Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:53

Het tij kan snel keren als de "kudde" een goede leider mist,

wat speelt er achter de schermen mee??? Binnenkort nieuwe gezichten aan het roer bij de VVD??

https://www.ad.nl/politiek/vvd-woensdag ... ~a8953c89/

VVD woensdag bijeen om ‘in gesprek te gaan met leden’, Yesilgöz zal partijscheuring moeten voorkomen
Sinds Dilan Yesilgöz besloot om níet in een kabinet met de PVV te gaan, broeit het binnen de VVD.

De sussende kracht van Mark Rutte is weg, prominenten roeren zich. Woensdag moet Yesilgöz aan de bak om de leden te overtuigen van haar koers. Ondanks Ruttes steun is dat nog geen gemakkelijke taak. ,,Ik vind niet dat je je kiezers zo gemakkelijk voorbij kan lopen.”

Laat de tijd nou even zijn werk doen, zegt oud-staatssecretaris Fred Teeven. Want, zo voegt de VVD’er wel aan toe: ,,Ik denk dat we Dilan even de ruimte moeten geven… om tot nadere inzichten te komen.”

Regionale VVD-afdelingen komen in opstand tegen Yesilgöz: 'Het zit bij ons echt hoog’
Nu Yesilgöz na beraad in haar nieuwe Tweede Kamerfractie besloot om niet te willen deelnemen aan een kabinet met de PVV en NSC, klinkt er kritiek. Soms hard, soms dus wat voorzichtiger.
Maar dat het tegengeluid klinkt, mag zeldzaam worden genoemd: de VVD was onder Mark Rutte nagenoeg altijd één gesloten front.

Maar kritische VVD’ers, in de rechtervleugel, houden zich vast aan peilingen. 84 procent van de VVD-achterban vindt het, aldus een flitspeiling van EenVandaag, ‘acceptabel’ als de partij in een kabinet van premier Wilders stapt.

Het zette oud-ministers Hans Hoogervorst en Halbe Zijlstra in een ingezonden brief tot de woorden: „Nederland heeft de VVD harder nodig dan ooit en we mogen het niet laten afweten.” Ze schreven dat ‘de talrijke Nederlanders die bang zijn voor Wilders zich geruster kunnen voelen’, als de VVD mee gaat doen. Zeker op immigratie is er iets te halen, stelt het duo. ,
,De VVD heeft terecht het kabinet op immigratie laten vallen. De enorme instroom van migranten gaat ons absorptievermogen te boven.”

De twee stemmen zijn onderdeel van een groter koor van criticasters. VVD-prominent Johan Remkes noemt het besluit van Yesilgöz ‘ontijdig en dus ook onverstandig’. En voormalig VVD-Kamerlid Ton Elias vindt dat de kiezers die van de VVD naar de PVV zijn gegaan ‘iets met Wilders willen’. ,,Ik vind niet dat je je kiezers zo gemakkelijk voorbij kan lopen.”

Daar tegenover staan VVD’ers die zich wel degelijk achter Yesilgöz scharen. Ed Nijpels bijvoorbeeld vindt zelfs dat de VVD een kabinet over links zou ‘moeten onderzoeken’. ,,Je mag niets uitsluiten behalve de PVV.” En voormalig fractieleider Klaas Dijkhoff vindt een kabinet met de PVV ook niet nodig. ,,Je hoeft niet per se in een kabinet te zitten om een constructieve bijdrage te leveren aan het bestuur.” Zelfs Henk Kamp, toch een rechtsbuiten bij de liberalen, vindt het aan Yesilgöz en haar fractie om een keuze te maken.

En Mark Rutte staat vierkant achter Yesilgöz. ,,Ik vind de koers die zij vaart een heel verstandige”, zei hij maandag in Brussel.

Toch moet de nieuwe VVD-leider vrezen. In dit soort kwesties wist haar voorganger Rutte altijd de eenheid binnen de partij te bewaren. Hij was als een blusdeken bij binnenbrandjes, zelfs toen tijdens een verhit partijcongres in juni over migratie oproer dreigde. Dan stond hij op om iedereen tot rust te manen en geduld te vragen. Steevast gold: Rutte wint verkiezingen voor ons, geef hem wat krediet. Yesilgöz heeft die status nog allerminst.

De partij komt woensdag bijeen om ‘in gesprek te gaan met leden’. Daar zal Yesilgöz moeten voorkomen dat haar partij scheurt, zoals bijvoorbeeld het CDA overkwam. Ook toen was de vraag: moeten we in een kabinet met de PVV? De verdeeldheid daarover mondde uit in een befaamd congres in 2010 - nog steeds voer voor politicologen- en liet diepe worden na. Het is aan Yesilgöz om een herhaling daarvan, ditmaal bij de VVD, te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door mce op 28-11-23 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

imaudy

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:55

Nps, ik denk zeker dat Omtzigt premier zou willen worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:07

imaudy schreef:

Hij heeft eerder aangegeven van niet. Maar goed, wat is wat een politicus zegt nou eigenlijk waard ;).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:19

nps schreef:
imaudy schreef:

Hij heeft eerder aangegeven van niet. Maar goed, wat is wat een politicus zegt nou eigenlijk waard ;).

Hij twijfelt geloof ik.
Ik lees ergens dat hij moeilijk knopen kan doorhakken. Dat is nog best lastig.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:20

Nou ik ben benieuwd, het zou heel bijzonder zijn als VVD nu zou besluiten om toch van gedachten te veranderen. Mij lijkt dat de druk op Dilan nu wel hoog is, ook VVDers misschien die zich afvragen of zij wel op de juiste plek zit..

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:22

nps schreef:
Ik ben pagina’s lang inhoudelijk op je ingegaan, maar mij negeer je nu. Tsja, we waren er al over uit dat we er niet uit gaan komen. En een aantal anderen dus met jou ook niet. Jij gelooft in je onderbuikgevoel en alternatieve feitjes en ervaart dingen nogal wat anders dan de meeste, en daar ben je 100% vrij in. De meerderheid gaat echter af op feitelijkheden, empirisch bewijs en inhoud. Dan wordt het altijd een gevoelsdiscussie vs de rationale en liggen de gedeelde waarheid al zo ver uiteen dat je er niet uit gaat komem. En dat heeft he-le-maal niks met links of rechts te maken. Ik heb in my bokt days tegen beter weten in al redelijk wat “gediscussieerd” met mensen die alternatieve feitjes aanhangen en de discussie gaat altijd hetzelfde. Er is een persoon die een onnavolgbare brei van steeds nieuwe bijzondere feitjes het topic in gooit, mensen gaan ijverig aan de slag om inhoudelijk weerwoord te geven op deze brei, de boehoe ze zijn allemaal tegen me kaart wordt gespeeld (soms samen met de Robin Hood ik vertegenwoordig de mensen die zelf niks durven te zeggen) en voila, het topic is pagina’s lang ontwricht.

We hebben het nu altijd tijden over Corona (is voorbij, men is, volledig naar verwachting, gewoon terug naar normaal) of over wie de rijkste 1% is (totaal onboeiend en niet relevant. Het inperken van vrijheden van rijke mensen of het beperken van mensen in hun reismogelijkheden lijkt mij geen oplossing voor het klimaatprobleem. Daarnaast hebben we het hier over Nederland, niet over de wereld.

Kunnen we het please, alstjeblieft weer hebben over de actualiteit?

Over de actualiteit hebben terwijl je iemand wegzet gaat helaas niet lukken.
En ik negeer jou nu? Kijk even naar hoeveel links geklets ik op een dag krijg in dit topic en denk daarbij ook even dat ik nog een (sociaal, werk en paarden) leven heb naast Bokt.

Het feit dat je zo laatdunkend neerkijkt op mensen met een andere mening; “jij gelooft in onderbuikgevoel en alternatieve feitjes” geeft het niveau van jouw reageren al aan. Vooringenomenheid. Precies waar een groot deel van Nederland meer dan klaar mee is en waarom de PVV nu zo sterk uit de bus is gekomen.
En je vergist je behoorlijk; Mensen die kritisch zijn op de overheid zijn juist degene die het meeste onderzoek doen. Braaf in de kudde meelopen is tenslotte altijd makkelijker en comfortabeler dan tegen de stroom in zwemmen.

Het feit dat dit topic en andere topics ontwricht zoals je in je voorbeeld noemt komt doordat een bepaalde groep zichzelf boven de rest plaatst en met “feiten” schertst en anderen kleineert of wegzet. En dat is onacceptabel.

Corona is voorbij, dat is waar, maar het is te simpel om “gewoon terug naar normaal en klaar” te denken. Lekker dat Corona voor jou een eitje was, omdat jij braaf deed ga werd en je zelf geen leed uit verpleeghuizen/ziekenhuizen van mensen die eenzaam wegkwijnden of alleen moesten sterven mee kreeg. Dat leed is er echter wel en dus moet zorgvuldig geëvalueerd worden of de maatregelen A) terecht noodzakelijk waren en B) wat erger was voor de mens; die maatregelen of de kwaal zelf. En daarin moet het leed van kinderen en jonge mensen (en psychische problemen en leerachterstanden) niet worden vergeten.
Onze vrijheden zijn ernstig ingeperkt en dat wordt nu niet geëvalueerd, maar weggezet in een wet om opnieuw te gebruiken. En dat is zeer ernstig.

Jullie kunnen weer even verder naar actueel, ik doe daar ook graag aan mee (maar moet wel gewoon werken ook) maar niet als ik weer eens wordt weggezet of gekleineerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:24

rien10 schreef:
Dus je zegt iets, maar je weet het niet?

Ik reageer op een post.
Wellicht ik die dan verkeerd heb begrepen. Of jij begrijpt mij verkeerd. Dat kan ook.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:42

imaudy schreef:
Hele interessante bijdrage CharleyT. Wie heeft daar nu wat aan dan?

Geen idee, waarschijnlijk net zoveel als de bijdrages van anderen hier :o :o

Eigenlijk net zo interessant als jouw reactie toch.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:47

Popstra schreef:
rien10 schreef:
Dus je zegt iets, maar je weet het niet?

Ik reageer op een post.
Wellicht ik die dan verkeerd heb begrepen. Of jij begrijpt mij verkeerd. Dat kan ook.

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:24

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:
Maar hoe ze zich voelden maakt niet zoveel uit voor de feiten natuurlijk. Keuzes hebben consequenties, en steeds moeten testen was een consequentie van niet prikken.

En ook dat het besproken is verandert niets aan de feiten.

Feit is simpelweg dat er geen dwang was.

Bijzonder dat mensen steeds weer terugvallen op “feiten”. In jouw beleving was er geen dwang. En in de beleving van onze politici (die baadt hadden bij het slijten van de prikken aan alle inwoners van Nederland) ook niet. Maar kijk eens verder en vraag eens aan mensen om je heen die om wat voor reden dan ook niet de prikken wilden laten zetten (of niet bij hun kinderen), vraag eens hoe die deze bijzonder vrijheidsbeperkende (voor iedereen, niet alleen ongeprikten) maatregelen voor hen waren. En of ze last hadden van dwang vanuit de maatregelen van de overheid. Leuk dat je alles weer op “feiten” wegzet maar het is niet zo zwart/wit.

En “keuzes hebben consequenties”… In wat voor land leven we dat mensen dit soort zinnen gewoon blijven uitkramen? Das net zo’n dooddoener als “Wat hebben we het toch nog goed hier hè” terwijl de middeninkomens het heel zwaar hebben en de rij bij de voedselbank alleen maar groeit - ook met hard werkende mensen.

Noem mij 1 plek waar keuzes geen consequenties hebben?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:18

Wat een kort geheugen, dat artikel uit het AD over het leiderschap van Rutte binnen de vvd.
... Rita Verdonk, ad? Uiteindelijk heeft Verdonk het onderspit gedolven en is ze een eigen partij begonnen (of twee, er was Trots op Nederland, maar mij staat nog iets bij).

Maar het leiderschap over de vvd heeft hij niet cadeau gekregen - en dat het nu ingewikkeld is voor Yesilgöz: 'dat hoort erbij, als je iemand opvolgt'.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:38

Janneke2 schreef:
Wat een kort geheugen, dat artikel uit het AD over het leiderschap van Rutte binnen de vvd.
... Rita Verdonk, ad? Uiteindelijk heeft Verdonk het onderspit gedolven en is ze een eigen partij begonnen (of twee, er was Trots op Nederland, maar mij staat nog iets bij).

Maar het leiderschap over de vvd heeft hij niet cadeau gekregen - en dat het nu ingewikkeld is voor Yesilgöz: 'dat hoort erbij, als je iemand opvolgt'.

Tja, het lijkt erop dat de VVD best wil luisteren naar het volk, maar er daadwerkelijk wat mee doen is andere koek.

Toen Rita verdonk bijna 70 duizend meer voorkeurs stemmen kregen van het volk leek mij toch een duidelijk signaal dat de mensen wel achter de VVD stonden, maar dan wel met Rita Verdonk achter het roer. Toch heeft de VVD dit toen terzijde gelegd.

Het feit dat de VVD nu 24 zetels heeft gekregen, ook na aankondiging open te staan om met PVV te regeren, en waarschijnlijk veel van hun verloren zetels naar de PVV zijn gegaan, lijkt mij toch een duidelijk signaal. Namelijk dat veel Nederlanders open staan voor een coalitie waarin beide partijen vertegenwoordigd zijn.

Dat de VVD zich nu terug trekt onder het mom van 10 verloren zetels betekent dat men niet wil dat wij regeren vind ik onbegrijpelijk. Zijn die 10 verloren zetels dan belangrijker dan de 24 zetels die ze wel gehaald hebben? Dat lijkt mij niet, dat zijn toch nog een heleboel mensen die willen dat ze aan de slag gaan..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:44

CharleyT schreef:
imaudy schreef:
Hele interessante bijdrage CharleyT. Wie heeft daar nu wat aan dan?

Geen idee, waarschijnlijk net zoveel als de bijdrages van anderen hier :o :o

Eigenlijk net zo interessant als jouw reactie toch.

Ach, sommige reacties voegen niet veel toe, maar hebben soms wel een bepaalde amusementswaarde. Als je er niets mee kunt, gewoon overslaan en naar de volgende gaan. Niemand is verplicht om ergens op te reageren. ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:03

Avalanche schreef:
Noem mij 1 plek waar keuzes geen consequenties hebben?

Alle keuzes hebben consequenties, maar dit geldt ook voor de keuzes die de overheid heeft gemaakt. En achteraf blijken die keuzes niet altijd juist te zijn. Niet alleen tijdens de corona pandemie, maar ook bijvoorbeeld bij gaswinning in Groningen en de toeslagen affaire.

Het lijkt mij alleen maar goed om de politieke keuzes bespreekbaar te houden en zo hopelijk tot wat meer begrip voor elkaars standpunten te komen. Voor sommige is dit misschien zelfs een eye opener waardoor ze partij standpunten anders zullen bekijken. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:04

Eens hoor. Mijn reactie was vooral op AppleSter die het heel vreemd vind dat keuzes consequenties hebben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:21

tja, dat is maar hoe je het bekijkt journee, ik vind namelijk dat de keuzes tijdens de corona pandemie de juiste waren op dat moment

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:31

Avalanche schreef:
Eens hoor. Mijn reactie was vooral op AppleSter die het heel vreemd vind dat keuzes consequenties hebben.

Vrijheidsbeperkende consequenties opleggen aan mensen en het buitensluiten van groepen mensen omdat ze niet deden wat de staat wilde is niet normaal. En dat zouden we niet normaal moeten vinden. Een overheid hoort ons niet op te sluiten, zeker niet voor een virus dat vergelijkbaar is met een stevige griep.

Dat ze in eerste aanleg zware maatregelen namen, begrijpelijk, we kenden het virus nog niet. Maar na een paar maanden was er voldoende data om de schrik-maatregelen te beëindigen ipv voort te zetten en met QR ellende te beginnen.

Nu was jij de brave, maar wat als jij (of gezinsleden) de volgende keer niet de brave KAN zijn?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:31

AppleSter schreef:
rien10 schreef:
Jammer dat je feiten ontkent en niet zo veel inhoudelijk reageert AppleSter. Ik heb geprobeerd met open vizier met je te communiceren. Maar ik stop met op jou reageren.

Prima! Das al 1 van de club minder. Ik kan niet op alles reageren, jullie gaan met een snelheid met z’n allen tegen 1 dat niet bij te houden voor iemand die werkt en
een sociaal (en paardrijk) leven heeft.

De meesten werken gewoon hoor, zijn we inmiddels klaar met de grote l*llen wedstrijd wie de grootste heeft (aka het minste tijd)? Wat een gedoe

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:35

Kinke schreef:
tja, dat is maar hoe je het bekijkt journee, ik vind namelijk dat de keuzes tijdens de corona pandemie de juiste waren op dat moment

Over de regels zal je mij niet horen, daar heb ik alle begrip voor en die waren ook nodig. Het feit dat mensen om wat voor reden dan ook werden weggezet als asociaal, en dat de overheid hieraan bij droeg vind ik niet kunnen. 15% van de Nederlanders heeft in die tijd echt ruzie gekregen met familie en vrienden, wat naar mijn mening onnodig was geweest als men iets meer begrip naar elkaars keuzes had getoond.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:37

imaudy schreef:
Hij twijfelt geloof ik.
Ik lees ergens dat hij moeilijk knopen kan doorhakken. Dat is nog best lastig.

Als premier wel ja, maar, ik zie hem alsnog wel liever dan Wilders (als premier, van mij mag ie gewoon meeregeren).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:38

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:

Vrijheidsbeperkende consequenties opleggen aan mensen en het buitensluiten van groepen mensen omdat ze niet deden wat de staat wilde is niet normaal. En dat zouden we niet normaal moeten vinden. Een overheid hoort ons niet op te sluiten, zeker niet voor een virus dat vergelijkbaar is met een stevige griep.

Dat ze in eerste aanleg zware maatregelen namen, begrijpelijk, we kenden het virus nog niet. Maar na een paar maanden was er voldoende data om de schrik-maatregelen te beëindigen ipv voort te zetten en met QR ellende te beginnen.

Nu was jij de brave, maar wat als jij (of gezinsleden) de volgende keer niet de brave KAN zijn?

Heb je het stukje gemist van de steeds weer oplopende ziekenhuiscijfers en het totaal afgewerkte zorgpersoneel dat het veel te druk had....? Op het moment dat de ziekenhuizen dreigen te overstromen moet de samenleving dan maar even niet massaal elkaar ziek maken op sportclubs en in cafeetjes enzo zodat er geen mensen op straat dood hoeven te gaan.

Of had je dat laatste een betere optie gevonden dan :?

Als jij de touwtjes in handen had gehad op dat moment. Hoe zou JIJ dat probleem hebben opgelost?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:42

Waarschijnlijk had ze niets gedaan. Dan hadden we 2 miljoen doden gehad, net als in Amerika. Want dát was het alternatief.
Ik heb me een keer laten vaccineren, toen een booster, en toen vond ik het ook wel prima. Daarna heb ik me braaf laten testen. Wat ik ook geen pretje vond.
Maar ziekenhuizen compleet overbelasten en mensen dood laten gaan op straat is geen optie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:45

Het verbaasd me dat mensen die normaal in die hele COVID discussie staan gewoon doorgaan met leven terwijl de criticasters het er nog steeds bijhalen. Met onzinnige zaken ook nog. Geen zin meer om te weerleggen want die zitten duidelijk in de greep Nine for news enz.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 13:59

Covid heeft blijkbaar grote wonden geslagen. Als ik kijk in mijn eigen omgeving waar de lockdowns en opsluiting erg pittig waren, zijn we allang overgegaan naar de normale orde van de dag, daar covid nu een normale virus is geworden daar ons immuunsysteem het kan handelen bij het gros van de mensen.

Een onderzoek per generatie van het CBS, man of vrouw, over welke leeftijds groep wel/niet met de klimaatopwarming bezig zijn en wel/niet bezorgd zijn.
Tevens hoe er gedacht wordt over kern energie en wind/zonne energie. Dus het gaat over de totale bevolking ongeacht politieke keuze. Dat laatste is niet meegenomen. Dat maakt het voor mij interessanter.
Leuke achtergrond info vind ik.

https://nos.nl/l/2499521

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 14:00

pmarena schreef:
Heb je het stukje gemist van de steeds weer oplopende ziekenhuiscijfers en het totaal afgewerkte zorgpersoneel dat het veel te druk had....? Op het moment dat de ziekenhuizen dreigen te overstromen moet de samenleving dan maar even niet massaal elkaar ziek maken op sportclubs en in cafeetjes enzo zodat er geen mensen op straat dood hoeven te gaan.

Of had je dat laatste een betere optie gevonden dan :?

Als jij de touwtjes in handen had gehad op dat moment. Hoe zou JIJ dat probleem hebben opgelost?

Ik zou meer ziekenhuiscapaciteit hebben georganiseerd, zeker in het begin. Maar daarna was er minder aan de hand. Niet alle ziekenhuizen liepen over, we werden continu bang gemaakt met modellen die niet uitkwamen. Eigenlijk net als met de stijging van de zeespiegel, het klimaat etc etc
Het zou geholpen hebben als mensen minder bang gemaakt werden en de rust bewaard werd. Ben je ziek? Blijf thuis, meer niet.
Misschien had ik de 1e maanden wel hetzelfde gedaan, puur omdat de data er niet was, maar ik was niet van lockdown naar lockdown gegaan na die tijd. En zeker niet naar QR, want dat is dwang.

Kijk wat een schade er psychisch is ontstaan bij (jonge) mensen. En wat een leerachterstanden er nu zijn. En dan hebben we het nog niet over de gigantische financiële problemen ondernemers nu hebben.

De zorg voor mensen met ernstige ziekten stond bijna stil, veel mensen meden het ziekenhuis met ernstige problemen en dat heeft ook voor veel leed gezorgd. De paniek die werd gezaaid (niet alle ziekenhuizen waren overvol) is van ongekende orde.

Dus ik had wel geïnvesteerd in goede zorg, meer geld erbij voor ziekenhuispersoneel en ingezet op meer opleiding. En meer ic capaciteit waar nodig. Daarnaast zou ik hebben ingezet op onderzoek naar andere virusremmers en dergelijke. Deze werden in ons land verboden, terwijl ze ook bij andere virussen helpen. Maar om de prikken er versneld doorheen te krijgen mocht er geen alternatief medicijn beschikbaar zijn.

Ik blijf het onlogisch vinden dat de ziekenhuis/ ic capaciteit niet uitgebouwd werd (en zorgopleidingen werden gepromoot) in een tijd van medische nood.

Maar goed, het meerendeel wil nu wel vooruit geloof ik, dus op naar de formatie onderhandelingen! Ik ben voorstander van Plasterk als verkenner. Jammer (en onterecht) dat de VVD zo stug doet. Ik weet dat er een linkse en een rechtse stroming is binnen die partij en dat er veel opstand is intern aan beide zijden, dus ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.