Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:38

Ik ben vooral benieuwd; als Trump blijft weigeren om hem (en anderen) terug te halen, ondanks bevel van de rechter, wat gebeurt er dán?
Laten 'we' het er dan bij? Is er überhaupt nog een andere optie?

Ik las dit op ReportersOnline:
Citaat:
Democratische senator Chris Van Hollen vraagt een gesprek aan met de Salvadoraanse president Bukele over de terugkeer van Garcia, en zegt dat hij naar El Salvador zal reizen als Garcia halverwege de week nog niet thuis is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 19:51

Rechter heeft sec weinig mogelijkheden om iets af te dwingen. Dat zien we nu met hoogste rechtshof ook. De wetten zijn afspraken waar je je aan houdt als gentlemans agreement en je bij foei ook schikt naar beslissing rechter. Trump doet dat niet, hij geeft aan alle kanten aan alles te mogen en dat volgens hem de rechters sec geen macht over hem hebben. Al ontketend hij wel een heksenjacht op rechters die ongewenste uitspraken doen over zijn akties.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:22

Bizar dat dit zo kan, eigenlijk.
Wat hebben al die rechtszaken dan nog voor zin...
Ontzettend frustrerend dit, het zal je vader of oom of broer, etc. maar zijn die daar vast zit.
Ik zou kapot gaan van verdriet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 20:52

Polar schreef:
Bizar dat dit zo kan, eigenlijk.
Wat hebben al die rechtszaken dan nog voor zin...
Ontzettend frustrerend dit, het zal je vader of oom of broer, etc. maar zijn die daar vast zit.
Ik zou kapot gaan van verdriet.

Het is gewoon zeer ernstig dat een uitspraak van een rechter genegeerd kan worden, in een westerse democratie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:56

Moet je als eenvoudige burger eens proberen.... dan komen ze je echt wel halen :j

Jasses die rode vlek op de foto is wel suggestief zeg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:55

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...
Citaat:
Senator Chris Van Hollen zegt dat hij Garcia tijdens zijn bezoek aan El Salvador niet mocht zien of spreken. Vice-president Félix Ulloa bevestigt aan hem dat er geen bewijs is voor Garcia’s banden met MS-13, maar geeft aan dat de Amerikaanse ambassade maar een verzoek moet doen om contact mogelijk te maken. Ulloa zegt ook dat Garcia wordt vastgehouden omdat de VS daarvoor betaalt. Een dag eerder werd Republikeins parlementslid Moore wel toegelaten tot de gevangenis.

Citaat:
Rechter Boasberg oordeelt dat de Trump-regering zich in ernstige mate niet heeft gehouden aan zijn bevel om deportaties op te schorten op basis van de Alien Enemies Act, en biedt de regering een laatste kans om zich aan zijn uitspraak te houden, anders volgt vervolging. De regering wordt verweten de deportaties van meer dan 100 Venezolanen te hebben doorgezet ondanks het gerechtelijk bevel.
Bron: reportersonline

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 17:57

Polar schreef:
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...
Citaat:
Senator Chris Van Hollen zegt dat hij Garcia tijdens zijn bezoek aan El Salvador niet mocht zien of spreken. Vice-president Félix Ulloa bevestigt aan hem dat er geen bewijs is voor Garcia’s banden met MS-13, maar geeft aan dat de Amerikaanse ambassade maar een verzoek moet doen om contact mogelijk te maken. Ulloa zegt ook dat Garcia wordt vastgehouden omdat de VS daarvoor betaalt. Een dag eerder werd Republikeins parlementslid Moore wel toegelaten tot de gevangenis.

Citaat:
Rechter Boasberg oordeelt dat de Trump-regering zich in ernstige mate niet heeft gehouden aan zijn bevel om deportaties op te schorten op basis van de Alien Enemies Act, en biedt de regering een laatste kans om zich aan zijn uitspraak te houden, anders volgt vervolging. De regering wordt verweten de deportaties van meer dan 100 Venezolanen te hebben doorgezet ondanks het gerechtelijk bevel.
Bron: reportersonline

Vervolging moet worden ingezet door het openbaar ministerie.. en die gaan dat niet doen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:05

Zsm moet hier een einde aan komen want dit gaat helemaal de verkeerde kant opet de VS.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:08

martichr schreef:
Vervolging moet worden ingezet door het openbaar ministerie.. en die gaan dat niet doen..

Daar heeft de rechter al op voorgesorteerd, dan stelt hij zelf een onafhankelijke aanklager aan.

The judge also warned that if the administration tried to stonewall his contempt proceedings or instructed the justice department to decline to file contempt charges against the most responsible officials, he would appoint an independent prosecutor himself.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... venezuelan

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:17

Mjelleke schreef:
martichr schreef:

Daar heeft de rechter al op voorgesorteerd, dan stelt hij zelf een onafhankelijke aanklager aan.

The judge also warned that if the administration tried to stonewall his contempt proceedings or instructed the justice department to decline to file contempt charges against the most responsible officials, he would appoint an independent prosecutor himself.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... venezuelan

Die is volledig afhankelijk van medewerking van het openbaar ministerie.. dus dat lijkt mij een beetje optimistisch gedacht.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:24

Internationale studenten aan een Ivy League universiteit in een 'blauwe' staat hebben gisteren een briefing gehad over de escalerende situatie.

Paar bijzondere dingen: Als je visum wordt ingetrokken, ontvang je daar blijkbaar géén bericht van. Maar kan je dus wel op elk moment worden opgepakt, dus de universiteit heeft een medewerker aangewezen die nu als taak heeft om élke dag, álle visa's van alle internationale studenten te checken 8)7 Mocht je visum worden ingetrokken, dan kunnen ze niet veel doen. Er was wel wat gezegd over advocaten die gebeld konden worden, maar het advies kwam eigenlijk neer op 'gewoon het land verlaten'. En de studenten werden gewaarschuwd om liever niet meer internationaal te reizen, want de douane mag blijkbaar je social media checken als je terug het land in wilt en je toegang weigeren als er anti-Trump sentimenten te zien zijn. Dat recht bestond blijkbaar altijd al, alleen wordt nu ineens gebruik van gemaakt.

Bron: iemand die me héél dichtbij staat, die tijdelijk verbonden is aan die universiteit. Dus sorry, niet voor jullie te verifiëren, maar ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan haar woorden en dacht dat jullie het waarschijnlijk alsnog interessant zouden vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:58

Ik hoorde ook dat de laatste tijd zakenmensen er voor kiezen om met een "burner phone" op reis te gaan. Zodat ze wel kunnen bellen en bereikbaar zijn maar er niet zo makkelijk op hun socials en in hun gesprekken gekeken kan worden....

Dat wekt de indruk dat ze dus in je smartphone kunnen graven.....

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:05

Ik zag ook een bericht van een in Amerika wonende Italiaanse schrijfster die haar boektoer in het UK heeft afgezegd. Zij liet ook doorschemeren om bang te zijn niet terug het land in te mogen. Dit is toch bizar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:22

Zijn allemaal wel hele enge ontwikkelingen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:36

Hannanas schreef:
Straks krijgt de wereld Amerikaanse vluchtelingen op te vangen. Let maar op.

In de krant (lokale versie AD) stond dat lhbti+ - organisaties in NL nu al meer hulp/opvang aanvragen binnen hebben dan heel 2024. Van transgenders etc die VS willen verlaten. Faber geeft uiteraard niet thuis :roll: .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:51

Tuurlijk geeft Faber niet thuis. Wellicht is ze het volledig eens met beleid van Trump en vindt ze het spijtig dat zij die ruimte in Nederland niet krijgt want anders zouden in Nederland ook veel mensen onrechtmatig uit het land gezet worden. En dat denk ik echt. Ik vind haar te bizar bezig waar de kern van haar beleid is dat ze niet de vluchtelingen crisis wil oplossen (in tegendeel zelfs).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:14

pien_2010 schreef:
Tuurlijk geeft Faber niet thuis. Wellicht is ze het volledig eens met beleid van Trump en vindt ze het spijtig dat zij die ruimte in Nederland niet krijgt want anders zouden in Nederland ook veel mensen onrechtmatig uit het land gezet worden. En dat denk ik echt. Ik vind haar te bizar bezig waar de kern van haar beleid is dat ze niet de vluchtelingen crisis wil oplossen (in tegendeel zelfs).

Iedereen die zo graag op radicaal rechtse partijen stemt. Moet maar eens heel goed opletten wat er in de VS allemaal gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:16

Eens Loretta. Het is een bizarre tijd en zeer zorgelijk.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:37

En nog zijn mensen er lovend over. Kwam in werkverband iemand tegen die zei: "Putin is zo slecht nog niet, die pakt het goed aan"

Iets met bek vol tanden

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:40

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:43

Van die burner telefoons klopt gewoon, er zijn al landen die hun burgers dit aanraden, het is niet schijnbaar dat ze in je telefoon kijken, bij de douane doen ze dat gewoon en weiger je hen je een probleem.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 00:33

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:14

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:

Iedereen die zo graag op radicaal rechtse partijen stemt. Moet maar eens heel goed opletten wat er in de VS allemaal gebeurt.

Oke, maar alleen als iedereen die ER goedkeurde dan even kijkt hoe het al jaren in Rusland gaat :D

Je kan de VS echt niet vergelijken met NL, niet qua cultuur en niet qua systeem. Ik ben daar niet zo bang voor :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:23

Optimist Ruitje. Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik zie dat anders, kijk ook maar naar de WOII en het ziet er naar uit dat de mensen er te weinig van geleerd hebben. Alleen zijn de groepen nu anders die "not done " zijn.
Ik las vanochtend dat Trump boos is dat Europa nog steeds wapens geeft aan Oekraïne. Tjonge jonge, Trump is zo op de hand van Rusland dat het gewoon stuitend is. Hij is gewoon Rusland en ook al vermoed ik dit al een hele tijd ik vind het nog steeds schokkend hoe dit land in zo'n korte tijd veranderd is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 07:47

Hier kan de rechtsstaat ook kapot. Sterker nog, de rechtstaat heeft de afgelopen jaren al de nodige deukjes opgelopen. En democratie is niet vanzelfsprekend.