeten worden?
Of bedoel je de gortdroge woestijnlanden waarvan het resterende groene deel druk bezig is nu ook woestijn te worden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Bullebeest schreef:
Nou ik denk dat we zelf ook gaan verzuipen. Zeker dat ze nu ook bezig zijn met openingen in de duinen. Ik zal ergens daarin wel missen maar zo houd je het water toch niet binnen? Het is niet zo bij een zee dat het water niet ineens op is en we alles in bassin opvangen ipv dat het water verder door stroomt. Even wat off topic maar wel iets wat ik mij afvraag

Die openingen in de duinen zijn niet zo zeer het probleem.
Het duin daar achter vormt alsnog een barrière.
Ik loop heel vaak bij zowel "de Kerf" als de inlaat bij Egmond.

Vraag mij meer af wat er gaat gebeuren met de rivieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

fransje23 schreef:
Bullebeest schreef:

Die openingen in de duinen zijn niet zo zeer het probleem.
Het duin daar achter vormt alsnog een barrière.
Ik loop heel vaak bij zowel "de Kerf" als de inlaat bij Egmond.

Vraag mij meer af wat er gaat gebeuren met de rivieren.

Terechte vraag. Het water komt vanaf de gletsjers in de bergen onze kant op en door vele regenval (wat met opwarming alleen maar meer zal worden).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

mysa schreef:
Ja? Die eilandstaatjes in de Stille Zuidzee? Waar het beetje dat er verdiend wordt uit het toerisme komt? En die nu al (deels) ontruimd moeten worden?
Of bedoel je de gortdroge woestijnlanden waarvan het resterende groene deel druk bezig is nu ook woestijn te worden?

Beiden, er zijn vast nog veel meer voorbeelden.

Ik heb in Guatemala een meer gezien waarbij het peil zo hard stijgt dat hele dorpen erin verdwijnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Die hadden dan zelf maar wat moeten doen dus... Wat een domme dorpen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

fransje23 schreef:
mce schreef:
L

Zonder geld is er weinig te ontwikkelen.

De landen die de minste negatieve invloed hebben gehad op het klimaat betalen de hoogste prijs en hebben geen geld om er wat aan te doen.

Geld kan wel geleend worden van rijkere Westerse landen tegen ongunstige voorwaarden.
Althans ongunstig voor degene die leent.

Geld is er wel, wat ze kosten hier ook een vermogen, dat kun je ook anders inzetten.
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

mysa schreef:
Die hadden dan zelf maar wat moeten doen dus... Wat een domme dorpen.

Uiteraard hadden ze gewoon maar nog minder moeten eten en geld opzij moeten zetten voor een dijk of om hun dorp te verplaatsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

mce schreef:
Als europa ontwikkelingsgeld - geld wat er nu wel is om mensen op te vangen - in zouden zetten en de beloning voor de vluchteling hoger maakt, als ze in het land van herkomst blijven.

Het is wel een omgekeerde ontwikkelingshulp maar het kan werken

Moet het land wel leefbaar zijn.
:)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

fransje23 schreef:
mce schreef:
Als europa ontwikkelingsgeld - geld wat er nu wel is om mensen op te vangen - in zouden zetten en de beloning voor de vluchteling hoger maakt, als ze in het land van herkomst blijven.

Ja ga zelf lekker in een dorp wonen in Gaza of in Soedan.

Ik bedank er voor. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

MizzMontana schreef:
In aanvulling op mijn vorige bericht:

In sommige individuele natura2000 gebieden is de kritieke waarde zo laag dat alleen al de depositie uit het buitenland dit overstijgt. Dit betekent dat je nog miljarden uit kan geven maar nooit onder die waarde uit gaat komen. Ik snap dus wel het punt van Mar dat ze liever ziet dat dat geld ergens anders naar toe gaat.

Wat mij betreft zijn er andere dingen die we beter aan banden kunnen leggen voor een beter milieu: alle import van goedkope aliexpres, Sheen, temu goederen verbieden. Hier zit zoveel troep bij wat niet voldoet aan eu normen.

Maar dat durven “we” niet. China is hier te machtig voor met de hoeveelheid grondstoffen die ze in hun eigen land bezitten en de mijnen die ze internationaal in eigendom hebben. Net als het ophemelen van de EV’s, zo rooskleurig is dat productieproces allemaal niet.

Misschien kunnen we ook het importeren van avocado’s en aanverwanten aan banden leggen. De vrachtscheepvaart uitstoot kan ook wel wat naar beneden. Dan eten we met zijn allen weer Hollandse seizoensgroenten.

Jij noemt als alternatieven voor die kritieke waarde van het stikstof dingen die niks met stikstofdepositie te maken hebben in die natura gebieden…

Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Die kritieke waarde niet verder overschrijden is echt van groot belang en kunnen we niet zomaar aan de kant schuiven omdat het toch niet haalbaar wordt.
We moeten dus kijken hoe dat wél haalbaar gaat worden. Het is namelijk echt bedreigend.

Met al die andere dingen ben ik het overigens ook eens. Gelijk Ali-express en co verbieden. M.i. liever gister dan morgen.
Maar China heeft wel de strengste klimaatdoelen en is hard op weg ze te halen, daar kunnen wij op zich van leren.
Ik denk dan dat dat probleem zich vanzelf wel oplost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Maar als je kijkt hoe ons klimaat in Nederland is veranderd de afgelopen ± 15 jaar? Hoeveel vaker extreme hitte in de zomer voorkomt, hoe veel meer natter het in de winter niet. Heb je dat als boer niet gemerkt? Lijkt me dat dit direct invloed heeft op jouw branche, en als we niks doen wordt dat de komende 15 jaar alleen maar sneller erger?

Persoonlijk vind ik die “na mij de zondvloed” mentaliteit echt egoïstisch overigens. Beetje alsof het niet erg is dat we alle natuur om ons heen verpesten omdat jij het individu toch dood is als de ergste gevolgen komen. Onschuldige mensen, dieren, planten die de consequenties maar moeten dragen.

Je mag me egoïstisch vinden hoor, dat ben ik kennelijk toch al vanwege mijn kinderen. Maar ik denk dat je mijn berichten niet goed hebt gelezen of begrepen. Ik zeg toch niet dat we er niets aan doen? we doen aan verduurzamen, minderen uitstoot, reizen vrijwel nooit. Proberen te consuminderen en voldoen aan alle eisen en regels en vergunningen. Ik zeg niet dat ik WIL dat de wereld vergaat, ik denk alleen dat het onoverkomelijk is en alles wat we doen te weinig en te laat is... de druppel op de gloeiende plaat. En dan leeft ik liever in het nu en besteed die miljarden niet aan boeren uitkopen maar aan de zorg, onderwijs of armoede.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

fransje23 schreef:
mce schreef:

wat is leefbaar??? geen oorlog!!! werkgelegenheid kunnen we daarheen brengen,

europa kan - als ze dat wil - met regeringen gaan overleggen - ontwikkeling begint met een goede opleiding - handelsverdragen kunnen bijdragen, b.v.

maar als wij westerse landen ons ego en geld belangrijker vinden zal er weinig van komen denk ik.

dus alles naar hier - en in europa - is het dan nog leefbaar??? dat zal de tijd leren. *D
Laatst bijgewerkt door mce op Vandaag, 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt