Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:58

Even tot hier had er weer een lollig item over. Er zijn geen mensen, en Faber vind het ook niet echt nodig om er mensen voor te regelen. Dat moet de marechaussee maar zelf doen. Dus effectief komen er helemaal geen (extra) grenscontroles. Wat een klucht.

@Cer - waarom moet een column nou weer verbindend zijn?

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:00

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:04

Het hoeft niet, alleen vind ik het geen goede column en dat mag ik vinden :)

Ik vind alles wat de boel extra opstookt met snerende woorden, jammer. Dat is niet specifiek voor deze colum / dit onderwerp.
Ik zou het zelf prettig vinden als verbinden een groter podium krijgt .. dat de nadruk gelegd wordt op positieve dingen en dat slechte zaken met feiten gepareerd worden. Maar dat is wat ik vind, ik zeg niet dat het MOET :)

de marechaussee geeft aan dat het helpt tegen mensensmokkel.. als ze gelijk ook illegaal vuurwerk onderscheppen scheelt t toch denk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:24

anjali schreef:
Ik dacht dat men wilde weten of je thuis wel Nederlandse muziek draait.Dat zou raar zijn.Trouwens, veel popmuziek is ook niet Nederlands en zelfs de meeste klassieke muziek niet. Ik heb wel gehoord dat er in Nederland paralelle samenlevingen bestaan.

Met je eens dat dit raar is Anjali. Wij Nederlanders in Frankrijk kijken ook Nl TV. Ik vind het fijn en mijn man zijn Frans is te slecht voor Franse TV.
Ik praat vloeiend Frans (met foutjes en accent) , we zijn goed geïntegreerd en leven in twee culturen hetgeen normaal is en ik ook normaal vind voor alle vluchtelingen, immigranten en mensen met dubbele paspoorten cq die roots elders hebben.
Dat is alleen maar mooi die rijkdom.
Dus het is een groot discriminatie theater om mensen die in twee culturen leven te controleren etc. Zou wat wezen als dit bij ons zou gebeuren omdat ik Nl TV kijk.
En ik ga weer onder mijn meeleessteen

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:25

996981 schreef:
Grencontroles werken niet?

''In Duitsland zijn er dit jaar bij grenscontroles al ruim 53.000 mensen tegengehouden. Daarvan is bijna de helft teruggestuurd. Ook zijn er bijna 1200 mensensmokkelaars opgepakt.'''

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/254233 ... scontroles

Het punt in Nederland is dat als mensen aan de grens aangeven asiel te willen aanvragen dat de marechaussee ze zelf naar Ter Apel moet brengen. Is uitgelegd bij Even tot Hier, aflevering afgelopen zaterdag. Oftewel; de asielzoeker wordt het makkelijker gemaakt met de grenscontroles ipv moeilijker. (Wat ik hiervan vind laat ik even buiten beschouwing :) )

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:42

nps schreef:
Even tot hier had er weer een lollig item over. Er zijn geen mensen, en Faber vind het ook niet echt nodig om er mensen voor te regelen. Dat moet de marechaussee maar zelf doen. Dus effectief komen er helemaal geen (extra) grenscontroles. Wat een klucht.

ach, misschien zijn er wel een aantal asielzoekers die graag willen werken? win/win?? :) ;)

Pien, waarom die steen?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:42

996981 schreef:

''In Duitsland zijn er dit jaar bij grenscontroles al ruim 53.000 mensen tegengehouden. Daarvan is bijna de helft teruggestuurd. Ook zijn er bijna 1200 mensensmokkelaars opgepakt.'''

Het betreft hier in merendeel mensen die hun paspoort vergeten waren of waarvan dit verlopen was.. de illegale asielzoekende grensoverschrijders vragen bij aanhouding meteen asiel aan en worden dan door de Duitse politie naar het aanmeldcentrum gereden, soort van gratis taxi. Dat zou in Nederland overigens ook moeten.
Het enige resultaat lijkt vooralsnog bestrijding van drugshandel en overige criminaliteit vanuit met name oost Europa. Of het dat waard is mag iedereen voor zichtzelf uitmaken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:47

als het helpt tegen drugshandel/smokkel, verboden vuurwerkimport, mensenhandel/smokkel, wapens etc etc. Dan vind ik het wel waard.

En voor wat betreft dat paspoort, er is genoeg voor gewaarschuwd lijkt me. Best dom om die dan niet mee te nemen als je de grens over gaat.

en ja, waarschijnlijk symboolpolitiek, maar daar heb ik in dit geval ook geen bezwaar tegen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:56

Ik heb sinds de grenscontroles in Duitsland werden aangekondigd, mijn paspoort maar weer in mijn handtas gestopt, die altijd achterin mijn auto staat als ik onderweg ben voor werk.
Normaal alleen mijn rijbewijs als ID bij me, maar dat is voor de grens niet genoeg.
Ben al aantal keren de grens gepasseerd, gisteren nog 2x 2 grensovergangen met Duitsland, de ene min of meer in een grensdorpje, de andere op een grote snelweg.

Precies nul grenscontroles gezien, van beide kanten niet.

Van de zomer met de voetbal-grenscontroles ook wel gelachen.
Ik zag op Google Maps dat er file stond bij de grens waar mijn auto-navigatie ons heen stuurde. Maps gaf een alternatief met een klein stukje N wegen ipv snelwegen. Wij hebben die route gevolgd en kwamen precies ná de grensfuik weer de snelweg op, zonder enige vertraging.
Wij gingen die dag op vakantie, niet naar het voetbal. Maar iedereen had dus een route kunnen kiezen zonder grenscontrole, als die dat wilde, want Google Maps is niet de enige route app die rekening houdt met files.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 10:57

martichr schreef:
996981 schreef:

Het betreft hier in merendeel mensen die hun paspoort vergeten waren of waarvan dit verlopen was.. de illegale asielzoekende grensoverschrijders vragen bij aanhouding meteen asiel aan en worden dan door de Duitse politie naar het aanmeldcentrum gereden, soort van gratis taxi. Dat zou in Nederland overigens ook moeten.
Het enige resultaat lijkt vooralsnog bestrijding van drugshandel en overige criminaliteit vanuit met name oost Europa. Of het dat waard is mag iedereen voor zichtzelf uitmaken.

Stuk genuanceerder wel dan ''grenscontroles werken niet''. Al vind ik ''het merendeel'' niet erg concreet qua aantal en ben ik benieuwd waar je dat statement op basseert?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:16

996981 schreef:

Wij hebben geen mensen om grenscontroles te doen, en geen minister die werk wil maken van meer mensen bij de marechaussee. Duitsland grenst aan Polen, wat een iets ander land is als de landen waar wij aan grenzen. De belangrijkste reden voor grenscontroles is asielzoekers tegenhouden, maar dat aantal zal verwaarloosbaar tegenover de extra kosten van de controles. En daarbij, als je geen mensen hebt om de controles uit te voeren, is het een non discussie, want dan worden de controles dus niet uitgevoerd.

Wat Martichr zegt klopt ook - als er een asielzoeker wordt gevonden aan de grens moet de marechaussee 'm naar de azc taxieen. Dus het is eigenlijk een soort van handige taxiservice als je de grens over wil.
Laatst bijgewerkt door nps op 10-12-24 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:18

juval schreef:
nps schreef:

ach, misschien zijn er wel een aantal asielzoekers die graag willen werken? win/win?? :) ;)

Pien, waarom die steen?

Haha, kunnen ze meteen bij de grens aan het werk gezet worden ;).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:26

996981 schreef:
martichr schreef:

Stuk genuanceerder wel dan ''grenscontroles werken niet''. Al vind ik ''het merendeel'' niet erg concreet qua aantal en ben ik benieuwd waar je dat statement op basseert?

Het staat in je eigen stuk.. volgens de Duitse media waren degenen die wel door mochten, dus niet teruggestuurd mensen met een verlopen paspoort of enkel hun rijbewijs op zak die aannemelijk konden maken dat ze voor werk, familie etc. kortstondig de grens over gingen. De wel teruggestuurden hadden geen goed verhaal, bleken illegaal, crimineel of wat dan ook.. ging om ca 25000 personen totaal. In Sachsen en Bayern wordt overigens al langer gecontroleerd, hier omzeilen veel smokkelaars inmiddels de bekende routes. Hier aan de NL grens zijn ook maar bij een paar grensovergangen controles, de meeste criminelen kennen die inmiddels wel. https://www.zdf.de/nachrichten/politik/ ... n-100.html

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:39

In dat stuk wordt het woord paspoort niet eens genoemd?

Grenscontroles werken wel degelijk. En nee, we hebben niet genoeg mensen om 100% grenscontroles uit te voeren. We hebben ook niet genoeg mensen om iedereen op tijd, voldoende en juiste zorg te bieden. We hebben ook niet voldoende mensen om gevangenisstraffen ten uitvoer te brengen, we hebben ook niet voldoende mensen om op tijd tot een rechterlijke uitspraak te komen.

Dat is het hele punt nou juist. Het hele Nederlandse systeem loopt vast. Volgens mij is het dan niet handig (understatement) om zonder rem asielzoekers binnen te laten....

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:46

996981 schreef:

Grenscontroles werken wel degelijk. En nee, we hebben niet genoeg mensen om 100% grenscontroles uit te voeren. We hebben ook niet genoeg mensen om iedereen op tijd, voldoende en juiste zorg te bieden. We hebben ook niet voldoende mensen om gevangenisstraffen ten uitvoer te brengen, we hebben ook niet voldoende mensen om op tijd tot een rechterlijke uitspraak te komen.

Dat is het hele punt nou juist. Het hele Nederlandse systeem loopt vast. Volgens mij is het dan niet handig (understatement) om zonder rem asielzoekers binnen te laten....

Das Bundesinnenministerium wollte sich laut Welt am Sonntag nicht zu den Zahlen äußern. Es hatte vor Kurzem allerdings Zahlen zu unerlaubten Einreiseversuchen und Zurückweisungen an den Grenzen zu Polen, Tschechien, Österreich und zur Schweiz veröffentlicht. Seit Mitte Oktober 2023 seien dort rund 52.000 unerlaubte Einreisen festgestellt und etwa 30.000 Zurückweisungen vorgenommen worden - etwa wenn keine oder ungültige Reisedokumente vorgelegt wurden.

Laut Zahlen des Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge, die sich auf alle deutschen Grenzen beziehen, habe es sogar einen leichten Anstieg gegeben. In den ersten vier Tagen nach Beginn der erweiterten Grenzkontrollen seien demnach 3.626 Asylgesuche gestellt worden, in den gleichen Zeiträumen der beiden Vorwochen 3.581 bzw. 3.063. Der Beitrag der neu eingeführten Grenzkontrollen zur Verringerung der irregulären Migration sei also "überschaubar", so das Fazit der Zeitung.

https://www.tagesschau.de/inland/innenp ... eit%202015.

Je kunt je afvragen in hoeverre die rem helpt wanneer de cijfers weinig effect geven. En ja grenscontroles werken wel degelijk, maar niet perse tegen de instroom van asielzoekers blijkt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 11:59

martichr schreef:
996981 schreef:

Das Bundesinnenministerium wollte sich laut Welt am Sonntag nicht zu den Zahlen äußern. Es hatte vor Kurzem allerdings Zahlen zu unerlaubten Einreiseversuchen und Zurückweisungen an den Grenzen zu Polen, Tschechien, Österreich und zur Schweiz veröffentlicht. Seit Mitte Oktober 2023 seien dort rund 52.000 unerlaubte Einreisen festgestellt und etwa 30.000 Zurückweisungen vorgenommen worden - etwa wenn keine oder ungültige Reisedokumente vorgelegt wurden.

Laut Zahlen des Bundesamtes für Migration und Flüchtlinge, die sich auf alle deutschen Grenzen beziehen, habe es sogar einen leichten Anstieg gegeben. In den ersten vier Tagen nach Beginn der erweiterten Grenzkontrollen seien demnach 3.626 Asylgesuche gestellt worden, in den gleichen Zeiträumen der beiden Vorwochen 3.581 bzw. 3.063. Der Beitrag der neu eingeführten Grenzkontrollen zur Verringerung der irregulären Migration sei also "überschaubar", so das Fazit der Zeitung.

https://www.tagesschau.de/inland/innenp ... eit%202015.

Je kunt je afvragen in hoeverre die rem helpt wanneer de cijfers weinig effect geven. En ja grenscontroles werken wel degelijk, maar niet perse tegen de instroom van asielzoekers blijkt.

Je had het over '''mijn'' eigen stuk. Dat klopt niet. Er zijn 52.000 ongeoorloofde binnenkomsten geconstateerd en ongeveer 30.000 afwijzingen uitgevoerd - bijvoorbeeld als er geen of ongeldige reisdocumenten werden overgelegd. Dat die niet overlegd werden kán zijn omdat ze simpelweg niet meegenomen waren, maar ook omdat men geen geldig reisdocument heeft. Dát staat er niet bij.

Je statement dat ''het merendeel'' terug werd gestuurd omdat het paspoort vergeten of verlopen was zie ik dus nog steeds niet onderbouwt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:07

Grenscontroles zullen zeker helpen tegen ongeoorloofde zaken maar met 80 ambtenaren op 800 overgangen helpt het zeker niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:29

Maar, grenscontroles helpen waartegen dan precies? En wegen de (extra) personeelskosten op tegen de winst qua criminaliteit of het weren van asielzoekers (waar Faber het op gooit?). Stel, die mensen zonder geldige reisdocumenten waren wel binnengekomen, hoe erg is dat? Wat gaan ze dan doen? Ik vind een grens met polen trouwens wel iets anders dan onze grenzen met Belgie en Duitsland, wij zitten vrij veilig binnen onze lieve EU gezinde buurlandjes.

En je kan best asielzoekers binnen laten, als je de opvang en doorstroom maar goed regelt. Dat laatste is het probleem, de instroom niet noodzakelijkerwijs.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:32

Er is en komt geen extra personeel, de controles moeten door de nu werkende douaneambtenaren gedaan worden, vandaar dat iedereen op z’n vingers na kan tellen dat het niets of zeer weinig uithaalt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:44

Alles wat jullie aanhalen is iets anders dan het ongenuanceerde statement ''grenscontroles werken niet''.
Dat is hetzelfde als zeggen de GGZ werkt niet, want er lopen nog steeds gekken rond.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:50

BigOne schreef:
Grenscontroles zullen zeker helpen tegen ongeoorloofde zaken maar met 80 ambtenaren op 800 overgangen helpt het zeker niet.

50 ambtenaren. Die 80 ambtenaren moeten de ZZPers gaan controleren op de wet DBA.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:51

De grap is, dat als de grenscontroles tegen vluchtelingen aan loopt, deze per taxi naar Ter Apel moeten. Dus dat tegenhouden bij de grens is een grote klucht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 14:53

Is het ook niet zo dat Faber nu doet alsof ze het wiel heeft uitgevonden terwijl er altijd al steekproefsgewijze controles waren? En die controles an sich hebben wel degelijk nut maar níet in het weren van asielzoekers. En dat is wel wat Faber claimt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:00

BigOne schreef:
Er is en komt geen extra personeel, de controles moeten door de nu werkende douaneambtenaren gedaan worden, vandaar dat iedereen op z’n vingers na kan tellen dat het niets of zeer weinig uithaalt.

Koninlijke Marechaussee houdt zich bezig met mensen die de grens over komen, de douane gaat over goederen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:37

Benzz schreef:
BigOne schreef:

50 ambtenaren. Die 80 ambtenaren moeten de ZZPers gaan controleren op de wet DBA.

Controle naleving wet DBA ligt bij de belastingdienst.